De verbouw-topic!

Hoppa, net voor het verlof zit de chape er hier ook in 😎

Bekijk bijlage 42600

Op een 4tal maanden hebben we hier alles gestript, fundering uitgebreid, nieuwe gevel gemetst, nieuw dak, regenputten gestoken, vloerisolatie, technieken en nu dus de chape.
Doel is tegen Kerst terug verhuizen dus ideaal was chape voor bouwverlof en dat is dus net gelukt. Ik ben content :biglaugh:
Hoe doet ge dat?? Hebt ge keiveel tijd, mankracht of beide? Hier gaat het tergend traag.

Hoe doet ge dat?? Hebt ge keiveel tijd, mankracht of beide? Hier gaat het tergend traag.
Combinatie van aantal dingen denk ik:
  • Professioneel ploegske van 3 man dat hier 5/7 9u/dag bezig was
  • Mijn vrouw en ik die elk weekend + wat verlofdagen hebben meegeholpen: uitbreken, afval wegvoeren, opkuisen, pleisterwerk afschieten, …
  • Prachtig voorjaar: 0 dagen weerverlet
  • Dakwerken naadloos gevolgd op ruwbouw, letterlijk dag erna gestart
  • Elektricien en sanitair installateur die vlot meegewerkt hebben en zich hebben geschikt naar onze planning
  • Idem vloerisolatie/chape: hebben zich geschikt naar onze planning
  • Pragmatisch omgaan met planning: ik zeg ‘technieken’, maar zowel sanitair als elektriciteit hebben we gezorgd dat alles dat in de grond moet zitten, in de grond zit. Er is nog niks aangesloten.
  • Elke dag de werf zelf opvolgen, tijdig overleggen met aannemers en problemen onmiddellijk spotten
  • Geluk gehad met aannemers
Qua onvoorziene omstandigheden is het gemengd: betonplaat was ok en we hebben finaal 16cm opbouwhoogte dus die moest er niet uit. Scheelt een pak tijd.

Anderzijds wel een aantal poutrels onvoorzien moeten vervangen, beide schoorstenen zijn ingestort en hebben we moeten heropbouwen, en de dakkapel bleek in heel slechte staat.
Daarnaast wat fantasietjes in de gevel toegevoegd die ook wel wat tijd vroegen.

Er was niemand die geloofde dat chape voor bouwverlof ging lukken dus ik geloof wel dat we echt wel een portie geluk hebben gehad :unsure:

Ter referentie: alleenstaande woning, zadeldak (200m2), beneden 135m2, boven 110m2.

Iemand een idee wat een vloerder mag kosten?
Uitbreken bestaande tegel , afvoeren afval + eventueel chape herstellen, plaatsen nieuw keramisch parket

Prijs keramisch parket niet meegerekend, want is variabel natuurlijk.
Opp: 75m², veel hoekjes & kantjes

Niet echt verbouwen maar kom: aanraders qua houtwormproducten? Het dakgebindte van de garage heeft het zitten (kleine hoopjes zaagsel op de vloer van het plafond). Ik kom maximum één keer per jaar op dat dak dus ik had het niet eerder opgemerkt, maar langs de andere kant dus ook geen probleem om wat straffe bucht daar te gebruiken aangezien er toch nooit iemand komt.

Niet echt verbouwen maar kom: aanraders qua houtwormproducten? Het dakgebindte van de garage heeft het zitten (kleine hoopjes zaagsel op de vloer van het plafond). Ik kom maximum één keer per jaar op dat dak dus ik had het niet eerder opgemerkt, maar langs de andere kant dus ook geen probleem om wat straffe bucht daar te gebruiken aangezien er toch nooit iemand komt.
Ik heb die van Xyladecor gebruikt en dat bleek toch heel effectief.

De werken vorderen goed. Echter zijn er elke dag wel wat kleine dingen waarop ik een opmerking moet geven. Stukjes isolatie vergeten, plafondhoogte niet gemaximaliseerd, …

Ik vraag mij het volgende af, of dat iemand hier bekend in de oren klinkt:

In mijn job geef ik direct leiding aan een 12-tal personen, indirect aan een 100-tal operationele mensen. Als er op mijn werk iets niet ik orde is, heb ik er geen probleem mee om de betreffende personen daarop aan te spreken en richting te geven.

Echter nu in onze verbouwing met een aannemer die het totaalproject voor zijn rekening neemt, merk ik dat ik veel ‘braver’ ben. Ik zal nog altijd melden wat ik vind dat niet in orde is, maar ik voel mij daar veel minder comfortabel bij.

Wat veroorzaakt dat ik minder assertief ben bij onze eigen werken tov mijn werkgerelateerde zaken? Ik vind dat echt vervelend, want leidinggeven is iets dat op mijn werk als vanzelf komt.. terwijl als ‘klant’ dat precies veel moeilijker is.

De werken vorderen goed. Echter zijn er elke dag wel wat kleine dingen waarop ik een opmerking moet geven. Stukjes isolatie vergeten, plafondhoogte niet gemaximaliseerd, …

In mijn job geef ik direct leiding aan een 12-tal personen, indirect aan een 100-tal operationele mensen. Als er op mijn werk iets niet ik orde is, heb ik er geen probleem mee om de betreffende personen daarop aan te spreken en richting te geven.

Echter nu in onze verbouwing met een aannemer die het totaalproject voor zijn rekening neemt, merk ik dat ik veel ‘braver’ ben. Ik zal nog altijd melden wat ik vind dat niet in orde is, maar ik voel mij daar veel minder comfortabel bij.

Wat veroorzaakt dat ik minder assertief ben bij onze eigen werken tov mijn werkgerelateerde zaken? Ik vind dat echt vervelend, want leidinggeven is iets dat op mijn werk als vanzelf komt.. terwijl als ‘klant’ dat precies veel moeilijker is.
Misschien omdat je op je werk diepe inhoudelijke kennis hebt en hier niet?
Heel vaak huur je een aannemer in omdat het niet jouw vakgebied is. Je hebt wel een idee wat je wil en enige notie van de technische kennis (vermoed ik) maar zij zijn wel de kennispartij en dan stel je je vaak vanzelf wat terughoudender op. Dat merk ik toch bij mezelf. Zelf stel ik ook vooral heel veel vragen en stuur ik op die manier.
En bijkomend ben je al blij dat ze daar zijn en wil je niet maanden verliezen in de zoektocht naar een ander :biglaugh:

Gisteren bij het boren van de ventilatiegaten naar beneden een nieuw gelegde elektriciteitskabel geraakt. Pijnlijk. Daar viel weinig over te vragen, dan was het wel gewoon ja, niet goed he :biglaugh:. Maar ach die dingen gebeuren, we wisten dat het een tricky plek was maar er was geen alternatief, dus we gaan het wel fixen.

Wat @Plutus zegt, het is veel moeilijker om assertief te zijn over iets waar je niet in thuis bent. Is ook dé reden waarom we deze keer met een architect werken voor de coördinatie. Bij onze eerste (totaal) renovatie een paar keer vertrouwd op de expertise en achteraf teleurgesteld geweest.

Nu laten we de discussie over aan de architect (ik ben wel telkens aanwezig op de werfvergadering) en heb je sowieso nog een los, "neutraal" aanspreekpunt om mee te pingpongen over of iets al dan niet goed gedaan is.

Uit ervaring van in ons huidig huis en daar altijd een lange kabel over de grond te moeten slepen, had ik graag een wachtbuis willen leggen van mijn bureau naar de televisie voor een HDMI / Displaypoort kabel in te trekken. Dit op de beton. Ik dacht eventueel aan een PVC buis te gebruik en die dan in de muur in de te werken en daarboven op dat een potje in de muur waar het plaatje op komt.

Iemand ervaring mee? Lijkt me toch een goede oplossing? Ik dacht aan die PVC buis omdat ik in principe daar gemakkelijk een nieuwe kabel door zou kunnen trekken.

Om op @Musk te antwoorden. Ik heb hetzelfde voor bij onze bouw. Ik ken veel meer van den bouw af dan de gemiddelde persoon aangezien wij ons huidig huis ook helemaal zelf verbouwd hebbeb, maar in mijn achterhoofd heb ik schrik dat de aannemer dan zegt 'trekt uwe plan' en je straks naar iemand anders op zoek moet. Dat is iets wat een werknemer op het werk nooit zal zeggen zonder zen job te verliezen.

Bij ons is dat zo’n klassieke wachtbuis, zo’n rode geribbelde met een draad in.

Die ligt al 10 jaar te wachten ondertussen 😂

Bij ons is dat zo’n klassieke wachtbuis, zo’n rode geribbelde met een draad in.

Die ligt al 10 jaar te wachten ondertussen 😂
Ja die heb ik ook wel, zou ook mogelijk zijn natuurlijk maar is volgens mij duurder in aankoop, zeker als ik maar 5 meter nodig heb. Die kabel zou ik wel meteen leggen, want gebruik dat best veel, ook voor te gamen op de TV.

Ik moet het hier nog doen maar ga denk ik ook met een klein pvc buisje of goot werken, niet met de rode ribbel. Hoe gladder hoe beter, dat trekt en glijdt toch wat vlotter.

Nee ik doe het er echt niet om :unsure:

Ik moet het hier nog doen maar ga denk ik ook met een klein pvc buisje of goot werken, niet met de rode ribbel. Hoe gladder hoe beter, dat trekt en glijdt toch wat vlotter.

Kan soms dik tegenslagen met zo een pvc buis .
Heb hier ook een buis van diameter 50 mm in de muur zitten om mijn achterste luidsprekers te kunnen aansluiten .
Begin en eind voorzien van 2 X bocht 45 ° om zo 90 ° te draaien .
Daar moesten dus maar 2 paar elektrische kabels door van 2,5 mm en had toch best wat moeite om die door die buis te krijgen alleen .
Best iemand die trekt en iemand die de kabel een beetje in de buis duwt vandoor want anders kan het zij dat die nog gewoon vast komt te zitten

als ik het nog eens moet doen neem ik zo een platte ventilatiebuis. Veel ruimte, want zo een kleine pvc buis valt soms wel tegen om iets door te krijgen.

Kan soms dik tegenslagen met zo een pvc buis .
Heb hier ook een buis van diameter 50 mm in de muur zitten om mijn achterste luidsprekers te kunnen aansluiten .
Begin en eind voorzien van 2 X bocht 45 ° om zo 90 ° te draaien .
Daar moesten dus maar 2 paar elektrische kabels door van 2,5 mm en had toch best wat moeite om die door die buis te krijgen alleen .
Best iemand die trekt en iemand die de kabel een beetje in de buis duwt vandoor want anders kan het zij dat die nog gewoon vast komt te zitten
Bij bochten, zelfs 45°, kan het tricky worden inderdaad. Met 2 werken, trekdraad en/of glijmiddel zijn toch altijd goede hulpmiddelen.
Bij de pvc buis heb je gewoon al niet de ribbel van de typische wachtbuis, dat scheelt al iets.

Hier vandaag in de preflex die gisteren doorboord is geweest gelukkig toch relatief vlot nieuwe 1.5mm² kunnen trekken. 't Is soms wat geluk hebben ook.

als ik het nog eens moet doen neem ik zo een platte ventilatiebuis. Veel ruimte, want zo een kleine pvc buis valt soms wel tegen om iets door te krijgen.
Ze zijn as we speak toch de ventilatie aan het plaatsen, seffes eentje gaan aftroggelen, merci voor de tip :biglaugh:

Ik vond het zelf ook zeer moeilijk.
Je kent de materie niet 100%, het kost stukken van mensen en je wilt ook niet dat ze hun kloten der aan vegen voor de rest van uw werf...

Soort van in het verlengde:
Mijn rolluiken zijn geplaatst bij de nieuwe ramen.
Ik heb in mijn living, aan de grote voorste raam 2 rolluiken (te breed voor 1).
Als ik beide rolluiken op bv 40% open zet, dan is de ene rolluik iets hoger dan de andere.
Zou ik daarover gaan klagen bij de plaatser?
Of ben ik dan een mierenneuker?

Terug
Bovenaan