De verbouw-topic!

Tussen uw roostering van het platte dak steek je best geen minerale wol meer, als dat platte dak al geïsoleerd is. Dit verhoogt het risico op condensatie daarin.

In theorie kan je daar isolatie insteken, daar bestaat een berekening voor om het risico te beperken, zal ongeveer maximaal 6cm glaswol zijn bij 16cm PUR of 14cm PIR op uw platte dak. Maar die 6cm gaan echt niet zo een groot verschil maken.

Maar meer steken is dus echt niet aan te raden, dus zeker geen 24cm of 30cm.
Pas op, je hebt ook zoiets als een compact dak, waar alle isolatie tussen de steunbalken zit. Wij hebben dat (met cellulose) in platte en schuine dakdelen. Belangrijk is dat je daar rekening houdt met de randvoorwaarden, die bijvoorbeeld hier beschreven staan: https://ecomat.be/bestandenbank/IP-TF-BT-principes_compact_dak.pdf

Dat zou je denk ik met glaswol ook kunnen doen, dat weet ik niet zeker. Cellulose vult natuurlijk wel veel beter dan glaswol, dus vraag het zeker na bij je vakman.

Tussen uw roostering van het platte dak steek je best geen minerale wol meer, als dat platte dak al geïsoleerd is. Dit verhoogt het risico op condensatie daarin.

In theorie kan je daar isolatie insteken, daar bestaat een berekening voor om het risico te beperken, zal ongeveer maximaal 6cm glaswol zijn bij 16cm PUR of 14cm PIR op uw platte dak. Maar die 6cm gaan echt niet zo een groot verschil maken.

Maar meer steken is dus echt niet aan te raden, dus zeker geen 24cm of 30cm.
Als je zoals hier een plat dak hebt zonder verdieping boven zijn OSB + PIR platen echt tof, vooral als het hard regent :unsure:.

Als je zoals hier een plat dak hebt zonder verdieping boven zijn OSB + PIR platen echt tof, vooral als het hard regent :unsure:.
Cellulose is daarentegen een goeie geluidsisolator :). Zo ook glaswol eigenlijk.

Maar keien helpen dan ook. Die liggen er bij ons nog niet op (wel aangeraden om te vermijden dat heel harde wind rare dingen gaat doen met de EPDM.

Cellulose is daarentegen een goeie geluidsisolator :). Zo ook glaswol eigenlijk.

Maar keien helpen dan ook. Die liggen er bij ons nog niet op (wel aangeraden om te vermijden dat heel harde wind rare dingen gaat doen met de EPDM.
PVC hierzo. Reden voor de PIR platen was trouwens omdat we niet mochten tussenisoleren van de architect.

PVC hierzo. Reden voor de PIR platen was trouwens omdat we niet mochten tussenisoleren van de architect.

Ik heb geen ervaring met PVC afwerking voor platte daken eerlijk gezegd, maar ik denk toch wel dat uw geluidsprobleem daardoor komt en niet door de PIR of PUR platen. Met EPDM of roofing heb ik daar echt nog nooit klachten over gehoord.

Het klopt wel dat minerale wol en cellulose beter geluidisolerend is dan harde platen, maar bij u ligt het probleem toch elders vrees ik.

Ik heb geen ervaring met PVC afwerking voor platte daken eerlijk gezegd, maar ik denk toch wel dat uw geluidsprobleem daardoor komt en niet door de PIR of PUR platen. Met EPDM of roofing heb ik daar echt nog nooit klachten over gehoord.

Het klopt wel dat minerale wol en cellulose beter geluidisolerend is dan harde platen, maar bij u ligt het probleem toch elders vrees ik.
Bwa, mijn pa plaatst al 20 jaar PVC denk ik, het is toch vooral het gyplat plafond dan de balken en dan daarop de OSB dat gewoon een klankkast maakt.

Bwa, mijn pa plaatst al 20 jaar PVC denk ik, het is toch vooral het gyplat plafond dan de balken en dan daarop de OSB dat gewoon een klankkast maakt.
Vreemd, wij voeren al vele jaren platte daken uit met PIR of PUR platen bovenop OSB en roostering zonder isolatie daartussen (wel dubbele roostering) met EPDM of roofing en echt nog nooit klachten gehad over geluidoverlast.

Onze verbouwing is zo goed als rond, halfopen bebouwing.
We hebben aan de buurzijde voorzetwanden geplaatst met houtwol voor zowel thermisch als acoustisch wat extra te isoleren. Echter begin ik me meer aan meer te storen aan de contactgeluiden bij de buren (deuren, stoel die schuift, geluid traplopen). Stemmen/gespreken etc horen we niet.

Hoe goed horen jullie de buren?

We hebben aan de buurzijde voorzetwanden geplaatst met houtwol voor zowel thermisch als acoustisch wat extra te isoleren. Echter begin ik me meer aan meer te storen aan de contactgeluiden bij de buren (deuren, stoel die schuift, geluid traplopen). Stemmen/gespreken etc horen we niet.

Contactgeluid is bij oudere woningen (en renovaties) vaak wel een dingetje.
Ik mijn vorige woning had ik aan mijn buren gevraagd de wc-rol houder te verhangen naar een andere muur. Zij hadden deze na hun verbouwing op de muur van onze living vast gevezen. Ieder velletje konden we horen.
Hoewel geluid van de buren soms storend is, ben ik van mening dat het eigenlijk allemaal wel went.

Hetzelfde maar dan nog eens stemmen ook, schoorsteen van de buren die langs de slaapkamer loopt die daar blijkbaar voor zorgt. Ondanks voorzetwand met akoestische isolatie tussen. 😥

Vraagje betreffende de plafond isolatie van onze aanbouw (HSB).

Het grootstedeel van de kepers is 24cm diep (daar bevinden zich 2 slaapkamers boven). Ik had hier al glaswol van 240mm voor aangekocht.

Nu blijkt dat een deel van het plafond kepers heeft die 30cm diep zijn (plat dak boven). Het plat dak is op zich al geïsoleerd, maar ik ga tussen de kepers uiteraard ook nog isolatie steken. Maar ik zit nu met een overschot van glaswol 240mm.

Mag ik gewoon nog 6cm glaswol bij de 24cm dikke glaswol steken? Er moet geen dampscherm voorzien worden
Opletten met tussen uw roostering isoleren als je al isolatie langs buiten hebt!!! Als je te veel isoleert leg je het dauwpunt naar binnen en gaat alle vocht in uw isolatie condenseren, met als gevolg rotte kepers en schimmel. Ik zou niet extra isoleren eerlijk gezegd. De vuistregel is 1/3 van de buitenisolatie geloof ik.

Wij hebben schalieberd ipv OSB, met dan 2 x 8 cm PUR en roofing en ik moet buiten kijken om te weten of het regent, want we horen daar niks van. Er ligt (nog) niks op de roofing. 't Is wortelwerende omdat ik ooit een groendak wil.

We twijfelen tussen huidige huis te verbouwen of een ander huis te kopen dat af is. De verbouwing zou vooral een uitbouw omvatten en het herinrichten van de zolder(+ trap voorzien). We kunnen architect laten komen een plan laten maken. Maar ik zou het jammer vinden om een plan te laten maken om dat de beslissing te nemen om toch iets anders te kopen omdat het naar kosten toe misschien hetzelfde gaat uitkomen.

Is het gangbaar om een architect eerst te laten langskomen om een rightbudget(range) te geven ipv meteen al een plan? Ik zou eerst de mogelijkheden willen aftasten vooraleer ik volle pot architect betaal. Ik verwacht wel dat er t.o.v. zo'n inschatting/range een vergoeding staat uiteraard. Iemand een idee?

We twijfelen tussen huidige huis te verbouwen of een ander huis te kopen dat af is. De verbouwing zou vooral een uitbouw omvatten en het herinrichten van de zolder(+ trap voorzien). We kunnen architect laten komen een plan laten maken. Maar ik zou het jammer vinden om een plan te laten maken om dat de beslissing te nemen om toch iets anders te kopen omdat het naar kosten toe misschien hetzelfde gaat uitkomen.

Is het gangbaar om een architect eerst te laten langskomen om een rightbudget(range) te geven ipv meteen al een plan? Ik zou eerst de mogelijkheden willen aftasten vooraleer ik volle pot architect betaal. Ik verwacht wel dat er t.o.v. zo'n inschatting/range een vergoeding staat uiteraard. Iemand een idee?
Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. Zoek wel een degelijke architect die daar goed in is. Die van mijn broer was bv de trap vergeten meerekenen in hun raming.

Ik weet niet goed in welke thread ik dit moet posten, maar hoort hier wel min of meer thuis.
Wij willen een TV wand laten plaatsen in onze 10 jaar oude woning. Voorlopig zijn het niet meer dan wat liggers en een laag tv meubel.

Een haard vinden we heel mooi. We wouden eerst een houthaard, maar dat is een grote investering, veel vuiligheid en schadelijke rookgassen.
Een gashaard lijkt ons ook niet zo interessant. Kost tamelijk veel in verbruik.
Dan dachten we aan een elektrische haard. Maar ik weet niet of dit hetzelfde gevoel gaat geven. Is nogal nep en kost ook al snel 4000€.
Vind ik behoorlijk veel voor een (nep) sfeer element. Goedkoper kan ook maar dat dan is het al zeker geen zicht.
Dan heb je ook nog een bio-ethanol haard. In't begin dacht in nahh, maar uiteindelijk biedt het wel wat voordelen: het is echt vuur, het geeft warmte af (4 of 5 kW) en de investering is niet zo groot.

Zijn er hier die ervaring met deze keuze?

Iemand die deze offerte kan inschatten?

Betreft drie rolluiken (2x hoofdslaapkamer, 1x kinderkamer). Zijn opbouwrolluiken met zonnepaneel dus binnen geen breekwerk. Ook automatische modus om te sluiten bij bepaalde lichtsterke als zonnewering.

1253 br x 1290 h
1250 br x 1286 h
1106 br x 1122 h

€3217 excl 6% btw..

Lijken mij vrij gangbare prijzen.

Hangt ook van het merk af natuurlijk. Grote merken als harol hebben een serieuze meerprijs.
Ik heb er eentje zelf geplaatst (ietsjes groter dan jouw grootste raam), met dezelfde specs als jij voor 550 euro. Zelf gedaan omdat er vast niemand komt voor 1 raam, maar eigenlijk was daar niets aan: goed opmeten en wat gaten boren...
Tweede offerte van een kleinere speler: 2100 euro. Wel minder fancy (enkel afstandsbediening, geen schema’s of automatisatie)

Ik weet niet goed in welke thread ik dit moet posten, maar hoort hier wel min of meer thuis.
Wij willen een TV wand laten plaatsen in onze 10 jaar oude woning. Voorlopig zijn het niet meer dan wat liggers en een laag tv meubel.

Een haard vinden we heel mooi. We wouden eerst een houthaard, maar dat is een grote investering, veel vuiligheid en schadelijke rookgassen.
Een gashaard lijkt ons ook niet zo interessant. Kost tamelijk veel in verbruik.
Dan dachten we aan een elektrische haard. Maar ik weet niet of dit hetzelfde gevoel gaat geven. Is nogal nep en kost ook al snel 4000€.
Vind ik behoorlijk veel voor een (nep) sfeer element. Goedkoper kan ook maar dat dan is het al zeker geen zicht.
Dan heb je ook nog een bio-ethanol haard. In't begin dacht in nahh, maar uiteindelijk biedt het wel wat voordelen: het is echt vuur, het geeft warmte af (4 of 5 kW) en de investering is niet zo groot.

Zijn er hier die ervaring met deze keuze?

Wij hebben een aantal jaar geleden gekozen voor een elektrische haard, puur voor de visuele sfeer, dus een model zonder verwarming.
Een koppel dat ik ken, heeft hun houthaard (ouder huis) vervangen door een elektrisch model, ook zonder verwarming. Ander principe, meer een glaswand waarop vlammen geprojecteerd worden, ziet er wel strak uit in een modern interieur. Bij mij is het een model met waterdamp waarop de vlammen geprojecteerd worden, ziet er qua vlammen en "rook" echter uit.
Reden voor allebei om niet voor een model met warmte te kiezen: qua kosten nogal onefficiënt om elektrisch te verwarmen als je dichter bij je salon radiatoren hebt, en elektrische stralingswarmte is niet hetzelfde als warmte van een echte haard.

Gashaard vonden we niet de moeite - alleen al de gasleiding door het huis trekken zou in beide gevallen een dure operatie geweest zijn met het nodige breekwerk.

Bio-ethanol heb ik niet voor gekozen omdat je die met brandstof moet bijvullen, gevaar voor morsen,... leek me teveel gedoe voor het voordeel van echte vlammen warmte. Bijkomende reden voor ons om hier ook niet voor te kiezen, was het feit dat we links van de haard een stereo hebben staan, rechts een TV - niet echt de plaats om een directe warmtebron te plaatsen in ons geval :)

In de afweging van prijs: bio-ethanolhaard is goedkoper maar je moet rekenen op een verbruik van €1,5 à €2 per uur wat hoger ligt dan bij de meeste elektrische haarden (met verwarming; sfeerhaarden verbruiken in vergelijking peanuts) dus afhankelijk van hoe vaak je die haard gebruikt is het prijsverschil op termijn misschien kleiner dan je op het eerste zicht denkt.

Super. Bedankt voor je ervaring te delen.
Wij hebben hier een gashaard in ons tv-meubel-achtig ding. Das is enorm gezellig en knap maar leent zich eigenlijk alleen maar voor gelegenheden. Ik denk niet snel ‘kom we zetten de gashaard aan’. Ik vind het een enorm mooi meubel, maar ik zou het zelf nooit doen.

Terug
Bovenaan