De Rode Duivels - het Tedesco tijdperk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Alsof je KDB of Hazard op de bank kon zetten in de beste periode een aantal jaar terug. Even serieus blijven... Alsof het samenspel zo slecht was op het WK 2018 bijvoorbeeld...

De reden dat KDB gisteren een heel goede match speelde, was niet omdat Hazard er niet bij was hoor. Daar zijn veel belangrijkere redenen voor.

Het is een beetje typisch aan ons supporters. De laatste 2 jaren waren niet goed, maar plots wordt er gedaan alsof het de laatste 6 à 10 jaar allemaal slecht was en dat we nu de laatste 2 matchen de beste prestaties ooit hebben geleverd. Toch een beetje opletten om niet té euforisch te worden.

Keep calm. De weg is nog lang. We gaan pas echt goed kunnen zien tot wat deze groep onder Tedesco in staat is op het EK 2024.
Er is toch niemand die zegt dat het de laatste 6 à 10 jaar niet goed was?

Het WK 2018 was heel knap, daarvoor was het met Wilmots tactisch vaak gewoon slecht en over het algemeen toch niet goed genoeg. het EK2020 was zeker niet slecht maar hadden we heel veel pech.

Maar de laatste 2-3 jaar was het idd gewoon niet goed. En net in die periode is Hazard beginnen aftakelen, speelde hij bij Real meer niet dan wel, en toch bleef hij de patron bij de Rode Duivels. En bleef hij de bal opeisen en daardoor het spel vertragen. En net daardoor kwam ook KDB gewoon niet meer uit de verf én leek hij er mij nogal lusteloos en ongemotiveerd bij te lopen. Je ziet nu toch ook dat KDB snel speelt en snelle spelers voor zich nodig heeft, die zijn diepgang begrijpen. De tandem met Lukaku is goud waard en vergelijkbaar met zijn samenspel met Haaland bij City.

Dus uiteraard was een middenveld/aanval indertijd met de beste Hazard en KDB zeer sterk en zelfs wereldklasse, maar de laatste 2-3 jaar was dat gewoon niet meer het geval door de aftakeling van Hazard. En daar is KDB nu dus wel degelijk van verlost.

Laatst bewerkt:
Er is toch niemand die zegt dat het de laatste 6 à 10 jaar niet goed was?

Het WK 2018 was heel knap, daarvoor was het met Wilmots tactisch vaak gewoon slecht en over het algemeen toch niet goed genoeg. het EK2020 was zeker niet slecht maar hadden we heel veel pech.

Maar wat daarna kwam kan je toch niet goed noemen? En net in die periode is Hazard beginnen aftakelen, speelde hij bij Real meer niet dan wel, en toch bleef hij de patron bij de Rode Duivels. En bleef hij de bal opeisen en daardoor het spel vertragen. En net daardoor kwam ook KDB gewoon niet meer uit de verf én leek hij er mij nogal lusteloos en ongemotiveerd bij te lopen. Je ziet nu toch ook dat KDB snel speelt en snelle spelers voor zich nodig heeft, die zijn diepgang begrijpen. De tandem met Lukaku is goud waard en vergelijkbaar met zijn samenspel met Haaland bij City.

Dus uiteraard was een middenveld/aanval indertijd met de beste Hazard en KDB zeer sterk en zelfs wereldklasse, maar de laatste 2-3 jaar was dat gewoon niet meer het geval door de aftakeling van Hazard. En daar is KDB nu dus wel degelijk verlost van.
Rustig, rustig :tongue:

Zoals ik al zei, de laatste 2 jaren waren echt niet goed. Maar als ik nu reacties lees op sociale media dan zie ik toch vaak zaken passeren als 'al die verloren jaren met Martinez' en '6 jaar onder Martinez weggegooid' en bla bla bla ...

Voor het overige eens hoor. Lukaku is nog steeds heel belangrijk, die hebben we dan ook hard gemist op het WK. Snelle lopende spelers voor hem (KDB) zijn belangrijk ja, maar ik vind vooral die 2 achter hem echt een cruciale factor.

Het hangt er ook vanaf of bepaalde spelers meer gaan spelen bij hun club. Zonder Lukaku bv kunnen we ons spel niet spelen.
Buiten hem is er geen aanspeelpunt vooraan. Een Batshuayi, ik denk dat die z'n tijd er wel opzit bij de Duivels.

Laatst bewerkt:
Ondanks dat ik lichtjes euforisch en hoopvol ben na gisteren, moeten we toch eerst kijken wat dit op lange termijn gaat worden. Goed dat Tedesco verschillende dingen geprobeerd heeft, zelfs de mislukte wissel van Saelemaekers, maar hopelijk leert hij er ook veel uit. Als het enthousiasme van het nieuwe eraf is, kunnen we pas echt oordelen wat Tedesco met deze groep kan.
Na de aangekondigde tristesse van de afgelopen twee jaar onder Martinez, is het natuurlijk moeilijk om niet euforisch te worden wanneer je eindelijk een coach hebt die een tactisch plan hanteert dat veel meer op maat is van onze spelersgroep, die zich daarbij ook tactisch flexibel toont; lef heeft, en de kaart trekt van de jeugd. En daarbij 2 keer meteen een mooi resultaat neer zet.

Maar er is zeker nog veel werk, dat spreekt. We hebben tegen Duitsland 30 minuten gedemonstreerd, maar de rest van de match hadden we het zeer moeilijk. En dan moeten we eerlijk zijn en stellen dat Duitsland op dit moment ook geen échte topploeg meer is.
Ik denk dat je toch vooral moet hopen dat de Kev fit blijft en niet aftakelt met de jaren. De Bruyne is bijna 33 met het EK van 2024, dat is toch echt wel een leeftijd dat spelers vaak een pak minder worden. Tot nu toe laat hij nog steeds een hoog niveau zien al nemen zijn statistieken voor City ook wel iets af.

Zonder De Bruyne wordt het allemaal toch een pak moeilijker.
Het spreekt voor zich dat het zonder De Bruyne een stuk moeilijker wordt. Die kunnen wij niet vervangen. Mét De Bruyne kunnen we, als outsider, nog altijd mee doen voor de prijzen. Maar 't is niet dat we moeten vrezen voor de woestijn zonder De Bruyne. Genoeg muziek in de volgende generatie om leuke dingen te laten zien.

En laat ons allemaal hopen dat De Bruyne zich nog minstens kan opladen tot het WK van 2026, en daarbij evolueert naar een speler als Pirlo of Modric. Zonder grote blessures moet dat wel lukken.

Toch is het wel degelijk zo dat een volgevreten vedette (hoe goed die speler vroeger ook was) een grote negatieve impact kan hebben in een elftal. Zeker in het moderne voetbal.

Hazard maakte aanvallend 0 impact meer, geen assists of goals. En verdedigend liet hij zijn man lopen en slenterde hij over het veld. In feite speel je dan veel matches met 10 man. Het is echt een zegen voor de Belgische ploeg dat hij niet meer speelt.
Hazard voldoet niet aan de definitie van een "volgevreten vedette", toch niet bij de nationale ploeg. Op het vorige EK groeide hij terug naar zijn oude niveau, en speelde hij Portugal quasi kapot. En op het afgelopen WK gaf hij zélf al tijdens het toernooi aan dat hij niet begreep waarom Trossard niet speelde, gezien hun respectievelijke vormpeil.

Ook Witsel, die een veel grotere zwakke schakel was op de afgelopen toernooien dan Hazard - en waarvan heel dit forum nog veel harder hoopte dat hij zou afzwaaien - voldoet niet aan die definitie. Het probleem de afgelopen 2-4 jaar lag niet bij de ingesteldheid van de spelers, maar bij de coach die een tactiek hanteerde die niet (meer) op maat was van de spelersgroep en daarbij verschillende spelers uit hun beste positie haalde.

Ik ben blij dat we Witsel (allicht) niet meer gaan zien bij de Duivels, maar op zich kon en kan die nog altijd een rol van betekenis spelen bij de Duivels. Alleen niet op de positie waar Martinez hem uitspeelde. Had Martinez op het WK met een 3-mans middenveld gespeeld met Onana als DM, Witsel als CM en De Bruyne als AM en we hadden met dezelfde spelers toch al een heel ander spelbeeld kunnen hebben. Daar zou, los van het feit dat Carrasco en Trossard het meer verdienden, ook Hazard van geprofiteerd hebben.

Ik vind het in elk geval doodjammer dat Hazard zo hard in het sukkelstraatje is beland bij Madrid, en op zo'n manier afscheid heeft moeten nemen van de Duivels. Want intrinsiek vind ik hem nog altijd de beste speler die we ooit gehad hebben. Hoe die in zijn prime speelde :drool:.

Ik voel het ook terug, die interesse en hoop in de rode duivels. Verademing om geen Witsel / Mertens / Meunier te zien. Spijtig dat die CDK er op kwam. Lukaku wel praktisch 0,0 progressie gemaakt in de laatste jaren. Heeft nog altijd veel moeite om de juiste man te vinden en bal te controleren, ook al scoort hij weer.

Gisteren zelfs beetje nerveus op het einde terwijl ik bij de vorige generatie er amper iets om gaf bij vriendschappelijke wedstrijden.

Met Doku er nog ooit terug bij hopelijk zie ik toch wel een goede toekomst voor de volgende 4 jaar nog zolang de bruyne fit blijft.

Ik denk ook dat Onana het record kaarten gaat verbreken bij de Rode Duivels, vind het wel een zalige speler en een echte vechter.

Het hangt er ook vanaf of bepaalde spelers meer gaan spelen bij hun club. Zonder Lukaku bv kunnen we ons spel niet spelen.
Buiten hem is er geen aanspeelpunt vooraan.
Je hebt nog Martinez in je hoofd. Die speelde ongeacht wie er in de spits stond hetzelfde spel, alleen vergat die compleet dat zijn spel is afgestemd op Lukaku en dat onze andere spitsen totaal andere types zijn. Al zeker Batshuayi niet. Onder Martinez was het de bedoeling dat de spits vaak met de rug naar de goal staat en een aanspeelpunt vormt om de flankaanvallers in stelling te brengen. Dat is een rol die enkel Romelu kan vervullen van onze spitsen. In de twee matchen die we onder Tedesco hebben gezien was het aanvallend spel meer gediversifieerd. Natuurlijk gaan we op ons best spelen met een Lukaku in vorm vooraan, maar onder Tedesco lijkt het me echt niet zo dat we zonder hem ons spel niet meer kunnen spelen.

Ik voel het ook terug, die interesse en hoop in de rode duivels. Verademing om geen Witsel / Mertens / Meunier te zien. Spijtig dat die CDK er op kwam. Lukaku wel praktisch 0,0 progressie gemaakt in de laatste jaren. Heeft nog altijd veel moeite om de juiste man te vinden en bal te controleren, ook al scoort hij weer.

Gisteren zelfs beetje nerveus op het einde terwijl ik bij de vorige generatie er amper iets om gaf bij vriendschappelijke wedstrijden.

Met Doku er nog ooit terug bij hopelijk zie ik toch wel een goede toekomst voor de volgende 4 jaar nog zolang de bruyne fit blijft.

Ik denk ook dat Onana het record kaarten gaat verbreken bij de Rode Duivels, vind het wel een zalige speler en een echte vechter.
Is imo geen kwestie van progressie bij Lukaku, zit gewoon ook al een jaar in een sukkelstraatje qua blessures en vorm. Maar die komt er wel weer door. Heeft ook 4 goals gescoord op 2 matchen ... Geen idee waarom je het spijtig vindt dat CDK er op kwam. Hij heeft het heel moeilijk in Milan, maar is nog jong en heeft het talent. Die komt er ook wel. Had ook gewoon een belangrijke voet in de derde goal.

En Doku ... het is misschien nog iets te vroeg, maar ik heb die eigenlijk afgeschreven. Te veel opeenvolgende langdurige blessures, op die leeftijd al. Jammer, want heeft absoluut talent. Maar roep die op als hij er eens in slaagt een half seizoen blessurevrij te blijven.

Laatst bewerkt:
Rustig, rustig :tongue:

Zoals ik al zei, de laatste 2 jaren waren echt niet goed. Maar als ik nu reacties lees op sociale media dan zie ik toch vaak zaken passeren als 'al die verloren jaren met Martinez' en '6 jaar onder Martinez weggegooid' en bla bla bla ...

Voor het overige eens hoor. Lukaku is nog steeds heel belangrijk, die hebben we dan ook hard gemist op het WK. Snelle lopende spelers voor hem (KDB) zijn belangrijk ja, maar ik vind vooral die 2 achter hem echt een cruciale factor.
Na de uitschakeling tegen Italië had Martinez moeten gaan. Dan hadden we het WK al met een nieuwe trainer gedaan en die 2 jaren kan je toch wel zonde noemen..
Lukaku 29
Kev 31
Carrasco 29
Lukebakio 25
Onana 21
Mangala 25
Vertonghen 35
Faes 24
Theate 22
Castagne 27
Casteels 30

Toch nog 29 jaar gemiddeld en de meeste gaan in het komende jaar een jaartje ouder worden!

:unsure:
Het gemiddelde daarvan is 27.09 en als ge Vertonghen er vantussen haalt is het zelf 26.3..

Eerste half uur was echt zeer goed, hopelijk komt daar nog een vervolg al. Ik moest aan de rust wel terugdenken aan de halve finale van de Nations League in oktober 2021 waar we gewoon 2-0 voorstonden tegen Frankrijk en we ook zeer goed speelden met oa Denayer, Witsel, Hazard,...

Iets van 1 zwaluw en de lente. Maar het is wel zo dat het veelbelovend is :)

En dat was ook het enige. Verder niks meer van druk op duitse verdediging na vervanging Lukaku.
Enkele foute passes & 1 beslissende. Sinds zijn vertrek is dat geen patron meer en zit hij in slecht momentum.
Natuurlijk speelde hij daarvoor wel in de jupkes league ipv serie A. Seffes moeten we Tedesco nog gelijk geven dat hij geen aandacht besteedt aan belgische competitie ;)

Hij is de echte King en ik ben verrast en verheugd dat hij recent zei dat hij zo graag naar de RD komt en nog een tijdje voortwil.

Ik ben ervan overtuigd dat KDB enorm genoten heeft van die jeugdige energie, hij ziet het imo allemaal redelijk positief in (op zen Kevs) en zal terug schitteren als weleer.
Ik blijf toch de indruk hebben dat KDB zijn goesting om te voetballen wat weg is sinds een jaar ongeveer.
Die smile van vroeger zie je nog amper, en in zijn interviews komt het allemaal toch veel killer over.
Gisteren ook bij Bakayoko zijn eerste of tweede baltoets, was een slechte pass naar KDB die daar zeer duidelijk zijn ontevredenheid over liet merken en ook stopte met lopen, dat doe je toch niet als "leider" van het team naar een 19-jarige die net ingevallen is?

En dat was ook het enige. Verder niks meer van druk op duitse verdediging na vervanging Lukaku.
Enkele foute passes & 1 beslissende. Sinds zijn vertrek is dat geen patron meer en zit hij in slecht momentum.
Natuurlijk speelde hij daarvoor wel in de jupkes league ipv serie A. Seffes moeten we Tedesco nog gelijk geven dat hij geen aandacht besteedt aan belgische competitie ;)

De ganse ploeg stond wel onder druk in de 2de helft natuurlijk, ik vond van de 4 aanvallende vervangers (Bakayoko, Trossard, Openda en CDK) er geen enkele echt opvallen. Niet slecht maar ook niet goed. Om daar dan nu CDK te gaan uitpikken vind ik gewoon niet correct, die deed het niet beter of slechter dan die andere 3.

Lukaku was ook beresterk gisteren. Aanspeelpunt met de rug naar de goal en dan telkens prima tikken.

Ik zie KDB nog wel doorgaan tot aan het WK 2026. Gelukkig is het een speler die het niet moet hebben van explosiviteit of snelheid, want dan is het vet sneller van de soep. Spelinzicht, geniale passing, erg gevaarlijke afstandsschoten enz. dat kan hij op zijn 35e ook nog he. Alleen de uithouding om wedstrijd na wedstrijd te gaan pressen, dat zal toch minderen, maar ik heb de indruk dat hij daar ook bij City al in aan het veranderen is (de juiste momenten kiezen om te gaan pressen).

En op zich hebben de Duitsers gisteren toch ook niet zoveel kansen bij elkaar gespeeld. Die rush van Gnabry, de goal, en dan nog 1 of 2 schoten van ver. Penalty moet je gewoon negeren, kan niemand iets aan doen.

We mogen inderdaad niet te euforisch worden, MAAR wat wel duidelijk is, is dat we nog steeds van iedereen kunnen winnen. We gaan geen topfavoriet meer zijn op eindtoernooien, maar als het daar pakweg 2 wedstrijden mee zit dan is alles mogelijk.

Ik ben niet snel enthousiast,
(ben eigenlijk ook geen fan van de rode duivels), maar dit was toch wel om je vingers van af te likken...
Wat een prestatie. Dan kan je toch niet anders dan mijmeren waarom we Martinez niet sneller hebben buiten gezwierd.

De ganse ploeg stond wel onder druk in de 2de helft natuurlijk, ik vond van de 4 aanvallende vervangers (Bakayoko, Trossard, Openda en CDK) er geen enkele echt opvallen. Niet slecht maar ook niet goed. Om daar dan nu CDK te gaan uitpikken vind ik gewoon niet correct, die deed het niet beter of slechter dan die andere 3.
Idd als ge er ene moet uitpikken was het wel Bakayoko..

Sinds lang nog eens genoten omdat er een systeem was en goesting (ook bij een speler zoals KDB).

Hij en de ploeg namen deze oefenmatch serieus. En dat is al een grote stap vooruit. De wil om te winnen en te tonen dat ze kunnen voetballen.

Dat hij in de 2e helft wisselt en de LB test kan je hem niet kwalijk nemen. Hij zal zich ook wel nog verder inwerken in de JPL spelers en zeker diegene die bij U21 spelen zoals De Cuyper (die moet zich volgend jaar voor mij ook nog bewijzen bij Club of andere ploeg die een stap hoger is dan Westerlo).

Ben vooral blij dat er een trainer staat die durft experimenteren. Tedesco heeft in 2 matchen bijna meer geëxperimenteerd met jonge spelers dan Martinez in 6 jaar.
Nu nog hopen dat Tedesco heel snel inziet dat je met een Batshuayi, Witsel en Meunier niets meer aanvangen. Tielemans is een twijfelgeval. Carrasco en Vertonghen zijn duidelijk tevreden met de komst van Tedesco, maar je moet ze blijven motiveren. Zeker Carrasco is nogal wisselvallig gebleken de afgelopen jaren, maar is een redelijke topper als 'em het wilt en durft.

Vooral Faes, Theate, Mangala, Onana, Lukebakio en Bakayoko zijn blijkbaar echt spelers waar je op kan bouwen. Een beetje meer gedurfd 'Afrikaans' voetbal erin, dat zal de RD's echt deugd doen.

Ik denk dat Carrasco altijd een topper geweest is maar dat die gewoon altijd aan verdedigen moest denken en daardoor aanvallend veel minder uit de verf kwam dan mogelijk was.

Toch zonde van het WK, zowel Marokko als Kroatie uit onze groep eindigden in de halve finales. Als we onder Tedesco zo voort doen en het inderdaad geen 1 zwaluw / lente is, gaat het WK 2022 nog meer dan 2018 nazinderen als de gemiste kans.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan