De verbouw-topic!

Sensor zou toch nog steeds handig zijn, niet? Zo gaat die niet draaien als je bv even tanden gaat poetsen of de vrouw make-up opdoet.
Maar zodra je het licht uitdoet, valt die ventilator ook uit op die manier, tenzij je zoals @BearPils hierboven een apart feed hebt voor het op vochtsensor te laten werken. Hier heb ik een aparte kabel getrokken zodat hij blijft draaien tot hij onder bepaald vocht percentage valt in de badkamer, los van het licht. In de toiletten heb ik ventilators met de licht schakelaar gekoppeld en een aparte feed op timer zodat die nog een paar minuten blijft nadraaien.

Maar zodra je het licht uitdoet, valt die ventilator ook uit op die manier, tenzij je zoals @BearPils hierboven een apart feed hebt voor het op vochtsensor te laten werken. Hier heb ik een aparte kabel getrokken zodat hij blijft draaien tot hij onder bepaald vocht percentage valt in de badkamer, los van het licht. In de toiletten heb ik ventilators met de licht schakelaar gekoppeld en een aparte feed op timer zodat die nog een paar minuten blijft nadraaien.
Klopt, maar kan geen aparte kabel trekken. Ik kan enkel van de lamp naar de ventilator gaan.

Iemand die een stille ventilator kan aanraden die past op een 125mm buis ? Had hier de S&P silent maar dat viel vies tegen qua lawaai en heb em terug gedaan. Nu steekt er nog steeds een doek in om het gat af te sluiten :)

@Bigbuddha Wel benieuwd naar de ervaring zodra je hem gemonteerd hebt. Let wel op want de terugslagklep zit er niet standaard bij. En ook opletten met die nl webshops indien je toch niet tevreden bent en hem wil terugsturen. Dan komen ze zagen dat ie gemonteerd is geweest en het het volledige bedrag kunnen terug geven. Ik betaal liever iets meer tegenwoordig en koop lokaal.

Laatst bewerkt:
Wat vinden jullie van deze prijs?
(Voorbereiding voor airco om binnen een jaar of 2 / indien het nodig blijkt te zijn, zonder veel extra werk een airco te installeren)
——-

Pré-installatie houdt in :

* Aanleggen van de nodige koelleidingen weggewerkt in speciale inbouwdozen zodat niets zichtbaar is van leidingen.
* Aanleggen van de nodige elektrische leidingen tussen binnen- en buitenunit. ( voeding is aan te leggen door aannemer el. )

Per te voorziene binnen toestel 850 Euro.

(Voorbereiding voor airco om binnen een jaar of 2 / indien het nodig blijkt te zijn, zonder veel extra werk een airco te installeren)
——-

* Aanleggen van de nodige koelleidingen weggewerkt in speciale inbouwdozen zodat niets zichtbaar is van leidingen.
* Aanleggen van de nodige elektrische leidingen tussen binnen- en buitenunit. ( voeding is aan te leggen door aannemer el. )

Ik heb de preinstallatie zelf gedaan. (koelleidingen/afvoeren/elektrische bekabeling en de muurdoorvoer) voor net geen 400 euro per unit. Zo weet je ineens wat ze vragen voor de plaatsing :)
Hopelijk bevat uw 'pre-installatie' ook de afvoeren, want dat was het meeste werk.
Materiaalkost van 400 euro ging over een afstand tot 20m per unit. Als de afstanden korter zijn, mag je daar nog een groot stuk materiaalkost van trekken.

Mensen die mij kunnen helpen?

Ik moet een druklaag van ruim gerekend 2m3 op mijn +1 krijgen... Heb er mijn hoofd al over liggen breken want een pomp is te duur voor zo een kleine hoeveelheid.
Optie 1; droge beton laten komen en die rustig naar boven werken met een takel en op het verdiep afdraaien en storten.
Optie 2; betonmixer laten komen met 2m3 en die chauffeur enorm enerveren door daar X uur staan te klooien/lossen en alles rustig naar boven te takelen.

Mensen die nog een andere optie zien of het anders hebben aangepakt? Momenteel lijkt optie 1 me het eenvoudigst, kan je zo lang over doen als je wil dus je hebt geen risico

Ik heb de preinstallatie zelf gedaan. (koelleidingen/afvoeren/elektrische bekabeling en de muurdoorvoer) voor net geen 400 euro per unit. Zo weet je ineens wat ze vragen voor de plaatsing :)
Hopelijk bevat uw 'pre-installatie' ook de afvoeren, want dat was het meeste werk.
Materiaalkost van 400 euro ging over een afstand tot 20m per unit. Als de afstanden korter zijn, mag je daar nog een groot stuk materiaalkost van trekken.

Welke diameters leidingen hebben je gebruikt, dat gaat ook doorwegen in de kosten. Koelleidingen zijn nu eenmaal niet goedkoop....

Mensen die mij kunnen helpen?

Ik moet een druklaag van ruim gerekend 2m3 op mijn +1 krijgen... Heb er mijn hoofd al over liggen breken want een pomp is te duur voor zo een kleine hoeveelheid.
Optie 1; droge beton laten komen en die rustig naar boven werken met een takel en op het verdiep afdraaien en storten.
Optie 2; betonmixer laten komen met 2m3 en die chauffeur enorm enerveren door daar X uur staan te klooien/lossen en alles rustig naar boven te takelen.

Mensen die nog een andere optie zien of het anders hebben aangepakt? Momenteel lijkt optie 1 me het eenvoudigst, kan je zo lang over doen als je wil dus je hebt geen risico

Staat er een torenkraan?

Staat er een torenkraan?
Nee, renovatie van men eigen woning. Ben aan het overwegen om elektrische takel te kopen. Kan ik later alle zakken knauf enzo ook nog mee naar boven trekken en als ik beton droog laat komen krijg ik dat er ook wel comfortabel mee baar boven.

Gans de buitenschil/dak staat er al

Zijn er hier die gietijzeren radiatoren hebben behouden en dit gecombineerd hebben met een warmtepomp? We gaan dak en al een deel van de de drie gevels isoleren maar nog niet alles en we hebben nog dubbel glas van 1990 dat we niet meteen van plan zijn om te vervangen. Ik heb echter geen zin om over te stappen van Mazout naar Gas om dan binnen 5 a 10 jaar naar iets te moeten gaan.

——-

Hier 1 jaar geleden 490 euro betaald voor 32m koelleiding, 3 prepboxen (1 kapot gemaakt), en 2 flexibele condensslangen.
Dan nog wat pvc afvoerbuizen en elektriciteitskabel, dus gok voor 2 units zo een 600€ all in

Laatst bewerkt:
Nee, renovatie van men eigen woning. Ben aan het overwegen om elektrische takel te kopen. Kan ik later alle zakken knauf enzo ook nog mee naar boven trekken en als ik beton droog laat komen krijg ik dat er ook wel comfortabel mee baar boven.

Gans de buitenschil/dak staat er al
Ik zou niet kloten met beton afdraaien en gewoon die pomp laten komen.

Hoef je geen plateau meer te gieten voor een tuinhuis ofzo? Of eventueel een buurman die nog een plateau gepland heeft?

Zijn er hier die gietijzeren radiatoren hebben behouden en dit gecombineerd hebben met een warmtepomp? We gaan dak en al een deel van de de drie gevels isoleren maar nog niet alles en we hebben nog dubbel glas van 1990 dat we niet meteen van plan zijn om te vervangen. Ik heb echter geen zin om over te stappen van Mazout naar Gas om dan binnen 5 a 10 jaar naar iets te moeten gaan.

Ik zie dat niet haalbaar. Je moet echt op lage temperatuur kunnen verwarmen om een deftige (s)cop te halen, met je gietijzeren radiatoren gaat dat niet lukken.

Je gaat isoleren, maar nog niet alles en dubbel glas van 1990 laten zitten.

Een goede raad.

Pak alles aan van de schil: isolatie, beglazing, dakisolatie.

Ga na of het haalbaar is om een afgiftesysteem op lage temperatuur te plaatsen, m.a.w. vloerverwarming of eventueel ventiloconvectoren, indien budget over en opbrengst van pv panelen, dan kan je kijken voor een warmtepomp. Vergeet niet dat je met je mazout nog altijd een zeer lage prijs/kwh betaalt, als je installatie nog werkt, zou ik die nog niet buiten gooien in huidige tijden.

We zitten met kelder en een dunne vloer. Enkel in onze te renoveren aanbouw gaan we vloer helemaal verwijderen en chape leggen maar dan weet ik niet of deel vloer en deel radiatoren een goed idee is😒.

Net de bovenverdieping afgewerkt van een huis dat ik ga verhuren.

Van een afgeleefd jaren 60 kot met vies tapijt en paars behang, naar strak ’gebroken’ wit.

slaapkamer 18m2
slaapkamer 16m2
slaapkamer 10m2
gang 9m2
totaal een 52m2 voor deze verdieping.

Materiaalkost:
Electriciteit. 500€. (Alles nieuw)
laminaatvloer ikea, 900€
renovatievlies vlak, +verf. 1000€
3X pakket slaapkamerdeur. 250€
schildersplinten. 200€
egaline 200€
mp75,kleefgips,papieren hoeken voor ramen, isolatie,wegwerken oude rolluikkasten 500€
5X raam Pvc wit 4000€ (3 ramen zijn 2,5m breed)

voor een dikke 7000€ dus van 1960 naar 2022.

Zeer blij van mijn eigen werk.

Van een afgeleefd jaren 60 kot met vies tapijt en paars behang, naar strak ’gebroken’ wit.

slaapkamer 18m2
slaapkamer 16m2
slaapkamer 10m2
gang 9m2

Materiaalkost:
laminaatvloer ikea, 900€
schildersplinten. 200€
egaline 200€
mp75,kleefgips,papieren hoeken voor ramen, isolatie,wegwerken oude rolluikkasten 500€

En EPC? :unsure:

slaapkamer 18m2
slaapkamer 16m2
slaapkamer 10m2
gang 9m2

Materiaalkost:
laminaatvloer ikea, 900€
schildersplinten. 200€
egaline 200€

Nu weet ik weer wie de bouwmanager was die huizen opkallefatert om te verhuren ;)

Epc bij aankoop zat op D dacht ik. (moet ik nakijken) ga een nieuw laten opstellen, (nieuwe elek moet ook nog gekeurd worden)

Asbestdak is vervangen door een pannendak met deftig onderdak en 8cm isolatieplaten langs binnen. + elk hoekje opgepurd.

nieuwe CV installatie op gas, + alle leidingen en radiatoren vervangen.

Vooral al die rolluikkasten waren gewoon enorme ongeisoleerde tochtkasten. Allemaal dicht gewerkt met 12cm isolatieplaten.
(de huurders moeten maar gordijnen hangen)

De Cv heeft nog niet opgestaan en het is er aangenaam binnen nu, (de voordelen van een rijwoning zeker?)

@Chauffagist; Ja de droom is opkallefateren en cashen, maar eenmaal er betonmixers,chappe,vloerisolatie,en letterlijk elk oud stukje leiding vervangen is, heb ik toch wel wat meer uitgevoerd.

Enkel de voor en achtergevel kan ik nog isoleren. maar ben ik niet van plan

Epc bij aankoop zat op D dacht ik. (moet ik nakijken) ga een nieuw laten opstellen, (nieuwe elek moet ook nog gekeurd worden)

Asbestdak is vervangen door een pannendak met deftig onderdak en 8cm isolatieplaten langs binnen. + elk hoekje opgepurd.

nieuwe CV installatie op gas, + alle leidingen en radiatoren vervangen.

Vooral al die rolluikkasten waren gewoon enorme ongeisoleerde tochtkasten. Allemaal dicht gewerkt met 12cm isolatieplaten.
(de huurders moeten maar gordijnen hangen)

De Cv heeft nog niet opgestaan en het is er aangenaam binnen nu, (de voordelen van een rijwoning zeker?)

@Chauffagist; Ja de droom is opkallefateren en cashen, maar eenmaal er betonmixers,chappe,vloerisolatie,en letterlijk elk oud stukje leiding vervangen is, heb ik toch wel wat meer uitgevoerd.

Enkel de voor en achtergevel kan ik nog isoleren. maar ben ik niet van plan

Dat zal toch niet allemaal met 7000 euro materiaal gedaan zijn. Zelf met maximale korting geraak ik daar niet aan ;)

Terug
Bovenaan