De verbouw-topic!

Wil veranderen van chauffagist... doen?
Natuurlijk. Op de lokale Facebookgroep eens informeren welke chauffagist van het merk van jouw ketel aan te raden is.

Als je in putje winter zonder verwarming zou vallen, wil je een betrouwbaar iemand, niet iemand die "geen tijd" heeft.

Toen mijn chauffagist hier een nieuwe ketel kwam plaatsen in december, had hij last minute afgebeld: "Ik heb een klant die volledig zonder verwarming zit, die gaat voor."
Toen hij bezig was met de plaatsing belde er een klant die bijna eiste dat hij onmiddellijk kwam. "Ik ben bij een klant nu die geen verwarming heeft maar wel een kind. Ik zal zien of ik vanavond nog langs kan komen."
Dat soort mannen moet je hebben: die prioriteiten stelt die logisch zijn en dat ook duidelijk maakt.

Absoluut gelijk Mulan.
Mijn chauffagist heeft vorig jaar last minuten afgebeld voor het onderhoud
omdat iemand in panne was gevallen.
Hij is dan twee dagen later langsgekomen na 19u. Nochtans had ik hem gezegd dat het geen haast had.

Ik heb er ook eentje zoals Mulan, maar die doet ook vrijwel geen bezoeken meer aan installaties die hij niet zelf heeft geplaatst. Voor wat vragen te stellen ga je niemand vinden.
Je hebt 2 opties:
- je vraagt de initiële plaatser om een onderhoud, dan zal ie uiteindelijk wel komen en stel je je vragen
- je begint andere loodgieters op te bellen, zegt dat je net een woonst hebt gekocht van 1980 waar je je opties wil bekijken .Een eerlijke loodgieter gaat je ook niets verpatsen wat je niet nodig hebt.

Wat betreft de muurconvectoren: die hangen hier ook. Dixit mijn loodgieter zijn die iets zuiniger dan de klassieke radiator en reageren ze sneller (is ook mijn ervaring). De enige redenen om te vervangen vond ie vloerverwarming, omdat dat een werkelijke upgrade naar comfort/performantie is. En omdat een woonst van die ouderdom (hier anno 1979) al leidingen in slechte staat kan hebben (wij moesten toch een stukje vloer openbreken voor gas binnen te trekken, en hebben dus de buizen visueel kunnen controleren). Die waren nog tiptop (helaas bleken de waterleidingen dan weer weg te rotten :biglaugh: ).

Vraagje: We hebben beneden vloerverwarming, maar boven gaan we nu toch een radiator hangen in de badkamer, probleem is dat onze ketel uiteraard op lagere temperatuur verwarmt voor de vloerverwarming beneden. Ik heb een radiator met een veel hoger vermogen gepakt om dit misschien toch te kunnen trekken, gaat dit lukken denken jullie?

Vraagje: We hebben beneden vloerverwarming, maar boven gaan we nu toch een radiator hangen in de badkamer, probleem is dat onze ketel uiteraard op lagere temperatuur verwarmt voor de vloerverwarming beneden. Ik heb een radiator met een veel hoger vermogen gepakt om dit misschien toch te kunnen trekken, gaat dit lukken denken jullie?
je kan ook gewoon een elektrische radiator hangen hè

Natuurlijk. Op de lokale Facebookgroep eens informeren welke chauffagist van het merk van jouw ketel aan te raden is.

Als je in putje winter zonder verwarming zou vallen, wil je een betrouwbaar iemand, niet iemand die "geen tijd" heeft.

Toen mijn chauffagist hier een nieuwe ketel kwam plaatsen in december, had hij last minute afgebeld: "Ik heb een klant die volledig zonder verwarming zit, die gaat voor."
Toen hij bezig was met de plaatsing belde er een klant die bijna eiste dat hij onmiddellijk kwam. "Ik ben bij een klant nu die geen verwarming heeft maar wel een kind. Ik zal zien of ik vanavond nog langs kan komen."
Dat soort mannen moet je hebben: die prioriteiten stelt die logisch zijn en dat ook duidelijk maakt.

Ik zal het nooit vergeten toen eerder dit jaar mijn vriendin haar water gebroken was en we op heel korte termijn naar het ziekenhuis moesten vertrekken voor de bevalling van onze kleine (het ziekenhuis had gezegd nog een uurtje of 4 te wachten). Net op dat moment (we spreken over medio januari) valt onze verwarming in panne.

Ik zal al vanalle doembeelden opduiken hoe we 3 dagen later met een pasgeboren baby in een ijskoud huis zouden toekomen.

Ik heb mijne chauffagist toen opgebeld en het verhaal gedaan. Die heeft toen alles laten vallen, stond binnen de 20 minuten bij ons thuis en een uur later hadden we terug verwarming :p

Ik heb momenteel in ons plan drie UTP aansluitingen voorzien (woonkamer/slaapkamer/bureau) waarop ik dan zoiets zou aansluiten: https://www.coolblue.nl/product/916848/tp-link-deco-xe75-pro-3-pack.html.

Is dat voldoende of zijn er nog andere zaken die ik best voorzie?
Ik zie dat die ook een stroom aansluiting hebben. Dus ook een stopcontact er vlakbij?
Je hebt van die access points ook op POE, dan heb je geen stroom nodig. Wel een POE switch dan natuurlijk.
Ik heb er zo op de gang boven eentje hangen aan het plafond. Dan heb je geen zichtbare kabels.

Ik zie dat die ook een stroom aansluiting hebben. Dus ook een stopcontact er vlakbij?
Je hebt van die access points ook op POE, dan heb je geen stroom nodig. Wel een POE switch dan natuurlijk.
Ik heb er zo op de gang boven eentje hangen aan het plafond. Dan heb je geen zichtbare kabels.

Ja daar zitten ook telkens stopcontacten.

Een access point via POE is dan zoiets: https://www.coolblue.be/nl/product/893697/ubiquiti-unifi-6-professional.html ? Die POE switch moet je dan elders aansluiten en kabels doortrekken naar uw access points?

Heeft dat dan een voordeel tov mijn voorbeeld hierbuiten (met uitzondering van stopcontact? Wat cleaner?

Ik heb momenteel in ons plan drie UTP aansluitingen voorzien (woonkamer/slaapkamer/bureau) waarop ik dan zoiets zou aansluiten: https://www.coolblue.nl/product/916848/tp-link-deco-xe75-pro-3-pack.html.

Ik heb in elke slaapkamer een utp aansluiting voorzien. De kost voor de extra kabel hiervoor is verwaarloosbaar.
Zolder, kelder? Daar zou ik ook 1 naar trekken.
Alarmsysteem, afhankelijk van je keuze van systeem, vragen ze ook een utp .
zonnepanelen, ook afhankelijk van wat je kiest hebben ze ook een utp nodig, zodat je de opbrengsten kan volgen via een app.

Als je tv wil kijken via een digibox, ook 1 coax aansluiting voorzien.

Ik heb in elke slaapkamer een utp aansluiting voorzien. De kost voor de extra kabel hiervoor is verwaarloosbaar.
Zolder, kelder? Daar zou ik ook 1 naar trekken.
Alarmsysteem, afhankelijk van je keuze van systeem, vragen ze ook een utp .
zonnepanelen, ook afhankelijk van wat je kiest hebben ze ook een utp nodig, zodat je de opbrengsten kan volgen via een app.

Als je tv wil kijken via een digibox, ook 1 coax aansluiting voorzien.

Inderdaad goed idee om er in de kelder/zolder ook ééntje te voorzien. Voor die zonnepanelen: maakt het daar uit waar je die plaatst?

Ik steek standaard in elke kamer utp hoor.
Zelfs in onze badkamer hebben we utp (en ook wel een tv hangen bij het bad).

Enkel in de wc is er geen.

Ook naar alle plaatsen waar potentieel alarm of camera kan geplaatst worden.

Kabel is maar kabel en als je het later moet bijtrekken lukt het vaak niet meer.

Hi, misschien dat iemand mij hier kan helpen. Ik heb mijn achterdeur vervangen (duet naar onze tuin). Maar onder deze deur was er dus een oude blauwe steen die aan vervanging toe was. Dit is dus niet gebeurt. Nu is mijn vraag hoe ik dit best kan doen ?
Volledige deur weg en steen vervangen, of kan de deur blijven ?

Ik heb hier een goedkopere variant al 3 jaar in mijn huis en heel tevreden van. Nergens dode zones (heb er 3 op +-190m2), makkelijk uitbreidbaar en quasi plug and play.

Die mesh/roaming doorheen het huis werkt hier goed.

Nadien ook bij mijn ouders en zus hetzelfde geïnstalleerd en ook zij zijn heel tevreden.

Geen idee waar exact te vragen so here it goes

Ik vraag me af hoe een cv-ketel juist werkt en ervoor zorgt dat het water in de radiatoren opwarmt.
Hoe komt het ook dat het verbruik hoger is als er meerdere radiatoren open staan? De gasverbruik blijft toch hetzelfde?

Geen idee waar exact te vragen so here it goes

Ik vraag me af hoe een cv-ketel juist werkt en ervoor zorgt dat het water in de radiatoren opwarmt.
Hoe komt het ook dat het verbruik hoger is als er meerdere radiatoren open staan? De gasverbruik blijft toch hetzelfde?
Heel basic gezegd: er wordt warm water rondgepompt door uw leidingen/radiatoren - hoe kouder het is en/of hoe meer radiatoren openstaan, hoe meer dat water afkoelt tijdens het rondpompen en dus kouder is bij het terug aankomen aan de ketel. Uw ketel moet dus meer branden om het water op temperatuur te houden, met hoger verbruik als resultaat.

Daar waar de omvormer zal komen te hangen… het is die de utp nodig heeft.

Tegenwoordig is dat allemaal wifi eh. Mijn omvormer heeft geen UTP aansluiting bvb.
Maar hier is ook overal UTP, de meerderheid wordt niet gebruikt maar eens de kinderen groter zijn mogelijks wel.

Uiteraard, maar ik verkies een radiator op gas om die ruimte altijd warm te houden

Die ruimte moet wel niet altijd (heel) warm zijn. Als het hier niet warm genoeg wordt (weet het nog niet), dan hang ik een elektrische verwarming die gestuurd wordt op overschot van de zonnepanelen (met override natuurlijk). Volgens mij is dat de goedkoopste manier.

We zijn bezig met het renoveren van de badkamer. Nu hebben we met het plaatsen van de douchebak een "fout" gemaakt.
Deze douchebak zit 1cm van de muur af. We willen hier dumawal panelen plaatsen, deze zijn +/- 0,5 cm dik. Er blijft dus een voeg staan van 0,5cm met de douchebak. Normaal zouden de tegels op de douchebak moeten komen.
Hoe kunnen we de zone van 1cm (diepte 3cm = douchebak) opvullen zodat we vervolgens tegoei de douchebak en de tegel kunnen kitten?
We dachten zelf om die 3cm x 1cm op te vullen met een kit.

Wat is hier de aangewezen oplossing?

Terug
Bovenaan