De verbouw-topic!

Dit gebouw was vroeger een klooster met grote open ruimtes. Deze hebben ze opgesplitst in 3 woningen (2 HOB en 1 GB).
Er is een deel van de oude muren nog hergebruikt maar het grote deel van de gemeenschappelijke muren is nieuw.
Deze zouden gezet zijn met 14cm snelbouw - 5cm partywalll - 14cm snelbouw.
Het is hier wel super afgewerkt; vloeren liggen kaarsrecht, pleisterwerk is alsof er reeds verf op de muur hangt, keuken is volledig op maat van onze wensen met onze keuze toestellen, boven hebben wij onze favoriete parket gelegd. Zou zo jammer zijn om te moeten verhuizen.

En de fundering? Is die ontkoppeld? Contactgeluiden laten zich nogal gemakkelijk verspreiden.

In ons vorig huis (ook een rijhuis) hoorden wij de buren langs 1 kant ook vrij goed. Zoals de buurvrouw met haar hakken op de houten vloer (op houtengewelven) , de dochter die luidkeels zong onder begeleiding van haar piano, de zoon die de trap op en neer denderde.
Wij hadden daar niet zo heel hard last van omdat wij daar met kleine kinderen woonden en de geluidsoverlast hoogstwaarschijnlijk wederzijds was.
Wij hebben daar 10 jaar gewoond. Nooit hebben we tegen elkaar geklaagd over geluidsoverlast.

De buren aan de andere kant was een aangebouwde nieuwbouw waar er niks van geluid doorkwam.

Nu wonen we in een halfopen nieuwbouw en wij horen absoluut niks van de buren.

Laatst bewerkt:
Hier ook last van contactgeluiden van de buren in een rijwoning van nochtans 2018. Mijn vorig huurhuis was een halfopen bebouwing ook uit 2018 en er kwam quasi nooit geluid van de buren door de muren, tenzij ze aan het boren waren in de gemeenschappelijke muur. Daardoor er helemaal niet bij stil gestaan dat dit blijkbaar geen evidentie is, ook al is de woning recent.

Grootste probleem blijkt hier ononderbroken vloerplaten te zijn over de woningen heen, waardoor geluid van voetstappen, traplopen en toeslaande (binnen)deuren er regelmatig doorkomen, stemmen (luchtgeluid dus) eigenlijk nooit, dus de isolatie doet op zich wel zijn werk. Hier uiteindelijk het besluit genomen om op zoek te gaan naar een open bebouwing, de stress en het ergeren dat het me oplevert is het gewoon niet waard. Ben wel ontnuchterd van de hedendaagse bouwnormen, voor energetische prestaties is er een hele regelgeving maar voor zoiets essentieel als geluidscomfort lijken de minima me toch ruim onvoldoende.

Enig idee welke type pluggen ik kan gebruiken op een crepi gevel met daarachter EPS panelen?
Het is voor audioboxen op te hangen. +-2kg.

Enig idee welke type pluggen ik kan gebruiken op een crepi gevel met daarachter EPS panelen?
Het is voor audioboxen op te hangen. +-2kg.

Fischer Duopower, eventueel van die langere overwegen maar ik denk als het maar 2kg is dat je met de gewone lengte en diameter (6x30) goed zit. Of anders 6x50 dan ben je zeker. (Ook een schroef gebruiken die lang genoeg is dan, bvb eentje van 60)

Vloerisolatie bij renovatie/nieuwbouw, wat is in België tegenwoordig de standaard? Nog gespoten PUR? Isolatiechape/thermomix?

Als ik die R waarden bekijk dan lijkt mij van die isolatiechape qua isolatie toch wel inferieur tenzij ge een enorme opbouwhoogte voorziet?

Had ergens op een Nederlands forum laten vallen dat wij voor onze renovatie voor PUR hadden gekozen, het kot was te klein. Dat is daar blijkbaar niet zo courant als hier.

Vloerisolatie bij renovatie/nieuwbouw, wat is in België tegenwoordig de standaard? Nog gespoten PUR? Isolatiechape/thermomix?

Als ik die R waarden bekijk dan lijkt mij van die isolatiechape qua isolatie toch wel inferieur tenzij ge een enorme opbouwhoogte voorziet?

Had ergens op een Nederlands forum laten vallen dat wij voor onze renovatie voor PUR hadden gekozen, het kot was te klein. Dat is daar blijkbaar niet zo courant als hier.
Sja, allemaal leuk maar opbouwhoogte is vaak een overweging bij renovatie en dan win je het gewoon niet van PUR, tenzij ik nu iets mis.

Ik had 16cm in totaal dus alsje 8cm rekent voor chape heb je nog 8cm voor isolatie. PUR was voor mij dan een nobrainer.

Bij mijn broer werd het isolatiechape in zijn nieuwbouw maar dan spreek je van heel andere diktes.

Sja, allemaal leuk maar opbouwhoogte is vaak een overweging bij renovatie en dan win je het gewoon niet van PUR, tenzij ik nu iets mis.

Ik had 16cm in totaal dus alsje 8cm rekent voor chape heb je nog 8cm voor isolatie. PUR was voor mij dan een nobrainer.

Bij mijn broer werd het isolatiechape in zijn nieuwbouw maar dan spreek je van heel andere diktes.
Ja ik had 18cm, dus 10cm pur. Isolatiechape was 15cm nodig geweest..

Hoe doen ze dat met de leidingen eigenlijk? Liggen die dan gewoon op de druklaag en frezen ze die platen dan uit of hoe?
Meestal wordt er dan een (erg nipte) maximale leidinghoogte opgelegd. Over de leidingen een dunne (isolatiechape) vloeilaag om een vlakke ondergrond te maken voor de platen op te leggen.

Komt gratis en voor niks met ellenlange discussies met de architect dat water niet bergop kan stromen, 2 flexen van 32mm niet kunnen kruisen onder dd 50mm en dat ventilatiekanaal wel degelijk daar moet komen. Staat ook garant voor ambras tussen de verschillende technieken

Hoe doen ze dat met de leidingen eigenlijk? Liggen die dan gewoon op de druklaag en frezen ze die platen dan uit of hoe?
Naar wat ik begrijp gaan ze de vvw leidingen op de EPS platen aanhechten en dan de chape erover ('nat systeem' ). Tis geen halfdroog systeem.

We hadden een huis op volle grond, dus ze hebben alles kunnen afgraven tot op diepte en dan nieuwe funderingsplaat waarop al de rest kan aangebracht worden.

Wel weer goeie timing van de discussie hier: die 7 cm chape zou te weinig zijn volgens internet en Buildwise en men zou in principe min. 4-6 cm chape boven de vvw leidingen moeten houden. Ik ga dat volgende week toch nog eens navragen bij de aannemer :-p

Onze architect doet geen PUR meer voor nieuwbouw, bij ons wordt het 16cm isolatiechape op gelijkvloers en 11cm isolatiechape op het verdiep.

Naar wat ik begrijp gaan ze de vvw leidingen op de EPS platen aanhechten en dan de chape erover ('nat systeem' ). Tis geen halfdroog systeem.

We hadden een huis op volle grond, dus ze hebben alles kunnen afgraven tot op diepte en dan nieuwe funderingsplaat waarop al de rest kan aangebracht worden.

Wel weer goeie timing van de discussie hier: die 7 cm chape zou te weinig zijn volgens internet en Buildwise en men zou in principe min. 4-6 cm chape boven de vvw leidingen moeten houden. Ik ga dat volgende week toch nog eens navragen bij de aannemer :p
Toch minstens 5cm boven de vvw ja, daarom dat 8cm hier de minimumdikte was.
En dat komt ook van pas. Wij hebben onze douchewanden ingeslepen in de vloer, dat moest 3cm diep dus ik was heel blij met die 5cm marge :biglaugh: en dan nog zat ik met dichtgeknepen billen tijdens het frezen.
Onze architect doet geen PUR meer voor nieuwbouw, bij ons wordt het 16cm isolatiechape op gelijkvloers en 11cm isolatiechape op het verdiep.
Isolatiechape op het verdiep? Thermisch heeft dat toch geen nut? Lijkt me dan eerder uit praktische overwegingen zijnde ze kunnen alles in één keer uitvoeren en moeten geen twee verschillende producten gebruiken?

Toch minstens 5cm boven de vvw ja, daarom dat 8cm hier de minimumdikte was.
En dat komt ook van pas. Wij hebben onze douchewanden ingeslepen in de vloer, dat moest 3cm diep dus ik was heel blij met die 5cm marge :biglaugh: en dan nog zat ik met dichtgeknepen billen tijdens het frezen.

Isolatiechape op het verdiep? Thermisch heeft dat toch geen nut? Lijkt me dan eerder uit praktische overwegingen zijnde ze kunnen alles in één keer uitvoeren en moeten geen twee verschillende producten gebruiken?
Op het verdiep komt er ook overal vloerverwarming, dan wil je dat de warmte/koude naar de kamers gaat en niet in de vloer om gelijkvloers extra te verwarmen/koelen. Ook gemakkelijker om de vloerverwarmingsbuizen te tackeren.

Ik heb bij ne kameraad eens platen helpen leggen, en daar hebben we de platen zo gesneden dat die rond de leidingen bleven. Ik denk dat hij de ruimte boven de leidingen met dunnere platen heeft opgevuld, en sommige stukken gewoon bijgepurd.

Hij had wel zelf alle leidingen gelegd, en ervoor gezorgd dat die overal redelijk gegroepeerd lagen. Als ge elke aannemer zijn eigen leidingen laat leggen wordt dat zo’n lappendeken dat ge 2 weken lang uw platen op maat aan ‘t snijden zijt.

Ne kameraad had dat ook voorgesteld voor ons zolderverdieping. Ne shitload aan elektriciteitsleidingen (waarvan veel inbouwspots op de eerste verdieping), aircoleidingen, ventilatiekanalen en afvoeren vd airco's en wasplaats (kan ook altijd omgebouwd worden tot 2de badkamer).

Wat een monnikenwerk zou dat geweest zijn.... Kheb gewoon PUR laten spuiten. Op een dag waren die klaar.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan