De verbouw-topic!

Hier nog eens het budget aan het overlopen.

Misschien hadden we toch beter een nieuwbouw gezet :unsure:
Het hangt af van de staat van het huis. Ons huis (een kleine 300m2) werd steeds goed onderhouden door mijn grootmoeder (het was het hare). Hierdoor hebben we niets aan de inkomhal gedaan behalve een nieuwe lik verf. Het zou ook spijtig zijn in ons geval want het is volledig in zwarte en witte marmer.

Idem met de slaapkamers. Daar leggen we laminaat met een geluidsdempende ondervloer omdat de originele vloer goed was gelegd is en op beton. De ramen zijn al dubbel glas in PVC. De muren waren nog het originele behang zonder vocht of schade.

We hebben vooral de aanbouw toegevoegd aan het hoofdgebouw. Alles tezamen zitten wij bij lange na niet aan de prijs van een nieuwbouw van dezelfde grote. Vergeet ook niet dat en nieuwbouw aan striktere bouwnormen moet voldoen.

Het huis was 294.980,04 € incl. 3% registratiekosten. De totale renovatiekost tot dusver is 219.440,11 €. Voor 514.420 € hebben niet wat we nu hebben. Het was iets anders als we nog meer hadden betaald voor het huis en het dan volledige hadden gestript bv.

Wij hebben de oefening gedaan want de grond naast ons is ook van de familie en die konden we ook overnemen. De prijs was 150K excl. kosten. Daar dan nog een volledige nieuwbouw met dezelfde afwerking en materialen als dat we nu hebben? het ging moeilijk zijn denk ik.

Laatst bewerkt:
Het hangt af van de staat van het huis. Ons huis (een kleine 300m2) werd steeds goed onderhouden door mijn grootmoeder (het was het hare). Hierdoor hebben we niets aan de inkomhal gedaan behalve een nieuwe lik verf. Het zou ook spijtig zijn in ons geval want het is volledig in zwarte en witte marmer.

Idem met de slaapkamers. Daar leggen we laminaat met een geluidsdempende ondervloer omdat de originele vloer goed was gelegd is en op beton. De ramen zijn al dubbel glas in PVC. De muren waren nog het originele behang zonder vocht of schade.

We hebben vooral de aanbouw toegevoegd aan het hoofdgebouw. Alles tezamen zitten wij bij lange na niet aan de prijs van een nieuwbouw van dezelfde grote. Vergeet ook niet dat en nieuwbouw aan striktere bouwnormen moet voldoen.

Het huis was 294.980,04 € incl. 3% registratiekosten. De totale renovatiekost tot dusver is 219.440,11 €. Voor 514.420 € hebben niet wat we nu hebben. Het was iets anders als we nog meer hadden betaald voor het huis en het dan volledige hadden gestript bv.
Maar heb je dan wel structurele werken gedaan?
Oude ramen behouden en vloeren niet uitbreken kan je namelijk niet vergelijken met een nieuwbouw…

Maar heb je dan wel structurele werken gedaan?
Oude ramen behouden en vloeren niet uitbreken kan je namelijk niet vergelijken met een nieuwbouw…
Zoals gezegd, aanbouw bij het hoofdgebouw betrokken. Dit betekende een buitenmuur slopen en ondersteunen, de aanbouw volledig isoleren. Die aanbouw werd praktisch volledig gestript tot op de funderingen.
Daarnaast ook nog de oude garage verwijderd, en de nieuwe naar achter verplaatst en groter gemaakt. De volledige leefruimte zeg maar is helemaal nieuw. Oh, en een nieuwe dak.

Hier zal het wss rond de €270k gaan eindigen. Buiten 1 poutrelle steken wel geen structurele werken. Wel ramen vervangen + alle technieken nieuw + chappe/isolatie/dakisolatie/slaapkamers.. wasplaats, keuken en badkamer door een schrijnwerker - die ruimtes nemen al een behoorlijk deel van het budget in beslag.

Dan hier en daar nog wat maatkasten, wat domotica, en serieus gesplurged met een schuifraam van 7m op 2.7m volledig uit afrormosia.. het tikt snel aan. :)

Huis gekocht voor €370k, met 3% registratie en wat kosten hadden we dat voor 385k. Had pas een nieuw dak en lag al vol zonnepanelen, dus die kost ook al niet gehad. Huis was van mijn ouders dus heb het natuurlijk aan een goeie prijs gehad.

Dus in totaal een €655k. Een gelijkaardige nieuwbouw heb je niet maar dan heb je wel alles écht nieuw natuurlijk. :)

+ Hangt ook veel af van uw "eisen".
Als de woning uw goesting niet is, waardoor je veel moet slopen van de ruwbouw, bijkomstige funderingen moet voorzien,.... dan heb je op einde van de rit veel geld betaald voor enkel een stuk "bouwgrond".

Is bij ons de reden geweest om toch voor een nieuwbouw te gaan. In andere woningen was ik in mijn gedachten al bezig met de sloophamer, tot er al bijna niets overbleef.

Goed punt. Dat had ik beter moeten verduidelijken.

Wij wouden net die statig inkom, ik ben blij met mijn aparte bureau als zelfstandig IT’er.
Dat zijn allemaal elementen aan de bestaande woning die goed zaten voor ons. Daarnaast ook een volwaardige trap naar de zolder dat (nu) volledig geïsoleerd is.

Als wij bv. dat allemaal ook nog moesten slopen, dan was het idd voordeliger om nieuwbouw te zetten. Maar dan was het ook belachelijk om zoveel te geven aan de woning (282k).

Verbouwen is interessant als al die elementen mooi passen:
- bestaande indeling (is grotendeels je smaak)
- bestaande constructie
- (Voorkeur)safwerking

Nu, los van dat alles was verbouwen I.p.v. nog eens x aantal jaar wachten tot een nieuwbouw klaar was beter voor ons.

Laatst bewerkt:
Ik heb een offerte gekregen voor het renoveren van ons dak. Nu vragen ze €125/lopende meter (exclusief demontage) voor het vervangen van onze zinken dakgoten. Dit lijkt mij toch aan de hoge kant of zijn dit de huidige prijzen?

Ik heb een offerte gekregen voor het renoveren van ons dak. Nu vragen ze €125/lopende meter (exclusief demontage) voor het vervangen van onze zinken dakgoten. Dit lijkt mij toch aan de hoge kant of zijn dit de huidige prijzen?
Hier wordt er 66€/lm gerekend, wel echt enkel de dakgoten zelf, alle kopstukken en rest van de afwerking (afvoeren etc) worden nog apart gerekend.

Dit is ook wel deel van een totale (dak)renovatie. Stellingen, veiligheid etc wordt allemaal apart al verrekend op het geheel, maar dat is ook een kost die je moet meetellen.

Ben al een tijdje bezig ons huis (nu 4 jaar oud) dat we in 2023 gekocht hebben af te werken, het vervangen van de deur tussen hal en woonkamer is het laatste, gezien dat een dubbele stalen deur met glas was (1,8m breed). Deze was redelijk scheef en stilletjes aan het zakken richting vloer.

Na het verwijderen van het kader zien we dit, niet veroorzaakt door het weghalen, maar effectief zo het kader ertegen gevezen. Op somige plaatsen vielen de pluggen er zowaar gewoon uit... Duidelijk te zien vanboven dat ze wat bijgewerkt hebben met de vinger en veel te dik, dat zal ik dus nog weghalen. Gelukkig hebben we een goede stukadoor in de vriendenkring.
Gelukkig hebben ze het huis zelf nooit volledig afgewerkt en hebben we dit grotendeels zelf kunnen doen :).

Wat een idee om dat op de hoek van de muur te doen, de nieuwe komt sowieso in het midden van de muur te staan. Een bestaand huis kopen is toch altijd een beetje miserie. Alle zaken die ze zelf gedaan hebben, heb ik onderhand opnieuw gedaan, maar dan deftig.

54392725270_59798a1bf7_c.jpg

Hier wordt er 66€/lm gerekend, wel echt enkel de dakgoten zelf, alle kopstukken en rest van de afwerking (afvoeren etc) worden nog apart gerekend.

Dit is ook wel deel van een totale (dak)renovatie. Stellingen, veiligheid etc wordt allemaal apart al verrekend op het geheel, maar dat is ook een kost die je moet meetellen.
Ja, al die andere zaken worden ook nog eens apart verekend. Maw. dit gaat enkel puur voor de dakgoten. Afvoerkosten is nog eens 15/lm.

Voor de hudige dakgoten van 25 meter niet ter vervangen, maar te demonteren + hersolderen en terug op te hangen vragen ze €90/lm ("Demonteren met zorg + slijpwerk + beugels = 750€
Monteren van alle beugels met nieuwe vijzen + uitzetvoegen + kuiswerk + soldeerwerk = 1500€")

Dat zijn dan toch echt zeer hoge prijzen als ze voor jou €66 aanrekenen voor nieuwe dakgoten?

Dat komt ge met nieuwbouw ook tegen hoor. Ik ben ferm van mijn roze wolk gedonderd op dat gebied.

Het huis was net over 2 jaar toen we het kochten in 2023, dus ik klasseer dat nog onder nieuwbouw hoor.

Maar hoe lomp ben je eigenlijk als je een deur op die plaats monteert zonder extra voorzieningen. Ik snap dat niet, in totaal hebben die 130-140kg gemonteerd op dat kantje. Enfin, de deur was al een tijdje een doorn in het oog, ze is eindelijk weg. Nu nog 8-12 weken wachten op de nieuwe...

De komende 7 dagen komen er 3 personen langs voor een offerte voor nieuwe ramen.

Ik zou voor pvc gaan maar mn partner zou voor alumium gaan.
Onze huidige ramen zijn van de jaren 80 (hout) en niet echt geluidsdicht. Als ik ik de voortuin werk, hoor de kids praten.

Wat raden jullie aan?
alumimium gaat langer mee, is sterker en duurder.
Pcv zou beter scoren betreffende akoestiek (geluid) en isolatie.

Ik zou zeker 1 deur (dubbele met bovenste deel glas) moet vervangen. Sue diefstal veiligheid 0/10 en de koude die hier binnenkomt is veel in de winter.

Aluminium.. ik vind PVC maar niks esthetisch gezien. En kom niet af van ‘tegenwoordig ziet ge het verschil niet’ want dat is gewoon niet waar.

Prijsverschil is een 10% in het voordeel van PVC.

PVC is ook wel heel sterk hoor, denk niet dat dat een probleem is tov aluminium.

Wij zijn voor aluminium gegaan, minder brede/dikke kaders dan bij aluminium.

Pvc zou ook ietsjes beter isoleren naar het schijnt?

Soit komende van enkel glas en aluminium, geplaatst in 1969, naar 3 dubbel glas met op 1 na hoogste "niveau"aluminium (bij reynaerts, elk niveau omhoog isoleerde iers beter) geeft een gigantisch verschil voor ons 😂
Zowel qua geluid als qua warmte

Ik heb hier nog het schuren van een hele trap (incl+leuning) + deuren met kaders op het programma staan.

Om mijzelf wat te helpen, zou ik een deftig schuurmachine willen kopen/huren. Een Festool Rotex lijkt hiervoor het beste, maar dat is wel erg duur voor een éénmalig project (en ook niet te huur in de buurt). Iemand aanraders voor een ander en meer betaalbaar excentrisch schuurmachine voor dit type klus?

Als ik voor iets kan kiezen tussen metaal of kunststof, dan zal het metaal zijn (uitzonderingen daar gelaten zoals nummerplaten omdat daar anders wel eens een deuk van een trekhaak inkomt). Alu all the way. PVC zal best kwalitatief zijn tegenwoordig, maar alu ziet er toch altijd kwalitatiever uit.

Voorlopig hebben wij nog maar 1 nieuw alu raam laten plaatsen, maar akoestisch is dat dik in orde. M'n vriendin moet buiten fameus roepen om haar binnen te verstaan.

Wij wilde bij de plaatsing van de nieuwe buitendeur (met raam in) ook graag alu omdat PVC esthetisch maar niets is. Uiteindelijk stonden we in de showroom voor een buitendeur die we mooi vonden, bleek dat toch geen PVC te zijn! Had ik op het eerste zicht echt niet door dus het kon me niet meer interesseren dat het PVC was ipv Alu.

Ik zou dus vooral eens naar de showroom gaan en gewoon bekijken. Volgens mij hangt het ook sterk af van de producent, kleur,..

Terug
Bovenaan