Nu was ik het al aardig beu dat dat kruidje-roer-mij-niet elke interlandbreak zijn jetsetfotosessies met mosje Misjel zit rond te sturen naar krantenredacties alsof hij Brad Pitt met handschoenen is in plaats van een onooglijke sportmiljonair, beslist ie toch niet het EK over te slaan terwijl hij wel fit (maar niet top, toegegeven) zal zijn? Hoe hard gaat de zelfvergoding kriebelen in juni 24 als alle vriendjes en vijandjes wél alle media-aandacht krijgen, ook al presteren ze niet eens op het eenzame niveau waar Courtois zich bevindt? Aangezien de ja-knikkers rond hem niet melden dat zo een egotripperinterview qua PR toch niet het beste idee is, zal er ook niemand hem tegenhouden om in een studio te zitten tijdens enkele EK-matchen. Alle aandacht naar hem, enkel zijn mening zal tellen aan een tafel vol oningewijden, en zijn rider zal vermelden dat niemand hem ongemakkelijk mag doen voelen of hij vertrekt zoals hij dat bij andere selecties doet. Hoewel zijn ego meer dan groot genoeg is, ben ik er alleen nog niet uit of zijn intelligentie even klein is als zijn ziel om dat ook tijdens een match van de Belgen te doen. Wat is immers het verschil met dat interview van gisteren waarin degradanten met dezelfde nationaliteit zeker niet naast hem staan en de aanpak van coaches nooit boven hem? Dat is toch gewoon wat er moet gebeuren in die vijf minuten tussen twee reclameblokken en voetbalhelften in?
Ik heb toch zo'n medelijden met iemand die om 13u thuis is van zijn werk en tot in de lengte van dagen niet aan de driehonderd ongelezen steunberichten geraakt. Het klinkt ook allemaal zo authentiek en waarachtig, net zoals een probleem over een kapiteinsband toch echt niet over een kapiteinsband gaat. Sterker nog, ge moest zelfs geen Nederlands spreken om te begrijpen dat een schiermonoloog van een kwartiertje over een kapiteinsbandkwestie niet over een kapiteinsband gaat. Dat is toch zo duidelijk, man! Allicht ligt daar het succes bij het Spaanssprekende Madrid: die geloven hem en zetten hem dan naar eigen zeggen maar tiende of elfde in rang voor de kapiteinsband bij Madrid, want het gaat daar helemaal niet om. Hij zegt het toch zelf!! Ik stel voor dat België, onder leiding van eender welke bondscoach, hetzelfde doet als Madrid: Courtois na het EK terug verwelkomen als keeper maar niet als kapitein. Want een sterke keeper hoort te starten voor zijn nationale ploeg maar een zwakke mens hoort daar nooit kapitein te zijn. Hij heeft het zelf nog zo gezegd, geloof hem nu toch in plaats van zo een buitenlandse bondscoach ... die geen Nederlands spreekt.