Oh, maar ik beticht je helemaal niet van gevoeligheden bij andere huidskleuren voor de duidelijkheid. Ik bedoelde met 100% Belgen, Belgen zonder dubbele nationaliteit.Je doet alsof ze geen perspectief geboden wordt, er geen gesprekken aangegaan worden, er geen plannen voorgeschoteld worden. Heeft Mokio dan ergens kenbaar gemaakt dat dit de reden was voor zijn keuze voor Congo? In dat geval, terechte opmerking.
Maar gezien die reeds elke jeugdploeg heeft doorlopen en zelfs (als bankzitter bij een zwalpend Ajax nota bene) opgeroepen is voor de A-ploeg, kan je toch niet stellen dat hem geen perspectief gegeven werd.
Ik weet overigens niet waarom je spreekt over "100% Belgen" die met minder trots voor de nationale ploeg spelen dan anderen, dat is toch de kern van de zaak niet, want daar zou ik even goed van een deftige coach verwachten dat hij zo'n spelers thuis laat. Zoals met een Courtois, daar was ik ook gewoon voorstander van om hem thuis te laten. Ik denk dat ik op dat vlak wel consistent genoeg ben en me niet laat leiden door een huidskleurtje.
De discussie begon uiteraard door de keuze van Mokio, maar ik bedoel het uiteraard in het algemeen. Een coach weet gewoon ook niet wie met trots speelt of niet. Dat is namelijk niet meetbaar. In mijn ogen is dat ook de taak van de coach niet. Dat is resultaten halen met de spelers die hij tot zijn beschikking heeft.
Of ze perspectief werd aangeboden of niet, weten we uiteraard niet, maar we verliezen de laatste tijd wel veel talenten. En indien ze wel alles uit de kast halen, maar gewoon falen vanwege andere redenen, dan moeten ze zeker niet stoppen met dat te doen.