Van C naar B heeft me nu iets meer dan 10.000 euro gekost (dakisolatie als doe-het-zelver + nieuwe gasketel) maar als ik naar A zou willen zit ik absoluut aan veelvouden daarvan omdat ik oa de vloeren zou moeten openbreken voor vloerisolatie en nog veel andere ingrepen zou moeten doen van oppervlaktes en materialen die wél goed zijn afgewerkt. Zeker bij een oudere woning is het de kosten eigenlijk niet waard. Kijk eens op de website van je gemeente/stad of je gratis iemand kan laten langskomen om je nuttige tips te geven ifv energiezuiniger maken van je huis. Die man heeft bij mij heel eerlijk gezegd wat wèl financieel nuttig was en wat niet.
Klopt helemaal. De grote kost om naar A te gaan zit niet in de extra cm isolatie, maar omdat je alles opnieuw moet afwerken.
vb van mijn woning.
Origineel plan was om accumulatieverwarming te vervangen door radiatoren met gascondensatieketel.
Maar omdat er een nieuwe vloer komt, en we geen hoogte wouden verliezen, gaan we de vloer openbreken en nieuwe chape laten komen.
Daardoor hebben we besloten om te gaan voor vloerverwarming. De meerkost van vloerisolatie, éénmaal de vloer toch is opgengebroken, is vrij beperkt. We hebben dan bij easykit gekeken en een warmtepomp was 2k duurder dan een gasketel (incl premies).
Dus van het plan met radiatoren en gas zijn we naar vloerverwarming en wp gegaan. Maar enkel omdat de vloer toch ging opengebroken worden, want anders was dat niet te verantwoorden.
vk ook de ramen & deur. Die gingen we sowieso veranderen, de meerprijs voor driedubbel glas is beperkt, dus zijn we daar ineens voor gegaan. Is natuurlijk een heel ander verhaal als je nog recente ramen hebt, dan zou ik nooit naar driedubbel glas gaan enkel voor het epc.
Uiteindelijk gaan we waarschijnlijk stranden op label B en A (net) niet halen. Maar dat is vooral omdat het dak nog te goed is om te vervangen en buitenmuur afwerking zeer duur is. Isolatie valt mee, ong 2-3€/m² per cm, dus vb 22 cm (wat al zeer veel is) was 56€/m². afwerking met steenstrips was 275€/m². Zoals je kan zien is 10 of 22 cm isolatie relatief weinig verschil op het totaal plaatje.
Op het totale renovatiebudget gaat er 10-15% naar extra isolatie/ingrepen voor epc. Al de rest gaat naar zaken die we sowieso gingen doen (nieuwe ramen, keuken, badkamer, vloer om de grootste uitgavenposten te vermelden)
samengevat: als je iets renoveert, doe het dan goed.
Het is beter om maar bepaalde elementen te renoveren, maar wel diepgaand. Dan alles een beetje te verbeteren.