Akkoord maar dat wil niet zeggen dat we geen verantwoordelijjheid hebben en zomaar de factuur naar de volgende generaties mogen doorschuiven.We zijn hier ondertussen over het algemeen ook al geen piepkuikens meer, ik denk dat we van onszelf intussen ook wel al kunnen zeggen dat we de problemen al even zien aankomen en niet aanaanpakken
Jammer genoeg zien we nogal veel zaken als verworven rechten. En ook onze generatie heeft inderdaad ook een handje weg van de kop in het zand te steken maar dat wil daarom niet zeggen dat we moeten blijven doorrijden aan 150 km per uur terwijl we dichter bij de muur komen. Imo moeten we effectief naar het totaal plaatje kijken en dan moeten zaken als de hoogste pensioenen afromen, onze generatie die effectief tot de maximale pensioenleeftijd zal moeten werken (en zeker wie hogere studies genoten heeft), hogere erfbelastingen, afbouwen van zaken als woonbonus, allerhande premies en weet ik nog wat wel bespreekbaar zijn ipv direct moord en brand te roepen. We weten allemaal dat het pijn zal doen maar ik vind het nogal ironisch dat iedere generatie van mening is dat wie na ons komt het nooit meer zo goed zal hebben (dus dat besef is er wel) maar iedereen de hakken in het zand zet wanneer er maatregelen voorgesteld worden om dat te vermijden.Dat gaat natuurlijk over het moeilijkste obstakel dat er is: het verworven recht. Een soort contractbreuk infeite want er zijn, vermoedelijk, mensen die hun carrièrekeuze lieten afhangen van de pensioenmogelijkheden.
En zoals @beryl zegt gaat dit ook over ons, wie van ons zou graag horen dat we het met substantieel minder pensioen moeten doen, ook al blijft er evenveel RSZ van ons loon gaan? Neen, ga het maar bij de babyboomers halen...