Ik ben aan het zien voor chape (en vloerder)
Ondertussen ben ik het noorden wat kwijt.
Enerzijds is er anhydrietgebonden vloeichape, anderzijds gewone chape met additief (vb ExcellFloor).
Beide kunnen met beperkte opbouwhoogte (5 cm chape met daarin vloerverwarming, dus een 3 cm boven de buisjes).
Maar welke is het meest aangeraden?
Op de ene site lees je dat vloeichape minder uitzet, buigzamer en dus minder snel scheurt, op de andere site lees je dat gewone chape minder snel barsten heeft.
Gelijkaardig voor tegels. De ene zegt dat S2 lijm voldoende is, zelfs voor tegels 90x90 of nog groter, de andere zegt dat een ontkoppelingsmat nodig is.
Aannemer 1 is een vloerder die ook chapt, ze gebruiken ExcellFloor cementgebonden chape en zeggen dat ontkoppelingsmat noodzakelijk is
Vloerder 2 zegt dat S2 lijm de verschillen opvangt
Vloerder 3 laat de keuze tussen speciale lijm of ontkoppelingsmat bij grotere formaten
de vragen die ik heb
1) is er een verschil kwa uitzetting tussen vloeichape en gewone chape met additief?
2) zijn er voor de rest voor of nadelen om voor de ene of de andere chape te kiezen (buiten dat vloeichape wat duurder is)
3) Iemand ervaring met S2 of vergelijkbare lijm? is dat idd een alternatief voor ontkoppelingsmat?
4) is er een verschil tussen dat je je tegels in verband legt of ze allemaal uitlijnt? Want onze voorkeur is in verband leggen.
We moeten de tegels nog kiezen, maar wil me niet per se beperken tot 60x60.