De Toekomst van AI en de Invloed op de Jobmarkt: Hoe ziet jouw job er binnenkort uit?

Balsaus

Active member
AI en automatisering zijn de afgelopen jaren razendsnel ontwikkeld, en het lijkt erop dat we pas aan het begin staan van wat deze technologie kan betekenen voor de werkwereld. Een van de grootste vraagstukken op dit moment is hoe AI velen huidige jobs zal beïnvloeden. 2025 noemen ze nu al het jaar van de opkomst van AI agents, AI dat zelf taken kan uitvoeren en beslissingen maken.

Vooral voor bureaujobs, denk aan administratief werk, klantenservice, data-analyse, boekhouding, en creatievere rollen zoals marketing en copywriting. AI-tools zoals ChatGPT en geavanceerde automatiseringssoftware nemen nu al een deel van deze taken over of ondersteunen werknemers om productiever te zijn. Maar wat betekent dit voor de toekomst?

Maar naast AI agents is er een razendsnelle ontwikkeling bezig in Fysieke AI, zoals humanoid robots. Dus vroeg of laat zal er ook wel impact komen op bepaalde fysieke jobs.

• Zullen sommige jobs volledig verdwijnen, of worden ze simpelweg anders ingevuld?
  • Zie je AI als een hulpmiddel dat jouw werk makkelijker maakt, of als een potentiële bedreiging?
  • Hoe denk je dat jouw eigen job zal evolueren door AI? Wordt jouw werk boeiender, efficiënter, of juist minder relevant?
  • Wat voor job creatie zal deze evolutie opleveren? Hoe bereid zelf voor om te profiteren van de toekomstige opportuniteiten?
Voor veel mensen klinkt dit misschien als een dystopische toekomst, terwijl anderen juist kansen zien om repetitieve taken te elimineren en meer focus te leggen op strategie en creativiteit. Ik ben benieuwd hoe mede forumgebruikers hier tegen aan kijken. Sommige overschatten de impact en andere onderschatten de impact.
Persoonlijk zie ik het als enorme opportuniteit om mee te springen op veranderingen die er zullen komen.

Een voorbeeld van bedrijf dat AI zeer hard al opvangt is Klarna, daar hebben ze binnen een jaar al 5000 werknemers verlaagt tot 3800 werknemers door efficienter gebruik van AI, zoals o.a. hun customer service.

Laatst bewerkt:
Ik maak me geen zorgen over mijn job, omdat er toch nog altijd héél veel "Organic Intelligence" nodig is, en dat niet kan met een machine-learned tool (ik zie AI niet als intelligentie as such, maar eerder als een statistische analyse om bepaalde schuifjes open te trekken ifv de input die het krijgt).

Een deel van mijn werk is compliance (dus nakijken van rapporten, en zien dat die in overeenstemming zijn met de wettelijke regels, en onze vereisten). Dat doe ik nu allemaal manueel, en daar kruipt toch wel wat tijd in (er komen er een 900 aan tegen het einde van de maand). Een van onze klanten is bezig om hun rapporten met AI te analyseren, extraheren en samen te vatten, en als dat goed loopt, zullen wij dat waarschijnlijk ook invoeren. Daarmee komt er voor mij meer tijd vrij om mij om dieper in te gaan op andere aspecten van mijn job, waar ik nu door tijdsgebrek soms bochten moet afsnijden (lees: mijn werkdruk zal van een theoretische (mocht ik alles grondig en terdege kunnen doen) 120% naar 100% dalen). 't Zou dus wel een behoorlijke Quality of Work verbetering zijn (zowel qua afgeleverd werk, als qua werkvreugde).

Ik heb zelf absoluut geen interesse om mee te gaan in de AI-trein. Ik gebruik het tot op heden niet.

Wat ik vooral zie is een absoluut bloedbad in de lagere bediendenjobs.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik hier enorm vaak AI op m'n job.

Denk dat AI niet zozeer gaat inhakken op mijn type job (analist/project manager), maar wel hogere verwachtingen gaat kweken rond de capaciteiten, snelheid en resultaten van dergelijke profielen. En de rol nog meer gaat transformeren van kennis naar ervaring.

Vandaag de dag kan ik met behulp van AI op een uur tijd een deftig beeld en inzicht krijgen in een compleet onbekend proces, stuk software, framework, whatever. Iets waar je vroeger stuk meer tijd en ervaring voor nodig had. Een eerste aanzet nodig voor een projectplan, requirements document, whatever? Info die je hebt er in gooien, document vragen, en finetunen/herwerken naargelang eigen kennis en ervaring met de situatie. Werkt een héél stuk sneller dan vroeger.

Wat ik in mijn rol eventueel zie gebeuren is dat
  • AI veel van de lowhanging fruit-voorstellen gaat kunnen vinden, simpele proposals opmaken en change management plan voorzien. De opvolging moet nog steeds wel gebeuren door een mens.
  • AI als tool wordt gebruikt om net diep in een proces of departement improvements te gaan zoeken en vinden, die je dan samen kan uitwerken.

Een voorbeeld van bedrijf dat AI zeer hard al opvangt is Klarna, daar hebben ze binnen een jaar al 5000 werknemers verlaagt tot 3800 werknemers door efficienter gebruik van AI, zoals o.a. hun customer service.

Als je dat Klarna bedrijfsverhaal leest, zou ik een ander voorbeeld kiezen.

In May 2022, Siemiatkowski revealed it would be laying off more than 10% of its employees. A former employee described the layoffs as "chaotic". When Siemiatkowski posted a list of the fired employees on LinkedIn, several users described his post as "tone deaf".[66]

Ik wil effeciënte toepassingen eerst eens zien in grote bedrijven van AI waar dit werkelijk leidt tot effectief jobverlies zonder in te leveren op kwaliteit. Ik ben echt curieus in welke mate klantensupport gedaald is in het aantal menselijke interacties door AI bij grote bedrijven zonder dat klantentevredenheid is gedaald. Zouden er al percentages zijn daarvan?

Ik geloof niet echt in een zware shift want er gaat altijd een "owner" moeten zijn in een grote onderneming. Geen enkel manager gaat toelaten dat een AI/AI agents zonder toezicht te werk gaan gaan buiten in asshole bedrijfsprocessen ontworpen om de klant uiteindelijk weg te pesten.

Asshole bedrijfsprocessen zoals een AI die aanvragen moet goedkeuren of afkeuren waarvan het goedkeuren nadelig is voor de organisatie of het gewoon een verplicht nummertje is voor de organisatie. Zet een veel te strenge AI op die 90% autoweigert met een mail erbij. "Indien u niet akkoord bent, gelieve schriftelijk een brief te schrijven naar XXX" zodat de helft van de klanten het opgeeft. (Youtube klachten, Facebook privacy klachten, smartphoneverzekeringsmaatschappijen,...)

Maar ga je als CFO/CEO/product manager/product owner/... van een grote organisatie een product in gang steken waar de ontwikkeling niet gereviewed is door een mens, waar de testing niet gereviewed is door een mens, waar de analyse niet geriewed is door een mens, waar als er problemen zijn achteraf je het niet kan uitleggen want je kent het beslissingsproces niet van AI agent X die dat gedaan heeft?, wie gaat er financieel verantwoordelijk zijn bij schade? Wat als je AI racistisch blijkt te zijn achteraf (AI die een risico-model opstelt bijvoorbeeld die zonder dat je het weet geslacht of afkomst in rekening neemt)? Wat als je AI een databreach veroorzaakt (omdat je je IT-support volledig vervangen hebt door AI agents en blijkt die AI agent per ongeluk documenten op je PC gedeeld te hebben met iedereen terwijl je een vraag over Onedrive had :p)

Dus je hebt nog altijd "liquidious fleshbags" nodig om verantwoordelijkheid te nemen, te controleren, te testen,... over ieder deeltje. Ofwel was dat deeltje al ongelooflijk onbelangrijk. (Maar dan had het eerder geschrapt of geoutsourced moeten worden ipv AI agents daarvoor in te zetten :p) Ik ben nog gerust voor zeker 20 jaar. Een Filippijnse copywriter op Fiver, dat is wat anders.

Ik geloof niet echt in een zware shift want er gaat altijd een "owner" moeten zijn in een grote onderneming. Geen enkel manager gaat toelaten dat een AI/AI agents zonder toezicht te werk gaan gaan buiten in asshole bedrijfsprocessen ontworpen om de klant uiteindelijk weg te pesten.
Uiteraard gaan er owners en managers moeten blijven bestaan, maar ik ken nu al bedrijven die van 4 naar 2 copywriters zijn gegaan. Puur omdat ze hetzelfde werk kunnen doen op minder tijd, dankzij AI. En zo zullen er veel jobs verdwijnen. Dat is juist het punt van dit topic :)

Als je dan bv 50 jaar oud bent, zal het niet zo makkelijk zijn om een andere job te vinden in een andere sector. Iemand die 20 jaar oud is, is wat flexibeler en kan zich nog omscholen.

Zag vandaag nu ook toevallig dit Studie van WEF verwacht dat tegen 2030 1/3de van het werk zal gedaan worden door mens, 1/3de combi technologie mens, 1/3de volledig door technologie

Het aantal mensen nodig voor bepaalde jobs zal inderdaad drastisch verlagen op korte termijn. Er komen dan nieuwe soort jobs, maar vraag mij of jobcreatie even groot zal zijn dan de jobs die verdwijnen.

Als je dat Klarna bedrijfsverhaal leest, zou ik een ander voorbeeld kiezen.

In May 2022, Siemiatkowski revealed it would be laying off more than 10% of its employees. A former employee described the layoffs as "chaotic". When Siemiatkowski posted a list of the fired employees on LinkedIn, several users described his post as "tone deaf".[66]

Ik wil effeciënte toepassingen eerst eens zien in grote bedrijven van AI waar dit werkelijk leidt tot effectief jobverlies zonder in te leveren op kwaliteit. Ik ben echt curieus in welke mate klantensupport gedaald is in het aantal menselijke interacties door AI bij grote bedrijven zonder dat klantentevredenheid is gedaald. Zouden er al percentages zijn daarvan?

Asshole bedrijfsprocessen zoals een AI die aanvragen moet goedkeuren of afkeuren waarvan het goedkeuren nadelig is voor de organisatie of het gewoon een verplicht nummertje is voor de organisatie. Zet een veel te strenge AI op die 90% autoweigert met een mail erbij. "Indien u niet akkoord bent, gelieve schriftelijk een brief te schrijven naar XXX" zodat de helft van de klanten het opgeeft. (Youtube klachten, Facebook privacy klachten, smartphoneverzekeringsmaatschappijen,...)

Maar ga je als CFO/CEO/product manager/product owner/... van een grote organisatie een product in gang steken waar de ontwikkeling niet gereviewed is door een mens, waar de testing niet gereviewed is door een mens, waar de analyse niet geriewed is door een mens, waar als er problemen zijn achteraf je het niet kan uitleggen want je kent het beslissingsproces niet van AI agent X die dat gedaan heeft?, wie gaat er financieel verantwoordelijk zijn bij schade? Wat als je AI racistisch blijkt te zijn achteraf (AI die een risico-model opstelt bijvoorbeeld die zonder dat je het weet geslacht of afkomst in rekening neemt)? Wat als je AI een databreach veroorzaakt (omdat je je IT-support volledig vervangen hebt door AI agents en blijkt die AI agent per ongeluk documenten op je PC gedeeld te hebben met iedereen terwijl je een vraag over Onedrive had :p)

Dus je hebt nog altijd "liquidious fleshbags" nodig om verantwoordelijkheid te nemen, te controleren, te testen,... over ieder deeltje. Ofwel was dat deeltje al ongelooflijk onbelangrijk. (Maar dan had het eerder geschrapt of geoutsourced moeten worden ipv AI agents daarvoor in te zetten :p) Ik ben nog gerust voor zeker 20 jaar. Een Filippijnse copywriter op Fiver, dat is wat anders.
En verander nu in heel uw tekst eens "AI" door "een werknemer"
Zelfde situatie toch?

En verander nu in heel uw tekst eens "AI" door "een werknemer"
Zelfde situatie toch?

Nee, AI's hebben geen verantwoordelijkheden, intrinsieke motivatie, carriëreplannen, schaamte, "ownership",...
Werknemers wel.

Als er iemand slecht werk levert, kan je die straffen, heroriënteren, feedback krijgen/geven. Een manager kan sturen. Ik zie niet hoe een manager een AI kan sturen buiten als hij bij de "AI-engineer" kan klagen die alles kan uitleggen, verantwoorden en verantwoordelijkheid kan afleggen? Maar dat betekent dat je mensen vervangt door andere mensen :p.

Nee, AI's hebben geen verantwoordelijkheden, intrinsieke motivatie, carriëreplannen, schaamte, "ownership",...
Werknemers wel.

Als er iemand slecht werk levert, kan je die straffen, heroriënteren, feedback krijgen/geven. Een manager kan sturen. Ik zie niet hoe een manager een AI kan sturen buiten als hij bij de "AI-engineer" kan klagen die alles kan uitleggen, verantwoorden en verantwoordelijkheid kan afleggen? Maar dat betekent dat je mensen vervangt door andere mensen :p.
Bij een AI bijsturen is letterlijk zeggen "niet meer doen" en die gaat dat niet meer doen. Die is ook getraind met data afkomstig van toen het proces nog door mensen gerund werd.

Van wat ik zie op mijn werk (IT helpdesk omgeving, incl Exchange/O365 support) is dat voorlopig AI gewoon een tool als een ander is, en dat menselijke sturing noodzakelijk blijft. Zeker in de interactie met de werknemer die IT-problemen heeft of een service vereist.

In mijn geval heeft Chatgpt/Copilot gewoon Google/Reddit vervangen.

Ik zie ook geen negatieve impact op het aantal jobs of onze jobzekerheid door AI, zoals we destijds met automatisatie/scripting of cloud wel zagen. Beiden zorgden voor alternatieve methodes om dingen opgelost/gestart te krijgen zonder IT support, en voor meer stabiliteit tout court.
Kan zijn dat ons bedrijf qua AI achterloopt, maar gezien we top-3 IT bedrijf in India zijn en elke 3e email in mijn mailbox over AI-solutions gaat, betwijfel ik het.

Ben zelf dit jaar terug begonnen met studeren voor een Bachelor in de IT en twijfel tussen 3 keuzetrajecten: Software Development, Cybersecurity en AI. Die laatste zou waarschijnlijk een heel veilige keuze zijn, maar Machine Learning en dergelijke boeit me niet zoveel. Maar goed, moet pas kiezen over 3 jaar dus we zien wel.

In mijn sector zijn er al functies die door AI er uit aan het gaan zijn. Bij ons in de organisatie zorgt AI er vooral voor dat we veel meer werk kunnen doen, ook zaken die we anders nooit hadden kunnen doen wegens zeer arbeidsintensief, maar ook bij ons zullen er een aantal functies binnen dit en een jaar of 2 al wegvallen want AI doet (een aanzienlijk deel van) hun werk sneller en beter.

Het zijn voornamelijk de LLM's zoals ChatGPT, Claude en CoPilot die nu al vaak gebruikt worden om taken te automatiseren op gebruikersniveau. Beetje zoals Excel destijds het maken van berekeningen vereenvoudigde.

Toch ook wel een filmpje dat me wat doet nadenken.
Een huidige generatie AI in zo een robot gaat wel quasi alle taken kunnen doen die een mens doet. Zonder pauze, zonder fouten. Pas bij veranderende situaties of een onbekend iets dat voorvalt op een werkvloer wint de mens wss nog. Mss met een AGI dat het beter wordt maar dat is another can of worms.

Laatst bewerkt:
Toch ook wel een filmpje dat me wat doet nadenken.
Een huidige generatie AI in zo een robot gaat wel quasi alle taken kunnen doen die een mens doet. Zonder pauze, zonder fouten. Pas bij veranderende situaties of een onbekend iets dat voorvalt op een werkvloer wint de mens wss nog. Mss met een AGI dat het beter wordt maar dat is another can of worms.
Hier ga je er nog van uit dat een werkvloer gebouwd is op "maat van de mens". De moment dat we werkvloeren op maat van een robot met AI beginnen maken, kan je dat nog enorm optimaliseren.
Kijk dit bvb:

Hetzelfde gaan ze kunnen doen voor werkomgevingen waar nu nog een hoop mensen rondlopen.

Hier ga je er nog van uit dat een werkvloer gebouwd is op "maat van de mens". De moment dat we werkvloeren op maat van een robot met AI beginnen maken, kan je dat nog enorm optimaliseren.
Kijk dit bvb:

Hetzelfde gaan ze kunnen doen voor werkomgevingen waar nu nog een hoop mensen rondlopen.
Ja inderdaad maar dit is nu een fabriek/industriehal opgebouwd voor enkel met die robotkarretjes te werken.
Maar hoeveel percent van de bestaande infrastructuur is nog op maat van de mens gemaakt? Zal snel 98-99% zijn. En wat is de investeringskost voor de eigenaar dan. Humanoid robots of een nieuwe hal die extra geoptimaliseerd is? Ik denk dat het eerste goedkoper gaat zijn. Ook omdat je het gradueel kan implementeren en je kan aanpassen in de toekomst naar nieuwe productiestromen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan