De verbouw-topic!

We zijn aan het overwegen om de deur te laten vallen en in plaats een vast paneel met dezelfde afwerking te plaatsen.
Ter verduidelijking, onze deur staat naast de poort en is niet in het bewegende vlak van de poort verwerkt zoals je soms ook ziet.

Is deze poort van je van een specifiek merk of zelf door de aannemer op maat gemaakt?

Onze regio is Haspengouw.
Zit eigenlijk ook met zelfde probleem (regio Gent-Lokeren).
Woning jaren 90. Sectionaalpoort van die tijd breedte 4.5m.
We plaatsen onze wagen niet binnen, maar gebruiken poort wel voor fietskar en bvb grote materialen binnen te halen.
Ben op zoek naar goed isolerende alternatief die niet per sé 4.5m breed opent. Voorlopig nog geen beter oplossing gevonden dan bestaande poort te vervangen. Zijn huidige generatie sectionaalpoorten goed isolerend? (wat met die dichting aan zijkant?) onze slaapkamer is er boven...

Ter verduidelijking, onze deur staat naast de poort en is niet in het bewegende vlak van de poort verwerkt zoals je soms ook ziet.
Ok, heb dit even moeten opzoeken, maar nu kan ik het me voorstellen.

Is deze poort van je van een specifiek merk of zelf door de aannemer op maat gemaakt?

Onze regio is Haspengouw.
Op maat gemaakt door de aannemer. Ze zijn wel van de Denderstreek en hun werkterrein kruist de as Antwerpen-Brussel niet.

Zit eigenlijk ook met zelfde probleem (regio Gent-Lokeren).
Ik kan je via PB mijn aannemer wel doorsturen indien gewenst.

Ben op zoek naar goed isolerende alternatief die niet per sé 4.5m breed opent. Voorlopig nog geen beter oplossing gevonden dan bestaande poort te vervangen. Zijn huidige generatie sectionaalpoorten goed isolerend? (wat met die dichting aan zijkant?) onze slaapkamer is er boven...
Ik weet dat Hörmann verschillende diktes geïsoleerde garagepoorten heeft: https://www.hormann.be/be-nl/particulieren/garagepoorten/garagesectionaalpoorten/

Een oude poort opknappen is onbegonnen werk. Zeker als het nog een achterhaald systeem is zoals een kantelpoort.

Onze offerte was € 3700 excl. BTW voor een gemotoriseerde sectionaalpoort in een RAL-kleur naar keuze. Dit is inclusief afbraak en meename van de oude poort. Wij hebben wel € 600 meer betaald voor wat extra tierlantijntjes om de poort er landelijk uit te laten zien ipv gewoon strak.

Zaagdraad doortrekken?
Ik heb ooit eens 2 dingen van elkaar gehaald die vol gesilicoond waren met een kitje dat ik besteld had om voorruiten te verwijderen.
Waren 2 handvaatjes en een draad met fijne tandjes om er door te trekken

In de tussentijd gewoon nieuwe natuurstenen vensterbanken besteld. Valt nog mee van prijs. Deze ga ik eventueel later nog in de verbouwing van onze stal hergebruiken dan, als ik er een nut voor vind. Zal ondertussen eens zo’n kit bestellen. Met een breekmes is het mes bot nog voor ik er een halve centimeter doorgeraak…straffe lijm gebruikt ooit.

Vraagje voor de kenners:
Ons plat dak heeft tekenen van veroudering, er komen op sommige plaatsen blazen van lucht op.
We gaan dit vernieuwen enkel zit ik met de discussie met de vrouw van isoleren of niet.
Het stuk boven de badkamer is volledig geïsoleerd bij de renovatie van de badkamer.
De rest is voor 4 slaapkamers en de gang.
Ik zie het nut er niet van in om het dak te isoleren want ons dak heeft reeds een spouw met verluchtingstorentjes(of hoe noem je het)
Enigste plaats die verwarmt wordt is de badkamer, de slaapkamers hebben chauffage maar deze liggen nooit aan.
De meerkost die we zouden moeten betalen halen we er nooit meer uit, bovendien is de dakrand niet hoog genoeg voor de isolatie en moeten we nog duizenden euros extra betalen voor een nieuwe als dakrand.
Premies hebben we geen recht op. :(

Graag jullie advies.

Vraagje voor de kenners:
Ons plat dak heeft tekenen van veroudering, er komen op sommige plaatsen blazen van lucht op.
We gaan dit vernieuwen enkel zit ik met de discussie met de vrouw van isoleren of niet.
Het stuk boven de badkamer is volledig geïsoleerd bij de renovatie van de badkamer.
De rest is voor 4 slaapkamers en de gang.
Ik zie het nut er niet van in om het dak te isoleren want ons dak heeft reeds een spouw met verluchtingstorentjes(of hoe noem je het)
Enigste plaats die verwarmt wordt is de badkamer, de slaapkamers hebben chauffage maar deze liggen nooit aan.
De meerkost die we zouden moeten betalen halen we er nooit meer uit, bovendien is de dakrand niet hoog genoeg voor de isolatie en moeten we nog duizenden euros extra betalen voor een nieuwe als dakrand.
Premies hebben we geen recht op. :(

Graag jullie advies.
Gaat het over het dak van het volledige huis?

Warmte van de benedenverdieping stijgt op en gaat ook verloren via het dak. Isoleren is m.i. echt een nobrainer anno 2026, zowel voor jezelf als voor de waarde van je huis.

Gaat het over het dak van het volledige huis?

Warmte van de benedenverdieping stijgt op en gaat ook verloren via het dak. Isoleren is m.i. echt een nobrainer anno 2026, zowel voor jezelf als voor de waarde van je huis.
Het dak gaat over het volledige huis, 2 bouwlagen.
Voor mezelf zie ik geen meerwaarde en voor de waarde van het huis eigenlijk ook niet.
Huis zal toch niet verkocht worden in de eerste30 jaar.

Laatst bewerkt:
Dus wat is de vraag eigenlijk? Verwacht je als antwoord: Nee dak isoleren heeft geen nut?

Lijkt me gewoon basis, uw dak isoleren is een no-brainer. Het gaat niet enkel om besparing maar ook om comfort.

Het dak gaat over het volledige huis, 2 bouwlagen.
Voor mezelf zie ik geen meerwaarde en voor de waarde van het huis eigenlijk ook niet.
Huis zal toch niet verkocht worden in de eerste30 jaar.
Als je er nog 30 jaar inblijft is het een nobrainer imo 🤷‍♂️
Ik zou het isoleren, zowel naar verbruik als comfort

Hebben jullie tips om een buitengevel langs binnen te isoleren?
Blijft beetje onduidelijk, veel verkopers zeggen andere dingen, vooral ivm vochtproblemen op latere tijdstippen.
Als ik het zo lees mag het niet te sterk geïsoleerd worden om condens te voorkomen, zelfs met een dampscherm.

Ok, heb dit even moeten opzoeken, maar nu kan ik het me voorstellen.

Op maat gemaakt door de aannemer. Ze zijn wel van de Denderstreek en hun werkterrein kruist de as Antwerpen-Brussel niet.

Ik kan je via PB mijn aannemer wel doorsturen indien gewenst.

Ik weet dat Hörmann verschillende diktes geïsoleerde garagepoorten heeft: https://www.hormann.be/be-nl/particulieren/garagepoorten/garagesectionaalpoorten/

Een oude poort opknappen is onbegonnen werk. Zeker als het nog een achterhaald systeem is zoals een kantelpoort.

Onze offerte was € 3700 excl. BTW voor een gemotoriseerde sectionaalpoort in een RAL-kleur naar keuze. Dit is inclusief afbraak en meename van de oude poort. Wij hebben wel € 600 meer betaald voor wat extra tierlantijntjes om de poort er landelijk uit te laten zien ipv gewoon strak.
Voor de Hormann Renomatic met motor zit ik al aan 6500 inc. BTW, op maat gemaakt door aannemer heb ik een offerte van 4900 ontvangen.

Welk buitengevel ventilatierooster voor de dampkap zou ik aanschaffen voor op een witte crepi gevel?
Bestaat zoiets met anti-druip lip?

Blijkbaar zijn ze vergeten een internetaansluiting aan te leggen tussen straat en woning. Ondertussen ligt de oprit er wel al ... Echt waar. Volgende maand is de verhuis ...

Architect: 'we gingen er van uit dat die voorziening er al was'. En geen enkele aannemer die zich vragen gesteld heeft ook natuurlijk. Op niets kan je mensen in de bouw vertrouwen.

Laatst bewerkt:
In de energiebocht zit toch ook een buis voor proximus/telenet?
Deze komt uit aan de rooilijn dus op zich geen groot probleem.
Indien verbouwing en als de aannemer geen wachtbuis heeft voorzien is het echt een pauper aannemer.

In de energiebocht zit toch ook een buis voor proximus/telenet?
Deze komt uit aan de rooilijn dus op zich geen groot probleem.
Indien verbouwing en als de aannemer geen wachtbuis heeft voorzien is het echt een pauper aannemer.
De aannemer doet heel vaag "alle buizen die op het plan staan zijn gelegd". Ik probeer meer info te verkrijgen ... maar de paraplu's zijn weeral aan het opengaan.

Welk geluid in een rijhuis is aanvaardbaar?
Sinds wij hier wonen leven we op het ritme van het slaappatroon van onze buren.
Om 22u30 slapen want dan gaan hun rolgordijnen naar beneden en tussen 7-7u30 opstaan want dan worden de deuren open gedaan, terug dicht geklopt en wordt er op de houten trap gelopen.
De geluiden zijn zo luid alsof ze in ons eigen huis zouden zijn.
We kunnen ook mooi mee volgen als hun wasmachine op staat ('s nachts uiteraard); dan trilt heel ons huis vanwege hun regenwaterpomp (een continu luid gebrom).
Gesprekken meevolgen is dagelijkse kost maar daar heb ik me al min of meer bij neergelegd.

Godverdomme, dat huis is hier akoestisch zo lek als een zeef. Grootste miskoop van ons leven zou ik voorzichtig durven zeggen. Wij hebben helaas niet de luxe om op zoek te gaan naar een nieuwe woning aangezien we heel veel geld zouden verliezen :wallbash: .
Wat een droomhuis zou moeten zijn...

Klinkt als de hel op aarde voor mij. Ongeacht er geld op verloren zou worden (zo duur gekocht dan?) keek ik asap voor iets anders.

Van welk bouwjaar is de rijwoning? Als dat een oude rijwoning is dan vrees ik dat dat onvermijdbaar is. Ben zelf een rijwoning uit 1953 volledig aan het renoveren. Dat is met een volseense deelmuur die akoestisch niks voorstelt...
Ik heb het huis wel zo ingedeeld dat ik maar van 1 buur "last" heb (in theorie).
Het huis is zo veel mogelijk gespiegeld met die ene buur. Dus inkom tegen inkom, dito traphal, wc, keuken, berging en wasplaats.
Is een bejaard koppel dat over het algemeen heel stil is maar je hoort ook wel nog steeds luide gesprekken en stompen op de trap.
Ik stoor mij persoonlijk meer aan de luide muziek van een buur 2 huizen verder.
Dat er nu voor de ventilatie een spleet onder alle binnendeuren zit helpt natuurlijk ook niet voor de akoestiek...

De deelmuur van de andere buur werd van onder tot boven voorzien van een akoestische voorzetwand. Daar woont voorlopig nog niemand in (ook verbouwing) maar hoop dat ik dus in de leefruimte en slaapkamers niet veel lawaaioverlast ga hebben.

Je moet hoe dan ook wel wat geluk hebben met je buren.

Welk geluid in een rijhuis is aanvaardbaar?
Sinds wij hier wonen leven we op het ritme van het slaappatroon van onze buren.
Om 22u30 slapen want dan gaan hun rolgordijnen naar beneden en tussen 7-7u30 opstaan want dan worden de deuren open gedaan, terug dicht geklopt en wordt er op de houten trap gelopen.
De geluiden zijn zo luid alsof ze in ons eigen huis zouden zijn.
We kunnen ook mooi mee volgen als hun wasmachine op staat ('s nachts uiteraard); dan trilt heel ons huis vanwege hun regenwaterpomp (een continu luid gebrom).
Gesprekken meevolgen is dagelijkse kost maar daar heb ik me al min of meer bij neergelegd.

Godverdomme, dat huis is hier akoestisch zo lek als een zeef. Grootste miskoop van ons leven zou ik voorzichtig durven zeggen. Wij hebben helaas niet de luxe om op zoek te gaan naar een nieuwe woning aangezien we heel veel geld zouden verliezen :wallbash: .
Wat een droomhuis zou moeten zijn...
[behalve het feit dat ze nog mooie uren slapen uw buren]
onze vorige woonst vond ik ook niet fijn vanwege geluid sluipverkeer (die nog ging verergeren).
Uiteindelijk op korte termijn <3y huis weer verkocht.
Mijn advies: uw gemoedsrust is te veel waard. Sommige types kunnen alle prikkels naast zich neerleggen, andere zijn daar gevoeliger aan.
Wij wonen nu in rustigere straat, vrijstaande woning. Maar wel al wat verouderd,.... Maar dit kan op medium/lange termijn opgelost worden.
Slechte locatie, afhankelijkheid van anderen blijft eeuwig.

Terug
Bovenaan