De verbouw-topic!

Meer algemene vraag voor aannemers/leveranciers: ik heb nu bv. een offerte gekregen voor ramen, waarbij 95% van de prijs moet zijn betaald alvorens de levering/plaatsing. Ik lees in het keukentopic gelijkaardige zaken.

Op zich allemaal goed en wel, maar op die manier valt uw leverage (bij problemen) natuurlijk quasi volledig weg. Ik vermoed ergens dat dit wel gebruikelijk is, maar iemand een idee of het 'gebruikelijk' is om hiervan af te wijken?

Ik zou het als klant bv. al een stuk geruststellender vinden, indien ik 25% mag 'achterhouden' tot alles afgewerkt is.

Zeker bij maatwerk wordt dat vaak gedaan. Want een 'moeilijke' klant die vindt dat er een knoop teveel in het hout zit, of de vernis afwijkt volgens wat hij in gedachten had, kan daar een zaak van maken... Terwijl zo'n afwijkingen eigen zijn aan maatwerk/materialen
(ik spreek hier niet over flagrante productiefouten uiteraard)

Meer algemene vraag voor aannemers/leveranciers: ik heb nu bv. een offerte gekregen voor ramen, waarbij 95% van de prijs moet zijn betaald alvorens de levering/plaatsing. Ik lees in het keukentopic gelijkaardige zaken.

Op zich allemaal goed en wel, maar op die manier valt uw leverage (bij problemen) natuurlijk quasi volledig weg. Ik vermoed ergens dat dit wel gebruikelijk is, maar iemand een idee of het 'gebruikelijk' is om hiervan af te wijken?

Ik zou het als klant bv. al een stuk geruststellender vinden, indien ik 25% mag 'achterhouden' tot alles afgewerkt is.
Ik heb het hier al eens gezet maar naar onze ervaring kan je hier zeker over onderhandelen. Onze keuken was 90% betalen voor plaatsing, uiteindelijk aangepast naar 70%. Onze trap was 100% betalen voor plaatsing, uiteindelijk aangepast naar 90%. Ze gaan normaal geen klanten laten weglopen hiervoor.

Ik zit nu wel met wat overschot.
Nog 3 volledige planken van 3m60, wat kortere stukken en dan een hele hoop van ongeveer 20-30cm
Iemand een idee wat ik ermee zou kunnen doen?
Plantenbakken hebben we niet nodig :p

Beste idee tot nu toe is een buiten speelkeuken voor de dochter.
Enige probleem is dat die nog maar 2 maand is :p
Zandbak maken? Heb ik hier ook gedaan met de terrasoverschot.

Daar had ik nu nog niet aan gedacht, heb daar nog de perfecte plek voor ook.
Probleem is dat we katten hebben :p
Deksel opzetten he. Heb ik hier ook voorzien, gewoon betonplex met scharnieren, in 3 delen, zodat die wat vlot open en dicht kan. (Onze zandbak is 125×250, das al wel wat gewicht aan deksel). Of dezelfde planken gewoon over leggen in "stroken"

Ik heb mss iets. Lokale houthandel gebeld en hij had nog een kleine voorraad korte latjes Garapa hardhout. 125cm lengte. Ideaal voor die strook van 550 x 97cm.

voor 200 euro ist voor mij :) straks es gaan kijken.

Amai, voor 200 euro? Heeft die lokale houthandel toevallig nog wat liggen? :p

Zijn er hier mensen die -recent- een totaalrenovatie hebben gedaan en een uitdraai van hun kosten, type werken, oppervlaktes,... willen delen?

Heb net een oude woning aangekocht die volledig moet gestript worden dus is wel interessant. Zal hier sowieso de zoekfunctie nog eens afgaan

Zijn er hier mensen die -recent- een totaalrenovatie hebben gedaan en een uitdraai van hun kosten, type werken, oppervlaktes,... willen delen?

Heb net een oude woning aangekocht die volledig moet gestript worden dus is wel interessant. Zal hier sowieso de zoekfunctie nog eens afgaan
Onze verbouwing is van 2020-2021

Ik had gezegd om even een breakdown te geven van de kosten van onze verbouwing, so here we go, alles inc btw. Niet meegeteld zijn de honderden keren dat we naar de bouwmarkt zijn gereden voor allerhande spullen.(zakken cement, pleister, kit, schroeven, nagels, etc) + handgereedschap.

Afvoer bouwpuin 8 containers1400€
Huur breekhamer235€
Poutrel HEB 180 (4m50)230€
Storten van een nieuwe betonvloer (12cm/120m2) 👷2421€
Kosten aannemer voor klaarmaken ruwbouw voor de uitbouw (afbraak gevel + deel weer opmetsen, uitzagen gevel + nieuwe deur + plaatsen dorpels + plaatsen stalen kolom en 2 poutrels) 👷7500€
Betonboringen voor spots + nieuwe punten afvoer 👷800€
PVC en PP materiaal voor nieuwe afvoeren429€
plaatsen PUR (12cm/120m2) 👷3275€
plaatsen chape 120m2 beneden + 60m2 boven (ExcellChape C20/F4 vezelversterkt) 👷2160€
Internet (Cat6a kabels + een 8 tal wired punten + switch, ...)475€
Hager KNX domotica met 12 actoren en een 50 tal stopcontacten (inclusief alle leidingen en afwerkplaatjes).
Enkel voorbedrading van Hager kast door firma.
7000€
Vaillant Ecotec Plus CV ketel + boiler + thermostaat +12 groepen vloerverwarming voor 120m2 + Alupex en tappunten water + 2 airco inbouwdozen en koperen koelleidingen 25 meter. Aansluiting CV ketel en opstart door firma.5830€
Aluminium ramen (Aluk Triton + Aluk S141) + HR glas (Saint-Gobin eEclaz one) voor 7 ramen + ramen uitbouw (schuifpui 242 x 570 + zijraam 242 x 200) + 2 aluminium deuren + afkastingen van schuifpui + Duco screen voor de schuifpui 👷17568€
Gyprocwerken (afkasten rioleringsbuizen naar boven + plaatsen 1 tussenwand + afkasten van toilet) 👷780€
Sanitair (duofix + toiletpot, douchebak + regenkraan, bad, vrjstaande badkraan, 2 inbouwkranen, uitgietbak + kraan)4640€
Plaatsen Coretec PVC vloer (120m2) + 120m2 vloer die we boven nog zelf plaatsen👷4690€
Plinten274€
Stucwerken voor volledige 120m2 👷7450€
4 natuursteen tegels (120 x 242) + plaatsen tegels badkamer 👷1900€
Maatkeuken met keukeneiland van 3m15 op 1m40. High end Siemens toestellen (koelkast, vaatwasser, combi-oven, oven, kookplaat) en Novy Dampkap 👷21000€

👷 werken laten uitvoeren

Laatst bewerkt:
Amai net een offerte voor mijn oprit ontvangen.
23.000 euro, misschien toch wat teveel van het goede.
Ik had niet echt een prijs in mijn hoofd, maar was toch even slikken.

Uiteraard volledig afhankelijk van welk materiaal je gaat laten plaatsen he. 220m is natuurlijk al geen klein opritje...

Dat is 100€/m. Incl graafwerken, afvoer (asfalt, teerhoudend? ), puin,.. wat deksels hier en daar. Boordstenen?

Je materiaal beslist alles. Voor grind is dat belachelijk en voor kandlas ga je er niet komen met dat bedrag...

Wij een gelijkaardige opp oprit toch ook alles in dke prijsklasse
Vond het toch even verschieten, zoals gezegd wist ik ook niet in welke prijsklasse dit bevond.
Ik zie wel welke prijzen de rest zoal heeft.
Uiteraard volledig afhankelijk van welk materiaal je gaat laten plaatsen he. 220m is natuurlijk al geen klein opritje...

Dat is 100€/m. Incl graafwerken, afvoer (asfalt, teerhoudend? ), puin,.. wat deksels hier en daar. Boordstenen?

Je materiaal beslist alles. Voor grind is dat belachelijk en voor kandlas ga je er niet komen met dat bedrag...
Niks fancy, gewoon klinkers.

Ik zal hier ook eens kort een vraagje stellen. Binnenkort werk ik de binnenkant af van ons tuinhuis in houtskeletbouw af zodat het ook bruikbaar is tot bureau/hobbyriumte.

Ziet er nu zo uit langsbinnen (zwart = dampscherm):

PXL_20220501_153203353.MP.jpg

Ik zou dat dus afwerken met isolatie tussen de verticale balken, daarop OSB 12mm geplaatst (horizontaal) en dan tenslotte een gipsplaat van 9.5mm (verticaal). Door de werking van het hout en de grote temperatuurverschillen (is niet permanent verwarmt) heb je de laag OSB nodig om het krimpen en uitzetten van het hout tegen te gaan en zodoende barsten tussen de gipsplaten te voorkomen.

Maar nu lees ik op internet dat er ook mensen zijn die 2 lagen gipsplaat boven elkaar plaatsen (ipv OSB bv.). Gezien het "grote" verschil in prijs tussen OSB en een gipsplaat vraag ik me dan ook af of het met twee gipsplaten (ipv OSB + gipsplaat) ook niet zou lukken... Mijn buikgevoel zegt me dat ik beter investeer in de OSB om alle risico's te vermijden. Toevallig iemand die iets gelijkaardigs heeft gedaan?

Een regenwaterput hebben we nog niet, maar lijkt me wel interessant om te hebben. Kost momenteel wel redelijk wat en volgens mij krijg je daar momenteel nog geen premies voor? Het volgende grote project is onze tuin, maar dat is een meerjarenproject. Misschien best al bekijken waar we die juist gaan plaatsen, maar wat is een goede plaats? Dichtbij je huis, verder van je huis? Misschien naast de oprit op een vijftal meter van het huis, we willen daar een extra parkeerplaats voorzien voor bezoekers dus die zone moet zowieso wat afgegraven worden.

Terug
Bovenaan