De verbouw-topic!

Weet je of het momenteel een hotelschakeling/wisselschakeling is met die 2 knoppen? Want indien wel, zal die schakelaar waarschijnlijk niet werken (afgaand op de beperkte info op bol).
Idem als het een systeem met teleruptoren/domotica is eigenlijk, sinds die relaismodule enkel op 100-240V AC werkt.
Geen idee. Als het helpt zal ik die schakelaar (enkele) eens opendoen en foto van nemen? Of moet dat van die dubbele boven dan ook?

Hier net een offerte gekregen voor een nieuwe vloer in onze wookamer + het opvullen van onze zitput (die is ongeveer 20m² en ligt 30cm lager dan de rest van de kamer).
voor een ~65m² komt het neer op net geen €8000.

lijkt me best een goede prijs eigenlijk, nu eens deftig nakijken of alles er in zit.

We hebben onze badkamer uitgebreid, daardoor is er nu een gyproc wand tussen de badkamer en de logeerkamer.
Ale, gyproc-osb-metalstuds/luchtruimte-osb-gyproc.

Nu komt er veel warmte en geluid door die gyproc.

Kan ik daar iets in spuiten?
Door in de logeerkamer enkele gaatjes bovenaan te maken en daar dan isolatieschuim/bolletjes/whatever in re spuiten?

We hebben onze badkamer uitgebreid, daardoor is er nu een gyproc wand tussen de badkamer en de logeerkamer.
Ale, gyproc-osb-metalstuds/luchtruimte-osb-gyproc.

Nu komt er veel warmte en geluid door die gyproc.

Kan ik daar iets in spuiten?
Door in de logeerkamer enkele gaatjes bovenaan te maken en daar dan isolatieschuim/bolletjes/whatever in re spuiten?
Is uw gyproc wand geisoleerd met rotswol?

Altijd uw wanden tussen de ruimtes met wol isoleren (al is het maar voor het geluid). Ik zou zelfs denken dat ze een dampscherm steken langs de kant van uw vochtige ruimte. Kan zijn dat dit wel niet moet omdat het binnen uw beschermd volume is. Maar mijn gevoel zegt dat je de met momenten extreem vochtige lucht in uw badkamer wil houden. In ieder geval voldoende ventileren.

Laatst bewerkt:
inbouwovens hebben toch een standaard inbouwmaat (of enkele standaardmaten). Dat ligt dan eerder aan degene die dat gat heeft gemaakt om dat zo nipt te maken, lijkt me. Hout zet ook uit he. Kan zijn dat die dat al nipt had gemaakt. Dan zet dat hout misschien wat uit. Gij trekt die oude oven eruit en dat hout kan zich nu zetten. Bye bye, mm tolerantie.
Inderdaad en blijkbaar is het minimale van het minimale 58,5 cm. Het is gewoon te nipt gemaakt hé. :confused:
Als dat ne mm (of 2) gezakt is dan gaat de oven inruilen voor een ander exemplaar waarschijnlijk nutteloos zijn.

Ik ga die bovenste plank dus moeten bijschuren en hopen dat het dan past als ik de microgolf ophef. De buurman komt straks of morgen mee helpen want ik wil dit liefst met twee doen (en hij heeft ook het materiaal om zo'n knoeiwerk uit te voeren, dat is ne klusjesman)

Oh ja en nog een klein detailske: Ik moet ook zien dat de deur van de microgolf nog goed opent. Als het maar 'just' past dan zou het nog kunnen zijn dat de microgolf leunt op de oven dan heb ik mogelijks nog steeds een probleem. Dus ik moet zien dat ik hier ook nog iets op voorzie en er nog iets tussen schuiven. Mmm ..

En moest het echt niet lukken dan denk ik dat ik best ne schrijnwerker laat langskomen om de kast wat aan te passen zodat er iets meer speling is.

Quick question to be sure.
Heb een contract getekend bij een aannemer maar wil mogelijk toch nog veranderen. Heb ik herroepingsrecht of kan de clausule dit overrulen? Minder dan 2 weken geleden getekend en er is nog niks besteld of officieel opgemeten.

Is uw gyproc wand geisoleerd met rotswol?
Neen die plaatser heeft daar niets tussen gestoken
Ik neem aan van niet aangezien ze de holle wand willen opvullen met eps korrels?
Klopt
Altijd uw wanden tussen de ruimtes met wol isoleren (al is het maar voor het geluid). Ik zou zelfs denken dat ze een dampscherm steken langs de kant van uw vochtige ruimte. Kan zijn dat dit wel niet moet omdat het binnen uw beschermd volume is. Maar mijn gevoel zegt dat je de met momenten extreem vochtige lucht in uw badkamer wil houden. In ieder geval voldoende ventileren.
Ventilatie d aanwezig die goed afzuigt in de badkamer.
De gyproc aan de badkamer zijde is ook groene gyproc en van vloer tot plafond betegeld

Ik ben toch soms ook een speciaal soort mongool hoor.

Vorig weekend kwamen ze hier de schouw in de woonkamer afbreken aangezien die toch niet meer gebruikt werd en we liever de muur in een geheel hadden.

M'n vrouw had dan ook gezegd of we niet beter nu ook al de vloer zouden onder handen nemen aangezien de woonkamer toch al vuil zou zijn en de meubels er uit moesten - goed punt uiteraard dus had ik iemand gebeld voor een offerte voor chape (voor de zitput te vullen en dat niveau ook gelijk te trekken) en dan nadat de chape zou gedroogd zijn de nieuwe tegels te leggen.

Gisteren zijn ze de chape dus komen leggen. Dat moet uiteraard drogen. maar als iets aan het drogen is verdwijnt dat water uiteraard niet gewoon.

Kom sochtends beneden, muren, keukenkabinetten, frigo, alle ramen, zeiknat.
Opzich geen ramp want het moet toch allemaal terug nog een nieuwe laag verf krijgen, maar kreeg direct flashbacks naar onze vorige woning waar we schimmelproblemen hadden.

Gelukkig wonen we niet zo ver van een Boels en heb ik daar nog een bouwdroger kunnen gaan huren voor een week.

Kan nu ook met ons domoticasysteem de luchtvochtigheid in de kamer wel opvolgen en't stopcontact waar die opzet op basis daarvan wat sturen zodat dat niet altijd draait wanneer we niet thuis zouden zijn maar de kamer wel onder controle kan houden.

'k ga in't vervolg toch iets meer moeten nadenken over cause and effect van zaken ipv gewoon maar zo te doen.

Even al een foto van de voor - tijdens - en huidige situatie

Ik ben toch soms ook een speciaal soort mongool hoor.

Vorig weekend kwamen ze hier de schouw in de woonkamer afbreken aangezien die toch niet meer gebruikt werd en we liever de muur in een geheel hadden.

M'n vrouw had dan ook gezegd of we niet beter nu ook al de vloer zouden onder handen nemen aangezien de woonkamer toch al vuil zou zijn en de meubels er uit moesten - goed punt uiteraard dus had ik iemand gebeld voor een offerte voor chape (voor de zitput te vullen en dat niveau ook gelijk te trekken) en dan nadat de chape zou gedroogd zijn de nieuwe tegels te leggen.

Gisteren zijn ze de chape dus komen leggen. Dat moet uiteraard drogen. maar als iets aan het drogen is verdwijnt dat water uiteraard niet gewoon.

Kom sochtends beneden, muren, keukenkabinetten, frigo, alle ramen, zeiknat.
Opzich geen ramp want het moet toch allemaal terug nog een nieuwe laag verf krijgen, maar kreeg direct flashbacks naar onze vorige woning waar we schimmelproblemen hadden.

Gelukkig wonen we niet zo ver van een Boels en heb ik daar nog een bouwdroger kunnen gaan huren voor een week.

Kan nu ook met ons domoticasysteem de luchtvochtigheid in de kamer wel opvolgen en't stopcontact waar die opzet op basis daarvan wat sturen zodat dat niet altijd draait wanneer we niet thuis zouden zijn maar de kamer wel onder controle kan houden.

'k ga in't vervolg toch iets meer moeten nadenken over cause and effect van zaken ipv gewoon maar zo te doen.

Even al een foto van de voor - tijdens - en huidige situatie
Die dingen gebeuren, een mens leert uit zijn fouten :tongue:
Doordat je de vloer nu fors opgehoogd hebt, ga je nu niet boven het raam op de muur kijken?

Die dingen gebeuren, een mens leert uit zijn fouten :tongue:
Doordat je de vloer nu fors opgehoogd hebt, ga je nu niet boven het raam op de muur kijken?
Minder als dat we dachten, maar inderdaad. dat raam komt nu net iets te laag.

Is wel iets dat we pas gaan bekijken als het ons echt zou storen want dat is al wel meer ingrijpend om dat te laten verhogen.

Ikea badkamermeubel met bijhorende Ikea sifon.
Diameter van die flexibel is 32 en afvoer in sd muur 50. Ik dus naar de DHZ achter een verloop van 50-32. Die flex past voor geen meter in dat verloopstuk. Zie ik iets over het hoofd 😑

Ikea badkamermeubel met bijhorende Ikea sifon.
Diameter van die flexibel is 32 en afvoer in sd muur 50. Ik dus naar de DHZ achter een verloop van 50-32. Die flex past voor geen meter in dat verloopstuk. Zie ik iets over het hoofd 😑
Wat voor type verloop heb je gekocht? ik gebruik voor zoiets liefst een rubberen manchet in de afvoerbuis.

We gaan aan de badkamer beginnen. Ingevoegd is ons ontwerp.

Bedenkingen?

Inloop douche is 140x100. De wastafel 160cm.
Toilet zou in die hoek moeten blijven wat betreft afvoer.
Afstand tussen glaswand douche en de wastafel is 80cm bij de linkse versie. Zou dat voldoende zijn?

SCR-20251113-mvov.png

Laatst bewerkt:
We gaan aan de badkamer beginnen. Ingevoegd is ons ontwerp.

Bedenkingen?

Inloop douche is 140x100. De wastafel 160cm.
Toilet zou in die hoek moeten blijven wat betreft afvoer.
Afstand tussen glaswand douche en de wastafel is 80cm bij de linkse versie. Zou dat voldoende zijn?

SCR-20251113-mvov.png
Ik zou:
- Die douche langs u lange kant steken, uitstap aan de zijkant (dus in het midden van u badkamer). Kraan blijft waar ze nu zit.
- tussen u douchebak en u toilet een muurtje laten steken (tot hoogte +- 1m50 à 60) --> U toilet zit uit het zicht, en ge hebt iets om u shampoo en weetikveel wat op te zetten. Bijkomend kan je dan u douchebak ook iets inkorten (indien gewenst) omdat u spatwater ook een stuk tegengehouden wordt door dat muurtje
- die hoek waar ge nu in/uit u douche stapt komt dan vrij om een grote kast te zetten, en ge gaat toch nog ruimer kunnen bewegen omdat die kast minder diep gaat komen dan u douchebak/wand

Afin, my 2 cents :)

Kraan blijft waar ze nu zit.
Douchekop kan blijven waar die zit, maar de kraan zou ik dan toch verplaatsen naar het midden van de andere muur. Het idee is naar mijn mening toch dat je de kraan moet kunnen bedienen zonder zelf nat te worden. Als het water dan warm geworden is, kan je onder de douchekop stappen.

Wat voor type verloop heb je gekocht? ik gebruik voor zoiets liefst een rubberen manchet in de afvoerbuis.
Het verkeerde zo blijkt.
Had de IKEA sifon nog niet goed bekeken eigenlijk, ik dacht dat die flex rechtsreeks in de afvoer moest. Blijkbaar is er een 90° bocht bij waar de flex op past en de andere kant past in de afvoer (met zo'n rubber manchet inderdaad).

Terug
Bovenaan