De verbouw-topic!

Ik wil geen nieuwe thread starten, maar heb toch enkele vragen over subsidies.

Vrienden van me hebben een woning in GENT gekocht, met bedoeling te verhuren.
Er moeten wel heel wat renovatie werken gebeuren.

Hoe zit dat nu juist in zijn werk voor de subsidies hiervan?

Moet je je offerte's gebruiken voor subsidies te krijgen en dus vooraf krijg je een budget?
of moet je je facturen gebruiken voor subsidies, en dus achteraf pas terug betaling?

En bij wie vraag je dit aan?
Die premies zijn voor mensen die zelf in de woning (gaan) wonen, niet voor opbrengsteigendommen.

Wel, lenen en rentesubsidie zijn ze niet in geïnteresseerd. Ze gaan het zelf wel financieren.
Maar zou idd eerder voor verbetering EPC zijn. En daar hopen ze dus een subsidie voor te krijgen...

Ik neem aan dat je daar toch ook voor een subsidie kan krijgen, ongeacht of je het nu verhuurt of zelf in gaat wonen?

Wel, lenen en rentesubsidie zijn ze niet in geïnteresseerd. Ze gaan het zelf wel financieren.
Maar zou idd eerder voor verbetering EPC zijn. En daar hopen ze dus een subsidie voor te krijgen...

Ik neem aan dat je daar toch ook voor een subsidie kan krijgen, ongeacht of je het nu verhuurt of zelf in gaat wonen?

Blijkbaar hebben ze geluk in Gent gekocht te hebben....

Blijkbaar hebben ze geluk in Gent gekocht te hebben....
Thx!

Dus aan te vragen nadat werken gedaan zijn lees ik adhv de facturen.

Pas op, ik vind het zelf ook wat grotesk hoor.
Als je financieel sterk bent en een huurwoning kan kopen om te verhuren, zou je eigenlijk geen extra financieel duwtje in de rug mogen krijgen imo. Maar ja... Is dus niet voor mij he.

70cm³. Dus eerder afhankelijk van de breedte.

Edit: er is al geantwoord 😅
Idd!

Intussen al wat rondgehoord. Was nu aan het kijken wat de meest praktische manier is om de aan en afvoer te voorzien. Ze aanbeveling werd gedaan om beiden XX cm boven de beplanting of maaiveld te voorzien. Maar niemand kon mij vertellen waarom.
De unit zal sowieso in de kelder komen, dus bv de afvoer zou ik via het gat waar nu een kelderraampje zit, naar buiten kunnen doen. Ik vraag me nu af waarom dit dus impliciet afgeraden wordt (want niet conform aanbeveling).
Raampje staat nu open en er gaat lucht naar buiten, vuile lucht in theorie, waarom is dat oké maar vuile lucht via een ventilatiesysteem niet? :thinking:

Bij de aanvoer kan ik me wel redenen verzinnen.

Ik vermoed om gewoon geen vuil en beestjes binnen te krijgen door die buis?
Een centrale afvoer van heel je ventilatiesysteem is ook een veel hoger debiet dan een enkel kelderraampje dat openstaat ...

Ze zijn hier bezig met een systeem D met WTW te plaatsen in onze bestaande woning. Alles verloopt goed maar ik heb toch enkele vraagjes. De afvoer van de droogkast naar buiten gebruiken wij niet meer omdat we een model hebben dat condens water in een bak verzameld. Voor de ventilatie moeten wij dat gat dus best dichtmaken. die mannen vragen hiervoor 250 euro maar dat lijkt mij wat veel om gewoon wat schuim in te spuiten en en dicht te plakken? of moet er nog meer gebeuren om het zo goed mogelijk te isoleren?

In ons toilet hetzelfde. Daar zit nu een verluchtingsbuis naar buiten. We zouden die dichtmaken. is dat terug hetzelfde? wat schuim in spuiten en dichtplakken?

anders kunnen we dat makkelijk zelf i guess... is 500 euro uitgespaard. Zie ik het te simpel in?

Of is het zelf helemaal de moeite niet om die dingen dicht te maken?

Ze zijn hier bezig met een systeem D met WTW te plaatsen in onze bestaande woning. Alles verloopt goed maar ik heb toch enkele vraagjes. De afvoer van de droogkast naar buiten gebruiken wij niet meer omdat we een model hebben dat condens water in een bak verzameld. Voor de ventilatie moeten wij dat gat dus best dichtmaken. die mannen vragen hiervoor 250 euro maar dat lijkt mij wat veel om gewoon wat schuim in te spuiten en en dicht te plakken? of moet er nog meer gebeuren om het zo goed mogelijk te isoleren?

In ons toilet hetzelfde. Daar zit nu een verluchtingsbuis naar buiten. We zouden die dichtmaken. is dat terug hetzelfde? wat schuim in spuiten en dichtplakken?

anders kunnen we dat makkelijk zelf i guess... is 500 euro uitgespaard. Zie ik het te simpel in?

Of is het zelf helemaal de moeite niet om die dingen dicht te maken?
Bedoelen ze dan niet eerder 250 euro om de situatie zowel langs binnen als langs buiten aan te pakken? Ik neem aan dat er een rooster in je buitenwand zit voor je droogkast, misschien zijn ze van plan dat eveneens weg te halen en 'visueel' aan te pakken? Anders zou ik inderdaad zeggen: Rol Pro Clima, paar bussen vulschuim kopen, evt restje isolatie op maat snijden, aanbrengen en zelf afplakken.

Beste leden,

Vraagje i.v.m. de verbouwpremie van de Vlaamse overheid.

Mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht die we gaan renoveren. We zijn allebei 50% eigenaar.
Ik zou al in het (bewoonbare) huis gaan wonen, en dus daar gedomicilieerd zijn. Mijn vriendin zou nog even thuis wonen.
Kan ik als 50% eigenaar de verbouwpremies aanvragen als eigenaar-bewoner? Zoja, wordt er dan rekening gehouden met beide inkomens of enkel dat van mij?

Heeft er iemand aanraders qua architect regio Gent/Deinze voor een verbouwing?
Dit mag ook (idealiter) een architect zijn dat tot casco mee begeleid. Wij kennen meerdere interieurarchitecten in de familie/kennissenkring.
Wij zijn nog op zoek naar een architect voor totaalrenovatie maar met een gelimiteerd budget (200K€).
Reeds contact gehad met architecten maar nog niet overtuigd. Sommige vragen ook wel veel geld, tot 35K excl. BTW, wat voor ons budget veel te hoog is qua ereloon..

Denk dat mijn onderstaande post/vraag misschien beter in dit topic past :).

Ik vind het oprecht moeilijk om in te schatten hoeveel een totaalrenovatie zou kosten. Ik heb wel zicht op wat er zo allemaal bij komt kijken en sommige zaken zijn doenbaar om +- een budget op te kleven zoals chape, vloeren, spouwmuurisolatie,... Zaken zoals nieuwe elektriciteit, waterleidingen, keuken, badkamer,... kan je ook een beetje schatten maar al iets moeilijker. Zaken zoals afbraakwerken van (steun)muren, poutrels plaatsen, dichtmetsen van deuren, betonplaat gieten,... vind ik dan weer zeer moeilijk.

Vind het ook niet evident om in te schatten hoe zwaar prijzen kunnen gedrukt worden als je de aannemers veel zou kunnen helpen.
Studiebureau/eventuele kosten architect is er ook zo 1 waar ik minder zicht op heb.

Zijn er hier die recent een grote renovatie hebben gedaan en eventueel inzichten hierover hebben? Zou ik sterk appreciëren gezien informatie inwinnen nooit kwaad kan. Al ben ik er mij van bewust dat er veel afhangt van oppervlakte, type werken,...

Afbraakwerken, stabiliteit, en waarschijnlijk nog wel wat zaken, kan niemand iets zinnigs over zeggen zonder er een deftige calculatie van te maken. Ervaringen bij anderen zijn ook totaal irrelevant gezien geen huis/verbouwing het zelfde is.

9nDbpx5.jpg

Aiai, centrale heeft preparé geleverd in plaats van stabilisé.

We zijn bezig met de zolder te (her)isoleren nu ze eindelijk aan het dak begonnen zijn. Hier zitten we echter met het probleem dat die gordingen lichtjes doorzakken EN dat we twee grote dakkapellen hebben waardoor de PIR-platen een erg schuine kant hebben, hoe goed we dit ook afsnijden het is onmogelijk dit perfect te doen aansluiten.
Daar komt nog eens bij dat door die kapellen, sommige kepers lichtjes gedraaid zitten waardoor de er kepers zijn die niet vlak maar onder een hoek vastgenageld zit.
Dit alles om te zeggen dat we die onvermijdelijke spleten moeten opvullen. Wat is de beste doe-het-zelf-manier anno 2023? PUR-schuim, of verder opvullen met glaswol en daar alu-tape over?

Laatst bewerkt:
Het huis dat we gekocht hebben heeft een EPC score van D - rapport kan je hier lezen.
Ik stel me de vraag, hoe waarschijnlijk is het dat we een nieuw EPC rapport zouden kunnen laten opstellen waarbij de EPC waarde slechter is zodat we aanspraak zouden kunnen maken op het renovatiekrediet? Kan ons een redelijke besparing opleveren.

Nadat we het huis bezocht hadden, leek een D-score me nogal hoog voor de staat van het huis. Het kan even goed zijn dat dat rapport rooskleuriger is voorgesteld om het interessanter te maken voor de kopers... of denk ik te ver?

Het huis dat we gekocht hebben heeft een EPC score van D - rapport kan je hier lezen.
Ik stel me de vraag, hoe waarschijnlijk is het dat we een nieuw EPC rapport zouden kunnen laten opstellen waarbij de EPC waarde slechter is zodat we aanspraak zouden kunnen maken op het renovatiekrediet? Kan ons een redelijke besparing opleveren.

Nadat we het huis bezocht hadden, leek een D-score me nogal hoog voor de staat van het huis. Het kan even goed zijn dat dat rapport rooskleuriger is voorgesteld om het interessanter te maken voor de kopers... of denk ik te ver?
Een score zal doorgaans beter zijn naarmate meer bewijsmateriaal (facturen, offertes, foto's) wordt aangeleverd. Bvb: Als je je exacte U en R waardes van je schrijnwerk en isolatie aan de verslaggever bezorgd, kan die dat rechtstreeks in de tool intypen. Als dat niet zo is, zal de software een automatische (conservatieve) schatting maken, die bijna zeker en vast slechter is.

Een EPC verslaggever heeft de plicht om maximaal met het beschikbare bewijsmateriaal te werk te gaan, maar mag in geen enkel geval destructief onderzoek voeren: Zit je isolatie volledig verborgen, dan kan de verslaggever alleen afgaan op foto's, offertes, facturen die jij aanlevert.

De manier om een slechtere EPC score te hebben is de verslaggever dus gewoon amper info te geven. Ik weet alleen niet in welke mate een verslaggever toegang heeft tot al het bewijsmateriaal uit vorige verslagen.

Terug
Bovenaan