De vergrijzing

Wanneer ga jij met pensioen?

• Ik? Binnen minder dan 5 jaar.

• Binnen meer dan 5 jaar.

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
2048 mag ik ten vroegste gaan. 61 jaar oud dan. 42 gewerkte jaren.

Ben wel van plan om vroeger af te klokken.

Zodra ik de huuropbrengsten van 2 woningen zuiver mag bijhouden en jaarlijks een kleine 10K dividend uit aandelen bij trek hang ik mijn jas aan de kapstok. (Hoop dat dit op +-45 is).

Zal mijn dag wel vullen met andere geestdodende dingen dan gaan werken. Al ga ik duiven melken of elke dag dezelfde haag snoeien.
Dat heb je wel goed voor mekaar, ik schat dat ik even oud ben als jou en ik kan enkel hopen mijn appartement af te betalen tot mijn 54ste

Ik kan in 2041 op pensioen. Dan ben ik 63 en heb ik 42 gewerkte jaren. Ofwel in 2045 als ik 85€ meer wil per maand.

Op mijn 60e kan ik 4/5e werken met een klein loonverlies, dus ik denk wel dat ik dat ga doen.

1 mei 2054 ten vroegste. Nog iets minder dan 32 jaar ploeteren :sop:
En als ik €10 meer wil per maand moet ik nog anderhalf jaar langer. Thanks but no, thanks.

25% legt het loodje voor dat ze 65 zijn, en daarna gaat het exponentieel naar boven. Ge kunt zien dat we nu al botsen tegen de limieten van onze huidige medische kennis. Tenzij er serieuze vooruitgangen komen op vlak van kankerbestrijding, hart en vaatziekten en men de obesitas-epidemie volledig kan nekken (good luck), zal je die curve de komende decennia verder zien afvlakken.

Die toch wel grote kans om vroegtijdig dood te gaan in het achterhoofd houdende. Plus de bijna 100% kans dat men de pensioenleeftijd nog hoger zal instellen (naar 70) de komende 30 jaar, tell me why ik nog een fuck zou geven over die fabeltjes die men verteld op mypension.be? Op pensioen gaan is bijna gewoon een illusie geworden voor de jongeren van vandaag.

Ge zou beter nu al part time gaan werken en genieten van het leven ipv een noest werkende Vlaming te zijn en tegen uzelf te zeggen "ik ga wel genieten eenmaal op pensioen ben". Of ge kunt noest werken en investeren en zorgen voor uw eigen pensioen tegen dat ge 50 zijt. Maar die discipline is voor weinig mensen weggelegd.

Laatst bewerkt:
Of die laatste 2 combineren.
Hard werken en lang uitbollen zonder echte financiële verplichtingen.

Ik ben pas op mijn 25e beginnen werken, en ik geloof dat ik maar 2 keuzes heb: op pensioen gaan op mijn 66e of 67e. Ik ben er compleet niet mee bezig, maar ga ervan uit dat ik (indien nodig) wel vroeger zal kunnen stoppen met werken.

Wat me uit de antwoorden in dit topic wel opvalt, is hoe weinig goesting we blijken te hebben om te werken. Als het financieel mogelijk is (bv. je wint een win for life, krijgt een onverwachte erfenis, de beleggingen boeren goed, ...) zouden we wellicht allemaal stoppen met werken of een hobby-job gaan doen. Laat staan dat we ons tot ons 67e alle dagen naar het kantoor of de fabriek zouden begeven.

Ergens benijd ik wel mensen voor wie werken niet aanvoelt als werken. Veel professoren beschouwen hun werk eigenlijk als hun levensgrote hobby, die ze ook na hun emeritaat/pensioen gewoon verderzetten.

Ik ben pas op mijn 25e beginnen werken, en ik geloof dat ik maar 2 keuzes heb: op pensioen gaan op mijn 66e of 67e. Ik ben er compleet niet mee bezig, maar ga ervan uit dat ik (indien nodig) wel vroeger zal kunnen stoppen met werken.

Wat me uit de antwoorden in dit topic wel opvalt, is hoe weinig goesting we blijken te hebben om te werken. Als het financieel mogelijk is (bv. je wint een win for life, krijgt een onverwachte erfenis, de beleggingen boeren goed, ...) zouden we wellicht allemaal stoppen met werken of een hobby-job gaan doen. Laat staan dat we ons tot ons 67e alle dagen naar het kantoor of de fabriek zouden begeven.

Ergens benijd ik wel mensen voor wie werken niet aanvoelt als werken. Veel professoren beschouwen hun werk eigenlijk als hun levensgrote hobby, die ze ook na hun emeritaat/pensioen gewoon verderzetten.
En dan lees je in de thread daarover dat er toch best veel zijn die zouden blijven werken (don't ask me why).

Hier mag ik op pensioen in 2052 (op mijn 64). Of 3 jaar later voor 62€ extra...

Studiejaren afkopen zorgt voor een winst van 38€/maand, maar kost 5994€ ==> Na 13 jaar haal ik er pas winst uit en dus op mijn 77. Laat dus maar...

Als ik op mijn 50e stop met werken, zakt mijn pensioen met 337€. maar ge moet dan natuurlijk wel ongeveer 14 jaar * 12maand * 2000€ = 336000€ opzij hebben staan op een passief inkomen hebben.

Ten vroegste in 2046. Maar nu ik net keek zag ik dat er bij mijn loopbaan staat dat ik nog steeds werknemer ben ipv ambtenaar?

Of ben je pas ambtenaar als je statutair bent?

Ten vroegste in 2046. Maar nu ik net keek zag ik dat er bij mijn loopbaan staat dat ik nog steeds werknemer ben ipv ambtenaar?

Of ben je pas ambtenaar als je statutair bent?
Jeps, ambtenaar is statutair voor pensioenrechten e.d.
Contractueel bij de overheid is gewoon het stelsel zoals in de privé.

En dan lees je in de thread daarover dat er toch best veel zijn die zouden blijven werken (don't ask me why).
Voor sommigen zijn hun collega's of klanten de enige mensen die ze kennen of zien op een dag, als die stoppen met werken komen ze in isolement terecht en kan het rap gedaan zijn. Wij kenden vroeger iemand met een kruidenierswinkeltje, als ik me goed herinner was die zo goed als elke dag open en klopte die minstens 12u per dag. Als je zo een leven hebt is er weinig tijd voor familie of om sociale contacten uit te bouwen, je praatje met de klanten is dan de enige vorm van sociaal contact die je hebt. Ik kan me goed voorstellen dat die mensen werken tot ze er letterlijk bij doodvallen.

Mijn vroegste pensioendatum is 2048 (62j). En vanaf 2053 (67) komt er 40€/m bij van de privé.

Dan heb ik een "gemeenschappelijke" datum in 2049, kom ik aan 40€ extra.

M'n wettelijke datum is 2053. Da komt op 140€/m extra tov m'n vroegste.. (of 100 tov dat met dat stuk van privé erbij)

Vroegste datum 1 mei 2041. Wettelijke pensioendatum 01 maart 2046 (scheelt 117€ netto per maand)
Die 117€ kunnen ze steken waar...

Ik denk dat velen nu ook wel een nogal geromantiseerd beeld hebben van het pensioen (of de werkloosheid). Tof zo opstaan wanneer je wil en absolute vrijheid. Maar vereenzaming is nu ook wel een realistisch scenario.

Zeker op pensioenleeftijd zijn er hopen mensen die geen partner (meer) hebben, en de vriendschappen zijn ook verwaterd.

Je hebt mensen die daar goed me omgaan, en je hebt er die gewoon de uren aftellen tot er "iets" op tv is en ze daarna kunnen gaan slapen.

Ik doe mijn job ook gewoon graag, mijn einddatum is 2050 ongeveer, maar ik zit totaal niet af te te tellen tot het zover is.

Ik denk dat velen nu ook wel een nogal geromantiseerd beeld hebben van het pensioen (of de werkloosheid). Tof zo opstaan wanneer je wil en absolute vrijheid. Maar vereenzaming is nu ook wel een realistisch scenario.
Dit is volgens mij al minder aanwezig bij de huidige werkende generatie, vroeger zagen ze werken meer als een verplichting die je moest nakomen terwijl het nu voor meer mensen iets is dat ze willen doen.

Dit is volgens mij al minder aanwezig bij de huidige werkende generatie, vroeger zagen ze werken meer als een verplichting die je moest nakomen terwijl het nu voor meer mensen iets is dat ze willen doen.
Ik zou dat ook niet overschatten, voor heel wat mensen met goed diploma en ditto job kan dat zo zijn, maar voor wie dat niet heeft zal het wel vooral een verplichting zijn.

Je hebt mensen die daar goed me omgaan, en je hebt er die gewoon de uren aftellen tot er "iets" op tv is en ze daarna kunnen gaan slapen.
Dat is zeker waar wat ge zegt, ook van die vereenzaming. Maar ik denk dat dat bij de huidige generaties minder zal zijn. Die hebben namelijk veel digitale hulpmiddelen (computer, internet, smartphone) om zich bezig te houden. Er zijn meer mogelijkheden om contact te zoeken met anderen op digitale manier. De oudere generaties die zijn daar nie mee opgegroeid dus het enigste dat die kennen is tv.

Oud zijn suckt gewoon hoe ge het nu draait of keert. Maar ik denk dat het ook afhangt van de persoon. Veel oudjes die er nog iets van maken (reizen, wandelen, sporten, hobbies) en veel mensen die gaan verkommeren in hun zetel.

Zeker op pensioenleeftijd zijn er hopen mensen die geen partner (meer) hebben, en de vriendschappen zijn ook verwaterd.

Tis dat he. Voor mij persoonlijk zou het ideaal zijn moest ik gewoon deeltijds kunnen werken. 3 à 4 dagen per week mij nuttig maken en wat sociaal zijn met collega's en de rest van de tijd doen wat je wil. Ik denk dat je ook langer blijft leven zo. Je moet een doel hebben, een reden om 's ochtends op te staan.

Terug
Bovenaan