De Rugzak - Kilimanjaro

Avondland

Well-known member
Eerste aflevering van De Rugzak gezien en het voelt allemaal wel wat geforceerd-emotioneel aan. Dat kokergedoe is niet spontaan en gunt iedere BV af en toe een emotioneel bleitmomentje. Wel mooie beelden en geeft goesting om zelf de Kilimanjaro op de bucketlist te zetten. Maar ja, ook hier weer: er is een overaanbod aan emo-BV-programma's. Ik kijk er dan naar omdat het over reizen naar verre landen gaat en dat wil ik ook (nog eens) graag doen. Maar tegelijk vind ik het ergerlijk dat het weer een BV circlejerk is.

Dat ze betaald worden voor zo'n reizen te doen kan me eigenlijk niet veel schelen. Ik zou het ook doen als ze me het aanbieden. Maar helaas ga ik niet spontaan een mail krijgen of ik een luxetrekking (want dat is het wel duidelijk) naar de Kilimanjaro wil doen op kosten van de VRT. Dan maar de nieuwjaarsdrink van de werkgever in Sint-Niklaas godbetert.

Je trekt naar de Kilimanjaro en je neemt mee....Kasteelbier 0,0 :oi22:

nEBxMub.png

Zitten ze nu echt te zagen over een rugzak van amper 10kg?
2 minuten later die porters met gigantische baggage in hun nek :p . Ok dat is hun job maar dan nog...

Zoals avondland zegt, jammer voor de bv's, mooi voor de landschappen.
Blijkbaar maar maand op voorhand gevraagd aan de bv's? Veel conditie dan niet nodig.

Dito met de woestijn.

Blijkbaar maar maand op voorhand gevraagd aan de bv's? Veel conditie dan niet nodig.
De hoogte mag toch zeker niet onderschat worden als ik een vriend ettelijke jaren geleden mag geloven.
Die liep de hele tijd rond met schijterij. Ik zou het zelf niet willen doen.

De zuurstof wordt een pak ijler op een bepaald moment en niet iedereen kan daar even goed tegen.
Ik denk dat je het zelf eens moet meemaken om je er iets bij te kunnen voorstellen. Zelf heb ik er geen ervaring mee.

De hoogte mag toch zeker niet onderschat worden als ik een vriend ettelijke jaren geleden mag geloven.

De zuurstof wordt een pak ijler op een bepaald moment en niet iedereen kan daar even goed tegen.
Ik denk dat je het zelf eens moet meemaken om je er iets bij te kunnen voorstellen. Zelf heb ik er geen ervaring mee.
Hoogteziekte is niet aangenaam inderdaad en de ene heeft er al meer last van dan de andere. Bij mij is het vooral rapper buiten adem zijn want minder zuurstof, en hoofdpijn. Ik ben enkel nog maar in de Andes geweest en dan krijg je coca bladeren of coca thee geserveerd en dat helpt wel. En eerst een paar dagen acclimatiseren

Het is een mooie reis en mooi landschap, maar voor de rest veel te melig gedoe met die kokers.
Die kokers ook idd...

Overal is weer teveel drama gemaakt, met blijtmomentjes, of ze kunnen het niet vatten, worden er stil van, kunnen er niet over, krijgen een speciaal gevoel bij, kunnen niet zonder elkaar... manman.

Als die Vergels effectief z'n ligamenten gescheurd zijn ist al over en out. Zelf 2x meegemaakt aan m'n knieën en dan is ne Kilimanjaro beklimmen het laatste wat je moet doen.

Ach ja, het was te denken dat het vooral zou gaan over de BV's.

Het is ook al tekenend dat ze in de begingeneriek letterlijk uitleggen dat die rugzak symbool staat voor de rugzak van het leven. Voor de simpele kijker die niet teveel wil nadenken.

Ook goed om te weten dat je de eerstkomende 2 jaar best niet de Kilimanjaro beklimt, want het zal daar stikken van de Vlamingen. Genoeg andere wandelbestemmingen!

Ik heb de kilimanjaro in juli beklommen. Een paar van onze groep hadden een maand ervoor in het sportlab Ben Segers en Stephanie Planckaert tegengekomen dus we wisten toen al dat er een programma over zat aan te komen ^^

Anyway, de kilimanjaro is gewoon een wandelpad naar boven. Is technisch 0,0 qua moeilijkheidsgraad. Er gaan er elk jaar 30k naar boven. Succespercentage van ruim 90/95%. Ik ben daar bomma's van rond de 70 jaar met toch wat overgewicht tegengekomen die de top haalden. Zoals gezegd in het programma is het tempo supertraag net omdat ge moet acclimatiseren. Het is eerder vechten om ni te rap te gaan dan te traag (no joke). De eerste vier/vijf dagen is echt supereasy. Dat gezegd zijnde is summit day best wel pittig. Om middernacht opstaan, bij vriestemperaturen van -10° in den donker naar boven in één lange rij. Zeven, acht uur aan een stuk klimmen, 1300m hoogtemeters en dan moet ge diezelfde dag nog van 5895m vele uren afdalen tot 2500-3000m ofzo dus ge zit makkelijk rond 13u wandelen die dag. Maar overall, de enigste reden da ge de top ni haalt is omda ge ofwel een blessure hebt of hoogteziekte hebt (of ziek zijt tout cours).

Het klopt idd dat hoogteziekte niet te onderschatten is. Hydrateren is superbelangrijk. Goed eten en drinken en ge vermijdt al heel veel. In onze groep had iedereen lichtjes hoofdpijn op de summit day naar de top van de kili (wat normaal is) maar dat was het.

Mount Meru heb ek wel ni gedaan.

Laatst bewerkt:
Wat was jullie favo cringe moment deze aflevering? B girl Soe of Vergels zijn kampvuur momentje? Als camera man moet je daar toch zoiets hebben van: "the fuck did i just watch".

Ik vind het maar niks, als er geen 3 bv's of meer gesnotterd hebben denk ik dat ze opnieuw opnemen en een paar kilo vers gepelde ajuinen om zeker te zijn dat er tranen zijn, da gedoe met die rugzak ronduit belachelijk, draag uw eigen rommel zelf naar boven zonder hulpen van een sherpa.
's Avonds tafel gedekt en benen onder tafel...te gemakkelijk, zoals Fizmo schrijft ziek, hoogteziekte, een erg slechte conditie of een ongeluk (enkel verstuikt of zoiets)...
Dan is Exped Namibië meer mijn ding en veel beter in beeld gebracht en vele malen moeilijker te volbrengen.

Afgelopen donderdag ook een stuk mogen savoureren: "BV's" die ontboezemingen doen waar werkelijk niemand op zit te wachten naadloos afgewisseld met talentloos meegekweel op voor de deelnemers "emotioneel betekenisvolle" nummers.
Dat alles uiteraard gekruid met een in dit soort programma's intussen standaard geworden ultragoedkope tranentrekkerspoging, ditmaal in de vorm van een stuk rood textiel
:sarcastic::puke:

Wat een holle, lege, zaaddodende televisie zeg.
:wtf:

Ik vind het maar niks, als er geen 3 bv's of meer gesnotterd hebben denk ik dat ze opnieuw opnemen en een paar kilo vers gepelde ajuinen om zeker te zijn dat er tranen zijn, da gedoe met die rugzak ronduit belachelijk, draag uw eigen rommel zelf naar boven zonder hulpen van een sherpa.
's Avonds tafel gedekt en benen onder tafel...te gemakkelijk, zoals Fizmo schrijft ziek, hoogteziekte, een erg slechte conditie of een ongeluk (enkel verstuikt of zoiets)...
Dan is Exped Namibië meer mijn ding en veel beter in beeld gebracht en vele malen moeilijker te volbrengen.
Om eerlijk te zijn zijt ge verplicht om porters/dragers te nemen. Das een soort van ontwikkelingssamenwerking zodat die gasten ter plaatse werk hebben. Maar doordat die dragers alles dragen, tenten opzetten, eten maken, etc... wordt ge bijna in een luxe-zetel naar boven gebracht. Daar is nul uitdaging aan buiten de summit day. Maar dat geldt voor iedereen die de berg beklimt, niet enkel in dit programma voor de BV's ;) Velen zouden het heel graag zelf in hun ééntje doen en alles dragen en zelf hun eten maken maar het mag gewoon niet :( Gewoon één commerciële bedoeling heel die Kilimanjaro maar los ervan wel de moeite om es één keer te doen.

Ben de reeks beginnen kijken om da nog es te herbeleven toen dat ik het deed vorig jaar en om te zien hoe die andere route eruit ziet maar aan dees heb ik niks. In die 5 of 6 afleveringen amper iets van de natuur gezien & hoe zo'n dag er op de kilimanjaro echt uitziet. Ik denk dat de meesten ook hiervoor kijken. Maar er gaat veel te veel tijd naar die kokers en wat persoonlijke verhalen. Leuk voor hunzelf maar als kijker hebt ge daar nix aan (allez, ik toch ni). Kunt ge da evengoe in een studio in Antwerpen opnemen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan