Individueel ga ik niemand demoniseren, het kan een gevoel zijn, er kan emotie zijn, familie of zelfs geld.
Maar zovelen, dan heb ik wel het gevoel dat het structureel is en ze er bij de bond allesbehalve goed mee bezig zijn.
Maar op basis van wat concludeer je dat laatste dan?
- Die jongen heeft alle jeugdreeksen doorlopen + heeft al een A-cap, ondanks dat hij nog maar 18 jaar is. Meer dan dat verdiende hij nog niet op basis van zijn huidige prestaties. Met andere woorden: hij staat duidelijk op de radar van de Belgische voetbalbond.
- De trainingsfaciliteiten en omkadering zijn hier ongetwijfeld beter dan in Congo.
- Ok, we hebben niet meer de schwung van 2018, maar België is er sinds 2014 onafgebroken bij op elk groot toernooi. Congo is er nu voor het eerst weer bij op het WK. Moeizaam, na barrages. Zijn de garanties groter dat Congo er in 2030 opnieuw bij is, dan dat de Rode Duivels er opnieuw bij zijn? Ik denk het niet.
- Je speelt al in Europa. Europese topploegen hebben ongetwijfeld liever dat je voor België uitkomt, dan voor een Afrikaans land.
- Volgens Wilco hier, is het dan geen keuze van de familie.
Wat is het dan? Schrik om de concurrentie aan te gaan met de andere middenvelders in België? Of heeft hij inderdaad een grote zak geld gekregen van Congo? Of voelt hij zich niet 'Belgisch' genoeg? Bij de Rode Duivels vindt hij in ieder geval genoeg andere spelers terug met roots in Afrika.
Maar om dan te concluderen dat de Belgische voetbalbond verkeerd bezig is... Er zijn ook Nederlanders die voor Marokko kiezen, een Diaz heeft ook voor Marokko gekozen ipv Spanje, ... Ik denk dat de voetbalbond wel degelijk energie erin steekt en gesprekken voert. Bij een Moreira is het bv. wél gelukt.