De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

Leuke match gezien gisteren, al was het maar tegen Kazachstan. Op papier makkelijk, in het echt soms vervelend doordat die landen als een blok ellende spelen en vaak alles toegooien. Overtuigend winnen is dan altijd een opsteker, hoe je het ook draait of keert.

De Cuyper zie ik heel graag spelen. Heeft een echte gretigheid in zijn spel, zowel defensief als offensief. Ik vond iedereen lekker samen spelen en zowel middenveld als verdediging waren solide, op enkele momentjes na. Maar daar waar ze een tijdje geleden bij zo'n momenten dan geheid een tegengoal moesten incasseren, konden ze dat nu wel rechtrekken/vermijden.

Enige iets minderen speler vond ik dan Trossart. Op zich ook solide maar iets minder op de voorgrond. CDK kwam doorheen de match wel wat los en kan prima fungeren als een lager gelegen aanspeelpunt om aanvallen langs de flank op te stellen. Als die zijn koppen wat beter zou zijn, zou hij er echt wel meer in het mandje leggen.

Ik ben nog eerder geneigd om in nood De Cuyper in de spits te droppen
Het is bonkers hoe fel die is doorgegroeid. Heeft dit tweeluik een aantal waanzinnige pegels én kopballen uit zijn sloffen geschud. Defensief zijn er nog wat stappen te nemen maar dit is het type speler waarmee je de kwalificatie voor een eindronde verzekerd. Elke pot inzet, elke keer een minimumniveau van jewelste, elke pot gevaarlijk voor doel (vanop de back), goede voorzetten, ... Bijzondere speler. En dan moeten Seys en Sabbe nog doorgroeien, dan heb je een leuke weelde op beide flanken.

Vond het wel een beetje een raar argument, om daar nu zo op te hameren. "Hij speelt slecht tegen een dwergstaat dus dan moet hij voortaan op de bank."
Spelers spelen soms goed, soms slecht (of in het geval van Trossard, Faes of andere Openda's altijd slecht bij de Duivels). Dat hij dan tegen Wales wel heel sterk was, is toch zoveel belangrijker. Ik heb liever spelers die barak spelen tegen dwergen, waar we gezien het overwicht toch makkelijk tegen winnen, en dan tegen goede ploegen er staan. Daar heb je zoveel meer aan dan als het omgekeerd is.

Saelemaekers bv. vind ik een superleuke speler maar tegen de topploegen komt zo iemand dan weer tekort. Van Doku in een goeie dag kan je hopen dat hij zich kan meten met de echte top.

En ja zijn zwakke punten en blabla, dat ontken ik allemaal niet.
Ja en nee. Doku wilt belangrijk zijn en als dragende speler elke pot spelen. Dan moet je er elke pot staan imo. En laten we Wales ook niet te groot maken... Dit seizoen is voor hem wel een beetje doorslaggevend. Zowel bij ons als bij City. Een speler die zo vaak in stelling komt moet wel minstens 6-7 potten in de competitie maken. En voor de RD moet hij ons nu door de cruciale potten sleuren want het niveau van de kwalificatie zou voor hem een hapje moeten zijn.

Lukaku bijvoorbeeld, ook al zegt men van vaak van niet, die stond er quasi altijd imo. Elke kwalificatie was die weergaloos.

Vond het wel een beetje een raar argument, om daar nu zo op te hameren. "Hij speelt slecht tegen een dwergstaat dus dan moet hij voortaan op de bank."
Spelers spelen soms goed, soms slecht (of in het geval van Trossard, Faes of andere Openda's altijd slecht bij de Duivels). Dat hij dan tegen Wales wel heel sterk was, is toch zoveel belangrijker. Ik heb liever spelers die barak spelen tegen dwergen, waar we gezien het overwicht toch makkelijk tegen winnen, en dan tegen goede ploegen er staan. Daar heb je zoveel meer aan dan als het omgekeerd is.

Saelemaekers bv. vind ik een superleuke speler maar tegen de topploegen komt zo iemand dan weer tekort. Van Doku in een goeie dag kan je hopen dat hij zich kan meten met de echte top.

En ja zijn zwakke punten en blabla, dat ontken ik allemaal niet.
Omdat Wales ook een prutsploeg is, let's be honest, en hij nog altijd veel meer zwakke dan goeie matchen heeft bij de Duivels. Als je dan je keer op keer vastloopt tegen spelers van het internationale equivalent van een 3de provincialer (de beste speler van Liechtenstein speelt in Zwitserse derde klasse hé), dan mag je van mij wel even benchen ja. Zeker als je ook bij je club niet in duidelijke hoogvorm zit. En gisteren was het ook maar tegen Kazachstan.

Leuke match gezien gisteren, al was het maar tegen Kazachstan. Op papier makkelijk, in het echt soms vervelend doordat die landen als een blok ellende spelen en vaak alles toegooien. Overtuigend winnen is dan altijd een opsteker, hoe je het ook draait of keert.

De Cuyper zie ik heel graag spelen. Heeft een echte gretigheid in zijn spel, zowel defensief als offensief. Ik vond iedereen lekker samen spelen en zowel middenveld als verdediging waren solide, op enkele momentjes na. Maar daar waar ze een tijdje geleden bij zo'n momenten dan geheid een tegengoal moesten incasseren, konden ze dat nu wel rechtrekken/vermijden.

Enige iets minderen speler vond ik dan Trossart. Op zich ook solide maar iets minder op de voorgrond. CDK kwam doorheen de match wel wat los en kan prima fungeren als een lager gelegen aanspeelpunt om aanvallen langs de flank op te stellen. Als die zijn koppen wat beter zou zijn, zou hij er echt wel meer in het mandje leggen.

Kazachstan en Liechtenstein zijn de zwakste ploegen waar we in jaren tegen hebben gespeeld. Azerbeidzjan 2 jaar geleden is gelijkaardig aan Kazakhstan en daar wonnen we thuis toen ook 5-0 tegen.

Kazachstan en Liechtenstein zijn de zwakste ploegen waar we in jaren tegen hebben gespeeld. Azerbeidzjan 2 jaar geleden is gelijkaardig aan Kazakhstan en daar wonnen we thuis toen ook 5-0 tegen.
Ja, tuurlijk blijven het Janneke en Mieke maar als je daar maar met 1-0 gaat winnen ofzo dan zit je gelijk weer in een diepe vertrouwensdip.

Ik weet dat we vooral naar onszelf moeten kijken en niet de rekening van andere "top 10 FIFA ranking landen" maken, maar als we naar de afgelopen dagen kijken, hebben we het zelf toch niet al te slecht gedaan:
Engeland - Andorra 2 - 0
Faeröer - Kroatië 0 - 1
Slowakije - Duitsland 2 - 0
Litouwen - Nederland 2 - 3

Van deze landen staat enkel Slowakije hoger dan Kazachstan op de Fifa ranking

Ik weet dat we vooral naar onszelf moeten kijken en niet de rekening van andere "top 10 FIFA ranking landen" maken, maar als we naar de afgelopen dagen kijken, hebben we het zelf toch niet al te slecht gedaan:
Engeland - Andorra 2 - 0
Faeröer - Kroatië 0 - 1
Slowakije - Duitsland 2 - 0
Litouwen - Nederland 2 - 3

Van deze landen staat enkel Slowakije hoger dan Kazachstan op de Fifa ranking
Wij zijn ook wel al meer dan 10 jaar de helden van de kwalificaties en hebben wel ook meer te bouwen na een mislukt WK en EK.

Je voelt je duidelijk geviseerd. Je eerste zin is redelijk ridicuul want waar zeg ik dat iemand beweert dat Doku goed speelde? Ik heb het over het feit dat er een hele resem in de startblokken stond om volledig terechte kritiek sarcastisch weg te lachen. Misschien niet zo snel op uw paard zitten telkens. Doku kwam later in de pot pas op dreef. Dus na 120 minuten frustrerend spel ontbindt hij eindelijk zijn duivels en komen er enkele zielen doen alsof de eerdere kritiek compleet uit de lucht kwam vallen.

Als jij de draak mag steken met die eerdere kritiek en 'told you so' mag roepen 2-3 keer, dan moet je maar aanvaarden wanneer ik dat beetje ridicuul vind. Allemaal hindsight gezever anyway. Letterlijk twee uur getaffel gezien tegen Janneke en Mieke en dan moeten we haast doen alsof we een Ballon d'Or winnaar hebben beledigd.

Conclusie is heel simpel : Doku heeft al redelijk vaak ruk matchen gespeeld voor ons, waarbij hij telkens hetzelfde deed zonder enig resultaat. Maar hij heeft ook al enkel weergaloze matchen gespeeld waar hij van begin tot eind het mes op de keel van de verdediging zet. En dat laatste zit in zijn voetjes, dus mensen willen het er constant zien uitkomen. Wanneer dat niet gebeurt, dan worden fans gefrustreerd. Dus wat als ik nu eens stel dat die 120 minuten kutspel kan samenbestaan met het kanppe resultaat dat erna volgt? Het ene wist het andere niet uit.

Tielemans zat in hetzelfde schuitje een tijdje terug. Kutmatch na kutmatch. Traag, balverlies, constant uit positie, passes recht in de voetjes van de tegenstander. Op +- een maand tijd 4-5 goals weggegeven voor club én land. Terecht in twijfel getrokken toen en terecht terug in de spotlight nu.
Als ik een hoop onzin lees dan reageer ik.

Nogmaal er is niemand die zei dat Doku tegen Liechtenstein goed gespeeld heeft( @Sir.Killalot ook voor u van toepassing), hij was daar gewoon slecht. Er is ook niemand die zegt dat Doku een Ballon D'or winnaar is of moet zijn. Allez wat een hoop bullshit is dat.

Het ging over het feit dat er hier ook al gevonden werd dat hij gisteren een slechte 1ste helft had gespeeld terwijl hij net 1 van de weinige was die iniatief pakte, die durfde, die een actie probeerde te maken itt tot onze andere winger die erbij liep voor spek ende boonen. Dat niet alles lukt is toch maar normaal zoals al gezegd het is geen Messi of CR7 of Salah of Hazard vroeger of ...die een ploeg alleen over de streep kan trekken. Wel is het een speler die voor dreiging en gevaar zorgt op zijn flank en die vaak de achterlijn haalt (en soms goeie voorzetten en soms slechte voorzetten geeft) maar als er dan maar 1 iemand in de box staat of de spits valt de bal niet of zijn voorzet is ruk of... Het is een speler van flitsen en als die flitsen er dan niet uitkomen dan is dat jammer maar het feit dat ie steeds 2 spelers naar zich toe trekt dan komt er weer ruimte voor anderen (die er dan natuurlijk wel gebruik moeten van maken). En nogmaals hij was slecht tegen Liechtenstein mocht er nog iemand aan twijfelen.

Mocht iedereen nu eens beginnen inzien dat ie geen wereldtopper is maar wel een heel degelijke subtopper met specifieke kwaliteiten dan zouden ze mssn geen onrealistische verwachtingen hebben (en ja zijn match tegen Liechtenstein was ondermaats)

Maar dat is het juist, hij heeft specifieke kwaliteiten maar hij gebruikt ze verkeerd.
Hij denkt dat hij nog op de pleintjes speelt waar hij punten krijgt als hij iemand kan dribbelen. Op dit niveau telt enkel een overwinning en dus doelpunten maken.
Hoeveel keer heeft hij de diepte gezocht in de rug van de verdediging? Ik kan me niet 1 keer herinneren. Akkoord dat die verdediging heel laag stond maar er zijn momenten geweest waar het wel kon. Maar zelfs dan dribbelt hij liever zijn verdediger dan gewoon diep te lopen in zijn rug.

Iedereen is precies ook al vergeten hoe veel snert matchen Hazard heeft gespeeld voor de Duivels, waar er lange tijd geopperd werd om Mertens op te stellen in de plaats omdat deze tenminste doelgericht was en niet steeds het spel stopzette.

Waarmee ik niet wil zeggen dat Doku even goed is of zal worden als Hazard. Maar dat we de baby niet met het badwater moeten weg gooien als het om onze vinnige wingers gaat.

Iedereen is precies ook al vergeten hoe veel snert matchen Hazard heeft gespeeld voor de Duivels, waar er lange tijd geopperd werd om Mertens op te stellen in de plaats omdat deze tenminste doelgericht was en niet steeds het spel stopzette.

Waarmee ik niet wil zeggen dat Doku even goed is of zal worden als Hazard. Maar dat we de baby niet met het badwater moeten weg gooien als het om onze vinnige wingers gaat.
De cijfers van de 4 seizoenen van Hazard in Frankrijk en zijn eerste twee in Engeland tegenover die van Doku:

Hazard: 59 goals, 61 assists
Doku: 16 goals, 23 assists

Hazard had wel wat meer adelbrieven dan Doku om hem toch in de basis te houden bij de Duivels. Moest Doku al maar aan de helft van de cijfers van Hazard bij zijn clubs komen, dan zou er ook al veel minder discussie zijn. Maar hij toont dezelfde problemen ook op clubniveau. Dan kan je niet verwachten dat de supporters hem als onbetwiste basisspeler gaan omarmen, ook al is de concurrentie ook niet fantastisch.

De cijfers van de 4 seizoenen van Hazard in Frankrijk en zijn eerste twee in Engeland tegenover die van Doku:

Hazard: 59 goals, 61 assists
Doku: 16 goals, 23 assists

Hazard had wel wat meer adelbrieven dan Doku om hem toch in de basis te houden bij de Duivels ...
Ik snap het punt van je citaat niet. Er staat toch ook dat Hazard een stuk beter was dan Doku?
En toch waren er heel wat mensen die liever Mertens dan hem zagen spelen.

Ik wou gewoon duiden dat dit soort wingers duidelijk sneller kritiek krijgen, maar dat die kritiek niet betekent dat ze plots bij het vuil gezet moeten worden. En voor er nog een citaat komt, neen, ik zeg niet dat jij of een andere lezer geen Doku meer willen zien. Wel dat de kritiek mogelijk buitensporig is. En om het nog eens te verduidelijken, ik zeg niet dat er geen kritiek mag zijn, wel dat de kritiek vaak buitensporig lijkt voor dit soort wingers.

Ja en nee. Doku wilt belangrijk zijn en als dragende speler elke pot spelen. Dan moet je er elke pot staan imo. En laten we Wales ook niet te groot maken... Dit seizoen is voor hem wel een beetje doorslaggevend. Zowel bij ons als bij City. Een speler die zo vaak in stelling komt moet wel minstens 6-7 potten in de competitie maken. En voor de RD moet hij ons nu door de cruciale potten sleuren want het niveau van de kwalificatie zou voor hem een hapje moeten zijn.

Ik weet niet of Doku er problemen van maakt af en toe eens te banken, vanwaar heb je dat?

Maar allemaal goed en wel, maar ik vind dit soort dingen non-discussie. Je moet er wel 11 opstellen natuurlijk. Het kan heel goed zijn dat Fofana beter wordt, of dat je hem al liever ziet spelen, maar dan is er nog de andere zijde van het veld. Gaan we dan voor Lukebakio, of voor Trossard, of voor ja voor wie eigenlijk?

Ik zou niets liever willen dan dat er een paar betere spelers klaar staan dan Doku nu maar lijkt mij nog niet echt direct het geval. Misschien komt het wel snel, wie weet. Maar ik zou die in de grote matchen niet banken voor pakweg Saelemaekers nu.
En een doorslaggevend seizoen, ach ach. Doku is 23. Da's een jaartje jonger dan toen Mertens bij Utrecht zijn eerste prijsje pakte. Er kan nog wel vanalles gebeuren. Dat hij nooit veel zal scoren, dat zal wel. Kan door zijn dribbels en het aanzuigen van 2-3 man ook wel zijn rol blijven spelen.

Als ik een hoop onzin lees dan reageer ik.

Nogmaal er is niemand die zei dat Doku tegen Liechtenstein goed gespeeld heeft( @Sir.Killalot ook voor u van toepassing), hij was daar gewoon slecht. Er is ook niemand die zegt dat Doku een Ballon D'or winnaar is of moet zijn. Allez wat een hoop bullshit is dat.

Het ging over het feit dat er hier ook al gevonden werd dat hij gisteren een slechte 1ste helft had gespeeld terwijl hij net 1 van de weinige was die iniatief pakte, die durfde, die een actie probeerde te maken itt tot onze andere winger die erbij liep voor spek ende boonen. Dat niet alles lukt is toch maar normaal zoals al gezegd het is geen Messi of CR7 of Salah of Hazard vroeger of ...die een ploeg alleen over de streep kan trekken. Wel is het een speler die voor dreiging en gevaar zorgt op zijn flank en die vaak de achterlijn haalt (en soms goeie voorzetten en soms slechte voorzetten geeft) maar als er dan maar 1 iemand in de box staat of de spits valt de bal niet of zijn voorzet is ruk of... Het is een speler van flitsen en als die flitsen er dan niet uitkomen dan is dat jammer maar het feit dat ie steeds 2 spelers naar zich toe trekt dan komt er weer ruimte voor anderen (die er dan natuurlijk wel gebruik moeten van maken). En nogmaals hij was slecht tegen Liechtenstein mocht er nog iemand aan twijfelen.

Mocht iedereen nu eens beginnen inzien dat ie geen wereldtopper is maar wel een heel degelijke subtopper met specifieke kwaliteiten dan zouden ze mssn geen onrealistische verwachtingen hebben (en ja zijn match tegen Liechtenstein was ondermaats)
"Een hoop onzin"

En voor de tweede keer praat je instant over iets dat ik nooit heb beweerd.

Waar gaat het dan nog over? Alle...

• Hazard zijn eerste 35 matchen voor de Rode Duivels: 5 goals en 9 assists.
  • Doku zijn eerste 35 matchen voor de Rode Duivels: 5 goals en 12 assists.

Nee, Doku zal nooit zo goed zijn als Hazard op zijn best (al hoop ik van wel), maar die jongen kan serieus goed voetballen en zal de komende 10 jaar het mooie weer maken op onze flanken. Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom iedereen zit te zagen, we hebben 2 wingers van 23 en 20 die wereldniveau kunnen worden. Je zou blij moeten zijn met zo'n luxe.

Hoe dan ook, het beste nieuws is wel dat er een soort van constante in begint te komen en het team stilaan vorm krijgt. Theate & Debast doen het best goed (oké, tegen slechte teams ma bon). De Cuyper is fantastisch op links, op't middenveld heb je ook een constante met De Bruyne & Tielemans. Ik denk dat Onana ook wel gewoon altijd start als die gezond is en in de aanval heb je nu altijd al Doku, Fofana & Lukaku. Dan is eigenlijk de enige positie die nog niet vast staat die van rechtsachter, waar het hopen zal zijn dat Seys allemaal onze hoge verwachtingen kan inlossen.

Laatst bewerkt:
Ik snap het punt van je citaat niet. Er staat toch ook dat Hazard een stuk beter was dan Doku?
En toch waren er heel wat mensen die liever Mertens dan hem zagen spelen.

Ik wou gewoon duiden dat dit soort wingers duidelijk sneller kritiek krijgen, maar dat die kritiek niet betekent dat ze plots bij het vuil gezet moeten worden. En voor er nog een citaat komt, neen, ik zeg niet dat jij of een andere lezer geen Doku meer willen zien. Wel dat de kritiek mogelijk buitensporig is. En om het nog eens te verduidelijken, ik zeg niet dat er geen kritiek mag zijn, wel dat de kritiek vaak buitensporig lijkt voor dit soort wingers.
Ja, er waren mensen die ook kritiek hadden op Hazard, net zoals je nog altijd supporters hebt die kappen op Lukaku. Maar die vergelijking houdt verder geen steek, ook al omdat Hazard en Doku niet alleen qua niveau maar ook qua speelstijl totaal verschillende spelers zijn (dus hoezo 'dit soort wingers'?). Hazard kreeg kritiek omdat hij bij de Rode Duivels niet altijd dezelfde stempel op de match kon drukken als bij zijn clubs - wat vooral lag aan het feit dat Hazard op zijn best was met veel bewegende ploegmaats, wat hij had bij Chelsea, maar vaak niet bij de Duivels; iets waar De Bruyne de laatste jaren ook vaak last van heeft gehad bij de Duivels. Doku krijgt kritiek omdat hij noch bij de nationale ploeg noch bij zijn clubs zijn potentieel volledig waarmaakt. Hij heeft zijn versnelling en zijn dribbel, maar zijn statistieken zijn gewoon te weinig voor een speler van zijn potentieel, alle nevenstatistiekjes over gele kaarten aansmeren en ruimte maken voor andere spelers ten spijt. Hij heeft een mooie transfer naar City versierd, maar het is (naast de Pep-roulette) omdat hij ook daar te weinig efficiënt is dat hij er geen onbetwiste basisspeler is. En als hij dat niet opkrikt zal die ook gewoon naar een middenklasser verhuizen.

De balans voor Doku is wat mij betreft op dit moment negatief in aantal goeie vs slechte matchen voor de Duivels, hij kan ook op clubniveau geen opmerkelijke statistieken voorleggen (itt Hazard in zijn tijd) en als je dan zo'n draak van een match speelt tegen een amateurploeg, dan kan je wat mij betreft geen aanspraak maken op een onbetwistbare basisplaats. Ik vind dat nu toch echt niet zo'n bizarre uitspraken of buitensporige kritiek hoor.

Laatst bewerkt:
Dat middenveld met Tielemans - Raskin - KDB draaide ook wel lekker.

Een type Raskin die blijft lopen, ondanks dat het misschien niet de meest verfijnde voetballer is, marcheert wel in die combo. Uiteraard af te wachten wat dat zou geven tegen sterkere tegenstanders.

Onana zal wel voorkeur krijgen, en die heeft ook zijn kwaliteiten, maar speelt toch vaak wat te nonchalant naar mijn goesting.

Dat middenveld met Tielemans - Raskin - KDB draaide ook wel lekker.

Een type Raskin die blijft lopen, ondanks dat het misschien niet de meest verfijnde voetballer is, marcheert wel in die combo. Uiteraard af te wachten wat dat zou geven tegen sterkere tegenstanders.

Onana zal wel voorkeur krijgen, en die heeft ook zijn kwaliteiten, maar speelt toch vaak wat te nonchalant naar mijn goesting.
Onana plooit ook wel 3x zo snel iemand dubbel als het moet, ook niet onbelangrijk.

Terug
Bovenaan