De Rugzak - Kilimanjaro

Triestig dat zulke programma's worden opgevoerd met een overaanbod aan emotionele momenten. Bij elk fragment gooien ze met traangas dat gene naam heeft. Het zal verkopen bij de meeste zeker, mij komt het m'n strot uit, ik kijk nauwelijks nog tv...

De subtitel van de aflevering van vandaag op VRT MAX is "Stephanie worstelt met mom guilt".

Dat zegt eigenlijk alles wat je moet weten over dit programma. Ik haak ook af!

Het programma lijkt mij ook eerder gericht aan vrouwelijke kijkers met al die 'diepe gesprekken' en dat emo gedoe met die kokers.

Mannen hebben denk ik liever de focus op het avontuur en de uitdaging (en landschappen die mooi in beeld worden gebracht zoals in De Mol) maar door een totaal gebrek hieraan, zijn er nog weinig geïnteresseerd erin en haken ze massaal af (zie maar naar de kijkcijfers).

Het programma lijkt mij ook eerder gericht aan vrouwelijke kijkers met al die 'diepe gesprekken' en dat emo gedoe met die kokers.

Mannen hebben denk ik liever de focus op het avontuur en de uitdaging (en landschappen die mooi in beeld worden gebracht zoals in De Mol) maar door een totaal gebrek hieraan, zijn er nog weinig geïnteresseerd erin en haken ze massaal af (zie maar naar de kijkcijfers).
Ik heb als vrouw niets tegen emo-verhalen, maar persoonlijk vind'k het ook allemaal too much worden in alle programma's over de zenders heen. Ook omdat dezelfde emo verhalen steeds terugkomen. Heb intussen al 100 keer gehoord dat de kameraad van Niels Destadsbader verongelukt is, dat de vader van Rik Verheye dronk en dood is, dat Mathias Vergels ooit aan de drugs gezeten heeft, ... Allemaal heel erg, maar in elk programma komt tegenwoordig datzelfde terug.

Ik vind bergbeklimmen heel erg interessant, ik heb al verschillende documentaires gezien over de K2 en andere +8000m, maar ik keek op voorhand wel uit naar dit. 1,5 aflevering heb ik het volgehouden, wat een zever.

Ze zouden beter eens een programmareeks maken waarbij ze Karel Sabbe volgen op 1 van zijn recordpogingen.
Die is momenteel aan het proberen om de Te Araroa trail in recordtijd af te lopen (dat is in feite gans Nieuw-Zeeland door). Belachelijk weinig media aandacht hiervoor.

Zou ik persoonlijk een pak interessanter vinden dan wat wenende en onfitte BV's die iets doen dat 50.000 mensen jaarlijks doen zonder al hun trauma's daarbij te bespreken.

Sabbe zijn team maakt doorgaans zelf al wel docu's erover, natuurlijk, en die zijn serieus de moeite (met toch ook voldoende echt drama en afzien).

Nu dat die serie op zijn eind loop is het concept van "de rugzak" nogal licht is uitgevallen voor mij. De meeste clips zijn redelijk repetitieve steunmomenten van hun kinderen, partners, siblings, idolen, collega's. De berg moet wat verhullen dat er weinig spectaculair aan de "mentale" tocht zit. Hun tranen zullen authentiek zijn maar als kijker zit er weinig meerwaarde aan.

Nu dat die serie op zijn eind loop is het concept van "de rugzak" nogal licht is uitgevallen voor mij. De meeste clips zijn redelijk repetitieve steunmomenten van hun kinderen, partners, siblings, idolen, collega's. De berg moet wat verhullen dat er weinig spectaculair aan de "mentale" tocht zit. Hun tranen zullen authentiek zijn maar als kijker zit er weinig meerwaarde aan.
Met al die steunmomenten zou je denken dat ze iets mega uitdagend zoals de Everest aan het beklimmen zijn. Dan zou dat nog gepast zijn. Maar op dag 1 is het gewoon 3 uurkes op een heel traag tempo naar boven wandelen, dag 2 6-8 uurkes rustig gezapig naar boven wandelen... Bedoel, ge kunt al die steunmomenten ook ni echt serieus meer nemen als ge ziet da de uitdaging zelf in feite niks voorstelt. Dan zou dit beter gepast zijn bij die expeditie in Namibië of in het hoge noorden.

Laatst bewerkt:
Het zou ook een mooier programma geweest zijn moesten ze de Machame route ofzo gedaan hebben. Heeft wat iconische punten zoals de lava tower & barranco wall en mooier qua landschap maar vermoedelijk hebben ze die ni gekozen omda ge op die route echt in een massa volk zit. Zij zitten op een minder populaire route dus veel minder volk maar ook wel heel wat saaier en eentoniger qua landschap.

Denk nu ni da dit programma extra mensen gaat gelokt hebben om de kilimanjaro te beklimmen, integendeel zelfs.

Met al die steunmomenten zou je denken dat ze iets mega uitdagend zoals de Everest aan het beklimmen zijn. Dan zou dat nog gepast zijn. Maar op dag 1 is het gewoon 3 uurkes op een heel traag tempo naar boven wandelen, dag 2 6-8 uurkes rustig gezapig naar boven wandelen... Bedoel, ge kunt al die steunmomenten ook ni echt serieus meer nemen als ge ziet da de uitdaging zelf in feite niks voorstelt. Dan zou dit beter gepast zijn bij die expeditie in Namibië of in het hoge noorden.

Ik vind de selectie van deelnemers bij de expeditie in Namibië ook wel een heel pak beter.

Bij de rugzak zijn het ook gewoon saaie BV's. Mathias Vergels die daar een simpel liedje speelt, Soe Nsuki die in 1 vd aflevering letterlijk zei "ik wou soms dat ik cooler was" - ja dat hadden alle kijkers ook gehoopt Soe :sarcastic: Stephanie Planckaert, wat kan die eigenlijk buiten de dochter zijn van Eddy? Ender Scholtens, nog nooit van gehoord, maar vorige aflevering maakte hij met zijn smartphone een filmpje voor zijn socials zoals iedere dorpsidioot er eentje kan maken, en hij zei daarna "yes ik kan het nog" :rofl:. Emma Bale die steeds denkt dat ze diepzinnige dingen zegt, maar niet beseft dat elk tienermeisje zo denkt (anders moet jij eens zingen, Emma, naar het schijnt kan je dat beter dan Vergels).

Xavier Taveirne valt mee. Ben Segers ook.
Veronique De Kock, hoewel al jaren niet meer relevant, valt meestal ook nog mee.

Het zou ook een mooier programma geweest zijn moesten ze de Machame route ofzo gedaan hebben. Heeft wat iconische punten zoals de lava tower & barranco wall en mooier qua landschap maar vermoedelijk hebben ze die ni gekozen omda ge op die route echt in een massa volk zit. Zij zitten op een minder populaire route dus veel minder volk maar ook wel heel wat saaier en eentoniger qua landschap.

Denk nu ni da dit programma extra mensen gaat gelokt hebben om de kilimanjaro te beklimmen, integendeel zelfs.
Welja , ik vind de Kilimanjaro precies zo zwaar niet om te beklimmen als ik dit programma zo bekijk.

Die knie van Mathias Vergels kan ik niet goed volgen. Na Meru was er dat hartig gesprek en vanaf dan was er ineens geen last meer. Er was nog vaag iets over pillen pakken. Maar was dat nu eigenlijk een klein ongemak dat wat werd gedramatiseerd met een "je moet naar huis" (wat in de andere "reis BV series" ook altijd een spanningsmoment is), het blijft wat hangen als iets dat niet volledig werd verklaard.

Maar mss heb ik het ook gewoon gemist tussen al die banale rugzakmomenten.

Die knie van Mathias Vergels kan ik niet goed volgen. Na Meru was er dat hartig gesprek en vanaf dan was er ineens geen last meer. Er was nog vaag iets over pillen pakken. Maar was dat nu eigenlijk een klein ongemak dat wat werd gedramatiseerd met een "je moet naar huis" (wat in de andere "reis BV series" ook altijd een spanningsmoment is), het blijft wat hangen als iets dat niet volledig werd verklaard.

Maar mss heb ik het ook gewoon gemist tussen al die banale rugzakmomenten.
Ik snap er ook niks van, eerst was er sprake van ligamenten over, nadien wonder boven wonder niks aan de hand.... vreemd.

Ik heb als vrouw niets tegen emo-verhalen, maar persoonlijk vind'k het ook allemaal too much worden in alle programma's over de zenders heen. Ook omdat dezelfde emo verhalen steeds terugkomen. Heb intussen al 100 keer gehoord dat de kameraad van Niels Destadsbader verongelukt is, dat de vader van Rik Verheye dronk en dood is, dat Mathias Vergels ooit aan de drugs gezeten heeft, ... Allemaal heel erg, maar in elk programma komt tegenwoordig datzelfde terug.
Voila weer zo'n emo voorbeeld voor dat programma met Sergio Herman: “Het laatste dat ik tegen hem zei, was ‘f*ck you’”: Bockie De Repper openhartig over de dood van zijn papa

In hoeveel programma's heeft dieje al niet verteld dat zijn vader dood is.
Erg genoeg allemaal, maar in elk programma die zelfde emo shit...

Ze blijven er toch heel licht over gaan:
mZpGImh.png

Dat mysterie is het enige van de reeks dat me zal bij blijven.

Ge zag op zich wel dat hij niet op een normale manier wandelde. Zat constant te manken. Waarschijnlijk wel serieus wat pijnstillers gepakt.

Tempo was ook niet zo hoog. Negen uur deden ze er over. Als ik me goed herinner deden wij er 7,5u over en dat was nog 100m extra hoogteverschil vanwaar wij gestart zijn dus lijkt me wel mogelijk om zelfs met een manke poot en pijnstillers dat te doen. Maar goed, zelf nog nooit men ligamenten gescheurd dus geen idee hoe erg dat is ^^

Kzou wel serieus pissed zijn om op 140m van de top te moeten terugkeren. Wat een ervaring het ook is, ge wilt toch op dienen top staan... En zeker als ge er zo dichtbij zijt. Bij mij zou da stemmeke steeds in men hoofd zitten dak gefaald heb en terug moet om gewoon op dienen top te staan xdd

Veel zitten balen tijdens het kijken van deze reeks maar da fantastische moment dat de zon opkwam, die fantastische views da ge zo hoog boven de wolken wandelt, die gletsjers en de flashbacks naar die herinneringen maken al veel goed.

Laatst bewerkt:
Veronique en Sue hebben i.m.h.o. de top gemist omdat ze in de verkeerde groep zijn gebleven, beiden hadden de top zeer waarschijnlijk gehaald, Ben zeker niet.
Kan me de frustratie bij Sue goed inbeelden, er waren begeleiders ( buiten beeld) genoeg, ik had met George aan het hoogst mogelijke tempo een race naar de top gedaan en Ben met een sherpa naar het kamp gestuurd, zeker als je maar 140 m hoogteverschil te doen hebt . . .
Het idee van deze show was goed genoeg maar slecht in beeld gebracht en ik hoop dat die rugzakken in de krater van de Kilimanjaro zijn gedropt? Ze hadden dat beter al gedaan als ze op mount Meru stonden want die is nog actief als ik me niet vergis...
Wat ik ook raar vond: van de afdaling heb ik geen enkel beeld gezien?

Terug
Bovenaan