De vergrijzing

Wanneer ga jij met pensioen?

• Ik? Binnen minder dan 5 jaar.

• Binnen meer dan 5 jaar.

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

R@ndom

Active member
Na wat zoekwerk merkte ik op dat er geen topic over dit interessante gegeven bestaat?
Hoog tijd dat de BG community haar licht laat schijnen over dit onderwerp.

Ikzelf heb nog een paar jaar te gaan en heb de keuze (volgens my pension).
  • Werken tot ik 43 jaar gewerkt/bijdrage jaren heb en met pensioen gaan.
  • Werken tot ik 45 jaar gewerkt/bijdrage jaren heb en met pensioen gaan.
  • Werken tot de wettelijke pensioen leeftijd van 66 jaar bereikt heb (vanzelevenniet).
Hoe lang mag/moet je nog? Langer doorwerken want ik krijg er niet genoeg van? Ik ben zelfstandig welk pensioen? Tegen dat ik er ben bestaat er geen pensioen meer?
Etc ...

michael-jackson-popcorn.gif

Maart 2053 ten vroegste voor een carrière van >42j en 65 jaar oud zijn :unsure:

Werken tot 67 ipv 65 levert nog geen 50/maand netto meer op dus hard pass
En voor afgekochte studiejaren te laten renderen zou ik veel langer moeten blijven leven na mijn pensioen dan wat ik realistisch acht...

Laatst bewerkt:
Toen ik mijn belastingaangifte moest invullen en ik ingelogd was in de systemen van de overheid toch ook even gekeken: augustus 2049 vroegste datum. Augustus 2053 voor een volledig pensioen. Niet dat die data wat uit doen want tegen dan zijn die nog 5x veranderd.
Voor mij is het nu al een uitgemaakte zaak. Ik zit met een chronische aandoening waar op een manier mee te leven valt maar die mij uit statistieken bepaald wel gemiddeld 13 jaar sneller zal doen overlijden. Als ik dan de gemiddelde leeftijd van een man in België neem en daar 13 jaar van afdoe dan begint het toch zeer nipt te worden om mijn pensioen ooit te halen. Vandaar ook dat ik geen jaren van studie ga afkopen want ik zou ook nog tijdje moeten leven eer ik daar profijt ga uit halen. Nou ja statistieken zijn ook maar statistieken en voor hetzelfde geld word ik 100 (of lig ik volgende week al dood) maar ik ga het risico toch niet nemen en proberen om nog enkele jaren van het leven te genieten na het werken. De eerst mogelijke datum dat ik kan stoppen met werken zal ik dus ook stoppen met werken.
Of er dan nog pensioen zal zijn is een andere vraag maar we zullen maar alvast maken dat we een spaarpotje opzij staan hebben.

Die vraag heb ik mezelf ook lang gesteld , de 45 jaar volmaken of de eerstvolgende datum(43 jaar), ik zo snel het kan heb ik beslist voor die lousy 50 € meer ga ik me niet laten kennen. De 1/2 trouwboek zegt dan , ja maar in die 2 extra jaar heb je nog eindejaar premie, verlofgeld etc als je dat bij elkaar telt en dat is idd waar maar ik heb er zelf geen zin meer in, de motivatie ontbreekt me.
Als je op je 67 dood valt of op een paar maand weg zijt met een agressieve kanker(zoals mijn vader) heb je niks gehad en zijde voor de staat zeer goed geweest ... carpe diem zo snel mogelijk.

Los van het feit wanneer je op pensioen kan/mag wordt er hier klassiek een wat vreemde redenering gemaakt naar inkomen toe:
  • die 50 € verschil zal in werkelijkheid eerder 500 a 1500 € verschil zijn want je moet niet vergelijken met je pensioen op bvb 63 maar met je loon op 63.
En verder is het voor diegenen die kunnen kiezen eenvoudig: blijf werken als je je daar goed bij voelt, indien niet - gewoon asap op pensioen, zolang je het financieel kan dragen uiteraard.

Die 50€ gaat over het verschil tussen 43 en 45 jaar gewerkt en uw pensioen , vb 1500 € bij een carrière van 43 jaar en indien je tot 45 jaar carrière wenst verder te werken 1550 € , dat maakt het verschil niet die 50€ (voor sommige mensen toch)
Uiteraard (da hoop ik toch) is het verschil tussen (blijven) werken en pensioen veel groter.

michael-jackson-popcorn.gif

Maart 2053 ten vroegste voor een carrière van >42j en 65 jaar oud zijn :unsure:

Werken tot 67 ipv 65 levert nog geen 50/maand netto meer op dus hard pass
En voor afgekochte studiejaren te laten renderen zou ik veel langer moeten blijven leven na mijn pensioen dan wat ik realistisch acht...

Vergeet ook het verschil in belastingstarief van je groepsverzekering niet he. Bij een volle loopbaan geniet je een verlaagd tarief en in combinatie met die 50euro (als je nog 10jaar pensioen trekt) gaat het soms over veel geld.

De grote onderliggende vraag is natuurlijk steeds: hoe erg vind je het om te gaan werken :p

Vergeet ook het verschil in belastingstarief van je groepsverzekering niet he. Bij een volle loopbaan geniet je een verlaagd tarief en in combinatie met die 50euro (als je nog 10jaar pensioen trekt) gaat het soms over veel geld.

De grote onderliggende vraag is natuurlijk steeds: hoe erg vind je het om te gaan werken :p
Ik heb geen groepsverzekering.

Werken vind ik niet zo erg.
Het besef dat hoe later je op pensioen kan, hoe minder goede en gezonde jaren je nog resten vind ik erger.

Hier het vroegste in 2048 na loopbaan van 37jaar.

Men ma heeft haar pensioen niet gehaald door ziekte dus ik heb ook besloten het vroegst mogelijk te stoppen met werken.

Is dat ergens te vinden? Hoeveel van de 100 Belgen halen de pensioenleeftijd geteld vanaf dat ze gaan werken en bijdragen aan het systeem?

Is dat ergens te vinden? Hoeveel van de 100 Belgen halen de pensioenleeftijd geteld vanaf dat ze gaan werken en bijdragen aan het systeem?
Hier kan je 1 en ander uit afleiden

Nog 33 jaar te gaan voor een volwaardig pensioen binnen de huidige regelgeving. Gezien mijn voorgangers (mijn vader is tot aan 56 jaar geraakt, mijn oom was 42 toen het licht uit ging) redelijk snel de pijp aan maarten gegeven hebben reken ik eigenlijk niet meer op mijn pensioen maar doe ik gewoon een job waar ik mij erg goed bij voel en die eigenlijk merendeel van de tijd niet aanvoelt als werken. Dus eigenlijk maakt het mij geen hol uit wanneer ik op pensioen mag, het enige wat ik wil is zo lang mogelijk genieten van mijn naasten rondom mij.

Ik heb geen groepsverzekering.

Werken vind ik niet zo erg.
Het besef dat hoe later je op pensioen kan, hoe minder goede en gezonde jaren je nog resten vind ik erger.
Same bij mij, pensioen lijkt me meer om te reizen en dergelijke op een gezonde manier, niet om te verkommeren in een rusthuis.

Maar de enigste oplossing tegen de vergrijzing is gewoon dat we met zijn allen allemaal langer gaan werken. De pensioenleeftijd van 65 werd ingevoerd in een periode toen mensen gemiddeld maar 50 jaar oud werden of dergelijke.

En migratie is ook maar een korte termijnoplossing aangezien die mensen ook vergrijzen.

Laatst bewerkt:
Zijn er mensen hier die hun studiejaren hebben afgekocht of van plan zijn om dat te doen?

Niet doen, is het 100% niet waard (en de overheid weet dit ofc).

Hoe zit het eigenlijk als je boven het pensioenplafond zit? Zoals ik het zie zouden studiejaren afkopen voor mij vooral voordelig zijn omdat ik dan een aantal jaren minder moet werken of zie ik dit verkeerd?

Indien ik effectief wat jaren sneller zou kunnen gaan zou ik dit wel durven doen. Die jaren langer werken hebben toch geen enkele impact op mijn wettelijk pensioen en voor zover ik er zicht op heb gaat de impact van mijn aanvullend pensioen toch te verwaarlozen zijn.
Sterker nog, door de aanpassingen aan het wettelijk pensioenplafond wordt ik waarschijnlijk voor ettelijke duizenden euro's "int zak gezet" door de manier waarop onze pensioenspaarplannen werken.

Hoe zit het eigenlijk als je boven het pensioenplafond zit? Zoals ik het zie zouden studiejaren afkopen voor mij vooral voordelig zijn omdat ik dan een aantal jaren minder moet werken of zie ik dit verkeerd?

Indien ik effectief wat jaren sneller zou kunnen gaan zou ik dit wel durven doen. Die jaren langer werken hebben toch geen enkele impact op mijn wettelijk pensioen en voor zover ik er zicht op heb gaat de impact van mijn aanvullend pensioen toch te verwaarlozen zijn.
Sterker nog, door de aanpassingen aan het wettelijk pensioenplafond wordt ik waarschijnlijk voor ettelijke duizenden euro's "int zak gezet" door de manier waarop onze pensioenspaarplannen werken.
Het afkopen van je studiejaren heeft geen enkele invloed op uw vroegste pensioendatum.

Enkel op de hoogte van uw pensioen.

2048 mag ik ten vroegste gaan. 61 jaar oud dan. 42 gewerkte jaren.

Ben wel van plan om vroeger af te klokken.

Zodra ik de huuropbrengsten van 2 woningen zuiver mag bijhouden en jaarlijks een kleine 10K dividend uit aandelen bij trek hang ik mijn jas aan de kapstok. (Hoop dat dit op +-45 is).

Zal mijn dag wel vullen met andere geestdodende dingen dan gaan werken. Al ga ik duiven melken of elke dag dezelfde haag snoeien.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan