Interessant om eens dat totaalplaatje te zien van jullie beiden. Wij gaan bijna beginnen aan onze renovatie van het gelijkvloers (100m2) van ons nieuw aangekochte huis, en voorlopige raming is een €160k voor
Afbraak en vloer uitbreken -- 16k
Vloerisolatie + vloerverwarming
Ventilatie C+ (keuken, badkamer, waskot + ook roostertjes in enkele ramen in afwachting van fase 2)
Dakisolatie
Gyprocwerken (plafonds waskot en, badkamer)
Pleisterwerken
Badkamer + sanitair -- 20k zoiets
Keuken -- 30k
Elektriciteit
Parkettegel + rest vloer -- 15k
Chape
Het is het geen totale stripping, want doorheen de jaren is er wel al wat in verbouwd. Zo kan bv verdergewerkt worden op een groot deel van de bestaande electriciteit. Maar en cours de route zal dat raming-bedrag wel nog stijgen...
We zitten wel met wat vochtproblemen en toestand dak is nog te bekijken (aannemer zei wel dat het er nog goed uit zag, maar ik voel de bui al hangen). Dus ik vermoed / vrees dat we tegen volgend jaar wel snel richting de €180k-€200k zullen verschuiven (10% marge, ha !)
In een latere fase moeten de gevel en ramen nog gedaan worden (+warmtepomp). Dat zal al snel nog een €100k+ erbij zijn.
Oja, en de tuin.
Ik ben ondertussen tot de conclusie gekomen dat we te duur hebben aangekocht. Maarja, anders was het niet van ons geweest en was deze hele oefening moot.