De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

Ik denk dat mensen die geen roots hebben in andere landen zich daar allemaal niet te veel moeten over uitspreken, want dat ligt vaak allemaal wel wat complexer.
Dit.. Talenten opvolgen en daarmee individueel mee aan de slag gaan lijkt me voor elke speler belangrijk. Dat is een vorm van professionalisme en investering in de toekomst. Mocht dat allemaal gebeuren zou er zelfs geen 'voorkeursbehandeling' moeten zijn voor de spelers met dubbele nationaliteit.

Als je de keuze hebt lijkt het me toch evident dat je de keuze al dan niet maakt op:

1) sportieve vooruitzichten: kans om te spelen/concurrentie; kans op toernooien met die ploeg
2) begeleiding en contact
3) emotionele insteek/band met het land (zelf of die van de familie)

Als 1 van die zaken in de weegschaal ligt tussen 2 of meerdere landen dan zijn het toch die extra zaken die het verschil kunnen maken.

Dat een Marokko de ganse familie laat overvliegen om wedstrijden te kunnen bijwonen etc is niet iets dat de Belgische bond moet doen maar basis communicatie op een deftig manier uitvoeren zou ook al helpen. En daar blijkt het in het verleden toch al vaak misgelopen zijn.

MOCHT Bounida geen selectie gekregen hebben zonder uitleg dan lijkt me dat inderdaad weer amateurisme.

Al die "dubbele nationaliteiten" die twijfelen mogen van mijn part ver weg blijven van de Rode Duivels, ook al heten ze Bounida, Karetsas of Lamal.
Dat is onzin, dat is een keuze waar heel veel achter zit en het is doodnormaal dat een knul van 18-19 twijfelt.

Een knul van 18-19 jaar die hier geboren is en heel zijn leven hier is opgegroeid heeft imho niks te zoeken bij een ander land.
Dubbele nationaliteiten zijn imho ook gewoon nutteloos. Als iemand zich niet Belg genoeg voelt om voor zijn/haar/hun land uit te komen waar ze geboren en getogen zijn en alle kansen hebben gekregen ja dan mag je van mij part je Belgisch paspoort gewoon onmiddelijk afgeven.

Ik weet het, een heel onpopulaire mening maar het is dan ook gewoon mijn mening, niets meer niets minder.

Een knul van 18-19 jaar die hier geboren is en heel zijn leven hier is opgegroeid heeft imho niks te zoeken bij een ander land.
Dubbele nationaliteiten zijn imho ook gewoon nutteloos. Als iemand zich niet Belg genoeg voelt om voor zijn/haar/hun land uit te komen waar ze geboren en getogen zijn en alle kansen hebben gekregen ja dan mag je van mij part je Belgisch paspoort gewoon onmiddelijk afgeven.

Ik weet het, een heel onpopulaire mening maar het is dan ook gewoon mijn mening, niets meer niets minder.
Ik ben niet per se fan van dubbele paspoorten, maar gij denkt puur emotioneel als voetbalsupporter. Die dubbele paspoorten gaat wel wat verder dan kiezen voor één of ander land.

Los van alles heeft het ook de keerzijde dat de kinderen van onze toppers (denk aan Courtois, KDB,...) dan ook niet voor België gaan spelen, want die zijn ook geboren en opgegroeid in een ander land.

En alsof wij op ons 16-19de zo zeker waren over alles. Dat is net de periode dat je mening, gevoel en keuzes net sterk beïnvloedbaar zijn.

Laatst bewerkt:
Kan aan mij liggen maar het zijn toch gewoon de landen zelf die het puur transactioneel maken. Als deze speler geen dubbele nationaliteit had zou er niet eens over gesproken worden bij de Rode Duivels. Heeft dit seizoen (volgens transfermarkt) 1 minuut gespeeld bij de eerste ploeg van Ajax.

Sommige Belgen zonder dubbel paspoort moeten jaren kapitein zijn en een hoog niveau halen( Vanaken en Heynen) of een volledig seizoen op topniveau spelen (Vanhoutte).

Kan aan mij liggen maar het zijn toch gewoon de landen zelf die het puur transactioneel maken. Als deze speler geen dubbele nationaliteit had zou er niet eens over gesproken worden bij de Rode Duivels. Heeft dit seizoen (volgens transfermarkt) 1 minuut gespeeld bij de eerste ploeg van Ajax.
Maar blijft 1 van de grootste talenten die ooit op onze jeugdvelden rondliep. Dus daar zou sowieso over gesproken worden.

Laten we vooral de keuzes van die gasten respecteren, hoe zuur het ook is om ze te verliezen.

Sommige Belgen zonder dubbel paspoort moeten jaren kapitein zijn en een hoog niveau halen( Vanaken en Heynen) of een volledig seizoen op topniveau spelen (Vanhoutte).
Uiteraard, omdat je nu iets kunt verliezen he. Als zo iemand voor een ander land kiest, ga je hem nooit meer kunnen terughalen. Dat wil je natuurlijk vermijden bij een potentiële meerwaarde voor onze RD.

En sommige Belgen moeten dat niet doen.
In het recente verleden werden Bassette, Mokio, Vranckx, Mbangula, etc. opgeroepen. Alsof die allemaal jaren top speelden of zo.

Het is altijd een beetje de balans zoeken van automatismen kweken bij de Duivels en vorm van het moment belonen. Je kan wel altijd enkel dat laatste doen maar dan schiet elke selectie elke kant uit en staat er nooit een ploeg. En niemand kan de toekomst voorspellen. Bij van die laatbloeiers genre-Vanhoutte is 't altijd een beetje zien of ze even goed bezig zijn (zoals in het verleden pakweg eens Tom De Sutter) maar in de fond wat te kort komen, of dat ze echt vertrokken zijn voor lange tijd. Soms mik je dan ook op talenten waarvan je denkt dat ze mits het juiste traject voor jaren uw kern gaan kleur geven, en dan loont het om hen er vroeg bij te betrekken.

Een van de redenen waarom onze vorige generatie het zo goed deed was omdat die jarenlang met dezelfde kern van 12-15 man samenspeelden. Martinez werd ervoor verketterd maar die vonden mekaar blindelings en daarmee wonnen ze al 50% van hun matchen. Weinig landen kunnen dat.

En een beetje opportunisme kan geen kwaad, als jij het niet doet laat je je de kaas van het brood eten door de landen die het wel doen. En dat zijn onomkeerbare beslissingen. Die mannen hebben later soms spijt en worden op jonge leeftijd het hoofd zot gemaakt door haaien. Zie nu Svilar bv. Je moet daar ook niet te hard in zijn. Sommige mensen kunnen twee landen graag zien.

Dat ze gewoon de regels omwisselen. Je mag 1 keer veranderen, ongeacht de leeftijd en aantal matchen die je speelde voor het ander land.

Als het land en speler het ok vinden.. wat boeit het. Stel (hypothetisch) dat Lukaku ter ere van zijn vader in zijn laatste jaar nog eens in truitje van congo wil spelen.. doe maar he zeg

Je Belgische paspoort moeten afgeven omdat je gaat voetballen voor het land waar je roots liggen? Alle kom, dat is pertinent ridicuul. Mijn zoon heeft ook aanspraak op een extra nationaliteit, net als zijn moeder. En net zoals bij Marokko gaat het om een voetbalgek land waar een van dé grootste eren er uit bestaat om voor de nationale ploeg te spelen. En het gaat dan ook nog om een groot voetballand. Dus moest die ooit gaan voetballen en het blijkt een talent zou ik niet verschieten dat die kiest voor zijn moederland ipv vaderland. En al zeker niet als de Belgische beloftencoach hem niet selecteert terwijl hij elders al bij de A-ploeg mag spelen.

Die jongens zijn rond die leeftijd onzeker over hun studierichting, laat staan hun voetballand. :')

Het is zuur als we een talent mislopen door stilzitten of talmen door onze eigen bond/managers. Maar anders is het vooral een keuze die ieder voor zich moet maken en waar geen verplichtingen rond hangen.

Dat ze gewoon de regels omwisselen. Je mag 1 keer veranderen, ongeacht de leeftijd en aantal matchen die je speelde voor het ander land.

Als het land en speler het ok vinden.. wat boeit het. Stel (hypothetisch) dat Lukaku ter ere van zijn vader in zijn laatste jaar nog eens in truitje van congo wil spelen.. doe maar he zeg
Wel akkoord dat je minstens 1x zou moeten kunnen switchen.

Laatst bewerkt:
Allez, bij sporza vinden ze het verrassend dat Saelemaekers in de basis staat en niet Fofana :wtf:

Saelemaekers zit in bloedvorm bij AC Milan - niet meer dan logisch dat je die in de basis dropt nu.

Allez, bij sporza vinden ze het verrassend dat Saelemaekers in de basis staat en niet Fofana :wtf:

Saelemaekers zit in bloedvorm bij AC Milan - niet meer dan logisch dat je die in de basis dropt nu.
Fofana eveneens of nog meer hé. Zal eerder te maken hebben met het feit dat Fofana en Doku beiden best renderen op links, terwijl Saelemaekers wel natuurlijk klikt op rechts.

De Jonge Duivels zijn alvast gehakt aan't maken van Wales, 0-3 na goals van Mokio, Stassin, en Vermant. Maar goed, de A-ploeg stond ook 3-0 voor natuurlijk...
Wel triestig dat je dat soort matchen nergens kan kijken op de Belgische tv.

De Jonge Duivels zijn alvast gehakt aan't maken van Wales, 0-3 na goals van Mokio, Stassin, en Vermant. Maar goed, de A-ploeg stond ook 3-0 voor natuurlijk...
Wel triestig dat je dat soort matchen nergens kan kijken op de Belgische tv.
Feit dat Bounida dus niet gekozen is, is dan mogelijks toch gerechtvaardigd door de trainer.

Als je kijkt naar de kwaliteit van de spelers in de basis, allemaal basisspelers bij ploegen op het hoogste niveau (op Vermeeren en Mokio na), denk ik niet dat Bounida een meerwaarde te bieden heeft zelfs op dit niveau.

Terug
Bovenaan