De verbouw-topic!

Wij plannen een ingrijpende verbouwing binnen een 2-3 jaar.
Wij wonen nu in een herenhuis waarvan:
GLV - handelspand , kan in de toekomst mee in woonunit 1
GLV achterbouw - woonunit 1
1e verdiep - APP Woonunit 2
2e verdiep - Loft Woonunit 3.

We zouden de achterbouw Woonunit 1 voor ons grondig willen verbouwen.. maar tegelijk ook wel rekening houden met toekomst van de appartementen, misschien nuttig om zonnepanelen/warmtepomp voor alle app te plaatsen oid.
Of nadenken hoe we geluidsisolatie kunnen verbeteren voor heel het pand.

Alleszins: serieuze plannen met vooral héél veel vraagtekens.

Hoelang is een voortraject met een architect? als we over 3j zouden willen beginnen, wanneer schrijven we dan iemand aan?
En hoe hebben jullie een architect gekozen? in onze gemeente zijn er niet gek veel.. maar als we opvolging willen dan neem je toch geen van 40km ver?

Er is geen voortraject. Verwacht niet dat die iets gaan doen voor u voor een project binnen 2 jaar.

Wij zijn bij de architect geweest in februari voor het eerste gesprek, dan augustus bouwaanvraag (was wel een nieuwbouw) en bouw zelf is gestart in januari het jaar daarop. Dus 11 maanden tussen eerste gesprek en start werken.
Maar ik vermoed dat jullie geen bouwaanvraag nodig hebben als het enkel de binnenkant is die verandert? Dus dan enkele maanden minder rekenen

Plafonds zijn hier allemaal plak op houten latten. Da's dan de koevoet er in en trekken. Wel pittig voor de schouders. Muren allemaal klassiek plak op steen.

De eerste verdieping is anders. Daar zijn plafonds maar ook de binnenmuren met latten. Enkel de buitenmuren is plak op steen normaal gezien.

De zolder is Gyproc en dat is al weg.
Onze plafonds waren ook zo. Nadat ik alles met koevoet en armen naar beneden had gehaald heb ik die houten latjes er uit gehaald en in zakken gedaan die ik nog had. Die zakken met latjes heb ik nog gratis weggegeven en ik was ze direct kwijt. Iemand is die met zijn camionette komen halen. Ik heb er zelf ook wat in brand gestoken in de vuurkorf. Brandt waanzinnig goed omdat het poerdroog is en dun.

OT: na jaren niks doen van grote werken, aan de kelder begonnen. Ik dacht een weekendje te werken en klaar :help: Er zit kalei op die muren en dat zit bijna overal los. Ik ben dat allemaal manueel aan het afkrabben met een paletje. Gaat bij momenten tergend traag maar bon...
Ik wil dat het deftig is want er komt toch wat vocht binnen door de muren precies, dus alles moet proper zijn om daarna te behandelen tegen het vocht.

Vorige week dan nog het idee gekregen om een sokkel te metselen, voor de zekerheid, mocht er ooit terug vocht in komen.

Iemand ervaringen met dampkap in het kookvuur? Gezien we het kookvuur in het keukeneiland willen en zichtbare balken hebben lopen willen we geen losstaande (recirculatie) dampkap hangen. Visueel is dit niet zo mooi. We hebben al een Demo gekregen waar dit goed werkt, maar had graag eens wat 'echte' ervaringen gehoord i.p.v. demo's bij de keukenbouwer.

Hehe, we zitten in dezelfde vijver te vissen denk ik :biglaugh: aan ons eiland en in de badkamer gaan we ook subtiele afrondingen nemen, en de hoeken die je hier toont komen dan vermoedelijk ook terug in de living. Wordt een zeer gelijkaardige stijl heb ik zo het gevoel.

On another note, de eerste gevelstenen zijn vandaag gemetst, weer een nieuwe mijlpaal :cool:

Bekijk bijlage 40205
6 weken later en jawel, de (quasi) laatste metselwerken zijn afgerond :coolbrows:. Het heeft toch iets langer geduurd (wanneer niet) door de speciallekes die we hebben gevraagd (blinde ramen, 2 schoorstenen met tegelpannen in verwerkt, boograam en aantal korfbogen, tegelpannen boven een aantal strekken, ...). Valt toch op dat een rechte muur metsen best wel opschiet, maar eens je met details begint is het prutsen...

Morgen starten meteen de dakwerken :biglaugh:

Iemand ervaringen met dampkap in het kookvuur? Gezien we het kookvuur in het keukeneiland willen en zichtbare balken hebben lopen willen we geen losstaande (recirculatie) dampkap hangen. Visueel is dit niet zo mooi. We hebben al een Demo gekregen waar dit goed werkt, maar had graag eens wat 'echte' ervaringen gehoord i.p.v. demo's bij de keukenbouwer.
Laatste pagina's van het nieuwbouwtopic staan een hoop ervaringen...

Ik hoor in vriendenkring niets anders dan goede ervaringen. Dit met verschillende merken. Staar je niet blind op een Bora alleen, de naam betaal je nl. ook.

Hebben een aeg afzuiging. Zie dat er niks uit uw vuur schuift, das wel effectiever maar vooral geen plek onder uw vuur meer voor een kast. En lelijk natuurlijk. Gewoon een ingebouwde afzuiging werkt ook en is vele strakker.

Zou een woning met EPC label E opgetrokken kunnen worden naar minstens C als ik het dak vernieuw en isoleer, en een nieuwe gascondensatie ketel plaats? Momenteel is het dak oud en niet geïsoleerd. Verwarmingsinstallatie werkt op gas en dateert van 30j geleden dus geen condensatiesysteem.

Ik moet na het verwijderen van de deur de dagkant wat bijwerken omdat de nieuwe deur deze keer in het midden komt te staan.
Moet ik eerst iets smeren op de hoeklatten? En met wat kan ik dat best opvullen (voorgemaakt, weinig zin om dat zelf te doen). Het is een 6 lopende meter, maar dit is het ergste, de rest zijn meer lokale gaten.

54513626106_9995ebf06a_c.jpg

Heb het een paar keer moeten doen (ik ben daar echt slecht in), maar het is gelukt. Je ziet er niets meer van en er moet volgende week terug een deur in. Betokontakt, Knauf Fix and finsher, primer en laagje verf zijn de gebruikte materialen. En natuurlijk mijn fein multitool met grote ronde schuurschijf... Merci voor de tips!

54584340868_fd9732b5da_z.jpg

Zo'n 'handenwasser'. Ik zou dat het liefst van al gewoon weg laten in mijn toekomstige WC's (3x) maar dat is dan weer niet volgens de algemene beleefdheid.
Die dingen zijn toch altijd veel te klein om deftig uw handen te wassen. Hangt ook meestal in de weg en vangt alleen maar stof.
Wel handig om de lege rollen WC-papier in te leggen.
Volledig akkoord, maar wij hebben net genoeg ruimte in ons bezoekerstoilet om een ronde kom met een kraan op deftige hoogte te zetten. Zeker een aanrader om die plaats te voorzien!
Proper handen all 'round!

Ik denk dat dat eerder iets is dat je ziet in NL of misschien ook DE?
Toevallig gisteren sanitairman gezien voor een plaatsbezoek.
Na wat research terecht gekomen op het infrezen van gleuven in bestaande chape. Dat is minder ingrijpend dan chape eruit gooien etc.
Dat zou dan eventueel nog een beter alternatief zijn. Behalve dat we dan nog steeds afhankelijk blijven van gas (maar persoonlijk betwijfel ik of elektriciteit ook nooit problemen zou kunnen geven in de toekomst)

Toevallig gisteren sanitairman gezien voor een plaatsbezoek.
Na wat research terecht gekomen op het infrezen van gleuven in bestaande chape. Dat is minder ingrijpend dan chape eruit gooien etc.
Dat zou dan eventueel nog een beter alternatief zijn. Behalve dat we dan nog steeds afhankelijk blijven van gas (maar persoonlijk betwijfel ik of elektriciteit ook nooit problemen zou kunnen geven in de toekomst)
Je bedoelt dat je toch (water)vloerverwarming gaat installeren ipv elektrische vloerverwarming?

Gas is vooralsnog 4 keer goedkoper dan elektriciteit per kWh. Dat gaat wel minder worden, maar een warmtepomp is dan de oplossing (indien je voldoende geïsoleerd hebt). Vloerverwarming in een ongeïsoleerde vloer zou ik nooit of te nimmer doen.

6 weken later en jawel, de (quasi) laatste metselwerken zijn afgerond :coolbrows:. Het heeft toch iets langer geduurd (wanneer niet) door de speciallekes die we hebben gevraagd (blinde ramen, 2 schoorstenen met tegelpannen in verwerkt, boograam en aantal korfbogen, tegelpannen boven een aantal strekken, ...). Valt toch op dat een rechte muur metsen best wel opschiet, maar eens je met details begint is het prutsen...

Morgen starten meteen de dakwerken :biglaugh:
Op basis van je beschrijvingen die je post lijkt dit alvast iets moois en niet alledaags / 13 in een dozijn te worden - hopelijk heb en wil je later wat foto's posten van het resultaat.

Je bedoelt dat je toch (water)vloerverwarming gaat installeren ipv elektrische vloerverwarming?

Gas is vooralsnog 4 keer goedkoper dan elektriciteit per kWh. Dat gaat wel minder worden, maar een warmtepomp is dan de oplossing (indien je voldoende geïsoleerd hebt). Vloerverwarming in een ongeïsoleerde vloer zou ik nooit of te nimmer doen.
Klopt, nat systeem.
EPC 63, dus voldoende isolatie.

Is zonder ketel te vervangen, die nu nog op gas is. Maar warmtepomp optie blijft open dan

Terug
Bovenaan