De Wever wil uit staatsbank Belfius stappen

Wilto

Well-known member

Allé, BdW gaat precies een Verhofstadtje light doen.
Sinds de financiële crisis maar liefst 3.5 miljard dividend ontvangen. Boekwaarde nu 12 miljard. Hopelijk gaan we als staat nog altijd een meerderheid van de stemmen hebben. Als je pakweg een kwart verkoopt krijg je in een one shot 3 miljard. Benieuwd waarvoor dat gaat dienen.
Da's ook maar normaal, een overheid moet niet in een commerciële bank zitten, da's nu allemaal goed uitgedraaid maar lange termijn is dat economisch een suboptimale situatie. We zitten daar ook maar in door de bankencrisis, moest dat financieel een goed idee zijn om banken te bezitten zouden er wel meer overheden banken gaan opkopen.

Da's ook maar normaal, een overheid moet in een commerciële bank zitten, da's nu allemaal goed uitgedraaid maar lange termijn is dat economisch een suboptimale situatie. We zitten daar ook maar in door de bankencrisis, moest dat financieel een goed idee zijn om banken te bezitten zouden er wel meer overheden banken gaan opkopen.

Dus moet niet vermoed ik dat je bedoelt?

Qua kerntaken valt daar idd iets voor te zeggen. Alleen als het dan op dit moment goed opbrengt, is het toch ook slecht huisvadersschap om het volledig uit te verkopen? Gewoon een cost-benefit-analyse maken of het niet meer opbrengt om te verkopen of aan te houden.
Dat je qua kerntaken/neutraliteit terug minderheidsaandeelhouder wilt worden/blijven kan ik wel begrijpen, anders kunnen andere banken gaan klagen.

Het is niet een kerntaak van de overheid om een commerciële bank uit te baten.

Ofwel doe je er iets anders mee, ofwel verkoop je alles. In welk opzicht verschilt Belfius van KBC of BNP Paribas Fortis?

Dus moet niet vermoed ik dat je bedoelt?

Qua kerntaken valt daar idd iets voor te zeggen. Alleen als het dan op dit moment goed opbrengt, is het toch ook slecht huisvadersschap om het volledig uit te verkopen? Gewoon een cost-benefit-analyse maken of het niet meer opbrengt om te verkopen of aan te houden.
Dat je qua kerntaken/neutraliteit terug minderheidsaandeelhouder wilt worden/blijven kan ik wel begrijpen, anders kunnen andere banken gaan klagen.
Een "niet" vergeten daar inderdaad, heb het aangepast, merci.

Je moet er natuurlijk een geode prijs voor krijgen, en als het goed met de bank zoals nu gaat zal die prijs hoger moeten zijn. België zou al vanaf de aankoop moeten bezig geweest zijn met een exitstrategie (en misschien waren ze dat ook). Zelfs een minderheidsaandeelhouderschap is eigenlijk geen goede zaak: Waarom geld van de bevolking wegtrekken om te investeren in een bank in plaats van de bevolking zelf te laten investeren in wat ze denken dat rendeert? Wat wint de economie aan het feit dat de overheid die taak overpakt?

Ofwel doe je er iets anders mee, ofwel verkoop je alles. In welk opzicht verschilt Belfius van KBC of BNP Paribas Fortis?
Maar de overheid doet toch veel dat geen kerntaak is? Wat net een kerntaak moet voorstellen is toch eerder een ideologisch gegeven?

Allezja, als mensen met een economische achtergrond me zeggen dat het een slecht idee is, fair enough, maar ik zie de fundamentele reden niet.
Edit: @beryl geeft een reden, al is dat evengoed iets deels ideologisch lijkt me.

Maar de overheid doet toch veel dat geen kerntaak is? Wat net een kerntaak moet voorstellen is toch eerder een ideologisch gegeven?

Allezja, als mensen met een economische achtergrond me zeggen dat het een slecht idee is, fair enough, maar ik zie de fundamentele reden niet.
Edit: @beryl geeft een reden, al is dat evengoed iets deels ideologisch lijkt me.
Overheden die bedrijven runnen is iet dat we stelselmatig verkeerd zien lopen of alleszins suboptimaal zien zijn. Soms zijn er redenen om die nadelen te aanvaarden, bvb als het alternatief een privaat monopolie is, maar als er geen specifieke voordelen aan verbonden zijn is er ook geen reden om de nadelen eraan toe te voegen. Een overheid en politiekers hebben andere belangen dan een commercieel bedrijf, de beslissingsmakers hebben ook geen financiële incentives die overeen komen met die van het bedrijf. Gaan politiekers stemmen opgeven door een strenge en onpopulaire maar nuttige reorganisatie door te voeren terwijl ze daar niets van voordeel aan hebben? Gaan ze bankkantoren schrappen in gebieden waar hun stemmers wonen als die onrendabel worden? Hier en daar zal dat wel eens gebeuren maar over het algemeen zie je weinig goeds komen uit situaties waar mensen hun eigen pijn moeten doen om andere mensen een voordeel te geven.

Ze baten dat niet uit hé, ze zijn aandeelhouder. Ze krijgen jaarlijks geld waarvoor ze echt niet veel voor moeten doen. Door deels te verkopen hak je de boom af, waar je vruchten aan groeien. Echt langetermijndenken is dat niet. Niet dat ik voor staatskapitalisme wil pleiten, maar als je zo'n ding hebt, houdt dat dan toch bij. Zeker dat zo'n Belgisch instituut als Belfius door de NVA verkocht wilt worden... toch 2 keer nadenken

MR wilt echter niet verkopen, dus het zal nog niet voor morgen zijn.

De taak van de overheid moet zijn om de markt te reguleren en concurrentie te bevorderen.

Een meerderheidsbelang in een commerciële bank kun je moeilijk als een kerntaak beschouwen. Het heeft ook geen enkel strategisch belang. Er zijn nog talloze andere voorbeelden waarbij je je kunt afvragen of ze wel tot de kerntaken van de federale of regionale overheden behoren. Sommige daarvan zijn ideologisch. Ik zie bijvoorbeeld totaal niet de meerwaarde van een radiostation als MNM.

Ze baten dat niet uit hé, ze zijn aandeelhouder. Ze krijgen jaarlijks geld waarvoor ze echt niet veel voor moeten doen. Door deels te verkopen hak je de boom af, waar je vruchten aan groeien. Echt langetermijndenken is dat niet. Niet dat ik voor staatskapitalisme wil pleiten, maar als je zo'n ding hebt, houdt dat dan toch bij. Zeker dat zo'n Belgisch instituut als Belfius door de NVA verkocht wilt worden... toch 2 keer nadenken
De federale overheid is inderdaad niet betrokken bij de dagelijkse werking van Belfius. Dat had ik misschien anders kunnen verwoorden. Maar als enige aandeelhouder (via de FPIM) tekent het samen met de bank wel de grote lijnen van de strategie uit.

Mijn persoonlijke visie over een verkoop is anders. De meerwaarde die wordt gegenereerd, moet wel niet dienen om bodemloze putten te dichten of om eenmalige investeringen (defensie) te financieren. Daar moet veel slimmer mee worden omgegaan.

Wat zou er echter mis zijn als de overheid gewoon de aandelen in een zwarte doos zou steken en de dividenden blijft opstrijken zonder zich ooit nog te moeien in het beleid van de bank?

Ik zou toch de voorkeur geven aan een continue inkomstenstroom versus een éénmalige one en done lump sum.

Oprechte vraag. Noem mij voorbeelden van staatsbedrijven waarvan de privatisering positief is uitgedraaid voor de gemiddelde Belg.

Wat zou er echter mis zijn als de overheid gewoon de aandelen in een zwarte doos zou steken en de dividenden blijft opstrijken zonder zich ooit nog te moeien in het beleid van de bank?

Ik zou toch de voorkeur geven aan een continue inkomstenstroom versus een éénmalige one en done lump sum.
Wat als jij al je geld aan in mij in beheer gaf, zonder er nog naar om te kijken, en van mij gewoon de rendementen kreeg? Hand op het hart dat ik er net zo goed mijn best voor zou doen alsof het mijn eigen geld was? Het is al beter dan actief ingrijpen, maar in de praktijk, zeker als je een belangrijke aandeelhouder bent, ga je wel actief moeten ingrijpen om je belangen te verdedigen.

Bij die overheidsaandelen moet je je vooral de vraag stellen waarom je het wel zou willen? Wat zijn de voordelen van een overheid zoiets te laten doen in plaats van de privé? Waarmee ik niet wil zeggen dat die voordelen er niet kunnen zijn, maar als het antwoord gewoon is dat aandelen gratis geld opbrengen dan moet een overheid dat niet doet. Het kan gewenst zijn dat een overheid zoiets doet omwille van een strategische reden, of omwille van het feit dat een privé speler tot ongewenst misbruik zou leiden, maar de consequentie is bijna altijd dat dat geld gaat kosten, het kan het dan nog steeds waard zijn, maar de reden moet wel belangrijk genoeg zijn om die verliezen economisch te slikken.

Oprechte vraag. Noem mij voorbeelden van staatsbedrijven waarvan de privatisering positief is uitgedraaid voor de gemiddelde Belg.
Geen... het is overal de exact same shit: overheden verkopen hun assets aan privé investeerders (lees: de super rijken) om dan het verkochte goed terug te huren in een as-a-Service systeem waar de opbrengst van de verkoop na 5-10 jaar erdoor gejast is en de rijken nadien op kap van overheid (lees: de belastingbetaler) geld scheppen.

Die Belfius aandelen verkopen omdat dat niet de kerntaak is van de overheid? Fine... op zich ben ik daar niet tegen, als dat geld nuttig gespendeerd wordt aan andere NUTTIGE assets (en dus niet aan "strategische" 5% belangen in Umicore en consoorten :sop: ). Dus bv als investering in kritische infrastructuur zoals bv ons stroomnet zodat we die zaken niet privé moeten laten financieren of erger: door Frankrijk of China.

Maar ik ben wel fel tegen als we de opbrengst gaan aanwenden om als one-shot een gat in de begroting te pluggen waarna (eens de opbrengst opgesoupeerd is) we niet alleen datzelfde gat op een andere manier zullen moeten vullen maar als klap op de vuurpijl ook nog het verlies aan dividenden zullen moeten compenseren.

Bij de privatisering van Belgacom en Electrabel bvb is er echt wel concurrentie gekomen die de prijzen gedrukt heeft. Ook Sabena privatiseren was voor de Belgen, ondanks het dramatische resultaat een goede zaak waarschijnlijk.

Het is allemaal zo makkelijk niet te beoordelen natuurlijk, omdat het een what-if scenario is, maar zeker in sectoren waar men succesvol concurrentie heeft kunnen introduceren zijn er zeker positieve gevolgen geweest.

Bij de privatisering van Belgacom en Electrabel bvb is er echt wel concurrentie gekomen die de prijzen gedrukt heeft. Ook Sabena privatiseren was voor de Belgen, ondanks het dramatische resultaat een goede zaak waarschijnlijk.
Electrabel... as in, ENGIE Electrabel? Ge bedoelt het bedrijf dat men verkocht heeft aan de Fransen en nu woekerwinsten maakt op kap van de Belgische consument? :unsure:

En Belgacom? We zijn van een staats gecontroleerd monopolie naar een duopolie gegaan. Geef mij één voorbeeld van een duopolie waar de eindklant beter van geworden is :tongue: . Ik heb het hier nogal gezegd: in plaats van de historische gouden kans die de uitrol van het glasvezelnetwerk is/was aan te grijpen om dit mee bij Fluvius (of een andere beheerder) te steken en zo alle spelers gelijke wapens te geven zijn het opnieuw dezelfde spelers die de infrastructuur zelf in handen krijgen en zo bepalen volgens welke spelregels hun concurrenten de markt kunnen opkomen. Hoe kan een externe speler concurreren met Proximus als ze het glasvezel netwerk van Proximus nodig hebben om hun diensten aan te bieden?

Sabena ga ik mij niet over uitspreken maar daar heb je mogelijk wel een punt. Er is ook niet echt een reden om als België zijnde een eigen luchtvaartmaatschappij te hebben, het is niet dat er zonder eigen luchtvaartmaatschappij niet op Brussel gevlogen wordt.

Puur als investering Belfius aandelen behouden houdt nu wel ook geen steek, dan zijn er veel betere en veiligere opties. Probleem is natuurlijk dat de opbrengsten van een verkoop enkel dienen om het gat te vullen.

Bij de privatisering van Electrabel

Dat is toch een mop hoop ik?
Dat is het schoolvoorbeeld van hoe een commerciële speler een overheid rolt. En overigens last time i checked hebben ze zich heel duur opnieuw ingekocht in onze kerncentrales.

Dat hoofdaandeelhouder van een bank niet de kerntaak is dat klopt. Maar voor de overheid is deze assets verkopen echt niet verstandig.
Al zeker niet omdat het een lose-lose scenario wordt.

Electrabel... as in, ENGIE Electrabel? Ge bedoelt het bedrijf dat men verkocht heeft aan de Fransen en nu woekerwinsten maakt op kap van de Belgische consument? :unsure:

En Belgacom? We zijn van een staats gecontroleerd monopolie naar een duopolie gegaan. Geef mij één voorbeeld van een duopolie waar de eindklant beter van geworden is :tongue: . Ik heb het hier nogal gezegd: in plaats van de historische gouden kans die de uitrol van het glasvezelnetwerk is/was aan te grijpen om dit mee bij Fluvius (of een andere beheerder) te steken en zo alle spelers gelijke wapens te geven zijn het opnieuw dezelfde spelers die de infrastructuur zelf in handen krijgen en zo bepalen volgens welke spelregels hun concurrenten de markt kunnen opkomen. Hoe kan een externe speler concurreren met Proximus als ze het glasvezel netwerk van Proximus nodig hebben om hun diensten aan te bieden?

Sabena ga ik mij niet over uitspreken maar daar heb je mogelijk wel een punt. Er is ook niet echt een reden om als België zijnde een eigen luchtvaartmaatschappij te hebben, het is niet dat er zonder eigen luchtvaartmaatschappij niet op Brussel gevlogen wordt.
Duopolies zijn alvast beter dan een monopolie voor klanten, meestal een heel pak beter zelfs, in die mate dat er wetten zijn tegen monopolies maar niet tegen duopolies. Engie was misschien niet het beste voorbeeld maar het gaat me ook niet enkel over de verkoop van Engie maar over het vrijmaken van de energiemarkt, dat lijkt me wel degelijk een goede zaak geweest te zijn. Hoe de verkoop van verlopen is en de prijs die ervoor ontvangen is is maar een deelaspect van wat privatiseren is. Veel van wat er met Engie gebeurd is heeft ook eerder te maken met ons energiebeleid dat alle kanten op gaat en da's van na de privatisering.

Denk dat sommigen hier vergeten waar dat aandeelhouderschap precies vandaan komt. Misschien eens het Dexia-verhaal van 2008 en daarna herlezen. Is nooit de bedoeling geweest om aandeelhouder te blijven.

Duopolies zijn alvast beter dan een monopolie voor klanten, meestal een heel pak beter zelfs, in die mate dat er wetten zijn tegen monopolies maar niet tegen duopolies.
Gelukkig worden er in duopolies nooit prijsafspraken gemaakt. Redelijk illegaal, maar wat maakt het uit als de boetes meestal lager liggen dan de extra marge.

Proximus en Telenet zijn het perfecte voorbeeld om te illustreren waarom duopolies nauwelijks beter zijn.
Op een bepaald moment ontstaat er soort equilibrium waarin beide partijen zien dat ze elkaar toch niet uit de markt krijgen/blij zijn met het aandeel dat ze hebben en als dat gebeurt verdwijnt alle neerwaardse prijsdruk en is de consument toch weer het slachtoffer.

Terug
Bovenaan