De verbouw-topic!

Hoe zit het met het aangeven van de einde der werken op het omgevingsloket bij een verbouwing ?

Die van ons is al een tijdje klaar en ik heb dit ook zo aangegeven aan het kadaster (dat nu ook is verhoogd met 50%). EPB dossier ben ik nu ook aan het indienen.

Maar je kan dan ook nog is op het omgevingsloket aangeven dat de werken gedaan zijn. Is dit iets waar een termijn op staat ? In principe heb ik een bepaalde eis nog niet uitgevoerd (versmallen oprit bij de connectie met de straat) en ben dit ook niet echt van plan.

Dus kan ik het dan gewoon open houden op het omgevingsloket ? Aangezien het kadaster en EPB wel gewoon afgesloten is denk ik niet dat ik ergens in overtreding ben ? Aangezien die 2 dingen al moeten als de grove werken grotendeels af zijn of bij verhuis. Maar de totale werken zijn nog niet 100% af wegens die oprit.

Of sluit ik het best toch ?

Tijdens het afwerken van de slaapkamer hebben we de boog van ons aluminium raam afgeplakt, maar na het verwijderen van de tape zijn er markeringen of lijmresten achtergebleven (zie foto).

We vermoeden dat de lijm de lak heeft aangetast, aangezien ik de vlekken niet verwijderd krijg en er geen voelbaar reliëf is van achtergebleven lijm. Iemand een idee wat ik eventueel nog kan proberen om het te verwijderen? Heb al water en zeep, WD40 en alcohol geprobeerd, allen zonder succes. Alcohol tast de lak zelfs aan.

Het is Coatex lak, ben aan het denken om deze boog zelf te herspuiten, maar zou wel geen kleurverschil willen. Iemand dit al geprobeerd? En iemand een idee of/waar ik deze lak in spuitbussen kan vinden?

Ik kom zelf op deze lak uit:
Weet alleen niet goed of ik dan mat of ultramat moet nemen om Coatex look te krijgen.

De bezetters zijn hier 2 maand geleden ongeveer afgerond.
Bouwdrogers hebben hun ding gedaan.
Afgelopen weken alle muren geschuurd.

Nu zijn we aan het rond gaan om alle putjes, kapjes en krassen op te vullen.
Maar moet elk miniscuul krasje gevuld worden?
Tot welke diepte vangt de primer het op?
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik denk dat veel afhangt van welk resultaat je wil. Als je er echt met scheerlicht op schijnt vangt de primer zo goed als niets op... Haarfijne krasjes opvullen is ook onbegonnen werk, ik denk dat schuren dan beter is.

Tijdens het afwerken van de slaapkamer hebben we de boog van ons aluminium raam afgeplakt, maar na het verwijderen van de tape zijn er markeringen of lijmresten achtergebleven (zie foto).

We vermoeden dat de lijm de lak heeft aangetast, aangezien ik de vlekken niet verwijderd krijg en er geen voelbaar reliëf is van achtergebleven lijm. Iemand een idee wat ik eventueel nog kan proberen om het te verwijderen? Heb al water en zeep, WD40 en alcohol geprobeerd, allen zonder succes. Alcohol tast de lak zelfs aan.

Het is Coatex lak, ben aan het denken om deze boog zelf te herspuiten, maar zou wel geen kleurverschil willen. Iemand dit al geprobeerd? En iemand een idee of/waar ik deze lak in spuitbussen kan vinden?

Ik kom zelf op deze lak uit:
Weet alleen niet goed of ik dan mat of ultramat moet nemen om Coatex look te krijgen.
Uiteindelijk kunnen oplossen met 2 producten van Reynaers:
- Reynaers Deepclean (om zeker te zijn dat alle vuiligheid en lijmresten weg zijn)
- Reynaers Renewer (om de vlekken volledig te laten verdwijnen)

De ramenplaatser raadde me Innotec seal and bond remover aan als de Deepclean niet zou werken omdat ze dit zelf ook altijd gebruiken, maar ik wou toch bij producten van Reynaers blijven. Ben blij dat ik dat gedaan heb, want vooral de Renewer did the trick. Al staat er op de bus van die Renewer wel vermeld dat je eerst de Deepclean moet gebruiken.

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik denk dat veel afhangt van welk resultaat je wil. Als je er echt met scheerlicht op schijnt vangt de primer zo goed als niets op... Haarfijne krasjes opvullen is ook onbegonnen werk, ik denk dat schuren dan beter is.
Een primer vangt idd niet echt veel op. Haarfijne krasjes vul ik niet op, maar alles wat ik voel met m'n vingertoppen probeer ik wel bij te werken. Het hangt idd een beetje af van welke afwerking je wil, want als ik nu de ruimtes vergelijk die ik zelf afgewerkt heb, zijn die eigenlijk veel perfectionistischer (maar zeker niet perfect gezien ik ergens de lijn moest trekken om niet eeuwig bezig te blijven) afgewerkt dan de rest van het huis en het is niet dat ik me dagelijks stoor aan de afwerking in de rest van het huis. Maar ik stel ook altijd wel strengere eisen aan werk van mezelf dan werk van anderen, dus misschien daarmee dat ik me minder stoor aan bepaalde mindere afwerking in de rest van het huis.

Achterover gevallen bij de offerte voor 10 spaantube prefab/complete schildersdeuren...
3800-5600€
Installatiekosten (excl verplaatsing) van 1200-1800€

Ligt dat aan mij, of is dat ruim gerekend?

Mijn vrouw is akkoord me de complete deuren van groep thys (modern horizontale), 170€/deur.
Kan het zo moeilijk zijn om dat te installeren?

Achterover gevallen bij de offerte voor 10 spaantube prefab/complete schildersdeuren...
3800-5600€

Mijn vrouw is akkoord me de complete deuren van groep thys (modern horizontale), 170€/deur.
Bij ons komt de schrijnwerker volgende maand de deuren zetten en betalen toch ook gemiddeld 450euro per stuk. Tubespaan schilderdeuren met gegroevde lijnen incl plaatsing.
We hebben verschillende prijzen gezien en dit is een normale prijs. Wat me wel opvalt is dat de kwaliteit niet overal hetzelfde leek, ga altijd in een showroom ook al is die beperkt.

Ik heb in een ver verleden bij een vriend mee een deur geinstalleerd, is best ge doen met die bouwpakketten maar neem toch makkelijk enkele uren per deur als je onervaren bent en een controlefreak. Dat is toch al gouw een dag of 4 werk voor 10 deuren.

Heb zelf ook zo'n deurset gekocht (wel in NL, dus niet van Thys) voor in een scheidingswand. Had dat nog nooit gedaan, maar is me toch gelukt. Zoals @Steakfriet zegt, als je perfectionistisch bent ga je er wel even mee bezig zijn, maar moeilijk is het niet.

Tip voor wie hoge eisen heeft: een goede stukadoor vragen om in een 2 laags -systeem te werken: basis laag gips aangevuld met een witlaag - indien goed uitgevoerd is dat schilders -klaar, kennissen hebben dat laten doen en voelt als een spiegel. Perfect uitgevoerd - hebben 30 €/m² betaald, zonder factuur wel.

Weet ook dat een stukadoor quasi geen schuurpapier, machine ... gebruikt

3800-5600€

Welk beslagmateriaal? Type omlijsting?

Als dat een basic tubespaan schilderdeur met 3 paumellen en een slot is in een MTX/MDF omlijsting van 18 mm zonder dichtingsprofiel is dat veel geld ja.

Een deur zetten is niet moeilijk, een deur goed zetten vergt toch wat kennis en aandacht. Maar met de juiste uitleg perfect te doen als DHZ.

Hier nog eens het budget aan het overlopen.

Misschien hadden we toch beter een nieuwbouw gezet :unsure:

Stevig he :biglaugh: ik heb hier deze week ook onze gevelsteen betaald, facturen tikken snel aan.
Ik zit vooralsnog wel nog een eindje van de kost van een nieuwbouw, laten we dat zo houden.

Mijn buurman zei dat ook altijd toen ik aan het verbouwen was, 'ge had beter gewoon een nieuw gezet zeker?'

Als ik uiteindelijk de rekening maakte op 't einde zat ik toch serieus onder het bedrag voor een nieuwbouw van die grootte. Een nieuwbouw voor 't zelfde budget zag er schoon uit, maar je krijgt toch een pak minder ruimte voor 't zelfde budget hoor.

Waarmee krijg je siliconen (weet niet welke soort) makkelijk van een keremische vloertegel zonder schade?
Heb met een mesje zoveel mogelijk weggesneden, maar het is een tegel met nogal wat relief en krijg dus niet alles mee.

Waarmee krijg je siliconen (weet niet welke soort) makkelijk van een keremische vloertegel zonder schade?
Heb met een mesje zoveel mogelijk weggesneden, maar het is een tegel met nogal wat relief en krijg dus niet alles mee.
Zoveel als mogelijk mechanisch verwijderen, zoals je dus reeds gedaan hebt. De rest kan je verwijderen met silicone verwijderaar van HG. Opstrijken, laten intrekken, en alle fijne restjes zullen normaal gezien netjes meekomen. Goed spoelen met water achteraf en klaar.

Edit: Dit dus.

Enige tips om snel een bijbouw te slopen? Opmaak van hout en baksteen. Staat slecht. Stevigheid... Beperkt.

Graafmachine van 2.5 ton huren?
Hoofdbouw moet blijven staan, maar grootste deel van bijbouw kan vrij veilig verwijderd worden. Bijbouw heeft ook wel kelder.

Enige tips om snel een bijbouw te slopen? Opmaak van hout en baksteen. Staat slecht. Stevigheid... Beperkt.

Graafmachine van 2.5 ton huren?
Hoofdbouw moet blijven staan, maar grootste deel van bijbouw kan vrij veilig verwijderd worden. Bijbouw heeft ook wel kelder.

Als ‘snel’ je enige vereiste is, dan zijn er wel mogelijkheden…

Maar ‘veilig’ en ‘efficiënt’ lijken me ook wel goede parameters.

Met een 2,5t kraantje (=minigraver) ga je niet veel verder zijn. Minimaal 5t. Maar als je daar complete leek in bent lijkt me dat niet zo veilig voor je hoofdbouw…

Welk type dak? Met een soort kniklader kan je als leek wel snel leren en werken. Combinatie lepels (palletvork) en puinbak?

Sloop is normaal met een sorteergrijper en 8t+ kraan. Maar dat zou ik niet aanbevelen aan een amateur.

Als ‘snel’ je enige vereiste is, dan zijn er wel mogelijkheden…

Maar ‘veilig’ en ‘efficiënt’ lijken me ook wel goede parameters.

Met een 2,5t kraantje (=minigraver) ga je niet veel verder zijn. Minimaal 5t. Maar als je daar complete leek in bent lijkt me dat niet zo veilig voor je hoofdbouw…

Welk type dak? Met een soort kniklader kan je als leek wel snel leren en werken. Combinatie lepels (palletvork) en puinbak?

Sloop is normaal met een sorteergrijper en 8t+ kraan. Maar dat zou ik niet aanbevelen aan een amateur.
Hmm ja veiligheid is natuurlijk belangrijk. Misschien eenvoudiger om met enkelen met pikeure te werken.. al zijn het wel vrij dikke muren dus misschien toch steviger dankzij de massa.

Dak is tentdak.

Mijn buurman zei dat ook altijd toen ik aan het verbouwen was, 'ge had beter gewoon een nieuw gezet zeker?'

Als ik uiteindelijk de rekening maakte op 't einde zat ik toch serieus onder het bedrag voor een nieuwbouw van die grootte. Een nieuwbouw voor 't zelfde budget zag er schoon uit, maar je krijgt toch een pak minder ruimte voor 't zelfde budget hoor.
Indd, ook getwijfeld bij onze renovatie om te verkopen en te bouwen.
Maar dan lever je oftewel in qua "niveau/standaard" of in ruimte

Terug
Bovenaan