De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

Is ook gewoon zijn eigen keuze. Je kan dat jammer vinden als fan, maar het Mokio zelf kwalijk nemen vind ik persoonlijk een stap te ver.
Idd. Waanzin, die figuren die dan beginnen zeveren dat ze zijn nationaliteit moeten afnemen en zo van die zaken.

Gewoon respecteren, hoe jammer het ook allemaal is.

Individueel ga ik niemand demoniseren, het kan een gevoel zijn, er kan emotie zijn, familie of zelfs geld.

Maar zovelen, dan heb ik wel het gevoel dat het structureel is en ze er bij de bond allesbehalve goed mee bezig zijn.
Sandy Walsh ging via Indonesische grootouders via moederskant voor Indonesië spelen.
Vanden Borre ging nog wat uitbollen bij Mazembe.
Heel wat voetballers met Marrokaanse roots kiezen voor Marroko.

En wat zie je gebeuren op social media of bij een bezoek ter plaatse? Een enorme uitbundigheid, ineens de creatie van een iconische status, en ongebreidelde massa-verering.
(sommige) Voetballers groeien uit tot persoonlijke merken, blinken uit in individuele sponsordeals, vinden zichzelf belangrijker dan de club waarvoor ze spelen, en hunkeren naar constante validering van hun persoon terwijl ze kinderlijk reageren bij wat kritiek.

Als emotie voor bepaalde voetballers de doorslaggevende factor is in dergelijke beslissingen, dan ligt die emotie volgens mij dichter bij egoïsme en de zoektocht naar idolatrie van je persoon, dan bij het feit dat je liever in een jellaba rondloopt ofzo.

Individueel ga ik niemand demoniseren, het kan een gevoel zijn, er kan emotie zijn, familie of zelfs geld.

Maar zovelen, dan heb ik wel het gevoel dat het structureel is en ze er bij de bond allesbehalve goed mee bezig zijn.
Dat gevoel heb ik ook wel, het track record van Mannaert oogt toch mager in dat onderdeel.

Idd. Waanzin, die figuren die dan beginnen zeveren dat ze zijn nationaliteit moeten afnemen en zo van die zaken.

Gewoon respecteren, hoe jammer het ook allemaal is.

Nationaliteit afnemen, is inderdaad belachelijk. Maar ik vind het geen overbodige denkoefening om te achterhalen waarom zo iemand (geboren en getogen in België) ons land op sportief vlak de rug toekeert. Het beginnen er onderhand teveel te zijn eigenlijk.
Wat mij betreft, mits dit geen geval van opportunisme is, is dit een extra voorbeeld van het falende immigratiebeleid in België. Als je zo'n boys na 16 jaar niet Belgisch kan doen voelen, tsja...

Maar op basis van wat concludeer je dat laatste dan?

- Die jongen heeft alle jeugdreeksen doorlopen + heeft al een A-cap, ondanks dat hij nog maar 18 jaar is. Meer dan dat verdiende hij nog niet op basis van zijn huidige prestaties. Met andere woorden: hij staat duidelijk op de radar van de Belgische voetbalbond.

- De trainingsfaciliteiten en omkadering zijn hier ongetwijfeld beter dan in Congo.

- Ok, we hebben niet meer de schwung van 2018, maar België is er sinds 2014 onafgebroken bij op elk groot toernooi. Congo is er nu voor het eerst weer bij op het WK. Moeizaam, na barrages. Zijn de garanties groter dat Congo er in 2030 opnieuw bij is, dan dat de Rode Duivels er opnieuw bij zijn? Ik denk het niet.

- Je speelt al in Europa. Europese topploegen hebben ongetwijfeld liever dat je voor België uitkomt, dan voor een Afrikaans land.

- Volgens Wilco hier, is het dan geen keuze van de familie.

Wat is het dan? Schrik om de concurrentie aan te gaan met de andere middenvelders in België? Of heeft hij inderdaad een grote zak geld gekregen van Congo? Of voelt hij zich niet 'Belgisch' genoeg? Bij de Rode Duivels vindt hij in ieder geval genoeg andere spelers terug met roots in Afrika.

Maar om dan te concluderen dat de Belgische voetbalbond verkeerd bezig is... Er zijn ook Nederlanders die voor Marokko kiezen, een Diaz heeft ook voor Marokko gekozen ipv Spanje, ... Ik denk dat de voetbalbond wel degelijk energie erin steekt en gesprekken voert. Bij een Moreira is het bv. wél gelukt.

Laatst bewerkt:
Maar op basis van wat concludeer je dat laatste dan?

- Die jongen heeft alle jeugdreeksen doorlopen + heeft al een A-cap, ondanks dat hij nog maar 18 jaar is. Meer dan dat verdiende hij nog niet op basis van zijn huidige prestaties. Met andere woorden: hij staat duidelijk op de radar van de Belgische voetbalbond.

- De trainingsfaciliteiten en omkadering zijn hier ongetwijfeld beter dan in Congo.

- Ok, we hebben niet meer de schwung van 2018, maar België is er sinds 2014 onafgebroken bij op elk groot toernooi. Congo is er nu voor het eerst weer bij op het WK. Moeizaam, na barrages. Zijn de garanties groter dat Congo er in 2030 opnieuw bij is, dan dat de Rode Duivels er opnieuw bij zijn? Ik denk het niet.

- Je speelt al in Europa. Europese topploegen hebben ongetwijfeld liever dat je voor België uitkomt, dan voor een Afrikaans land.

- Volgens Wilco hier, is het dan geen keuze van de familie.

Wat is het dan? Schrik om de concurrentie aan te gaan met de andere middenvelders in België? Of heeft hij inderdaad een grote zak geld gekregen van Congo? Of voelt hij zich niet 'Belgisch' genoeg? Bij de Rode Duivels vindt hij in ieder geval genoeg andere spelers terug met roots in Afrika.

Maar om dan te concluderen dat de Belgische voetbalbond verkeerd bezig is... Er zijn ook Nederlanders die voor Marokko kiezen, een Diaz heeft ook voor Marokko gekozen ipv Spanje, ... Ik denk dat de voetbalbond wel degelijk energie erin steekt en gesprekken voert. Bij een Moreira is het bv. wél gelukt.
Omdat het nogal massaal is de laatste tijd, vind ik gewoon opvallend. Heeft niks met een individu te maken.

Misschien een onpopulaire mening maar ik vind het helemaal niet erg dat sommige spelers met Marokkaanse roots voor Marokko kiezen in plaats van België.

Voor mij vertegenwoordigt een nationale ploeg niet alleen een paspoort, maar ook een historische en culturele identiteit. En eerlijk gezegd voel ik vandaag veel minder herkenning bij ploegen zoals Frankrijk of zelfs België dan pakweg 20 jaar geleden.

Dat betekent niet dat spelers met migratieachtergrond minder Belg of minder Frans zijn. Maar door de enorme demografische verschuivingen van de laatste decennia heeft die connectie m.i. compleet veranderd.

Misschien een onpopulaire mening maar ik vind het helemaal niet erg dat sommige spelers met Marokkaanse roots voor Marokko kiezen in plaats van België.

Voor mij vertegenwoordigt een nationale ploeg niet alleen een paspoort, maar ook een historische en culturele identiteit. En eerlijk gezegd voel ik vandaag veel minder herkenning bij ploegen zoals Frankrijk of zelfs België dan pakweg 20 jaar geleden.

Dat betekent niet dat spelers met migratieachtergrond minder Belg of minder Frans zijn. Maar door de enorme demografische verschuivingen van de laatste decennia heeft die connectie m.i. compleet veranderd.
Frankrijk is al van in de jaren 90 voornamelijk "zwarte" spelers. Barthez was een uitzondering bij wijze van spreken.
Dus ik denk dat je verder terug moet.

België toch ook spelers genoeg gehad, de Mpenza's, Strupar etc...

Frankrijk is al van in de jaren 90 voornamelijk "zwarte" spelers. Barthez was een uitzondering bij wijze van spreken.
Dus ik denk dat je verder terug moet.

België toch ook spelers genoeg gehad, de Mpenza's, Strupar etc...
In de selectie die het wk van 98 won zaten toch nog redelijk wat blanke spelers hoor. Je had inderdaad Barthez maar ook LeBoeuf, Blanc, Candela, Deschamps, Petit, Pires, Lizarazu.

Ieder z'n keuze maar om op social media te zetten dat je "Congolees in hart en nieren" bent terwijl je al een selectie hebt geaccepteerd en zelfs al hebt gespeeld voor België vind ik toch maar wrang.

Ik vind het ook altijd jammer wanneer iemand die hier opgegroeid is, zich toch niet thuis genoeg voelt om ons land te vertegenwoordigen. Als je ziet hoe weinig jongens nog voor ons kiezen, en zelfs de voorkeur geven aan ploegen waar ze sportief veel minder garanties hebben op succes dan bij ons ... dan doen we toch iets mis.

Maar er wordt hier wel nogal makkelijk over het feit gegaan dat dit heel vaak minderjarige tieners zijn. Bij uitstek op zoek naar hun identiteit en plaats in de wereld, per definitie niet weten wat ze willen. Hen verwijten dat ze als tiener al zijn uitgekomen voor ons land ... tja.

Ieder z'n keuze maar om op social media te zetten dat je "Congolees in hart en nieren" bent terwijl je al een selectie hebt geaccepteerd en zelfs al hebt gespeeld voor België vind ik toch maar wrang.
Heeft die dat gezegd?
Ja ciao, roep hem dan maar niet op. Bah

Wat jij wil. Negeer de signalen.
Ik ben zijn makelaar of trainer niet, dus het maakt vrij weinig uit wat ik ermee doe. Ik vraag me af waarom hij een enfant terrible is? Was Chadli dat dan ook omdat hij eens ging testen bij Marokko om dan koud weg te zeggen dat hij voor België kiest?

Ik vind de manier hoe Mokio is omgegaan met zijn contractverlenging bij Ajax net het tegenovergestelde. Want het is ook niet dat hij enorm veel speelde bij Ajax en toch wou hij graag blijven ipv voor het grote geld te kiezen.

Dit is gewoon weer een negatieve sticker erop willen plakken, omdat iemand een keuze heeft gemaakt die wij niet zo leuk vinden. (Ik vind het ook enorm jammer voor de duidelijkheid)

Onderschat misschien ook social media niet, als je ziet hoe:
  • Jongeren daar enorm in meegetrokken worden, laat staan als je een voetballer met "wat" talent, dan krijg je direct al een soort idolatrie
  • Daarbij komt nog eens dat afrikanen (of zijn het enkel Zuid afrikanen? remember Percy Tau fans die de socials van Club letterlijk vol spamden) op dat toch vlak ook volledig gek gaan
Werd al deels vermeld hier, maar wij zijn typisch al niet zo uitbundig, en gaan zeker niet snel mensen op een pied de stal zetten (moet je ook niet te snel doen imo), waardoor je het gevoel krijgt niet zo "belangrijk" te zijn voor je geboorteland?

Het zou allemaal niet mogen uitmaken hé, ik probeer ook maar gewoon in het hoofd van zo'n jongens te kruipen.

Om hier nu Mannaert op af te rekenen, of om te gaan zeggen dat het nu "plots" bij veel jongeren voorkomt dat ze niet voor ons kiezen, ik weet niet als dat de volledig juiste conclusie is (ik ken de cijfers niet).
Het wordt veel meer in de media uitgesmeerd tegenwoordig, maar voor zoveel die niet voor ons kiezen, kiezen er evenveel wel voor ons? Zijn er nu ook gewoon meer talenten met meerdere nationaliteiten dan vroeger door betere begeleiding van kinds af aan, terwijl ze vroeger niet van de straat geraakten?

Allé, ik denk dat je echt heel veel verschillende redenen kan hebben waarom het dubbeltje nu niet zo vaak aan onze kant lijkt te vallen. Als je hier deftig wil over oordelen, zou je dat procentueel over de jaren heen moeten zien én tov andere (Europese) landen met gelijkaardige cijfers inzake dubbele nationaliteit.

Ik vind dat er toch een bepaalde racistische ondertoon is als mensen Mokio een enfant terrible noemen, maar spelers als een Fernández-Pardo en Pascal Struijk daar wordt dan niks over gezegd. En eigenlijk zoude beide gewoon starten bij de Rode Duivels (tot als Lukaku herstelt natuurlijk).

Heeft die dat gezegd?
Ja ciao, roep hem dan maar niet op. Bah
Euhm. Is dat niet net het hele punt? Hij wil niet meer opgeroepen worden voor België. 😁

Goed, zoals gezegd, gastje van 18 jaar, dat lijkt men soms toch ook te vergeten.
En dat hij bij Ajax bleef en inging tegen zijn entourage die voor het grote geld ging toch een signaal dat er wel wat persoonlijkheid inzit.

Zonde, maar ik zal met veel plezier supporteren voor Congo de komende jaren. Coole truitjes ook.

Ik vind dat er toch een bepaalde racistische ondertoon is als mensen Mokio een enfant terrible noemen, maar spelers als een Fernández-Pardo en Pascal Struijk daar wordt dan niks over gezegd. En eigenlijk zoude beide gewoon starten bij de Rode Duivels (tot als Lukaku herstelt natuurlijk).
Comment of the year! Racisme scoort altijd!

Terug
Bovenaan