De stijgende kost van pensioenen

Maar dat wat je daar aanhaalt aanzie ik niet als doorgroeien maar als een carrierewissel na verderstuderen.

Net zoals ik in de privé een loodgieter die in avondschool zijn master haalt en dan een andere job zoekt op basis van dat diploma niet aanzie als doorgroeien. Jij wel?

Het voorbeeld dat ik gegeven heb, is bij dezelfde werkgever in hetzelfde vakdomein via interne georganiseerde bevorderingsprocedures zo omhoog geklommen.. Natuurlijk die bevorderingsexamens, dat is vaak met "technische" proeven waar diepgaande kennis over bepaalde materies wordt gevraagd waar je niet enkel puur op ervaring kunt teren.

De functie wijzigde stevig met de tussenstappen maar de werkgever en het domein bleef hetzelfde.

En als ik spreek van studeren, dan bedoel ik niet een master halen. Gewoon avondcursussen volgen om een diepgaandere kennis te hebben over de materie waar je in werkt.

Laatst bewerkt:
Het voorbeeld dat ik gegeven heb, is bij dezelfde werkgever in hetzelfde vakdomein via interne georganiseerde bevorderingsprocedures zo omhoog geklommen.. Natuurlijk die bevorderingsexamens, dat is vaak met "technische" proeven waar diepgaande kennis over bepaalde materies wordt gevraagd waar je niet enkel puur op ervaring kunt teren.

De functie wijzigde stevig met de tussenstappen maar de werkgever en het domein bleef hetzelfde.

En als ik spreek van studeren, dan bedoel ik niet een master halen. Gewoon avondcursussen volgen om een diepgaandere kennis te hebben over de materie waar je in werkt.

Tuurlijk, dat is mogelijk. Al dacht ik dat deze bevorderingsproeven om van niveau te verhogen ook al niet meer zo sporadisch voorvielen als vroeger. Corrigeer mij gerust als ik hier fout in ben, maar had hier in een ander topic gelezen dat deze bij de Vlaamse Overheid al ettelijke jaren niet meer doorgegaan zijn, federaal wel nog.

Maar dan is dit wederom geen standaard doorgroeitraject zoals dat in de privé wel courrant(er) is. Dat is zoals zeggen dat het verhaal van Bill Gates/Jeff Bezos/Elon Musk/Steve Jobs/... de standaard is en zeggen dat je zonder ervaring of hoger diploma zomaar een succesvol bedrijf uit de grond kunt stampen.

Is het mogelijk? Ja.
Is het enkel weggelegd voor een heel klein aandeel van de mensen (al is het nu in de privé/zelfstandigen/ambtenaarij)? Ook ja...

Inderdaad, goed nieuws dus want het helpt om onze pensioenen betaalbaar te houden én het is een teken dat mensen langer gezond blijven?
Of moet ik uit deze korte post met een bizarre retorische vraag afleiden dat je het wél wilt omkeren?

In andere threads zou je graag nog meer overheidsmiddelen pompen in andere zaken, die middelen moeten van ergens komen.

Inderdaad, goed nieuws dus want het helpt om onze pensioenen betaalbaar te houden én het is een teken dat mensen langer gezond blijven?
Of moet ik uit deze korte post met een bizarre retorische vraag afleiden dat je het wél wilt omkeren?

In andere threads zou je graag nog meer overheidsmiddelen pompen in andere zaken, die middelen moeten van ergens komen.
Het is slecht nieuws he, binnen 7 jaar zijn er dus meer gepensioneerden dan mensen in de start van hun carrière. En dan komt het punt dat elke werkende mens ook een gepensioneerde moet gaan betalen...

Het is slecht nieuws he, binnen 7 jaar zijn er dus meer gepensioneerden dan mensen in de start van hun carrière. En dan komt het punt dat elke werkende mens ook een gepensioneerde moet gaan betalen...

Jouw analyse klopt ook, maar je kan dit artikel ook anders lezen: het zou nog érger kunnen indien ook al die 60-plussers nog meer allerhande systemen als brugpensioen/SWT zouden opnemen en de verhouding nog schever zou groeien. Op een gegeven moment zal het probleem ook afnemen (cynisch bekeken wanneer de piek van de babyboomers begint te sterven) dus de pijn uitstellen is de pijn wel degelijk deels verminderen...

Veel inhoud staat er verder niet in de post waar ik op reageerde, bewust met een vraag...
  • Wil je de trend keren via oneindige populatiegroei? (liefst dan wel nog via nataliteit en niet via migratie want dat laatste is op basis van economisch onderzoek in Nederland ook gewoon een kost, en geen winstpost)
  • Is dit werkelijk zo schandalig? Want ik lees zoals ik zei ook het goede nieuws van langer, gezond leven...
  • Iets om verder over na te denken: in sommige sectoren is het makkelijker langer te werken dan andere, hoe gaan we dar mee om?
  • ...
Borderline linkdroppen is eigenlijk niet de moeite om daarvoor een oude thread te reanimeren (of padum-tish terug uit pensioen te halen).

Het probleem daarbij is dan natuurlijk dat het niet echt eerlijk is om dit aan te passen bij mensen die momenteel al in dienst zijn. Dus dan moet men om de ambtenarenpensioenen te doen dalen (zoals @Avi wilt) voor de nieuwe aanwervingen gaan naar het systeem dat @nestorius voorstelt.
Ik volg volledig, men kan de spelregels niet aanpassen terwijl men al aan het spelen is. Totaal oneerlijk voor iemand die er al een bv een twintigjarige cariëre heeft opzitten als ambtenaar en geen tweede pijler heeft, misschien zelfs ook niet heeft geïnvesteerd in een derde pijler (gezien ambtenarenpensioen voldoende zou moeten zijn om van te leven). Die mensen hebben ook de mogelijkheid niet meer om nog een andere (voordeligere) keuze te maken. Het enige wat men eventueel wel kan doen de hoogste pensioenen een beetje afromen, voor de rest zouden nieuwe spelregels enkel mogen gelden voor nieuwe contracten/statuten mijsn inziens.

Reden voor de schrapping is niet het feit dat deze beslissing genomen is maar lijkt dat het sociaal overleg overgeslagen is hierin.
Ja en gaat hier over een "NAVAP" regeling, vergelijkbaar met de "landingsbaan" in de privé. Begrijp eigenlijk niet goed dat men zoiets aan banden wil leggen, men heeft de mond vol van "werkbaar" werk, maar de mensen mogen het niet eens wat rustiger aan gaan doen wanneer ze bijna de pensioenleeftijd hebben bereikt, hoe kan je zo mensen motiveren om toch te blijven werken en niet uit te vallen voor "medische redenen".
Schoolverlaters hebben het begrepen, die vragen 4/5 vanaf dag 1 en zullen nooit opgebrand geraken.

Ja en gaat hier over een "NAVAP" regeling, vergelijkbaar met de "landingsbaan" in de privé. Begrijp eigenlijk niet goed dat men zoiets aan banden wil leggen, men heeft de mond vol van "werkbaar" werk, maar de mensen mogen het niet eens wat rustiger aan gaan doen wanneer ze bijna de pensioenleeftijd hebben bereikt, hoe kan je zo mensen motiveren om toch te blijven werken en niet uit te vallen voor "medische redenen".
Schoolverlaters hebben het begrepen, die vragen 4/5 vanaf dag 1 en zullen nooit opgebrand geraken.
NAVAP (i.e non activiteit voorafgaand aan het pensioen) bij de politie is wel degelijk NIKS doen, die zitten gewoon thuis.

NAVAP (i.e non activiteit voorafgaand aan het pensioen) bij de politie is wel degelijk NIKS doen, die zitten gewoon thuis.
NAVAP-regeling werd in het leven geroepen naar aanleiding van het Pensioenarrest van het Grondwettelijk Hof in juli 2014. Met dat arrest maakte het Hof een einde aan de gunstige pensioenregels voor de politie. Heel wat personeelsleden moeten daardoor langer werken, tot hun 62e. Als compensatie introduceerde de federale regering via een KB van 9 november 2015 een eindeloopbaanregeling waardoor de leden van het operationeel kader die minstens 58 jaar zijn een aangepaste job kunnen vragen. En ze creëerde een tijdelijk ‘systeem van non-activiteit’ voor operationelen die voor de uitspraak van het Hof genoten van een preferentiële vervroegde pensioenleeftijd van 54, 56 of 58 jaar. Zij kunnen gedurende 4 jaar voor hun vervroegd pensioen stoppen met werken.

Het is blijkbaar beide. Voor sommige nog een gunstige vervroegde uittreding, voor anderen een eindeloopbaanregeling.
Ergens wel logisch dat er een overgansmaatregel is. In tegenstelling tot iedereen in de privé die 2 jaar erbij gekregen hebben (65-->67), hebben politiemensen hun pensioenleeftijd met +/- 10 jaar zien toenemen in één keer.

NAVAP-regeling werd in het leven geroepen naar aanleiding van het Pensioenarrest van het Grondwettelijk Hof in juli 2014. Met dat arrest maakte het Hof een einde aan de gunstige pensioenregels voor de politie. Heel wat personeelsleden moeten daardoor langer werken, tot hun 62e. Als compensatie introduceerde de federale regering via een KB van 9 november 2015 een eindeloopbaanregeling waardoor de leden van het operationeel kader die minstens 58 jaar zijn een aangepaste job kunnen vragen. En ze creëerde een tijdelijk ‘systeem van non-activiteit’ voor operationelen die voor de uitspraak van het Hof genoten van een preferentiële vervroegde pensioenleeftijd van 54, 56 of 58 jaar. Zij kunnen gedurende 4 jaar voor hun vervroegd pensioen stoppen met werken.

Het is blijkbaar beide. Voor sommige nog een gunstige vervroegde uittreding, voor anderen een eindeloopbaanregeling.
Ergens wel logisch dat er een overgansmaatregel is. In tegenstelling tot iedereen in de privé die 2 jaar erbij gekregen hebben (65-->67), hebben politiemensen hun pensioenleeftijd met +/- 10 jaar zien toenemen in één keer.
Die +/- jaar is er ook maar ineens bijgekomen omdat het systeem wel hééél scheef gegroeid was toch?

Moeten we niet gewoon afstappen van het idee dat je geen andere job kan gaan doen later in u carrière? Dat een politieman/-vrouw geen field interventies meer doet boven de 55-60, daar kan ik mee leven. Maar waarom kunnen die mensen geen administratieve functie krijgen als 'landingsbaan' tot hun échte pensioenleeftijd? Er zullen er waarschijnlijk nen hoop zijn die het niet zien zitten van "nen helen dag achter een scherm te zitten" maar die kunnen dan gewoon in de field blijven als ze dat liever willen. Maar zomaar mensen met pensioen sturen omdat ze op hun 60ste niet meer kunnen wat ze op hun 30ste deden... dat snap ik niet zo goed.

Een arbeider in den bouw die heel zijn carriere met zijn handen heeft gewerkt en wrs zelden/nooit ne computer van dichtbij ziet, dat is moeilijker om die nuttig in te zetten als het fysiek niet meer lukt van field werk te doen maar een agent heeft tijdens zijn carriere meer dan voldoende administratie moeten doen om met ITC equipment overweg te kunnen...

Die +/- jaar is er ook maar ineens bijgekomen omdat het systeem wel hééél scheef gegroeid was toch?

Moeten we niet gewoon afstappen van het idee dat je geen andere job kan gaan doen later in u carrière? Dat een politieman/-vrouw geen field interventies meer doet boven de 55-60, daar kan ik mee leven. Maar waarom kunnen die mensen geen administratieve functie krijgen als 'landingsbaan' tot hun échte pensioenleeftijd? Er zullen er waarschijnlijk nen hoop zijn die het niet zien zitten van "nen helen dag achter een scherm te zitten" maar die kunnen dan gewoon in de field blijven als ze dat liever willen. Maar zomaar mensen met pensioen sturen omdat ze op hun 60ste niet meer kunnen wat ze op hun 30ste deden... dat snap ik niet zo goed.

Een arbeider in den bouw die heel zijn carriere met zijn handen heeft gewerkt en wrs zelden/nooit ne computer van dichtbij ziet, dat is moeilijker om die nuttig in te zetten als het fysiek niet meer lukt van field werk te doen maar een agent heeft tijdens zijn carriere meer dan voldoende administratie moeten doen om met ITC equipment overweg te kunnen...
Omdat er gewoonweg niet genoeg "administratieve" jobs voorhanden zijn om iedereen op oudere leeftijd te laten omschakelen ? Dus er zijn altijd sukkelaars die zullen moeten blijven in een 3 ploegenstelsel werken tot ze erbij neer vallen.

Dit topic even van onder het stof halen naar aanleiding van de quotes van de Wever tijdens het klassieke openingscollege politicologie aan de
UGent. Eerste stap is toegeven dat er een gigantisch probleem is, en daar slaat Dewever gelukkig de nagel op de kop met zijn uitspraken.

We zitten in dit land (en bij uitbreiding in gans West Europa) met een enorm generatie conflict en ik zie momenteel geen enkele politieke partij die dat echt durft aan te pakken, Dewever benoemt het ten minste al.

"Als we het verval van de welvaartsstaat niet kunnen stoppen, dan zal jullie leven er minder goed uitzien dan het mijne", zegt premier De Wever. Volgens hem zijn jongeren het geloof in de welvaartsstaat verloren. "Dat is het probleem."

"De harde waarheid is dat de welvaartsstaat bij ongewijzigd beleid gaat instorten", zegt premier Bart De Wever. "Dat is een mathematische zekerheid tijdens jullie leven. Dat heeft te maken met het feit dat we de nadruk hebben gelegd op de herverdeling en te weinig op de welvaart. Dan ga je in de schulden."

"Onze overheidsuitgaven zijn ontspoord en dat is onhoudbaar"

"Door de vergrijzing zullen er de komende jaren onvoldoende mensen aan het werk zijn om de welvaartsstaat te betalen.
Er zijn verschillende opties om daar iets aan te doen. "Jullie kunnen dubbel zo lang werken", zegt premier Bart De Wever. "Maar daar zullen jullie weinig zin in hebben."
Ook een optie is dubbel zo productief zijn. "Maar de productiviteitsgroei is in vrije val."
Je zou ook kunnen besparen, maar zomaar even tien miljard euro snijden uit de welvaartsstaat is niet meteen een optie.

Dit topic even van onder het stof halen naar aanleiding van de quotes van de Wever tijdens het klassieke openingscollege politicologie aan de
UGent. Eerste stap is toegeven dat er een gigantisch probleem is, en daar slaat Dewever gelukkig de nagel op de kop met zijn uitspraken.

We zitten in dit land (en bij uitbreiding in gans West Europa) met een enorm generatie conflict en ik zie momenteel geen enkele politieke partij die dat echt durft aan te pakken, Dewever benoemt het ten minste al.
Het is misschien een goede stap dat De Wever het benoemt, al is dat volgens mij ook niet echt moeilijk op dit moment, en wil ik er nu wel gif op innemen dat als hij een oplossing aanrijkt het een of andere donkerblauwe toekomst zal zijn die zijn kiespubliek goed uitkomt. Ik weet zelf ook niet wat het beste is hoor, maar bij BDW klinkt het altijd zeer goed tot het effectief moet uitgevoerd worden (waar hij een stap voor heeft op vele politici uit dezelfde generatie, daar klinkt het zelfs niet goed).

Het is misschien een goede stap dat De Wever het benoemt, al is dat volgens mij ook niet echt moeilijk op dit moment, en wil ik er nu wel gif op innemen dat als hij een oplossing aanrijkt het een of andere donkerblauwe toekomst zal zijn die zijn kiespubliek goed uitkomt. Ik weet zelf ook niet wat het beste is hoor, maar bij BDW klinkt het altijd zeer goed tot het effectief moet uitgevoerd worden (waar hij een stap voor heeft op vele politici uit dezelfde generatie, daar klinkt het zelfs niet goed).

Heb je het college bekeken? Zijn uiteenzetting over de drie zuilen bovenop de fundering van de welvaart vond ik wel illustratief sterk. De cijfers zijn tegelijk eenvoudig en duizelingwekkend. Waarom zoiets donkerblauw of een andere kleur moet krijgen snap ik niet aangezien de wiskunde niet kan liegen. Er zijn geen opties meer over die geen pijn gaan doen.

Heb je het college bekeken? Zijn uiteenzetting over de drie zuilen bovenop de fundering van de welvaart vond ik wel illustratief sterk. De cijfers zijn tegelijk eenvoudig en duizelingwekkend. Waarom zoiets donkerblauw of een andere kleur moet krijgen snap ik niet aangezien de wiskunde niet kan liegen. Er zijn geen opties meer over die geen pijn gaan doen.
Gigantisch in pensioenen gaan schrappen (waar het uiteindelijk op neerkomt), waar miljoenen mensen jarenlang gewerkt voor hebben en als gegeven beschouwen zomaar gaan intrekken kan ik wel blauw omschrijven

Vermits er geen link in die post stond en ik gewoon aan het werk ben heb ik dat uiteraard niet bekeken. Verder liegt wiskunde niet, maar dat is natuurlijk ook geen beleid. Eenmaal we bij beleid aankomen is er altijd een ideologische invloed hoor.

Gigantisch in pensioenen gaan schrappen (waar het uiteindelijk op neerkomt), waar miljoenen mensen jarenlang gewerkt voor hebben en als gegeven beschouwen zomaar gaan intrekken kan ik wel blauw omschrijven
En blijven uitdelen is rood, letterlijk en figuurlijk. Andere discussie maar de partijen tegenwoordig hokken toch ook vaak samen als het aankomt op bepaalde items. De rasechte scheiding van vroeger lijkt mij niet meer zo aanwezig te zijn, op diegenen aan het uiteinde van het spectrum na (en dan nog...).

Ze mogen snoeien in pensioenen van mij, zelfs in wat al opgebouwd werd. Ik wil dat mijn kinderen een fijne toekomst tegemoet gaan zonder zich constant daarin zorgen te hoeven maken. Als ik daar dan moet voor inboeten, so be it. Maar gelijk met het pensioen, moeten ze dringend de welvaartstaat in zijn geheel herbekijken en hoe alles op 10/20/30 jaar tijd gigantisch gestegen is in prijs.

Als je nog maar terugkijkt naar de Belgische frank en lonen van toen zou vergelijken wat huidige lonen in Euro, net als wat goederen kostten... Simpelweg hallucinant.

Terug
Bovenaan