De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

Niet op jou, ik had door dat jij plat opportunistisch bent. :)

Hij heeft vorig jaar, op volwassen leeftijd, bekend gemaakt dat hij (ondanks hier geboren te zijn en alle jeugdreeksen voor België doorlopen te hebben) de keuze van zijn hart maakte: Spanje.
Als hij dan jaartje later ziet dat hij daar niet direct op een selectie moet rekenen. Dat zijn manager waarschijnlijk gezegd heeft dat een WK nu ideaal zou zijn om een toptransfer te maken. Dan ineens tegen zijn hart in opportunistisch voor België kiezen...zo'n spelers moet ik niet hebben.
Ook al kunnen we ze in de toekomst gebruiken.

Tja, "zo een spelers moet ik niet hebben". Denk je dat indertijd een Chadli of Fellaini niet getwijfeld hebben? Dat die hun hart ook niet voor een stuk bij hun land van oorsprong ligt? Of zelfs een Dembele, Lukaku of Kompany? Ik denk niet dat voor hen kiezen voor België enkel en alleen een keuze van het hart was maar ook van het verstand. Mocht nu een Karetsas bv na lang nadenken toch voor België gekozen hebben, ook al zeiden een groot deel van zijn familie en zijn hart "Griekenland", zou je dan echt gezegd hebben "nee dank u"? Tuurlijk is het opportunistisch voor velen en gaat men mee in beoordeling nemen waar men het meeste kans heeft op een selectie, hoe goed de nationale ploeg is, is er kans op een groot tornooi,...

De keuze van Mokio is des te specialer omdat die in de toekomst toch kans maakt op een plaats in de selectie van België en Congo, afgezien dat ze nu wel naar het WK mogen, nu niet het beste land is met het meeste potentieel. Maar de keuze voor die jongens om toch voor België te kiezen zal toch altijd voor een deel ingegeven worden dat ze bij België meer kans maken op een groot tornooi én zelfs een goed resultaat daar. Denk niet dat iemand die pakweg voor Malawi kan kiezen, van wie zijn hart daar ligt, dat gaat doen als die echt aanspraakt maakt op een basisplaats bij de Rode Duivels. Dus is die keuze altijd wel deels ingegeven door het verstand en opportunisme.

Dat van MFP komt ook niet uit de lucht vallen he. Zou een hele tijd geleden al een gesprek hebben gehad met Garcia. In die tijd ging Ngoy ook opvallende signalen op sociale media daarover posten, Meunier ook dacht ik. Garcia was toen in Frankrijk en gaf een uitgebreid interview, men schreef daar toen al dat MFP aan 't keren was. Garcia bleef alleen officieel ontkennen omdat hij "nog niet selecteerbaar was".
MFP heeft ook een paar keer een selectie van de Spaanse beloften geweigerd. Misschien was hij toch nooit zo overtuigd van zijn keuze als men eerst dacht. Dat kan he.

Maar het is eenvoudig: you eather eat or will be eaten. Je mag heel fors gaan roepen dat het "vanuit hun hart moet komen en als ze niet overtuigd zijn dat je ze niet wilt" enzo. Maar de rest gaat die jongens wel het idee geven dat ze belangrijk zijn en dat ze hen erbij willen.

En dan eindig je met hele gemotiveerde Stijn Stijnen-types die sterven voor het vaderland. Dat kan ook mooi zijn natuurlijk.
Alleen zat dat dan niet meer op een tornooi zijn, want daar geraak je niet meer.

Misschien moeten we ook allemaal niet pretenderen te weten hoe die jongens met 2 origine-landen zich moeten voelen en daar wat begrip voor hebben.

En dan eindig je met hele gemotiveerde Stijn Stijnen-types die sterven voor het vaderland. Dat kan ook mooi zijn natuurlijk.
Alleen zat dat dan niet meer op een tornooi zijn, want daar geraak je niet meer.

On-zin.
Vooral omdat je van de FIFA tegenwoordig al een uitnodiging in de bus krijgt als je je veters correct weet te strikken.

Je bedoelt misschien dat we geen rol van betekenis gaan spelen, maar dat gaan we nu ook al niet doen... dus tja, relevantie 0.

Zeg dat tegen Italië.
Zantas heeft gelijk. 1 voorbeeld wist dat niet uit.
Met de ploeg van voor de gouden generatie hebben we ook maar 2 toernooien gemist en er voor de rest altijd bij geweest.
Nu is een aap met een hoedje uitnodigd (met uitzondering van Italië).

Het probleem is dieper en maatschappelijk: hoe komt het dat jongens die hier geboren zijn, vaak al 3de generatie zijn, vaak nog nooit in hun land van afkomst geweest zijn,....uiteindelijk ons de rug toekeren?
Dat kan niet puur en alleen liggen aan de grootouders (eerste generatie) die nog wat romantische gevoelens richting vaderland hebben!
Gefaalde integratie, nog altijd een wij-zij gevoel,...

Zeg dat tegen Italië.

Voldoet Italie dan aan het Stijn Stijnen-profiel dat @Flappy voor ogen had toen hij ons wilde wijsmaken dat je met dat soort spelers nooit meer aan een toernooi kan meedoen? Ik dacht eerder aan landen als Schotland, Oostenrijk, Bosnië, Tsjechië. Typische landen die meer leunen op vecht- en strijdlust, dan technische verfijning. Allemaal aanwezig op WK en EK, op Bosnië na, maar dan had je wel Slovenië, Albanië, Slovakije, Roemenië, Servië, etc.

2 tornooien gemist? Euro2004, WK2006, Euro2008, WK2010, Euro2012 hebben we allemaal gemist voor zover ik weet

En ja er zijn veel ploegen uitgenodigd maar voor Europa ligt de lat toch echt wel een stuk hoger dan voor de andere continenten

2 tornooien gemist? Euro2004, WK2006, Euro2008, WK2010, Euro2012 hebben we allemaal gemist voor zover ik weet

En ja er zijn veel ploegen uitgenodigd maar voor Europa ligt de lat toch echt wel een stuk hoger dan voor de andere continenten
Ik had 't over WK in dit geval.

Het gaat niet enkel om de hoeveelheid he, wel om de kansen tot kwalificatie. De kwalificatiegroepen zijn veel kleiner, wat de moeilijkheidsgraad verlaagt en de kansen verhoogt. Daarnaast worden er meer ploegen uitgenodigd tot de barrages, niet enkel de beste 2e, gewoon alle 2e's. En ook ploegen die in de NL eens goed presteren, krijgen een herkansing.

Zweden met 2/18 in de kwalificatie toch op het WK. Tsja. De lat is wel een stuk lager dan vroeger, dat kan je niet ontkennen.

You got my point.

Je verzwakt je door daar zo dogmatisch in te gaan zijn.
Stijnen kwam in mijn hoofd op omdat hij indertijd de grootste mond van ze allemaal had (hij ging Ronaldo van 't veld schoppen), en symbolisch in de goal stond in die hele donkere jaren. In de jaren dat er over Kompany door spelers tegen de pers gesproken werd over "onze zwarte moest weer eens speciaal doen".

Gaat natuurlijk niet alleen om hem of zo. Ik overdrijf om mijn punt te maken. Met jongens als Karetsas of Fernandez-Pardo kan je op termijn wel weer wat meer betekenen dan als je keuze op die posities beperkt blijft tot Servais of Stassin, ook al twijfelen ze nu.

Geen Debast?

arkgq3.jpg

Het gaat niet enkel om de hoeveelheid he, wel om de kansen tot kwalificatie. De kwalificatiegroepen zijn veel kleiner, wat de moeilijkheidsgraad verlaagt en de kansen verhoogt. Daarnaast worden er meer ploegen uitgenodigd tot de barrages, niet enkel de beste 2e, gewoon alle 2e's. En ook ploegen die in de NL eens goed presteren, krijgen een herkansing.

Zweden met 2/18 in de kwalificatie toch op het WK. Tsja. De lat is wel een stuk lager dan vroeger, dat kan je niet ontkennen.
We hebben idd 3 ploegen extra ivm vroeger (maar nog steeds ligt de lat gewoon hoger in Europa dan in andere continenten).

Debast wordt hier toch wel onderschat (al ben ik er zeker van dat zijn ex-clubkleuren hier serieus meespelen bij velen). Zou sowieso altijd bij de selectie zitten als hij fit is, top 4 centrale verdedigers van het huidige België.
Maakt nog steeds te veel fouten als CV. Is beter als CM dan als CV. En ja, ik ben al jaren fan van Sporting.

Keepers: Courtois, Lammens, Sels
Verdedigers: Debast, Theate, Meunier, Castagne, De Winter, De Cuyper, Mechele, Witsel
Middenvelders: Raskin, Tielemans, KDB, Vanaken, Onana, Lavia, Saelemakers, Keita
Aanvallers: Lukaku, Doku, CDK, Trossard, Fofana, Lukebakio, Godts

Zoiets?

Dat van MFP komt ook niet uit de lucht vallen he. Zou een hele tijd geleden al een gesprek hebben gehad met Garcia. In die tijd ging Ngoy ook opvallende signalen op sociale media daarover posten, Meunier ook dacht ik. Garcia was toen in Frankrijk en gaf een uitgebreid interview, men schreef daar toen al dat MFP aan 't keren was. Garcia bleef alleen officieel ontkennen omdat hij "nog niet selecteerbaar was".
MFP heeft ook een paar keer een selectie van de Spaanse beloften geweigerd. Misschien was hij toch nooit zo overtuigd van zijn keuze als men eerst dacht. Dat kan he.

Maar het is eenvoudig: you eather eat or will be eaten. Je mag heel fors gaan roepen dat het "vanuit hun hart moet komen en als ze niet overtuigd zijn dat je ze niet wilt" enzo. Maar de rest gaat die jongens wel het idee geven dat ze belangrijk zijn en dat ze hen erbij willen.

Misschien moeten we ook allemaal niet pretenderen te weten hoe die jongens met 2 origine-landen zich moeten voelen en daar wat begrip voor hebben.
Wie is MFP? Leer toch eens om namen volledig te typen.

Terug
Bovenaan