Ik denk dat je het iets te fel door een Genkiebril bekijkt.
Nogmaals : die jongen zelf is nog prima, maar er zit al heel veel druk en belangstelling rond van mensen die er geen sikkepit van kennen. Veel meer dan ik bij andere jonge spelertjes heb gezien, kleinere én grotere talenten. En dat wordt hier al een klein beetje bevestigd, al hoop ik van harte dat ik fout zit.
99% van die spelers met een one and done selectie hadden sowieso nooit zin om voor een ander land te gaan spelen om vervolgens elke nationale selectie 3-0 te verliezen na een dikke zaadpot terwijl ze omringd zijn door wat halve zolen.
Als hij/zijn entourage nu dan al zo openlijk gaan dreigen door te zeggen dat ze in maart hun beslissing gaan nemen, dan is dat eerlijk gezegd unhinged en ronduit dom. Als hij denkt dat hij goed genoeg gaat zijn om rode duivel te worden (en daar zitten we nog héél ver van af) en hij wilt voor België uitkomen dan moet hij misschien eens meer dan een half seizoen bij de A-kern zitten en bewijzen dat hij minstens in de tribune mag zitten. Want zó wonderbaarlijk was het voorlopig nog niet he, of vergis ik mij? Zeer hoopgevend, maar het is nog niet dat de klasse en het talent er van afdruipen. Hij is nog niety klaart voor Griekenland, laat staan een Rode Duivels in halve crisis.
Dit is niet meer of minder dan zijn entourage die gek doet om zijn transferwaarde te verhogen zodat ze straks wederom een beter contract kunnen vragen en een hogere transfersom, met een betere percent voor de papa. Het zou ook boekdelen spreken en bevestigen wat ik al denk over de begeleiding. De meest obvious moves maken op verkeerde momenten voor verkeerde motieven om dan straks zwaar je broek af te laten vallen bij de inhoud van het contract. De Charlie Kane special, maar met iets meer mensen die bedelen achteraf.
En als je entourage nu al met die spelletjes bezig is, dan wordt het je moeilijker gemaakt dan nodig want je omgeving is verschrikkelijk belangrijk in die jaren.
Bij mij gaat het al mis met je redenering dat je praat over "openlijk dreigen". En daarna gooi je er nog woorden bij als "unhinged" en "dom". Lees je wel wat je zelf typt? Nee sorry... Zwaar overdreven allemaal.
Ik heb overigens al gezegd dat hij niet klaar is voor een nationale ploeg. Maar het is een feit dat elke nationale ploeg (zeker een ploeg in crisis en met een draaischijf die op een zucht van afzwaaien staat) ook aan de toekomst moet denken en investeren in die toekomst. Geloof je als land in de toekomst van een speler en is er concurrentie van een ander land dat ook een belangrijke rol voor diezelfde speler, moet je gewoon beslissen of je de stap wil zetten om hem vast te leggen of aan het ander land te gunnen. Moet je iemand dan te vroeg oproepen? So be it. Als je erin gelooft, is het dat waard. Zo gaat het dikwijls ook bij jongeren in niet-nationale ploegen in de dog eat dog wereld dat voetbal is. Geloof je in die jongere en zijn andere teams erachter aan het lopen, moet je misschien je timetable vervroegen om die speler niet kwijt te raken.
Ik zie ook nergens een dreiging, enkel een vriendelijk statement of facts, nl. dat oproepingen nu eenmaal zullen bepalen voor welk land die kiest.
Qua zijn spel overigens: UIteraard is die op zijn 17de geen Gouden Schoen prestaties aan het leveren, maar de stappen die die op een half seizoen gezet heeft, zijn echt enorm groot. Waar die gast begin dit seizoen tegen alles en iedereen uit duel moest spelen, kan die nu al steviger op zijn voeten staan tegen de gemiddelde speler in onze competitie en kan die ook onder die druk uitvoetballen en het spel voortzetten door dribbels en passing. Waar die begin dit seizoen startte omdat je hem minuten wil gunnen, is hij stilaan gewoon een echte valabele optie op het veld. Die gast is minstens op het niveau van ons een grote in wording (wat die verder kan, kan niemand nu inschatten) en is dus nu eenmaal een ruwe diamant waar zowel landen als clubs achterzitten. Dat is een luxe die zeer talentvolle voetballers hebben en het is niet meer dan normaal dat ze die luxe uitspelen. De dag dat hij denigrerend gaat doen over X of Y, ben ik daar ook niet blij mee. Maar dat is die imo absoluut niet bezig.
Ik heb meer problemen met jonge spelers die niet klaar zijnde opgeroepen worden om zo makkelijker een mooie transfer te forceren (Propere Handen bewees dat dit absoluut geen waanbeeld is) dan een jonge speler met keuze die aangeeft dat hij en keuze maakt op basis van de wil van de teams.
En Genkie bril? Een beetje flauw om dat zo af te doen. Dat spelletje kan ook naar RSCA supporters toe gespeeld worden ivm het negatieve beeld over zijn entourage na de teleurstelling van hem kwijt te spelen. Maar zo gaan we toch niet beginnen, hè? Als ik het zo bekeek, zou ik ten eerste al niet toegeven dat die niet klaar is. Ik zeg dit in eer en geweten en ik ga er vanuit dat gij dit ook doet.