De verbouw-topic!

Als ik u foto zie, dan is de rode lijn u rooilijn en aan de hand van u situatie is de kans zeer groot dat u bouwlijn start aan u, voorgevel. Als de gemeente dan zegt dat je tot 15 meter diep mag bouwen, dan wilt dat zeggen van u bouwlijn.
Dus op eerste zicht ziet het er goed uit voor u.

als je stedenbouwkundige voorschriften leest en ze daar spreken over bouwdiepte gaat dat altijd vanaf u bouwlijn.
Alle da zijn goei vooruitzichten :D

als het nu nog kan zonder architect dan is het helemaal top :D

vanaf wanneer heb je een architect nodig?

op zich zijn het hier maar 3-4 muren en een plat dak. Komen geen ramen of deuren in of nieks.

mss een dak koepel voor wa daglicht

Laatst bewerkt:
Volgens de man van stad Blankenberge betreft het dus 15m vanaf de voorgevel.

van gevel naar gevel zal mijn huis denk ik 12 meter zijn.

Mijn terras is 3,5 meter, dus dan kom ik uit op 15,5 meter.

zouden ze dat door de vingers zien of ga ik moeten gras planten tussen de muur van de achterbuur en die van mij waar ik dan nooit meer bij kan? 😂

Proberen correcte info te vinden maar ik lees tegenstrijdige dingen online en kan het precies niet vinden in het AREI.

Mogen de volgende kabels samen in één buis:
- PV DC (dus van zonnepanelen naar omvormer)
- XVB
- UTP/STP

De PV kabels liggen reeds, op hun eigen nog eens in een aparte geribbelde buis, in die wachtbuis maar ik zou er 1x 3G2,5 (paar stopcontacten en een lichtpunt), 1 x 5G4 (laadpaal) en als het kan nog 2-3 goed afgeschermde UTP kabels bij willen.

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met goedkopere merken (bvb huismerk Hubo) tov duurdere merken als het om sillicone / schilderskit gaat?
Ik denk mss naar inzakken, scheurtjes, elasticiteit etc ..

Iemand ervaring met goedkopere merken (bvb huismerk Hubo) tov duurdere merken als het om sillicone / schilderskit gaat?
ik gebruik meestal Den Braven acrylkit anti crack. is soepel en schildert gemakkelijk over

Volgens stedenbouw hier ga ik een architect nodig hebben. Anders wordt de bouwaanvraag zelfs niet bekeken zei die wtf...

Ben dus bang dat een architect al bijna evenveel ga kosten als de hele werken.

Of zou da meevallen? Op zich zijn het maar 3 muren en een platdak zonder aanpassingen aan de bestaande bouw...

huismerk hubo vond ik niet zo proper om af te werken.

Ik heb al es diene van den action gebruikt maar dat was in een stuk dat toch nooit iemand gaat zien. Die verkleurt wel maar ik heb die toch overschilderd.

Den brave heb ik al andere silicone van gebruikt en is idd goeie

Allé ivm mjin bijbouw. Een oude kennis gevonden die technisch tekenaar is en alles kan fixen.
De volledige aanvraag incl alle plans die nodig zijn zouden ongeveer een 1500 euro zijn incl handtekening architect.

Dus nu ga ik eens op zoek naar het totaal plaatje om te zien wat het ongeveer zal kosten en heb enkele vraagjes.
De ruimte is dus 8m op 3,5m

1. Voor de buitensteen moet ik zorgen dat het aan de kant van de buren wat afgewerkt is
    1. Beste optie hiervoor prijs/netheid?
  2. Voor afwerking plat dak, wat is de meest courante manier hiervoor?
    1. Baddingen + OSB + 20cm isolatieplaten + EPDM
    2. Baddingen + OSB + EPDM en 18cm isolatie langs binnen?
    3. Maakt dat verschil als ik mogelijks een koepel ga steken, daar ben ik nog niet over uit aangezien het toch weer veel meer werk is aan de constructie en aanzienlijk duurder zal worden. Op zich is het maar een stockage / machinekamer, heb in mijn garage zelf ook geen daglicht.
  3. Met wat moet je rekening houden als fundering?
    1. Ik heb het terras in chape en blauwsteen, dat zou ik wel behouden
    2. De randen moeten vermoed ik dan wel uitgegraven worden om beton te gieten voor de muren?

Alvast bedankt voor de info aan degene die zin en tijd heeft!

Qua muren werk je met snelbouw en dan nog gevelsteen of alleen snelbouw?

Voor dak lijkt mij optie 1 beter dan 2 want bij problemen pakt uwen osb vocht op.

Fundering hangt af van vraag 1. Maar lijkt mij evident dat je moet uitgraven en beton gieten voor de muur.

Misschien moet je met houtskelet bouw minder uitgraven. En misschien dunner ook, afhankelijk van hoe goed je wil/moet isoleren. Je technieken kun je ook makkelijker inwerken in de muren.
Qua buitenmuur is er veel mogelijk natuurlijk, maar is ook afhankelijk van de opbouw van uw muur. Hier is het snelbouwers met aan de buitenkant 15cm EPS of zo. Hierop kan perfect crepi of steenstrips maar spuitkurk bv pakt niet goed op EPS (toch volgens degene die hier mijn muur hebben gedaan).
Zelf zou ik toch opteren voor koepels of een lichtstraat. Werken in daglicht vind ik sowieso aangenamer, maar naar doorverkoop kan dat ook een groot verschil maken. Koop jezelf liever iets met een extra kamer waar je zonder veel problemen een woonkamer of zo kan van maken of iets met gewoon een donker kot aangebouwd.

Is er enkel een deur achteraan of ook een raam waar nu daglicht door valt? Anders ga je die kamer(s) ook donkerder maken. Je moet die anders maar eens afplakken om te zien hoeveel verschil dat kan maken.

Ivm je technieken kun je misschien ook al eens verder denken. Eventueel kun je er later een slaapkamer en/of badkamer van maken. Een stortbak om je handen en zo te wassen in je werkplek is natuurlijk ook gewoon handig, maar het is nu natuurlijk veel handiger om te doen dan later als alles toe zit.

Ik zou sowieso een koepel steken + alle voorzieningen zoals ToasT zegt. Gebruik je ze niet, maakt het niet uit maar je blokkeert je idd niet naar de toekomst toe.

Wij moesten hier (wegens koudebruggen) bovenop isoleren (dus hout balken, OSB, 2x8cm isolatieplaten, PVC).
Waarom eigenlijk EPDM en geen PVC?

Hier ging het wel over onze living, maar zelfs zo'n koepel van 60x60cm brengt enorm veel licht binnen.

Allé ivm mjin bijbouw. Een oude kennis gevonden die technisch tekenaar is en alles kan fixen.
De volledige aanvraag incl alle plans die nodig zijn zouden ongeveer een 1500 euro zijn incl handtekening architect.

Dus nu ga ik eens op zoek naar het totaal plaatje om te zien wat het ongeveer zal kosten en heb enkele vraagjes.
De ruimte is dus 8m op 3,5m

1. Voor de buitensteen moet ik zorgen dat het aan de kant van de buren wat afgewerkt is
    1. Beste optie hiervoor prijs/netheid?
  2. Voor afwerking plat dak, wat is de meest courante manier hiervoor?
    1. Baddingen + OSB + 20cm isolatieplaten + EPDM
    2. Baddingen + OSB + EPDM en 18cm isolatie langs binnen?
    3. Maakt dat verschil als ik mogelijks een koepel ga steken, daar ben ik nog niet over uit aangezien het toch weer veel meer werk is aan de constructie en aanzienlijk duurder zal worden. Op zich is het maar een stockage / machinekamer, heb in mijn garage zelf ook geen daglicht.
  3. Met wat moet je rekening houden als fundering?
    1. Ik heb het terras in chape en blauwsteen, dat zou ik wel behouden
    2. De randen moeten vermoed ik dan wel uitgegraven worden om beton te gieten voor de muren?

Alvast bedankt voor de info aan degene die zin en tijd heeft!
Uit nieuwsgierigheid, aangezien wij ook een aanbouw willen zetten en dezelfde opmerking kregen dat 'een architect verplicht is'. Is uw oude kennis dan ook architect? Want iemand moet de 10 jaar verantwoordelijkheid dragen dat het boeltje niet zal instorten, right?

Ik heb ook enkele kennissen die correct kunnen uittekenen, maar geen enkele daarvan is architect. Ik zocht dus achter een architect die het boeltje wou controleren (en er zelf geen tekenwerk in moest steken dus) maar geen enkele stond hiervoor open. Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? :D

Mijn broer heeft zijn aanbouw over de volledige breedte opengetrokken (vroeger slechts de halve breedte van het perceel) en daar is geen enkele architect aan te pas gekomen, enkel een verandabouwer.
De oude buitenmuren zijn gesloopt en gestut waardoor er nu enkel een grote paal in het midden staat, een lichtstraat in het dak en een schuifraam achteraan. De achterste muur van de aanbouw is wel blijven staan, dus het schuifraam is enkel over de halve breedte.

Uit nieuwsgierigheid, aangezien wij ook een aanbouw willen zetten en dezelfde opmerking kregen dat 'een architect verplicht is'. Is uw oude kennis dan ook architect? Want iemand moet de 10 jaar verantwoordelijkheid dragen dat het boeltje niet zal instorten, right?

Ik heb ook enkele kennissen die correct kunnen uittekenen, maar geen enkele daarvan is architect. Ik zocht dus achter een architect die het boeltje wou controleren (en er zelf geen tekenwerk in moest steken dus) maar geen enkele stond hiervoor open. Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? :D

Zij is technisch tekenaar en zij sprak zelf over de kost voor haar werk en de handtekening van de architect. Dus ik veronderstel dat zij wel een architect heeft waar ze mee samen werkt zeker?

Op zich is het maar 3 muren en een plat dak hé, hoe dat gaat met complexere zaken dat weet ik niet.

Is er enkel een deur achteraan of ook een raam waar nu daglicht door valt? Anders ga je die kamer(s) ook donkerder maken. Je moet die anders maar eens afplakken om te zien hoeveel verschil dat kan maken.

Ik ben gewoon van in mijn garage te werken zonder daglicht :p daar is geen raam. Enkel in het stukje berging, daar is een raam, maar daarvan is het rolluik al meer dan een jaar defect en dicht dus dat zal het verschil niet maken :D

Ik zou het puur doen naar herverkoopwaarde, maar zal zien hoeveel het van het budget afneemt... Denk dat je voor een koepel toch al weer snel 2 a 3k kwijt bent?

Moest dat ooit voor iemand een living of een slaapkamer worden zou vreemd zijn :D Je moet door de garage om er naar toe te gaan.

Wel is het ideaal als mancave of cinemakamer eigenlijk voor als ik ooit stop met zelfstandig of toch in de toekomst een loods ga huren :eek:
Maar eigenlijk plan ik met deze extra ruimte om in principe nooit een extra loods te moeten gaan huren, tenzij ik opeens een miljoenenbedrijf wordt :p

Sowieso komt er ook een chauffage aangesloten op de centrale verwarming, dus das ook al een pluspunt. Misschien moet ik ook nog maar warm en koud water doortrekken naar daar. Alles kan eigenlijk makkelijk afgetakt worden uit de aansluitende berging.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan