De verkiezingsdag

Vriendin is om 8u gegaan omdat ze om 9u30 moet beginnen werken. De stemcomputers werken nu om 8u30 nog steeds niet, dus ze moet zonder te stemmen vertrekken. Weer allemaal goed geregeld.
Nu, haar werkgever wil geen attest geven dat ze moet werken vandaag omdat ze voor dat ze gaat nog kon stemmen, maar nu staat ze daar zonder attest of stempel op haar stembrief. De kans dat er een boete volgt is bijna nihil, maar dat zou ze dan wel kunnen aanvechten zeker?

Best wel ondoordacht van de werkgever om geen attest te willen voorzien, uit vorige verkiezingen is toch al gebleken dat problemen met stemcomputers nu eenmaal kunnen voorvallen...

Phew. Hier om 8.30u gaan kijken. Er stond een wachtrij van 300m lang.

Direct naar huis gegaan. Ik ga straks wel terug. Mensen staan blijkbaar graag in een wachtrij...

Ik was alvast supersnel binnen en buiten. Al blijf ik verbaasd hoeveel mensen er persé met de auto moeten gaan stemmen. Zeker met dit weer. Met de fiets ben je eender waar in het dorp op en af gefietst naar het stembureau op de tijd dat je enkel nog maar de parking af bent. Laat staan het naar daar rijden (in de file) en het weggeraken (in de file).

Als je slecht te been bent, alle begrip he, dat niet iedereen te voet/met de fiets gaat. Dat vind ik logisch. Maar met de hele rijen auto's voorbij te fietsen zag ik toch genoeg mensen die wellicht zelfs te voet sneller waren geweest bij wijze van spreken.

Best wel ondoordacht van de werkgever om geen attest te willen voorzien, uit vorige verkiezingen is toch al gebleken dat problemen met stemcomputers nu eenmaal kunnen voorvallen...
Is dat dan gewoon moeilijk doen om moeilijk te doen? Ik zou gewoon blijven wachten in de rij, die werkgever zou dan de hoogste boom in mogen.

Meest ongeorganiseerde stemming tot nu toe, en heb er toch al wat meegemaakt. Er was zelfs geen plaats gemaakt om mensen terug buiten te laten. Was vroeg gegaan en om 8u05 stond er al een superlange rij tot buiten.

Bon, bolletje gekleurd, papiertjes in de bus gesmeten en nu voor de rest van de zondag genieten

Is dat dan gewoon moeilijk doen om moeilijk te doen? Ik zou gewoon blijven wachten in de rij, die werkgever zou dan de hoogste boom in mogen.
Als de informatie van elders op het forum klopt, namelijk dat je werkgever tijd moet voorzien (wel onbetaald welliswaar) om te kunnen gaan stemmen als je dat wilt, dan zou je in dit geval inderdaad moeten kunnen blijven staan. Natuurlijk wel de werkgever op de hoogte brengen dan.

"Beste, er zijn problemen op het stembureau waardoor ik niet direct kan stemmen. Gezien ik geen attest bekomen heb van uwentwege dat ik niet kan gaan stemmen, zal ik hier moeten blijven tot de problemen verholpen zijn. Ik zal hierdoor later aanwezig zijn op het werk."

Lijkt me een geldige reden gezien dit verplicht is van de overheid uit.

Rond 9 uur gaan stemmen, op 5 minuten binnen en buiten.

Wel tot in het stemhokje getwijfeld. 😬 De eerste keer dat ik niet 3x op dezelfde partij heb gestemd.

Hoe beleef jij deze hoogdag van de democratie?
EK atletiek, wielrennen en tennis bekijken op TV. Een toerke gaan lopen. Even naar ons moeder. Met vrienden een wijntje drinken.

Gaan stemmen zelf? Er in! Er uit! En klaar. Op 5 minuten is dat geflikt.
Want ik had nog geluk. Overal een heel lange wachtrij maar het lokaal waar ik moest stemmen was juist helemaal leeg.

Als de informatie van elders op het forum klopt, namelijk dat je werkgever tijd moet voorzien (wel onbetaald welliswaar) om te kunnen gaan stemmen als je dat wilt, dan zou je in dit geval inderdaad moeten kunnen blijven staan. Natuurlijk wel de werkgever op de hoogte brengen dan.

"Beste, er zijn problemen op het stembureau waardoor ik niet direct kan stemmen. Gezien ik geen attest bekomen heb van uwentwege dat ik niet kan gaan stemmen, zal ik hier moeten blijven tot de problemen verholpen zijn. Ik zal hierdoor later aanwezig zijn op het werk."

Lijkt me een geldige reden gezien dit verplicht is van de overheid uit.
En dan zet je jezelf in je zak want dan gaan ze dat lekker van uw loon aftrekken.

En dan zet je jezelf in je zak want dan gaan ze dat lekker van uw loon aftrekken.
Worst case, misschien. Maar ik ga er vanuit gaan dat dit eerder als "overmacht door onvoorziene omstandigheid" zal aanzien worden. Als je door onvoorziene omstandigheden later op het werk komt, moet je werkgever je loon gewoon uitbetalen.

Daarnet om 8u30 gegaan en was op 10 minuten binnen en buiten. Daarna direct door naar de bakker en moest er even lang aanschuiven...

Daarnet in Delhaize een bejaarde vrouw kei fier tegen mij aan de kassa dat ze haar 3e was deze ochtend die kon kiezen :ROFLMAO:

Tragikomisch hoe de verkiezingen verlopen als je de timeline eens doorneemt:
- Heel wat laptops en stemcomputers die niet werken
- USB-sticks die binnenlandse zaken had geleverd, zijn niet compatibel met de scanners die de identiteitskaarten (en ook de stemmen) moeten registreren
- Mensen die een half uur aan het verkeerde kiesbureau hebben aangeschoven
- In het Vlaams-Brabantse Sterrebeek (Zaventem) is vanochtend bij de opening van het stembureau een voorzitter vervangen toen bleek dat die geen Nederlands sprak
- enzovoort

Hier is het stembureau 2 straten verder, met de fiets geweest rond 9u en dan door naar de bakker, op 20min was ik terug thuis.

Wel chance gehad, overal een man of 10-15 in de wachtrij en in mijn bureau kon ik direct binnen:biglaugh:

Hier is dat eigenlijk allemaal proper geregeld/aangeduid, voldoende fietsparking voorzien,…
Met het zonnetje erbij is het nog een aangenaam fietstochtje door het dorp.

Eerste keer dat ik onbeslist in het kieshok zal gaan en al zeker niet 3x dezelfde partij inkleur.

Ik was alvast supersnel binnen en buiten. Al blijf ik verbaasd hoeveel mensen er persé met de auto moeten gaan stemmen. Zeker met dit weer. Met de fiets ben je eender waar in het dorp op en af gefietst naar het stembureau op de tijd dat je enkel nog maar de parking af bent. Laat staan het naar daar rijden (in de file) en het weggeraken (in de file).

Als je slecht te been bent, alle begrip he, dat niet iedereen te voet/met de fiets gaat. Dat vind ik logisch. Maar met de hele rijen auto's voorbij te fietsen zag ik toch genoeg mensen die wellicht zelfs te voet sneller waren geweest bij wijze van spreken.
Een behoorlijke rij, toch zeker 15 minuten moeten wachten, maar de meerderheid was te voet of met de fiets hier. Veel auto's stonden er niet.
Ik ben te voet geweest, het is 500 meter stappen ofzo. De moeite niet om uw auto daarvoor te starten.

Het was niet super georganiseerd, want er waren 2 stembureau's en 1 wachtrij en voor het ene stembureau moesten ze roepen om de mensen er tussen te laten omdat bijna iedereen voor het andere stembureau stond te wachten.

Ik volg het allemaal niet op de voet, ik kijk wel vanavond naar vrt nws eens wat de uitslag is.

Als iedereen om 8u wilt gaan om er vanaf te zijn, dan is het misschien niet de slimste zet. Volgende keer zal ik rond 12:30 gaan wanneer het voor veel mensen etenstijd is, dan is het rustiger meestal.

Ik was van plan om met de fiets te gaan maar ik heb geen fietsslot. Spijtig.

Hier toch 30-40 minuten moeten aanschuiven. Op papier hier, met een half afgebeten en bot potlood moeten kleuren. Topdag.
In die tijd lieten ze ook de koffiekoeken aanrukken. Wat een magere bedoeling is me dat?? Misschien 6-8 koeken per stembureau. Zeer triest!

3 van de 5 hokjes defect.
Slecht aangegeven, veel mensen in de verkeerde rij.

Heel de rij ging VB stemmen zo te horen.
Net om het hoekje is er een vrouw met hoofddoek die als bijzitter moest werken. Die gaat nog een hele dag cynische opmerkingen krijgen, ocharm.

Net teruggedraaid, ik ga later vandaag wel stemmen (bureau is nog geen 5 minuten wandelen). Er stond een hele rij tot buiten aan te schuiven, blijkbaar wat problemen met stemcomputers buurman die ik tegenkwam heeft +-uur moeten aaschuiven.

Terug
Bovenaan