De verbouw-topic!

Mss nuttigen voor sommigen hier: mn verbouwpremie voor ramen/deuren, ingediend op 1/10/2022 om iets na middernacht werd zonet goedgekeurd. Ik word ten laatste uitbetaald op 16/3.
Hoe bedoel je, je wordt uitbetaald? Dit is toch puur op basis van facturen? De aanvraag gebeurt op basis van offertes.
Voor zover ik het begrijp, wordt een dossier goedgekeurd op basis van alle info mét de nodige offertes, en erna betalen zij rechtstreeks de facturen aan de aannemer, daar kom jij niet meer tussen.

Hoe bedoel je, je wordt uitbetaald?
Wat jij aanhaalt is als je wil lenen. Dit is louter een premie, je haalt dingen door elkaar. Ik financier mijn renovaties zelf, (enfin ik heb ook een renteloos krediet maar een ander) maar ik krijg er wel een premie voor. Ik moet geen offertes etc doorsturen, enkel een factuur (en wat foto's in het geval van buitenschrijnwerk) en nu krijg ik 5,5k gestort.

Er is:
  • Mijn verbouwpremie (dat bedoel ik)
  • Renovatiekrediet met rentesubsidie (heb ik, geen offertes nodig enkel uw EPC-label moet naar omhoog binnen de 5 jaar, anders boete, was in mijn geval gratis)
  • Mijn verbouwlening (moet je idd offertes etc indienen)

Laatst bewerkt:
Wat jij aanhaalt is als je wil lenen. Dit is louter een premie, je haalt dingen door elkaar. Ik financier mijn renovaties zelf, (enfin ik heb ook een renteloos krediet maar een ander) maar ik krijg er wel een premie voor. Ik moet geen offertes etc doorsturen, enkel een factuur (en wat foto's in het geval van buitenschrijnwerk) en nu krijg ik 5,5k gestort.

Er is:
  • Renovatiekrediet met rentesubsidie (heb ik, geen offertes nodig enkel uw EPC-label moet naar omhoog binnen de 5 jaar, anders boete, was in mijn geval gratis)
Yup, verkeerd gelezen.

Er is:
Is een combinatie van die eerste twee ook mogelijk?

Kun je ijzermenie gebruiken als afwerklaag? Heb een poutrel op het plafond er twee lagen mee gegeven en ziet er eigenlijk erg mooi uit. Of is het absoluut nodig dat hier nog lak boven komt?

Wij gaan afzien van de verbouwing die we hoopten te realiseren. Het idee was om ons huidig zadeldak waar enkel een zolderruimte onderzit te verbouwen naar een platdak met 2 slaapkamers en een kleine badkamer. Maar 250k vonden we toch te gortig voor de oppervlakte die we er bij zouden winnen. We wisten dat materiaalkosten gestegen waren maar hier verschieten we toch van.

Nu kijken we om het dak gewoon te vervangen en dan later hier en daar nog in en rond het huis kleine zaken aan te passen.

Wij gaan afzien van de verbouwing die we hoopten te realiseren. Het idee was om ons huidig zadeldak waar enkel een zolderruimte onderzit te verbouwen naar een platdak met 2 slaapkamers en een kleine badkamer. Maar 250k vonden we toch te gortig voor de oppervlakte die we er bij zouden winnen. We wisten dat materiaalkosten gestegen waren maar hier verschieten we toch van.

Nu kijken we om het dak gewoon te vervangen en dan later hier en daar nog in en rond het huis kleine zaken aan te passen.
Verschillende aannemers gevraagd? Want 250k lijkt me een ik-wil-het-niet-doen prijs

hangt er vanaf hoe groot het is hè musk. Want ik lees Arvy's post als: 'we zetten er een volledig nieuwe verdieping op' En dan is 250K echt niet persé overdreven veel. (een beetje afhankelijk van de materialen en voorzieningen)

Ik moest voor mijn aanbouw ook voldoen aan bepaalde epb-eisen, dan gaat het gelijk een HEEL dure kant op de dag van vandaag natuurlijk...

Verschillende aannemers gevraagd? Want 250k lijkt me een ik-wil-het-niet-doen prijs
prijzen die de architect voorzien had op basis van ervaring en prijzen die haar vaste aannemers aanrekenen. Dus eerder een ruime schatting.

Uiteraard zal er nog wat verschil op zitten als er eigenlijke offertes zijn, maar niet dat het ineens de helft goedkoper zou zijn denk ik dan.
Als we de hele binnenafwerking zelf zouden doen zou het nog op een 200k uitkomen. En daar zou amper in te besparen zijn gaf de architect nog mee.

prijzen die de architect voorzien had op basis van ervaring en prijzen die haar vaste aannemers aanrekenen. Dus eerder een ruime schatting.

Uiteraard zal er nog wat verschil op zitten als er eigenlijke offertes zijn, maar niet dat het ineens de helft goedkoper zou zijn denk ik dan.
Als we de hele binnenafwerking zelf zouden doen zou het nog op een 200k uitkomen. En daar zou amper in te besparen zijn gaf de architect nog mee.
Eerder duurder. Architecten zijn over het algemeen veel te optimistisch met hun prijzen. Ik vraag me bij veel dossier die ik hier krijg, af of de architect wel geluisterd heeft naar het budget van de klant.

Eerder duurder. Architecten zijn over het algemeen veel te optimistisch met hun prijzen. Ik vraag me bij veel dossier die ik hier krijg, af of de architect wel geluisterd heeft naar het budget van de klant.
En dat was net het probleem bij ons "project". We hadden absoluut geen idee van prijzen of wat er precies bij zou komen kijken. Hadden we op voorhand geweten dat de totale prijs van die grootte zou zijn hadden we zelfs geen plannen laten maken.

Nu hopen we dat we ons dak kunnen vervangen. Maar nu is dat zo met 4 schuine zijden, en hopelijk kunnen we dat met 2 doen zodat we wat praktische ruimte winnen op zolder. Maar ook hier, geen idee wat kan en wat niet

Lap. Vandaag ook eerste afspraak met architect voor een verbouwing. Zouden graag living en keuken uitbreiden met een aanbouw en op de zolder 2 slaapkamers en badkamer maken.
Al krijg ik al meteen schrik door het lezen van @Arvy ’s post :help:

Ik ga binnenkort het licht hellend dak van de keuken vervangen door EPDM.
Enige waar ik verschillende dingen van lees is waar het dampscherm te plaatsen.
Momenteel gaat de opbouw zijn; OSB-> PIR-> EPDM.
Bepaalde bronnen zeggen tussen PIR en EPDM en andere bronnen spreken van de warme zijde,
maar bedoelen ze dan onder de OSB (bovenop de houten balken) of tussen de osb en pir?

De niet geïsoleerde opbouw nu is vals plafond-> houten draagbalken-> metalen dakpanplaten.

Als je de OSB platen met tand en groef in elkaar steekt, kun je de OSB als dampscherm beschouwen.
(naden en buitenranden moeten dan wel goed afgekleefd/verlijmd zijn)

Laatst bewerkt:
Lap. Vandaag ook eerste afspraak met architect voor een verbouwing. Zouden graag living en keuken uitbreiden met een aanbouw en op de zolder 2 slaapkamers en badkamer maken.
Al krijg ik al meteen schrik door het lezen van @Arvy ’s post :help:

Nu niet dat ik u schrik wil aanjagen maar wij hebben toch ook iets gelijkaardigs meegemaakt. Architect maakt schatting, wij enthousiast want dat konden we wel betalen. We beginnen met offertes aan te vragen en al snel bleek dat we nooit onder dat bedrag gingen eindigen. Het hele project had ons 35-45% meer gekost dan voorzien. Bijkomstig (en ook beetje naif langs onze kant) waren er ook al wat dingen vast gelegd, zoals een keuken, EPB, vergunning en de architect zelf natuurlijk. Die keuken is niet verloren want die hadden we sowieso nodig maar verder zijn we toch een euro of €3500 kwijt voor niets.

Laat je zeker goed informeren en misschien best bij meerdere bronnen, dan kom je zeker niet voor verrassingen te staan.

Ik ga binnenkort het licht hellend dak van de keuken vervangen door EPDM.
Enige waar ik verschillende dingen van lees is waar het dampscherm te plaatsen.
Momenteel gaat de opbouw zijn; OSB-> PIR-> EPDM.
Bepaalde bronnen zeggen tussen PIR en EPDM en andere bronnen spreken van de warme zijde,
maar bedoelen ze dan onder de OSB (bovenop de houten balken) of tussen de osb en pir?

De niet geïsoleerde opbouw nu is vals plafond-> houten draagbalken-> metalen dakpanplaten.
Ik vraag me af welke bronnen zeggen dat je je dampscherm boven je isolatie moet steken, want dat gaat in tegen de basis van de basis van de theorie.

Tussen PIR & EPDM zullen ze wss wel een dampopen soort onderdak bedoelen, zoals korafleece.
Als zoiets nieuwe materie is , kan het misschien inderdaad wel eens verwarrend zijn.

maar @wiseguy444 : binnenzijde isolatie = dampdicht (dampscherm) , buitenzijde isolatie = dampopen (onderdakfolie bvb)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan