De verbouw-topic!

Het huis dat we gekocht hebben heeft een EPC score van D - rapport kan je hier lezen.
Ik stel me de vraag, hoe waarschijnlijk is het dat we een nieuw EPC rapport zouden kunnen laten opstellen waarbij de EPC waarde slechter is zodat we aanspraak zouden kunnen maken op het renovatiekrediet? Kan ons een redelijke besparing opleveren.

Nadat we het huis bezocht hadden, leek een D-score me nogal hoog voor de staat van het huis. Het kan even goed zijn dat dat rapport rooskleuriger is voorgesteld om het interessanter te maken voor de kopers... of denk ik te ver?

Is niet onhaalbaar (zeker als je meer tegen de E aanleunt). Een verslaggever die wat meedenkt is altijd handig daarvoor.

Iemand reeds ervaring met uw kruipkelder te isoleren met icynene? Alsook een richtprijs per m² (+dikte in cm)?

Best proberen om toch iets van isolatie te steken hebben ze tegen mij gezegd. Die eerste cm's zijn de belangrijkste.

Ik ben opzoek naar advies voor onze situatie.

Wij wonen in een woning die wij hebben gekocht in een stadsontwikkelingsproject. Dit is dus een volledige wijk met tal van dezelfde type woningen. Sommige woningen bestaan uit 3 verdiepingen onze woning bestaat uit 2 verdiepingen.

Nu hebben wij interesse om te kijken of het mogelijk zou zijn om een verdieping bij te bouwen.

Wij hebben echter geen idee waar te beginnen. Moeten wij eerst naar de gemeente gaan om daar te bekijken of wij dit mogen doen. Gaan zij bij de gemeente ons kunnen informeren wat er mogelijk is in onze situatie, en of wij mogen afwijken van de bouwvergunning.

Of contacteren we best een architect, om eerst te bespreken wat de kostprijs hiervan zou zijn en is het dan de architect die kijkt wat er mogelijk is met de bouwvergunning?

In eerste instantie willen wij dus weten of wij een verdieping mogen bijbouwen en indien wel zouden we een realistische schatting moeten hebben van de kostprijs.

Ik zou eerst bij de gemeente gaan horen.

Maar een verdiep bijbouwen lijkt me geen sinecure. Ik zou dan nog eerder uitkijken naar een nieuwe woning dan de miserie die met zo'n project gepaard zal gaan.

We zitten hier met een oude gas condensatie ketel van 2004. Deze wordt dus 20jaar.
Sinds we hier wonen 2015 nog geen pannes of storingen op gehad.
Twee jaarlijks onderhoud is pas uitgevoerd en de rendement waarden zijn nog behoorlijk goed. 99% en 103%

Zou ik deze periodiek vervangen of wachten tot hij sneuvelt. We zouden weer voor een gewone gas condensatie ketel gaan.
Warmtepomp ik geloof er niet in voor een bestaande woning..

We zitten hier met een oude gas condensatie ketel van 2004. Deze wordt dus 20jaar.
Sinds we hier wonen 2015 nog geen pannes of storingen op gehad.
Twee jaarlijks onderhoud is pas uitgevoerd en de rendement waarden zijn nog behoorlijk goed. 99% en 103%

Zou ik deze periodiek vervangen of wachten tot hij sneuvelt. We zouden weer voor een gewone gas condensatie ketel gaan.
Warmtepomp ik geloof er niet in voor een bestaande woning..
In een bestaande woning heeft dat idd alleen zin als deze zeer goed geïsoleerd is en de verwarming het liefst dan vloerverwarming is, gecombineerd met zonnepanelen.

Ik ben opzoek naar advies voor onze situatie.

Wij wonen in een woning die wij hebben gekocht in een stadsontwikkelingsproject. Dit is dus een volledige wijk met tal van dezelfde type woningen. Sommige woningen bestaan uit 3 verdiepingen onze woning bestaat uit 2 verdiepingen.

Nu hebben wij interesse om te kijken of het mogelijk zou zijn om een verdieping bij te bouwen.

Wij hebben echter geen idee waar te beginnen. Moeten wij eerst naar de gemeente gaan om daar te bekijken of wij dit mogen doen. Gaan zij bij de gemeente ons kunnen informeren wat er mogelijk is in onze situatie, en of wij mogen afwijken van de bouwvergunning.

Of contacteren we best een architect, om eerst te bespreken wat de kostprijs hiervan zou zijn en is het dan de architect die kijkt wat er mogelijk is met de bouwvergunning?

In eerste instantie willen wij dus weten of wij een verdieping mogen bijbouwen en indien wel zouden we een realistische schatting moeten hebben van de kostprijs.

Plat dak/hellend dak + welke kosten hebben jullie in jullie hoofd/beschikbaar?
Sowieso eerst naar gemeente om voorschriften te weten, als daar geen 3e verdiep op mag heeft die architect weinig zin

Plat dak/hellend dak + welke kosten hebben jullie in jullie hoofd/beschikbaar?
Sowieso eerst naar gemeente om voorschriften te weten, als daar geen 3e verdiep op mag heeft die architect weinig zin
Plat dak. Bedoeling zou zijn om een slaapkamer/bureau en badkamer te creëren.

Hiervoor zouden we ongeveer 125 000 EUR kunnen voor voorzien met nog wat marge naar boven. Maar geen idee of dit genoeg zal zijn.

Verhuizen doen we liever niet. Er zijn teveel positieve punten aan onze woning die we niet willen opgeven.

Plat dak. Bedoeling zou zijn om een slaapkamer/bureau en badkamer te creëren.

Hiervoor zouden we ongeveer 125 000 EUR kunnen voor voorzien met nog wat marge naar boven. Maar geen idee of dit genoeg zal zijn.

Verhuizen doen we liever niet. Er zijn teveel positieve punten aan onze woning die we niet willen opgeven.

Ik weet niet hoe groot het is en ken te weinig van je huis (draagstructuur, beton/houten dak/…), maar een optopping is vrij ingrijpend. Als je alles laat doen denk ik dat je best vergelijkt met een nieuwbouw, 1800/m2? Zou daar zelfs wat marge bijtellen omdat 100m2 aanbouwen op een gebouw complexer is dan 100m2 aanbouw op de glvl

Een vraagje voor (ver) in de toekomst,

In onze woonkamer hebben we op dit moment laminaat liggen. Die is niet meer perfect maar met kinderen goed genoeg om te laten liggen (fietsjes, keukentjes en andere dingen die krassen geven)…
Onze volgende vloer zou iets in de trend van een tegel of keramisch parket zijn icm vloerverwarming.

In de woonkamer zijn er twee radiatoren en dus twee aansluitingen. Zou het mogelijk zijn om de vloerverwarming daarop aan te sluiten of wil dat zeggen dat ik nieuwe leidingen moet trekken tot de ketel (= zolder)?

Ik ben aan het zien voor chape (en vloerder)
Ondertussen ben ik het noorden wat kwijt.

Enerzijds is er anhydrietgebonden vloeichape, anderzijds gewone chape met additief (vb ExcellFloor).
Beide kunnen met beperkte opbouwhoogte (5 cm chape met daarin vloerverwarming, dus een 3 cm boven de buisjes).
Maar welke is het meest aangeraden?
Op de ene site lees je dat vloeichape minder uitzet, buigzamer en dus minder snel scheurt, op de andere site lees je dat gewone chape minder snel barsten heeft.

Gelijkaardig voor tegels. De ene zegt dat S2 lijm voldoende is, zelfs voor tegels 90x90 of nog groter, de andere zegt dat een ontkoppelingsmat nodig is.

Aannemer 1 is een vloerder die ook chapt, ze gebruiken ExcellFloor cementgebonden chape en zeggen dat ontkoppelingsmat noodzakelijk is
Vloerder 2 zegt dat S2 lijm de verschillen opvangt
Vloerder 3 laat de keuze tussen speciale lijm of ontkoppelingsmat bij grotere formaten

de vragen die ik heb
1) is er een verschil kwa uitzetting tussen vloeichape en gewone chape met additief?
2) zijn er voor de rest voor of nadelen om voor de ene of de andere chape te kiezen (buiten dat vloeichape wat duurder is)
3) Iemand ervaring met S2 of vergelijkbare lijm? is dat idd een alternatief voor ontkoppelingsmat?
4) is er een verschil tussen dat je je tegels in verband legt of ze allemaal uitlijnt? Want onze voorkeur is in verband leggen.

We moeten de tegels nog kiezen, maar wil me niet per se beperken tot 60x60.

Bij vloerverwarming gecombineerd met tegels groter dan 60x60 zou ik sowieso met ontkoppelingsmat en uitzetvoegen werken.
Sommige tegels van deze afmeting of groter zullen het misschien kunnen zonder, maar wil jij het risico lopen?

bij het 'in verband leggen' moet je wel goed rekeninghouden met de uitzettingsvoegen. In een langse voeg van een tegelvloer is makkelijk in te slijpen en een elastischvoegmiddel te gebruiken, bij dwars op de 'leg richting' ga je altijd een lelijke voeg krijgen.

/edit: afbeeldingen toegevoegd

dwarse voeg:
FypkffMfbbqsyaH1IFxqYCIc.jpg

langse voeg:
BNHEyqrXDN3iEQq014q8XS47.jpg

Laatst bewerkt:
Over vloeren gesproken, bovenverdieping:
worden er nog grenen/vuren planchetten gebruikt? Dat zou wel een passende look hebben in mn huis.
Voor / nadelen? Ondergrond is houten structuur , 2 x OSB geschrankt

Over vloeren gesproken, bovenverdieping:
worden er nog grenen/vuren planchetten gebruikt? Dat zou wel een passende look hebben in mn huis.
Voor / nadelen? Ondergrond is houten structuur , 2 x OSB geschrankt
Ja hoor dat wordt nog altijd (af en toe) toegepast. Maar als je dat op je OSB bevestigd is het eigenlijk gewoon een soort parket en hoef je geen minimaal 21mm dikte te hebben. Omdat als het op de OSB ligt, de grenen planchetten niet dragend zijn, is 10mm in principe al genoeg.

Ik ga hier de bijbouw voor mijn zaak nog eens terug oppikken.
Koer achteraan overkappen, dus 3 muren en een plat dak er op.

mogelijks met stuk uit de achtergevel te halen en een poutrelle te steken voor eren mooie opening naar de nieuwe ruimte.

2j geleden vroeg een architect hiervoor 6000 euro excl btw voor het papierwerk, dat leek me waanzin voor zo'n klein project.

Kan je met een technisch tekenaar ook al verder voor de bouwaanvraag?

mm oké, ik had 2j geleden toen ik dit eerst bekeek wel eens contact met mensen die dit allemaal konden voorzien, zijnde technisch tekenaars geloof ik. Maar kan ze niet meer terug vinden. Was toen rond de 2000€ wat acceptabel is.

maar 6000 euro papierwerk voor zo'n klein project is compleet van de pot gerukt.

mm oké, ik had 2j geleden toen ik dit eerst bekeek wel eens contact met mensen die dit allemaal konden voorzien, zijnde technisch tekenaars geloof ik. Maar kan ze niet meer terug vinden. Was toen rond de 2000€ wat acceptabel is.

maar 6000 euro papierwerk voor zo'n klein project is compleet van de pot gerukt.
Vraag eens een andere architect, want da's precies wel een prijs gemaakt om het gewoon niet te willen doen :p

Terug
Bovenaan