De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

De passie (of het gebrek er aan vooral) voor/in ons land zal er ook wel voor zorgen dat dergelijke spelers eerder voor de trotsheid van hun andere nationaliteit kiezen denk ik?
Als je ziet hoe de sfeer en intensiteit, samenhorigheid, ... is bij landen als Griekenland & Marokko, dan zou ik het ook wel weten.
Dat stuk klopt wel, maar als je louter het sportief bekijkt. Als je een topper bent maar je moet met 10 middelmatige spelers spelen. Is de kans dat je gaat deelnemen aan een WK bij Griekenland wel een pak kleiner dan bij België.

Lijkt mij toch vooral een falen langs Belgische kant te zijn, in andere landen zie je dat toch een stuk minder dat hun multiculturele jeugd voor het land van (groot) ouders kiest (Marokkanen/Turken daar gelaten). Maar dat is misschien mijn perceptie.

Los daarvan jammer dat iemand die geboren en opgegroeid is in Belgie, alsnog kiest voor een ander land. Ik zou mijn zoon nooit pushen om voor Belgie te kiezen, hij is geboren en getogen in Polen. To each their own.

De veronderstellingen swingen weer de pan uit. ;) :)

Laatste zin uiteraard onzin, zeerzeker een verlies.

Los daarvan, moeten we misschien gewoon zijn keuze respecteren ipv toch steeds een soort verantwoording of verklaring te zoeken als verontwaardigde voetbalfans waarom die gast deze keuze maakt. Er zijn 1000 redenen waarom iemand zo een keuze maakt, en het zijn uiteindelijk onze zaken ook gewoon niet.
Toevallig geen enkele veronderstelling hoor, hoe ik dat weet laat ik in het midden.

Die laatste zin eveneens: het is een 17-jarige die een ok seizoen draait maar nog geen visitekaartje afgaf. Tussen dat en de Rode Duivels zit nog wel een groot verschil. Heel misschien komt hij op dat niveau. Ik zie al een hele hoop hindernissen voor de knul. Wanneer hij zijn transfer doet gaat doorslaggevend zijn imo. Er zijn er al betere dan hem gecrasht.

Dat stuk klopt wel, maar als je louter het sportief bekijkt. Als je een topper bent maar je moet met 10 middelmatige spelers spelen. Is de kans dat je gaat deelnemen aan een WK bij Griekenland wel een pak kleiner dan bij België.
Dan kan je stellen dat het feit dat ie dan voor Griekenland kiest, dus niet opportunistisch is, maar wel een keuze uit het hart?

Dan kan je stellen dat het feit dat ie dan voor Griekenland kiest, dus niet opportunistisch is, maar wel een keuze uit het hart?
Ja dat is waar. Nuja , het is zijn keuze en zijn leven.

Maar algemeen stoor ik mij wel aan al die dubbele nationaliteiten (en niet enkel in het voetbal). Logisch is het niet als je nog geen minuut in een land woont, maar daar wel voor kiest. Voor al de rest van de voordelen is ons land dan wel weer goed. Bij Anderlecht kan die zoon van Copa zelf kiezen voor 3 landen, want die heeft 3 nationaliteiten. Normaal is dat toch niet.

Toevallig geen enkele veronderstelling hoor, hoe ik dat weet laat ik in het midden.

Die laatste zin eveneens: het is een 17-jarige die een ok seizoen draait maar nog geen visitekaartje afgaf. Tussen dat en de Rode Duivels zit nog wel een groot verschil. Heel misschien komt hij op dat niveau. Ik zie al een hele hoop hindernissen voor de knul. Wanneer hij zijn transfer doet gaat doorslaggevend zijn imo. Er zijn er al betere dan hem gecrasht.

Hoe zegt ge dat ge niks weet van Karetsas zijn seizoen zonder te zeggen dat ge niks weet van Karetsas zijn seizoen. Er die zin erna is helemaal lachwekkend als ge ziet we de afgelopen jaren opgeroepen is.

En veronderstellingen is relatief. Maar wat het wel uitstraalt is dat ge echt totaal geen benul hebt van hoe allochtonen zich voelen. Net zoals ge blijkbaar ook niet weet hoeveel Grieks er in dat huis gesproken wordt :) Daar wordt in huis zeer veel Grieks gesproken, het Grieks voetbal is walhalla daar en de Griekse cultuur zit er absoluut in. En daar verandert het moment dat ge een Grieks paspoort hebt gehaald niets aan. Mensen blijven echt onderschatten hoe sterk de "andere cultuur" is bij zo jongens. De Italobelgen neigen allemaal naar Italië, de Marokkaan-Belgen naar Marokko, een Fernandez-Pardo droomt van de Spaanse nationale ploeg, Grieken kiezen maar al te graag voor het land van de grootouders, ... Dat zit daar gewoon ingebakken.

Ik had ook liever gehad dat die jongen voor ons koos, maar de verwijten/insiniuaties die ik over het net nu lees, zijn echt zeer flauw en dikwijls getekend door onwetendheid/frustratie.

Laatst bewerkt:
Hoe zegt ge dat ge niks weet van Karetsas zijn seizoen zonder te zeggen dat ge niks weet van Karetsas zijn seizoen. Er die zin erna is helemaal lachwekkend als ge ziet we de afgelopen jaren opgeroepen is.

En veronderstellingen is relatief. Maar wat het wel uitstraalt is dat ge echt totaal geen benul hebt van hoe allochtonen zich voelen. Net zoals ge blijkbaar ook niet weet hoeveel Grieks er in dat huis gesproken wordt :)

Hoezo we hebben toch ook een Vanaken niet opgeroepen. Waarom zouden we Karetsas dan moeten oproepen ? Op basis waarvan ga je hem nu al bij de Rode Duivels zetten ? De positie van aanvallende middenvelder lijkt al wel redelijk volzet lijkt mij.
Al moeten we eerlijk zijn en eerder zeggen vorig jaar. Aangezien, hij nu al de keuze gemaakt heeft en je dus eigenlijk hem al vroeger moet "paaien" en dan ook moet betrekken in een selectie.

Je zou kunnen zeggen van, allez we roepen een bredere kern op. Zoals onze goede vriend Martinez vroeger deed, om zo het gevoel van betrokkenheid meer te kunnen geven.
Maar we gaan toch niet zeggen dat zijn profiel tot op dit moment zodanig verheven is dat hij al een effectieve selectie verdien?

Allez voor mijn part roepen we dergelijke potentials op om ze 1 match te gunnen in de laatste 5 minuten om hen vast te leggen. Maar om nu al te zeggen dat ze hun plaats verdiend hebben dat voelt voor mij toch wel wat vroeg aan. Meestal draait het toch ook rond bevestigen van de prestaties ipv na een fluke bij de Rode Duivels gedropt te worden.
Of uw competitie moet zodanig staan de stenen uit de grond te zuigen dat het niet uitmaakt. Maar daar staan we op dit moment toch nog niet. Of wel ?

Laatst bewerkt:
Begrijp me niet verkeerd. In een ideale wereld moet ge jonge spelers niet al op jonge leeftijd paaien. Sportief zou hij nog gerust een jaartje mogen wachten tot ze hem oproepen. Het was gewoon een steek op hoe de algemene selectiepolitiek binnen onze club leeft en hoe ik weet dat dat ook zo leeft bij spelers. Die beseffen/denken/voelen (schrap wat niet past in uw beeld) dat het altijd moeilijker is om als Genkie geselecteerd te worden dan als speler bij bepaalde andere clubs. En dan verwijs ik naar bepaalde oproepingen die er in het verleden wel gebeurd zijn en daar bedoel ik absoluut niet (de wel degelijk al meermaals opgeroepen) Vanaken mee, hoor. Eén figuur daarvan is dit weekend nog in conflict gegaan met zijn supporters omdat die reageerden op hoe slecht die gast wel is.

Ja dat is waar. Nuja , het is zijn keuze en zijn leven.

Maar algemeen stoor ik mij wel aan al die dubbele nationaliteiten (en niet enkel in het voetbal). Logisch is het niet als je nog geen minuut in een land woont, maar daar wel voor kiest. Voor al de rest van de voordelen is ons land dan wel weer goed. Bij Anderlecht kan die zoon van Copa zelf kiezen voor 3 landen, want die heeft 3 nationaliteiten. Normaal is dat toch niet.
Mja, stel dat een KDB in Manchester zou blijven wonen, dan vinden we het toch ook niet gek moest Mason (?) ooit voor België spelen? En zou het ook niet vreemd zijn moest die Engelsman zijn met 2 Belgische ouders? Of Belg die nooit in België heeft gewoond?

Lijkt mij toch vooral een falen langs Belgische kant te zijn, in andere landen zie je dat toch een stuk minder dat hun multiculturele jeugd voor het land van (groot) ouders kiest (Marokkanen/Turken daar gelaten). Maar dat is misschien mijn perceptie.
Frankrijk beste voorbeeld imo. Amper "echte" fransen in die selectie, maar als je ze ziet zingen en spelen zijn het wel gewoon volbloed fransozen.

Ik dacht eerst aan Zwitserland. Dat is bijna alleen maar kinderen van immigranten, en vaak niet eens van zo ver weg. Veel Balkan-boys daar, terwijl Zwitserland toch meer een saai land is en de Balkan-landen vurig en passioneel.
Als je die kern bekijkt van hun laatste interlands, als daar 25% "pureblood" (sorry om het zo uit te drukken) Zwitsers bijzitten, zal het veel zijn. Ze hebben daar dus veel minder moeite om spelers met allochtone roots te overtuigen om voor hun te spelen.

Ik dacht eerst aan Zwitserland. Dat is bijna alleen maar kinderen van immigranten, en vaak niet eens van zo ver weg. Veel Balkan-boys daar, terwijl Zwitserland toch meer een saai land is en de Balkan-landen vurig en passioneel.
Als je die kern bekijkt van hun laatste interlands, als daar 25% "pureblood" (sorry om het zo uit te drukken) Zwitsers bijzitten, zal het veel zijn. Ze hebben daar dus veel minder moeite om spelers met allochtone roots te overtuigen om voor hun te spelen.
Maar hebben wij daar wel veel moeite mee? Wie zijn we nog misgelopen voor deze Karetsas? Een Bakkali, Chadli, Januzaj, ... hebben allemaal voor België gekozen. Dan laat ik spelers zoals Lukaku, Batshuayi, Onana, Lavia nog bewust erbuiten, omdat hun "ander land" minder interessant is.

Maar hebben wij daar wel veel moeite mee? Wie zijn we nog misgelopen voor deze Karetsas? Een Bakkali, Chadli, Januzaj, ... hebben allemaal voor België gekozen. Dan laat ik spelers zoals Lukaku, Batshuayi, Onana, Lavia nog bewust erbuiten, omdat hun "ander land" minder interessant is.

Talbi en El Khannous? Er zullen er vast nog wel een paar zijn die ik niet ken.

En zoals ik zei, "lijkt mij". Dat is gewoon mijn perceptie, maar ik kan gerust fout zitten.

Als je ziet hoe Vanaken de laatste tijd aan het voetballen is, moet die toch altijd in de ploeg? Maar je kan KDB toch ook niet op de bank zetten, en dan heb je ook nog CDK die eigenlijk ook zou moeten spelen.

Wordt nog interessant hoe de nieuwe bondscoach de pionnen gaat opstellen.
KDB- Vanaken en CDK kunnen perfect samen in een ploeg e..

Begrijp me niet verkeerd. In een ideale wereld moet ge jonge spelers niet al op jonge leeftijd paaien. Sportief zou hij nog gerust een jaartje mogen wachten tot ze hem oproepen. Het was gewoon een steek op hoe de algemene selectiepolitiek binnen onze club leeft en hoe ik weet dat dat ook zo leeft bij spelers. Die beseffen/denken/voelen (schrap wat niet past in uw beeld) dat het altijd moeilijker is om als Genkie geselecteerd te worden dan als speler bij bepaalde andere clubs. En dan verwijs ik naar bepaalde oproepingen die er in het verleden wel gebeurd zijn en daar bedoel ik absoluut niet (de wel degelijk al meermaals opgeroepen) Vanaken mee, hoor. Eén figuur daarvan is dit weekend nog in conflict gegaan met zijn supporters omdat die reageerden op hoe slecht die gast wel is.
Ik vermoed dat je Sardella bedoelt, met je cryptische omschrijving? Die is één keer bij de selectie gehaald ter vervanging van een geblesseerde Seys, nota bene in een periode dat die écht wel goed speelde hoor.

In zijn huidige vorm heeft die uiteraard niets te zoeken bij de Rode Duivels.

Andreas Perreira was er ook nog eentje, die heeft voor Brazilië gekozen.

Ik vind het jammer, zeker ook mocht Talbi voor Marokko kiezen. Het lijkt wel of de aantrekkingskracht van de Rode Duivels iets minder is geworden voor dergelijke spelers.

Natuurlijk, Marokko heeft gewoon goed gepresteerd de laatste jaren, als daar dan enkele (zeer) talentvolle Frans- , Belgisch- , Nederlands-,... Marokkaanse spelers weer bijkomen en die zien dat van elkaar, gaat die ploeg toch een aantrekking blijven hebben bij zulke talenten.

El Ouahdi ook overigens.

Ik vermoed dat je Sardella bedoelt, met je cryptische omschrijving? Die is één keer bij de selectie gehaald ter vervanging van een geblesseerde Seys, nota bene in een periode dat die écht wel goed speelde hoor.

In zijn huidige vorm heeft die uiteraard niets te zoeken bij de Rode Duivels.

Dat is wat ik bedoel. Bij veel spelers van ons was het altijd "we hebben bevestiging nodig", bij anderen was een korte periode in topvorm al voldoende. En het gaat me nu niet om daar specifiek over te discussiëren, maar het gaat me wel om dat dat een gevoel is wat wel in elke geleding van onze club leeft, inclusief de spelers. En dat weet ik echt 100% zeker. Dat gaat zeker niet de enige reden zijn dat er zo keuzes gemaakt worden, absoluut niet. Maar ik weet wel zeker dat het absoluut niet meehelpt.

Zeker het niet oproepen van Heynen leeft daar heel hard. Dat die gast op zijn positie niet elke keer erbij zou moeten zijn, beseft iedereen. Maar dat die gast met zijn palmares en prestaties geen één oproeping heeft, is hallucinant. En als ge hem dan in de podcast hoort vertellen hoe Martinez beloofde hem te bellen en het nooit deed, maar hem beloofd had dat hij deel uitmaakte van zijn plannen om dan Tedesco zelfs geen één keer met hem te horen babbelen, schudt ge toch eens met uw hoofd.

El Ouahdi ook overigens.

Dat is wat ik bedoel. Bij veel spelers van ons was het altijd "we hebben bevestiging nodig", bij anderen was een korte periode in topvorm al voldoende. En het gaat me nu niet om daar specifiek over te discussiëren, maar het gaat me wel om dat dat een gevoel is wat wel in elke geleding van onze club leeft, inclusief de spelers. En dat weet ik echt 100% zeker. Dat gaat zeker niet de enige reden zijn dat er zo keuzes gemaakt worden, absoluut niet. Maar ik weet wel zeker dat het absoluut niet meehelpt.

Zeker het niet oproepen van Heynen leeft daar heel hard. Dat die gast op zijn positie niet elke keer erbij zou moeten zijn, beseft iedereen. Maar dat die gast met zijn palmares en prestaties geen één oproeping heeft, is hallucinant. En als ge hem dan in de podcast hoort vertellen hoe Martinez beloofde hem te bellen en het nooit deed, maar hem beloofd had dat hij deel uitmaakte van zijn plannen om dan Tedesco zelfs geen één keer met hem te horen babbelen, schudt ge toch eens met uw hoofd.
Inderdaad, Heynen had zeker zijn kans al moeten krijgen, enorm onderschatte/ondergewaardeerde speler. Je kan ook wel het argument maken dat hij veel concurrentie heeft op zijn positie, maar had in mijn ogen zeker eens zijn kans mogen krijgen in faveure van een Mangala bvb.

Terug
Bovenaan