Ondanks dat ik lichtjes euforisch en hoopvol ben na gisteren, moeten we toch eerst kijken wat dit op lange termijn gaat worden. Goed dat Tedesco verschillende dingen geprobeerd heeft, zelfs de mislukte wissel van Saelemaekers, maar hopelijk leert hij er ook veel uit. Als het enthousiasme van het nieuwe eraf is, kunnen we pas echt oordelen wat Tedesco met deze groep kan.
Na de aangekondigde tristesse van de afgelopen twee jaar onder Martinez, is het natuurlijk moeilijk om niet euforisch te worden wanneer je eindelijk een coach hebt die een tactisch plan hanteert dat veel meer op maat is van onze spelersgroep, die zich daarbij ook tactisch flexibel toont; lef heeft, en de kaart trekt van de jeugd. En daarbij 2 keer meteen een mooi resultaat neer zet.
Maar er is zeker nog veel werk, dat spreekt. We hebben tegen Duitsland 30 minuten gedemonstreerd, maar de rest van de match hadden we het zeer moeilijk. En dan moeten we eerlijk zijn en stellen dat Duitsland op dit moment ook geen échte topploeg meer is.
Ik denk dat je toch vooral moet hopen dat de Kev fit blijft en niet aftakelt met de jaren. De Bruyne is bijna 33 met het EK van 2024, dat is toch echt wel een leeftijd dat spelers vaak een pak minder worden. Tot nu toe laat hij nog steeds een hoog niveau zien al nemen zijn statistieken voor City ook wel iets af.
Zonder De Bruyne wordt het allemaal toch een pak moeilijker.
Het spreekt voor zich dat het zonder De Bruyne een stuk moeilijker wordt. Die kunnen wij niet vervangen. Mét De Bruyne kunnen we, als outsider, nog altijd mee doen voor de prijzen. Maar 't is niet dat we moeten vrezen voor de woestijn zonder De Bruyne. Genoeg muziek in de volgende generatie om leuke dingen te laten zien.
En laat ons allemaal hopen dat De Bruyne zich nog minstens kan opladen tot het WK van 2026, en daarbij evolueert naar een speler als Pirlo of Modric. Zonder grote blessures moet dat wel lukken.
Toch is het wel degelijk zo dat een volgevreten vedette (hoe goed die speler vroeger ook was) een grote negatieve impact kan hebben in een elftal. Zeker in het moderne voetbal.
Hazard maakte aanvallend 0 impact meer, geen assists of goals. En verdedigend liet hij zijn man lopen en slenterde hij over het veld. In feite speel je dan veel matches met 10 man. Het is echt een zegen voor de Belgische ploeg dat hij niet meer speelt.
Hazard voldoet niet aan de definitie van een "volgevreten vedette", toch niet bij de nationale ploeg. Op het vorige EK groeide hij terug naar zijn oude niveau, en speelde hij Portugal quasi kapot. En op het afgelopen WK gaf hij zélf al tijdens het toernooi aan dat hij niet begreep waarom Trossard niet speelde, gezien hun respectievelijke vormpeil.
Ook Witsel, die een veel grotere zwakke schakel was op de afgelopen toernooien dan Hazard - en waarvan heel dit forum nog veel harder hoopte dat hij zou afzwaaien - voldoet niet aan die definitie. Het probleem de afgelopen 2-4 jaar lag niet bij de ingesteldheid van de spelers, maar bij de coach die een tactiek hanteerde die niet (meer) op maat was van de spelersgroep en daarbij verschillende spelers uit hun beste positie haalde.
Ik ben blij dat we Witsel (allicht) niet meer gaan zien bij de Duivels, maar op zich kon en kan die nog altijd een rol van betekenis spelen bij de Duivels. Alleen niet op de positie waar Martinez hem uitspeelde. Had Martinez op het WK met een 3-mans middenveld gespeeld met Onana als DM, Witsel als CM en De Bruyne als AM en we hadden met dezelfde spelers toch al een heel ander spelbeeld kunnen hebben. Daar zou, los van het feit dat Carrasco en Trossard het meer verdienden, ook Hazard van geprofiteerd hebben.
Ik vind het in elk geval doodjammer dat Hazard zo hard in het sukkelstraatje is beland bij Madrid, en op zo'n manier afscheid heeft moeten nemen van de Duivels. Want intrinsiek vind ik hem nog altijd de beste speler die we ooit gehad hebben. Hoe die in zijn
prime speelde

.