De verbouw-topic!

Vlug even door uw blogposts gegaan. Hoewel het misschien een iets minder zware verbouwing is dan het onze, heb je echt heel veel en mooi werk kunnen doen. Zeker voor die prijs! Wij zitten aan 2,5 keer uw budget. *Slik* Maar jij hebt wel een stuk meer zelf gedaan natuurlijk, chapeau!

Ben jij trouwens altijd zo positief ingesteld? "Oh kijk, hier komen we een prachtig amateuristisch mengsel tegen van isomo-chips die rechtstreeks uit een Bol.com verpakking kan komen met daarover 30 cm beton gegoten die we allemaal handmatig moeten uitsteken en scheiden gedurende verschillende weekends aan een stuk. Maar dat komt ons eigenlijk goed uit want dan winnen we weer enkele centimeters qua hoogte! Feestje!".

Dalai lama, is that you? Gelukkig dat ik geen blog gemaakt heb. Mijn toetsenbord zou het überhaupt niet overleefd hebben.

Dingen die ik op het eerste zicht anders zou gedaan hebben:
- Geen PUR maar EPS omwille van broeikasgassen en andere schadelijke gassen die nog jaren kunnen vrijkomen. Zou ook minder drukvast zijn.
- Vloerverwarming leggen in de badkamer
- Minder spotjes (qua gezelligheid/fel licht in uw ogen)

Herkenningspunten:
- Stucwerken die dikker uitkomen dan verwacht om muren recht te trekken waardoor afmetingen niet meer kloppen. Wij hebben op die manier een cascade-effect gehad waardoor een WC in badkamer niet meer symmetrisch in zijn nis staat. Ben nog op zoek naar manieren om dit minder te laten opvallen.
- Onverwachte zaken tegenkomen die uw plannen en planning in de war sturen
- Planning die gigantisch uitloopt

Laatst bewerkt:
Vlug even door uw blogposts gegaan. Hoewel het misschien een iets minder zware verbouwing is dan het onze, heb je echt heel veel en mooi werk kunnen doen. Zeker voor die prijs! Wij zitten aan 2,5 keer uw budget. *Slik* Maar jij hebt wel een stuk meer zelf gedaan natuurlijk, chapeau!

Ben jij trouwens altijd zo positief ingesteld? "Oh kijk, hier komen we een prachtig amateuristisch mengsel tegen van isomo-chips die rechtstreeks uit een Bol.com verpakking kan komen met daarover 30 cm beton gegoten die we allemaal handmatig moeten uitsteken en scheiden gedurende verschillende weekends aan een stuk. Maar dat komt ons eigenlijk goed uit want dan winnen we weer enkele centimeters qua hoogte! Feestje!".

Dalai lama, is that you? Gelukkig dat ik geen blog gemaakt heb. Mijn toetsenbord zou het überhaupt niet overleefd hebben.

Dingen die ik op het eerste zicht anders zou gedaan hebben:
- Geen PUR maar EPS omwille van broeikasgassen en andere schadelijke gassen die nog jaren kunnen vrijkomen
- Vloerverwarming leggen in de badkamer
- Minder spotjes (qua gezelligheid/fel licht in uw ogen)

Herkenningspunten:
- Stucwerken die dikker uitkomen dan verwacht om muren recht te trekken waardoor afmetingen niet meer kloppen. Wij hebben op die manier een cascade-effect gehad waardoor een WC in badkamer niet meer symmetrisch in zijn nis staat. Ben nog op zoek naar manieren om dit minder te laten opvallen.
- Onverwachte zaken tegenkomen die uw plannen en planning in de war sturen
- Planning die gigantisch uitloopt

Haha,neen we zijn niet altijd zo positief ingesteld, heb ook verschilende nachtjes wakker gelegen hoor, maar gelukkig kan ik dat snel plaatsen en is dat de dag of een paar dagen nadien snel voorbij. Het heeft geholpen dat ik echt niet wist wat er op me afkwam, en dat ik het dus zag als een therapie om het overlijden van lijn vader te verwerken. Hij heeft dit nooit kunnen zien, en ik heb hem ook nooit raad kunnen vragen wat ik wel enorm jammer vind. Ook het feit dat we met corona zaten/zitten was een meevaller, er was toch niet veel anders te doen :)

Over de dingen die je anders had gedaan:
-De vloerverwarming hebben we doorgetrokken naar de badkamer, alleen onder de douchebak hebben we het daar niet doorgelegd. We hebben de volledige benedenverdieping gedaan, behalve dan in de koele berging en onder het eiland/keukenkasten.
- EPS, inderdaad ... had mijn eigen gevoel moeten volgen en niet meegaan in het verhaal van de aannemer, al sus ik me wel met de gedachte dat het zo erg niet is (alleen bij het leggen komen er veel schadelijke stoffen vrij). En neen, ik wil geen link zien die het anders aantonen :D Beetje kop in het zand hier ;)
- Spots vrezen we ook voor overkill, maar ze zijn wel allemaal dimbaar. Ook dagen het hoofd gebroken over het lichtplan, en dan beslist, mss beter teveel dan te weinig, wat wss ook niet waar is, want je kan altijd lichtpunten bijzetten hé.

Over de WC in de badkamer die niet symetrisch staat, dat valt alleen jou op, en voor hoe lang nog :) Als je je er echt an stoort kan je mss met 2 kleuren werken op beide muren, mss dat dat het optisch wat recht trekt ?

Mijn WC beneden staat ook niet symmetrisch, maar aangezien er aan de 'brede' kant de handenwasser, wc-rol, ... hangt, valt dit niet op imo.

Voor vloerisolatie is XPS het beste.
Druksterkte en waterdampdiffusieweerstand is beter maar als nadeel dat het duurder is dan EPS.

XPS gebruiken ze ook voor fabriekshallen etc...

Mooi verslag @Gravetiet mag inderdaad in een apart topic!

Hier dag twee van de werken aan de badkamer.
Ik had uit de kamer waar de badkamer komt de tegelvloer en lijm al uitgebroken, maar voor de afvoer van de inloopdouche hebben ze nog wat extra moeten breken. Bij het breken dus wel twee elektrische leidingen geraakt van de verlichting beneden (gelukkig zonder schade).
Er ligt geen chape boven (huis is in betonplaten) dus zal de douche door de beperkte dikte van de plaat op een verhoogje moeten komen. Op zich niet zo erg omdat we dat esthetisch wel kunnen oplossen (ik plaats hier na de werken wel eens wat foto's).
Morgen ga ik een dagje meewerken en plaatsen we de plafond.

Voor vloerisolatie is XPS het beste.
Druksterkte en waterdampdiffusieweerstand is beter maar als nadeel dat het duurder is dan EPS.

XPS gebruiken ze ook voor fabriekshallen etc...
Maar dat zijn dan platen ? Dan moet je eerst nog een laag pur of eps-chape plaatsen om je leidingen te bedekken of niet ?

Ja klopt.
Had het nog niet door maar jij had het over EPS-chape zoals FIM lite etc :).

Dat gaat inderdaad ook maar dan heb je meer dikte nodig. Daar heb je ook nog verschillende soorten in. (Druksterkte, isolatieweerstand).

Ik heb ze allebei al is gebruikt..

Voor onze beneden heb ik uitgevlakt met chape. Moest niet perfect zijn... Vervolgens XPS laag van 6cm. Daarop de leidingen en terug een laag XPS met uitsparing waar de leidingen (tactisch wel bij elkaar) liggen. Die uitsparingen opgevuld met FIM lite en dan nog een laag XPS en dan folie, vloerverwarming, chape+netten, keramische tegel.

In wat kleinere ruimtes heb ik ook al is zelf gewoon alles in FIM lite gedaan.

Ik zou zelf wrs terug voor de XPS gaan omdat ik daar wat meer vertrouwen in heb. Bij ons ligt dat op volle grond gezien we een verbouwing doen en het niet nodig was voor een betonplaat te storten. Bij nieuwbouw op betonplaat zou ik gewoon EPS chape laten afkomen en genoeg opbouwhoogte voorzien. Heb je beperking in hoogte zou ik wel XPS nemen en uitvlakken.

Kost lag ongeveer on par een paar jaar terug.
Wel de chape dik genoeg nemen in beide uitvoeringen...

Deel 12: Mei tot heden.

Deze periode hebben we gebruikt om te laten stucen, ook vakwerk dus daar begin ik zelf niet aan. Ook de vloer hebben we laten leggen aangezien we op deze manier maar 6% btw dienden te betalen. Als we de vloer zelf zouden leggen was het 21%. Aangezien we boven en onder opnieuw vloer leggen kwam dit goed uit. Voor dat geld kunnen we het niet zelf doen.

NRUf-sKtY81BMV513-W2PtsKFF9BwH7EXAkoh6mmWInaBhjrn8JW5tCm_9MU-hp4-kpBcoQ_Z_Yo1EY9k_Oal6Zs4c2M1N4M3j_ngv8S-eA1k0oue1_uYxTPv7GJNloouQeTfPvMxiY27kIQYskTHytx0t3efUg8LTDIk3BEsd0FAWkuxM98wEf48UXiTTH-W6dyoOTSyAliqILT--wyUaew2-nsL0-wEsayA4_iUmtj6MstHzomSqtCxmdCE1AOda-f98SnWvZTNhjeMqw8n-wH-ApSASLbhoo3Dtn6UTHVq2P_b4vMHauIZO5zW0mjmFmxlRStkPK6HQqITUKUAYlxYk8ocEH7APXDzgJWTqSnlOXES8Mj-V0GsUxSmIr7j5vtpGNn0pBwa48rc2qkS9JKCdnMH1qZCgw08nXoYEN_Ve8ru0fGHb6QNNyGksJjUWTKM-ZJ2rBsHRDZvd6SSYxFnuUbTdxuCACO2xLPHP25fFCDfA1_tbnJfw5r4Tvn00v9cpxe8FBoUPvHQvWSomUrzer1-GwkF7tB1FCRR4cgJAtg08iPauRicpu8HwQMSKn8uR89w0FN2W2-fvDa8h-qJgqWCvX-znwi6anyYj786610FsESiO75IxNUjneLHoza47ZLtglF8izmdodJcEgjdu0GE2DE7YBDpwewJbXKihULuubVuGGZdadXBlmrk7bMCzHikj0yaMNH7AWg9J0=w1216-h912-no

123. Stukadoor, een job apart :)

Dxq34eybQFDgy-O8dnk6J8YVZixn3ld2RF_gajEDHXkppL3yNT5UhF6-QO7k5RMj35luOYyIMM9F8-h5y7WTqWw1uaYfUhu-L9k34eYPDvBMYXuvfgWyhsYD_YEIFb0ulVVNTM2IZWRKsEnzfxro_yjmamQEGRXq3c8FcLStyn1DFOyHbBXROcIQfzOL8mDHY0d8z-8PQFZvV7lUlFQarh9EeLfPJUL2rflFgylbsBw-nD9iBnIu0FvkVzala9rJGXoASFD4aVYzT3iBQV6d7zMXocrSd5xZ24ewb8vX9PJwQtQWJQUeAKCtGEkvGU06wuERSQ_ocQrudkMSVWpW14UhTUGyCJEiKVl4madFxHFcqPDiNVGVdtOPATT9ZhXt7aUtYuY-oQuWRO1y-yhvwg-v3iYQCfOj2qIdA7aQcaqrDDGaI8lkjW4Yr_WscaOQh71rMsAFKOsRDzknQxUXpRmFk2y5l226nULZyeC4q498sIsM5WNLvSA1vTywcBtpksMBM6WzEOdqce-bN5O258SWVU92V-hs37BVotCNquq0nFUA1v3PZT76_GLdYtjZQLW5j17xIPKt2Djclt_G4NmpHc9I8gr-vzArutUj26U1T8vrFt7aTL2kBRtsGmh7gD4rXyTj8usMlnRPf3DQiFV6QygnbhxeDxtjPeB_xL7Hyw6-tJMCz8zF0Kj0xTFkAtWYDKedy3DXzXe51vMieFA=w1216-h912-no

124. Leggen van vloer, muren recht woohoo. De foto is wat donker, in het echt is de vloer veel lichter. We hebben gekozen voor een PVC vloer van het merk Coretec. Deze kunnen we in de keuken en badkamer gewoon laten doorlopen.

pqZbho23X25_D4felsz42vjHcpaREbo_Am-nxpWnWb8FGP80lI0dCB7hLPqHoIbpwyDwJZj-ir76KHWKhbXp974JDnU_e0Fn0xslJ_Z79oshkGpznBCTGy9gGOId4bPyReRwrOXgpjiTyRDeAmrrhO-yYUGW6dtOoZGRl_J9G-01CFITtqaXK_C-Z-rrL6Zl_WaVYjK7_IYGUlYrPPXh55f7m1D0wiKaSifYdvUXC1FqoDISkwx2ozc_WfAxvdpUeCyMxC6vmy2bobucAbuh1iXrr3AkGrSC1pgxcaepWZVMm8n6RBWmdve-ym2XRXCVGEs_uBnsKljWGZ_jmmu_r8IFlNx2rDA19OTOwAAO-KZ8p7kYEpZTwV00N7cdxI_M2yRnsYKpGi9vnqyMH7ELHVbz3SnZSacCVI4dUbEFW0-1VW6rpm2S1ZRb9G7iIj9-n1LEwlhhYfimySkO-BW__Y8a284_i15diQHxQArvEZgSxdyY1wwhK-GmxDfiTWX4MKQTNKZn53DemWD8gd3dH17tDmJQ7oeSNls6J3qwypkTl85yDv4z1aETj-qA5gwwesOzCpzGum-sBwzWrKYvdHFxb8UDWTnVkbbewFD0KOYTfSos97TS_4HBXsByp9jkFwJ9IUNzOvVdcZZbB_iOV12WEvl5ay7tvrKa5LvsS8l_03IHY5FcVTwgym6eHiuHUsCWiQM4s9azRQjqfruVsEo=w1216-h912-no

125. Douchebak geplaatst. De stukadoor had een iets dikkere stuclaag gezet dan verwacht, dit om de scheve muren te corrigeren. Gevolg was vel dat de bak niet meer in het uitgespaarde deel pastte. Dat hebben we opnieuw uitgezaagd. Het plaatsen van de bak was merde omdat de sifon ook niet meer helemaal in het midden lag, beetje trekken en duwen maar uiteindelijk toch klaar gekregen.

lSzgsJjc8D4tTMm5N9ujSXZN80Ip9DQvpUIDsDeTMeKREw_KWsPEcIloNT-HOKJw7B5LcMVZQRO5o8LGosonViDXMjk5tu5BXWirwM4NIsm6Q__g5L-maV5CZphLXVYCoAAMB9clyigg6NGgiB0-UhvpDmEaT-I5wpDAMAuVj9e_6KduNSj-891lhlC_qeKM2JYe9t7_tMyqdvGdORMaeiuSbWKPE8nCHXSaS4L2XjA2KCzQ-JAxYhcQZ8ghnDw2aPo6Jk5aeZ_zIsamOcmEphZoSdEyymhP4t28QltxymK8jpeuq2458fhFdzhKrzH_aaM51Lx0xj9fl4wAHt_XsSpRL59YwURtgN6_M3ifM8OTEM60PacyC0X2281pzxGZcL_EXqDUQy9iPpp4cU20KoTaHjzmBI3sDZkxGlcdRa3Vt0GXTa8nYdoxP00EAlUgJOAupzSyr8wFnX3V5zY-fsnnmPPwdyhLfEMxH6KcuhF6RHuvUaJ01SJJ3f5-nKBOgzwcpBjpd9e5B5JGtS46uIqmCGsp3m9OD1i15U3B04PXNi2uoqC_cBCYrOS8dokOClVNV_cEEzG5pOXLh-QNLmYkADh6AmFWXYadkhhDNhQbR97a54-L33TLtbcjniHSsrZm8rU8ZFIcT8rNX8WaInhG7WRQpmr0lNnmmG9T1MCvopQ81BMKLftDkvPMxgGe6sA0o2pJUwrLvudzn5ii9Tw=w684-h912-no

126. Alle stopcontacten ook aangesloten.

zdoVYzDDZ85FiRyE5blfJObBwGkVG1uGrkhQg-N2cd9XW95B-hiFNmCSPG8GnHfGTP0kKQWHEzpj3mi9G7D44T4t-hA5Gailn3e3GydzyPw4i5mDRkAfx2FwqrjTTUYGQkyoORBxe3em3xQY5gdFqSsHxvujEClrcr1akoK273yoUZOfq-Ogm7UhXYfxJrEMvjsLpphA8ALRSRvPx3hYm7UL_IGzDXGtLF9sw-bWSTv5SWMPIeXgDH_dvFQVGuxCyQB6gqvbSvPgts5YxR87jYpwpscEcZTX9qUG4-v8fTgZX_65A8szn4XAsTOEz6Ync10KqYDhVJtOvC3Ag1tX6tBSiwN4IVgZza0OucJ6rhRfTcc6Nv2LWH-MkdPl4BFb6zwURYC1P7fBx9dVjVuCf18F1XnH_lWPe7HZwLzlXAAc5Eh3ibXSVsKXLZteA9tBJ4-5ab1x4NLaVvRrDdMxnYEDESLZZKr5GohE08Yi0WCwoOr8Ui73iANTUMZ7cmqORGTUyrDkn0T3a6GN8zbapMdwI0n8WjmaqLTUKVNQjxWbGNI-arvuZaMBJqx933mhQJNvQR1NESSeEv7xY9GDVe87NzHIO7YaVwiDt6QcFkL07J1DjEwz5Pg0wxhQsualG9QyIsNro1oKb03ULyUQN_BEo0DybFY9HtEIcEgy0ra7MEbHb6qwPCJP7hk2WdrjyZYI6bBvAGhQiAktdk28hUs=w684-h912-no

127. En de cv ketel provisoir even aangesloten. De rookgasafvoer trekt op niks, maar zit gewoon in het gat dat er al was van de vorige ketel. Meteen rechts door de muur was geen optie omdat daar een open klapraam staat, en dit is te dichtbij (verdunningsfactor werd niet gehaald). Later gaan we gewoon naar rechts door de muur en dan meteen omhoog door de (oude) schouw.

Later in de week wat detail fotootjes, we gaan nu deze week nog de tegels in de badkamer plaatsen en alle kranen monteren en het bad plaatsen. Als dat klaar is kunnen we al verhuizen (we gebruiken de oude keuken even in de garage) en nadien wordt ook de boven nog aangepakt.

Hieronder al een kleine korte rondleiding van beneden. We hebben uiteindelijk ook 10 cm gewonnen, van 2m32 naar 2m42,5. Vrouw content.

Ondetussen staat de teller op 63k dat we erin gestoken hebben, valt al bij al nog wel mee. De enige grote kost die dan nog nodig is, dat is een nieuwe keuken.
Wie heeft de leidingen aangesloten aan de ketel, dit ziet er deftig uit voor een DHZ-er? Wel zorgen dat je rga genoeg helling heeft, anders blijft er condenswater staan in die bocht, op de foto is dit moeilijk te zien natuurlijk.

Wie heeft de leidingen aangesloten aan de ketel, dit ziet er deftig uit voor een DHZ-er? Wel zorgen dat je rga genoeg helling heeft, anders blijft er condenswater staan in die bocht, op de foto is dit moeilijk te zien natuurlijk.
De ketel en het bord zijn geplaatst door de firma, zij hebben ook de opstart gedaan. Wij hebben alle leidingen tot aan de collector gelegd en op de collector aangesloten. Ook aansluiting op de boiler hebben we zelf gedaan. De RGA gaat lichtjes omhoog, hebben het voorlopig ook nog even met bandijzer omhoog gezet.

We hebben een trap die we graag hadden laten renoveren. Morgen komt er ene langs (Newstairs) en op het einde van de maand een andere (Upstairs). Van de eerste héél wat goeie reviews, van de tweede vooral klachten over de kostprijs en de agressieve verkoopstechniek. Daar zou een traprenovatie minstens 4000 euro kosten ... We hebben wat budget om dat deftig te laten doen (want als we het zelf doen is het wellicht niet zo professioneel en deftig gedaan), maar als het zoveel kost zullen we dan zelf maar wat liggen prutsen ...

We hebben een trap die we graag hadden laten renoveren. Morgen komt er ene langs (Newstairs) en op het einde van de maand een andere (Upstairs). Van de eerste héél wat goeie reviews, van de tweede vooral klachten over de kostprijs en de agressieve verkoopstechniek. Daar zou een traprenovatie minstens 4000 euro kosten ... We hebben wat budget om dat deftig te laten doen (want als we het zelf doen is het wellicht niet zo professioneel en deftig gedaan), maar als het zoveel kost zullen we dan zelf maar wat liggen prutsen ...
Ik heb voor 3000 euro 2 beuken trappen zelf gezet :unsure:

Wij hebben hier onlangs trap laten zetten, Franse eik. Kwam alles in totaal op 4.5k.

Wij hebben hier onlangs trap laten zetten, Franse eik. Kwam alles in totaal op 4.5k.
Nieuwe trap? We hebben een oude trap waar gewoon nieuwe bekleding over moet. Enfin. We zien wat de adviseurs zeggen en we zijn niet verplicht in te gaan op de offerte, dus in het slechtste geval wordt het zelf doen ... als we daar goesting in hebben. :p

Nieuwe trap? We hebben een oude trap waar gewoon nieuwe bekleding over moet. Enfin. We zien wat de adviseurs zeggen en we zijn niet verplicht in te gaan op de offerte, dus in het slechtste geval wordt het zelf doen ... als we daar goesting in hebben. :p
Ah oké, bij ons is was het echt ne volledig nieuwe trap hoor :D
Dan is die prijs wel stevig!

Terug
Bovenaan