De verbouw-topic!

Tussentijdse update: we zijn intussen bijna een jaar verder en we staan aan de vooravond van de start van de werken. Het overgrote deel is finaal uitgewerkt en het budget is intussen al met een kleine 100k verhoogd :unsure: maf hoe dingen toch altijd duurder uitvallen.
En nu wordt het uiteraard afwachten hoe het in werkelijkheid zal verlopen. Ik heb er zin in :biglaugh:
Misschien al beantwoord, maar ik doe het toch: waarom niet gekozen voor nieuwbouw?
500k aan renovatiekosten doe je vermoedelijk ook niet in een bestaande woning die je gekocht hebt voor 250k?

Hier ons verbouwproject(je) stilletjes aan het afronden. Binnenafwerking is bezig, buitenafwerken is nu volledig klaar. Op een groot stuk van ons huis werd een extra verdieping bijgeplaatst.

Bekijk bijlage 37706
Bekijk bijlage 37705
Bekijk bijlage 37707
Bestaande dakcontructie werd volledig opengebroken, poutrels geplaatst ter ondersteuning en dan een volledige houtskeletconstructie geplaatst.

Proper, wij gaan er hier ook aan beginnen, beetje gelijkaardig maar aanpassing in een bestaande dakverdieping/zolder. Houtskelet dakkapel als master bedroom + badkamer, bestaande zolder verder afwerken als speelkamer en bureau.

Prijzen zijn stevig tegenwoordig, kijken ook aan tegen een kost van 200k EUR terwijl de totaalrenovatie van onze gelijkvloers op 250k uitgekomen was.

i-PsQ88zQ-L.jpg

i-RsSS4zP-L.jpg

Misschien al beantwoord, maar ik doe het toch: waarom niet gekozen voor nieuwbouw?
500k aan renovatiekosten doe je vermoedelijk ook niet in een bestaande woning die je gekocht hebt voor 250k?
Geen gekke vraag hoor, ik krijg ze wel vaker. Een 'juist' antwoord is er niet, maar voor ons was het sop de kolen niet waard.
Eerst en vooral wonen we hier heel graag. De huidige woning is heel hard naar onze zin waardoor we structureel ook quasi niets veranderen.
Een bouwgrond gelijkaardig aan ons huidig perceel (ook ligging etc) vinden we quasi niet, en al zeker niet binnen budget.
Als we dan toch eentje zouden vinden zou een gelijkaardige nieuwbouw al snel richting de 600k bouwkost gaan. Het totaalplaatje is dan toch nog een tikje duurder dan ons huidige project, al is het uiteindelijk wel dezelfde grootteorde. Voor ons paste de totaalrenovatie gewoon beter.

Proper, wij gaan er hier ook aan beginnen, beetje gelijkaardig maar aanpassing in een bestaande dakverdieping/zolder. Houtskelet dakkapel als master bedroom + badkamer, bestaande zolder verder afwerken als speelkamer en bureau.

Prijzen zijn stevig tegenwoordig, kijken ook aan tegen een kost van 200k EUR terwijl de totaalrenovatie van onze gelijkvloers op 250k uitgekomen was.

i-PsQ88zQ-L.jpg

i-RsSS4zP-L.jpg
Ha je weet het, alles is pokkeduur tegenwoordig :biglaugh: wel een ferm projectje daar, mooie meerwaarde voor het pand!

Ik ben op zoek naar iemand die onze gevel kan hervoegen en het bestaande pleisterwerk kan vernieuwen.

Blijkbaar niet zo eenvoudig om een deftige aannemer te vinden, aangezien velen zich uitsluitend bezig houden met isoleren en nadien crepi plaatsen.

Iemand een tip, regio (noord)-Antwerpen?

als je ergens bestaande verharding in je tuin oppakt en gewone border van maakt. Is het dan oké om diezelfde opppervlakte aan verharding elders te leggen?

Hier is de tuinaannemer bezig geweest maar de paadjes (kleiklinkers) zijn toch wel wat meer geworden dan ik had voorzien.

Ik heb een verharde inrit waar ik quasi de helft van wil opbreken en omvormen tot tuin/beplanting. Is dat dan een geldig argument bij eventuele controle?

als je ergens bestaande verharding in je tuin oppakt en gewone border van maakt. Is het dan oké om diezelfde opppervlakte aan verharding elders te leggen?

Hier is de tuinaannemer bezig geweest maar de paadjes (kleiklinkers) zijn toch wel wat meer geworden dan ik had voorzien.

Ik heb een verharde inrit waar ik quasi de helft van wil opbreken en omvormen tot tuin/beplanting. Is dat dan een geldig argument bij eventuele controle?
Moet je gewoon niet onder een totale grens blijven van percentage verharding? Ongeacht waar die m2’s zich bevinden?

Ik heb ons ventilatie d systeem eergisteren voor het eerst aangezet.
Het is een zehnder comfoair 450.

Dat zou met een automatische sensor zijn.
Maar die afzuig ventilatieroosters zijn nogal luid in een leeg huis.
Dit is mss omdat hij nog het vochtpercentage naar beneden moet trekken?

Of blijft dat zo luid?

Gyproc wanden en plafonds zelf plaatsen, is dat zelf te doen of toch te secuur werk? Wat is jullie ervaring?

Gyproc wanden en plafonds zelf plaatsen, is dat zelf te doen of toch te secuur werk? Wat is jullie ervaring?
Zelf te doen, zonder ervaring te beginnen met de minst belangrijke kamers.. je wordt beter.

Hier gekozen om het niet zelf te doen, heel tijdrovend als je er niet ervaren in bent.

Zijn al buiten budget en zijn nog niet begonnen. Vandaag ontdekt dat we tóch een poutrelle gaan steken waar ik dacht er geen nodig te hebben ._.

En we willen opeens een houten schuifraam. Precies ook niet evident.

Over zelf dingen plaatsen. Is het nodig om voor een houten afdak dat niet dicht is (dus als afschot voor materiaal dat buiten mag staan) diep in de gevel van de garage te slijpen (bv. door de gevelsteen) of is 2 cm genoeg? Het komt wel langs de regenkant te staan dus het afdak zal een zijwand hebben 2,5 diep zijn.

Heeft iemand een richtprijs van een voordeur (+raam ernaast)?
Klassiekere/houten stijl.

Vind op websites enkel dat je offerte moet laten maken maar nergens een richtprijs 😅

Ik heb een offerte binnen voor mijn oprit: 11K voor grondwerken, stabilisé, beklinkeren en de klinkers zelf. Gaat over 90m2. Is dat overdreven of niet? Mij lijkt het zelf correct maar ik heb nergens een vergelikkingsbasis.

Iemand al zelf een vloer effe gemaakt (egaliseren)?

Ik wil graag (klik)parket leggen op mijn vloer maar vrees voor de tegels die wat scheef liggen. Niks overdreven, maaar hier en daar toch een oneffenheid.

Hallo

Ik wil mijn vijver opvullen, is ongeveer 2kuub.
Zie in de gamma prijzen staan van 100 euro voor 100kg zand, is dat een gangbare prijs?

Andere oplossingen of hints?

Hallo

Ik wil mijn vijver opvullen, is ongeveer 2kuub.
Zie in de gamma prijzen staan van 100 euro voor 100kg zand, is dat een gangbare prijs?

Andere oplossingen of hints?
1 m3 droog zand komt bijvoorbeeld overeen met 1500 kg, terwijl voor vochtig zand 1700 kg gerekend kan worden.

Dat wordt een dure zandbak.
Je zou dat beter laten afkomen met een kipper.

Of als je een deftige remork hebt of iemand kent met zoiets, gewoon 2x gaan naar de gamma en thuis uitscheppen.

Terug
Bovenaan