De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

Andreas Perreira was er ook nog eentje, die heeft voor Brazilië gekozen.

Ik vind het jammer, zeker ook mocht Talbi voor Marokko kiezen. Het lijkt wel of de aantrekkingskracht van de Rode Duivels iets minder is geworden voor dergelijke spelers.

Natuurlijk, Marokko heeft gewoon goed gepresteerd de laatste jaren, als daar dan enkele (zeer) talentvolle Frans- , Belgisch- , Nederlands-,... Marokkaanse spelers weer bijkomen en die zien dat van elkaar, gaat die ploeg toch een aantrekking blijven hebben bij zulke talenten.
Als anderen het voorbeeld van Karetsas nu gaan volgen (bijv. Talbi en Bounida) is er toch wel sprake van een andere (negatieve) tendens dan vroeger. Bakkali, Chadli, Januzaj, Carrasco etc. kozen allemaal voor België toen het geloof in de Rode Duivels (terecht) zeer hoog was. Momenteel zijn de Rode Duivels minder sexy (veel negatieve berichtgeving en perceptie het laatste jaar) en is er zonder twijfel minder talent aanwezig dan tijdens de laatste 10-15 jaar. Denk toch dat dit ook wel meespeelt bij de keuzes. Zo zeker is het helemaal niet dat België binnen 5-10 jaar nog succesvoller is dan Griekenland en Marokko (die laatste was recent al veel succesvoller zelfs).

Hoe zegt ge dat ge niks weet van Karetsas zijn seizoen zonder te zeggen dat ge niks weet van Karetsas zijn seizoen. Er die zin erna is helemaal lachwekkend als ge ziet we de afgelopen jaren opgeroepen is.

En veronderstellingen is relatief. Maar wat het wel uitstraalt is dat ge echt totaal geen benul hebt van hoe allochtonen zich voelen. Net zoals ge blijkbaar ook niet weet hoeveel Grieks er in dat huis gesproken wordt :) Daar wordt in huis zeer veel Grieks gesproken, het Grieks voetbal is walhalla daar en de Griekse cultuur zit er absoluut in. En daar verandert het moment dat ge een Grieks paspoort hebt gehaald niets aan. Mensen blijven echt onderschatten hoe sterk de "andere cultuur" is bij zo jongens. De Italobelgen neigen allemaal naar Italië, de Marokkaan-Belgen naar Marokko, een Fernandez-Pardo droomt van de Spaanse nationale ploeg, Grieken kiezen maar al te graag voor het land van de grootouders, ... Dat zit daar gewoon ingebakken.

Ik had ook liever gehad dat die jongen voor ons koos, maar de verwijten/insiniuaties die ik over het net nu lees, zijn echt zeer flauw en dikwijls getekend door onwetendheid/frustratie.
Als je hier al je broek van vol spuit dan vraag ik me af wat je gaat doen als die rendeert als een échte 10 volgend jaar. Het is in ieder geval mijlen ver weg van de rode duivels nog. Zeno Debast zijn eerste selecties werden ook (volkomen terecht) in vraag gesteld en die had misschien al meer laten zien dan Kos op een positie waar we heel dun zaten. Een Stroeykens verdient dan even goed een selectie. En Hans Vanaken dan nog véél meer.

Voor wat betreft dat allochtonengevoel. Laten we zeggen dat mijn zoontje ook kan kiezen tussen twee landen en ik zelf vaak in die buurt zit van Maasmechelen. Ik zit niet ‘rond’ de allochtoonse gemeenschap daar, ik zit er letterlijk zelf in.

Mja, stel dat een KDB in Manchester zou blijven wonen, dan vinden we het toch ook niet gek moest Mason (?) ooit voor België spelen? En zou het ook niet vreemd zijn moest die Engelsman zijn met 2 Belgische ouders? Of Belg die nooit in België heeft gewoond?
KDB woont nu deeltijds in Heusden-Zolder. Zijn kinderen gaan ook in Bolderberg naar school indien ze hier zijn. Zij hebben echt nog wel voeling met België hoor. Ik woon zelf ook in Heusden-Zolder ;)

Maar ik snap je opmerking wel.

Als anderen het voorbeeld van Karetsas nu gaan volgen (bijv. Talbi en Bounida) is er toch wel sprake van een andere (negatieve) tendens dan vroeger. Bakkali, Chadli, Januzaj, Carrasco etc. kozen allemaal voor België toen het geloof in de Rode Duivels (terecht) zeer hoog was. Momenteel zijn de Rode Duivels minder sexy (veel negatieve berichtgeving en perceptie het laatste jaar) en is er zonder twijfel minder talent aanwezig dan tijdens de laatste 10-15 jaar. Denk toch dat dit ook wel meespeelt bij de keuzes. Zo zeker is het helemaal niet dat België binnen 5-10 jaar nog succesvoller is dan Griekenland en Marokko (die laatste was recent al veel succesvoller zelfs).

Nu ja, we moeten het nog gaan zien hé. Zeker voor een Bounida, die wordt zo opgehemeld, maar wordt volgende week 19 en speelt nog niet eens in het 1ste van Ajax.

Karetsas zie ik minder aan het werk, maar ook die moet nog bevestigen op een hoger niveau. Zelfs bij Talbi, die ik dan weer wel vaak aan het werk zie en geloof dat die ver kan komen, moeten we het gewoon afwachten.

Er zijn er toch veel van wie we een pak meer hadden verwacht en hetzelfde niveau werden toegedicht als deze jongens en die niet zo goed zijn geworden al op voorhand gedacht.

Als je hier al je broek van vol spuit dan vraag ik me af wat je gaat doen als die rendeert als een échte 10 volgend jaar. Het is in ieder geval mijlen ver weg van de rode duivels nog. Zeno Debast zijn eerste selecties werden ook (volkomen terecht) in vraag gesteld en die had misschien al meer laten zien dan Kos op een positie waar we heel dun zaten. Een Stroeykens verdient dan even goed een selectie. En Hans Vanaken dan nog véél meer.

Voor wat betreft dat allochtonengevoel. Laten we zeggen dat mijn zoontje ook kan kiezen tussen twee landen en ik zelf vaak in die buurt zit van Maasmechelen. Ik zit niet ‘rond’ de allochtoonse gemeenschap daar, ik zit er letterlijk zelf in.

Ge haalt dingen door elkaar: Gij zegt dat het een "ok" voetballer is en ik zeg dat die nu al meer is dan dat. Nergens zeg ik dat die klaar is om onze nationale ploeg te leiden. En ik haal evenzeer letterlijk aan dat in een ideaal scenario die ook echt wel een jaar verwijderd zou moeten zijn van een oproeping. En dat aanhalen van Vanaken wordt ook vermoeiend: Die is al meermaals (terecht) geselecteerd en die zal dat de komende tijd ook worden.

En over uw laatste alinea: In de buurt zitten van Maasmechelen is niet hetzelfde als midden in één cité wonen. Eén van mijn beste vrienden is opgegroeid in een Genkse wijk dichtbij enkel cités, maar er niet in. En die jongen is heel zijn leven "bespot" met dat het "geen echte was". De mentaliteit IN zoiets is niet de mentaliteit IN DE BUURT van zoiets. En geen van uw uitspraken doet de indruk geven alleszins dat ge de gemiddelde cité-bewoner zijt met allochtone roots. Zo hadden we in onze cité ook één Turk die compleet atypisch was, die neerkeek op iedereen met een hoofddoek, heel Belgisch was en zijn kinderen zo ook opvoedde. Maar dat was er één in een wijk waar toch wel een man of 1000 woonde. Uitzonderingen hebt ge altijd. En uw uitspraken doen vermoeden dat ge zo een uitzondering zijt.
Maar los daarvan klopt gewoon niet alles dat ge insinueert over de Griekse verbondenheid van die familie.

Uiteraard valt het af te wachten hoe goed die spelers ooit worden, maar hoe meer talenten niet voor België kiezen, hoe groter de kans dat er enkele grote vissen bij gaan gezeten hebben hé.

Verder is Karetsas nog erg jong en de keren dat ik hem zag spelen (enkele tegen Club) was ik vaak al onder de indruk. Kan echt gewoon héél goed voetballen. Of hij ooit in de buurt komt van KDB (ofzo) weet je bij spelers van die leeftijd nooit tenzij je een totaal uitzonderlijk generatietalent als Yamal in handen hebt (of Eden Hazard vroeger bij Lille).

Toen ik Karetsas zag spelen dacht ik al dat het mooi zou zijn om die bij de RD aan het werk te zien binnen een paar jaar dus vind dit oprecht jammer.

Ge haalt dingen door elkaar: Gij zegt dat het een "ok" voetballer is en ik zeg dat die nu al meer is dan dat. Nergens zeg ik dat die klaar is om onze nationale ploeg te leiden. En ik haal evenzeer letterlijk aan dat in een ideaal scenario die ook echt wel een jaar verwijderd zou moeten zijn van een oproeping. En dat aanhalen van Vanaken wordt ook vermoeiend: Die is al meermaals (terecht) geselecteerd en die zal dat de komende tijd ook worden.

De oorzaak waarom ik, en ik gok Marsu, vermelde Vanaken is omdat Karetsas een middenvelder is.
Een middenvelder waar toch wel redelijk wat competitie voor is. En zelfs Vanaken, terwijl die toch wel goede prestaties neerzette, vorig jaar ook gewoon niet in de selectie zat. Terwijl die voor een stuk de gouden schoen heeft gekregen dit jaar voor zijn prestaties tot op heden (waar voor een stuk de prestaties voor vorig jaar ook bijzat)
Het feit dat die dan ooit eens geselecteerd is geweest boeit dan toch niet?

Met de prestaties van Vanaken vorig jaar en dit jaar zou het te verantwoorden geweest zijn om hem erbij te betrekken. Heck het zou zelfs logischer geweest zijn om Heynen vorig jaar erbij te betrekken ipv Karetsas.
Karetsas lijkt mij geen breker te zijn, maar ik geef toe dat ik geen voetbalkenner ben, volgens het principe van Onana of Mangala (al zou ik voor Mangala ook wel eens een Heynen hebben geprobeerd).
Hij ligt dus eerder in competitie met een Tielemans, Lavia, CDK, KDB, Vanaken en we hebben eigenlijk zelfs soms een Trossard daar gezet. Kun je nu echt met een uitgestreken gezicht hier gaan zeggen dat Karetsas tussen die namen vorig jaar, ik herhaal VORIG jaar, zijn positie zou verdienen of verdiend hebben?

Zeker als je dan ook nog eens Tedesco zijn selectieprincipes toepast waarbij die enkel beperkt aantallen oproept. Waardoor de kost van zo'n selectie gewoon nog groter is en wordt.

Zoals gezegd als uw competitie van het niveau was dat we vroeger hadden... dat zo'n jonge gast met potentieel er dan bijkomt lijkt mij evident en logisch. Maar op dit moment en zelfs vorig jaar voelt dat gewoon raar aan om dit te verwachten. Of te denken dat dit te verwachten moet zijn op die leeftijd.

Ongeacht dat ik begrip heb en er voor kan opbrengen om die wens te hebben.
Voor mij is dat gewoon niet realistisch om die verwachting te hebben op dat of zelfs DIT moment.

Ik vind het raar om hier nu te gaan oordelen of een 17-jarige Karetsas vroeger of nu al bij de RD zou moeten zitten. Het antwoord is simpelweg "neen" gezien de spelers die België momenteel had/heeft en Karetsas die pas echt komt piepen dit jaar bij Genk (en daar nog geen dragende rol heeft).

Het gaat toch vooral over de vraag of Karetsas momenteel talent lijkt te bezitten om waarschijnlijk binnen een paar jaar zijn plaats te hebben bij de RD rekening houdende met het pensioen van spelers als KDB, Vanaken, Trossard en anderen. Het antwoord lijkt momenteel eerder "ja" dan "neen" te zijn.

Daarom is het jammer dat zo een speler niet voor België kiest. Welke Belgische speler van die leeftijd of iets ouder lijkt meer talent te bezitten dan hem?

Kijk, we moeten ook gewoon in de moderne maatschappij afstappen van hoe het vroeger was. Ook nationale teams worden met de wereldwijd stijgende multiculturele omgevingen meer en meer een strijd om de beste spelers. En dan gaat ge charmeoffensieven moeten starten naar spelers toe die er eigenlijk nog niet klaar voor zijn. Wij lijken die boodschap stilaan door te hebben na het verlies van Bilal, El Ouahdi, Karetsas en zeer wsl ook een Pardo en Talbi. Andere landen hebben dat al langer door en die zijn of gaan daarvan (aan het) profiteren. Een Marokko op het WK gaat volgens mij geen unicum zijn.

En het is niet omdat Tedesco blijkbaar Vanaken niet moest hebben dat hij daarom nooit bij de RD had kunnen zitten hé. Dit was net één van zijn vele onbegrijpelijke keuzes. En een paar jaar geleden was de concurrentie gewoon zeer groot bij de RD in dat aanvallende middenveld compartiment dus niet onlogisch dat Vanaken toen uit de boot viel.

Vanaken wordt nu gewoon opgeroepen door Garcia lijkt me.

En over uw laatste alinea: In de buurt zitten van Maasmechelen is niet hetzelfde als midden in één cité wonen. Eén van mijn beste vrienden is opgegroeid in een Genkse wijk dichtbij enkel cités, maar er niet in. En die jongen is heel zijn leven "bespot" met dat het "geen echte was". De mentaliteit IN zoiets is niet de mentaliteit IN DE BUURT van zoiets. En geen van uw uitspraken doet de indruk geven alleszins dat ge de gemiddelde cité-bewoner zijt met allochtone roots. Zo hadden we in onze cité ook één Turk die compleet atypisch was, die neerkeek op iedereen met een hoofddoek, heel Belgisch was en zijn kinderen zo ook opvoedde. Maar dat was er één in een wijk waar toch wel een man of 1000 woonde. Uitzonderingen hebt ge altijd. En uw uitspraken doen vermoeden dat ge zo een uitzondering zijt.
Maar los daarvan klopt gewoon niet alles dat ge insinueert over de Griekse verbondenheid van die familie.
Neen, ik zei dat hij een ‘ok’ seizoen draait nu en nog geen visitekaartje afleverde. En dat is gewoon volkomen de waarheid. Ik laat ook helemaal open dat hij zijn talent nog kan verzilveren, altijd gedaan ook. Alleen heb ik al lang geleden gezegd dat er wat ruis op de verbinding zit.

Over die tweede alinea kan ik enkel maar zeggen, om mijn privacy te beschermen: ik sta met heel veel zekerheid dichter tegen deze situatie etc dan 99,99% van de mensen op dit forum. Maar ik ga ook niet alles publiek gooien tenzij het de media bereikt via een ander kanaal. Dit gaat dan ook niet over derdehands achterklap. Ik ben ook geen Belg/Turk/Italiaan/Griek die neerkijkt op de andere allochtonen in de buurt. Maar dit is wel vingertje op de pols in ieder geval en soms eens een tipje van de sluier lichten is ok, voor de rest hou ik me er van af.

Maar een 17-jarige die alles nog moet bewijzen… Er passen er meer in het rijtje Januzaj of zelfs Bakkali dan dat van KDB en Trossard. En bv Bakkali was echt een fenomeen toen die opkwam, veel feller dan Kos ooit al is geweest. Dus neen, het is nog steeds geen groot verlies. Misschien blijkt dat later wel zo, ik ben nog niet overtuigd. Ik heb hem nog geen één referentiematch zien spelen, laat staan twee achter elkaar. Het is nog geen patron, wat je ook mag beweren. Hij heeft géén plaats hier voorlopig en hopelijk vlot het mooi met Griekenland.

Nu ja, we moeten het nog gaan zien hé. Zeker voor een Bounida, die wordt zo opgehemeld, maar wordt volgende week 19 en speelt nog niet eens in het 1ste van Ajax.
Dat was perfect te voorspellen dat die door zijn fysiek nu pas aan het venster ging komen hè. Speelde ondertussen trouwens wel al enkele minuten voor het 1ste van Ajax.

Duranville ook gewoon voor België gekozen trouwens.

Laatst bewerkt:
Kijk, we moeten ook gewoon in de moderne maatschappij afstappen van hoe het vroeger was. Ook nationale teams worden met de wereldwijd stijgende multiculturele omgevingen meer en meer een strijd om de beste spelers. En dan gaat ge charmeoffensieven moeten starten naar spelers toe die er eigenlijk nog niet klaar voor zijn. Wij lijken die boodschap stilaan door te hebben na het verlies van Bilal, El Ouahdi, Karetsas en zeer wsl ook een Pardo en Talbi. Andere landen hebben dat al langer door en die zijn of gaan daarvan (aan het) profiteren. Een Marokko op het WK gaat volgens mij geen unicum zijn.

Vergeet ook een Sadiki niet, die zie ik dat niveau ook nog halen.

Heel benieuwd naar Garcia zijn 1e selectie.
Momenteel zijn er nationaal en internationaal enorm veel jonge spelers die lijken door te breken toch?
Elke week lijkt er wel een nieuwe naam boven te komen. Een frisse wind bij de duivels zou deugd doen.

Ik hoop toch vooral dat hij de spelers oproept (en gebruikt) die in vorm zijn. En niet spelers in de basis zet die bij hun club amper spelen, maar die ze "eens aan het werk willen zien".

De nationale ploeg moet een beloning zijn voor de goede prestaties bij je team en niet een vangnet om wat ritme op te doen.

Jammer, maar op dit moment weet ik echt niet of ik KDB zou opstellen. Of ik zou in elk geval toch echt eerst een heeeeel goed gesprek met hem willen en zijn motivatie voor de RD's te weten willen komen.

Zouden jullie bv Mokio er al bij halen?

Ik hoop toch vooral dat hij de spelers oproept (en gebruikt) die in vorm zijn. En niet spelers in de basis zet die bij hun club amper spelen, maar die ze "eens aan het werk willen zien".

De nationale ploeg moet een beloning zijn voor de goede prestaties bij je team en niet een vangnet om wat ritme op te doen.

Jammer, maar op dit moment weet ik echt niet of ik KDB zou opstellen. Of ik zou in elk geval toch echt eerst een heeeeel goed gesprek met hem willen en zijn motivatie voor de RD's te weten willen komen.

Zouden jullie bv Mokio er al bij halen?
Lijkt mij nog veel te vroeg eerlijk gezegd.

Terug
Bovenaan