De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Vorm compleet weg na covid besmet te zijn. Ik ben noghtans enkel maar wat licht verkouden geweest. Wel 2 weken niet gefietst om mij goed te laten herstellen. Nu terug 2 weken aan het fietsen en als ik mijn hartslag en vermogen wat vergelijk zit ik 30w minder dan mijn periode net voor ik ziek kwam. Hopelijk gaat het snel wat beteren.
Ik ben wel een stuk zieker geweest (ademhalingsproblemen etc) maar het heeft mij vorig jaar wel een maand of 4 gekost eer ik terug op redelijk niveau was.

zo zie je maar dat er ook in het huidige profpeloton nog veel te winnen is.

Al denk ik ook wel dat het van ploeg tot ploeg afhangt, mocht oli bij TJV rijden, dan zou dit geen waar zijn denk ik. Bij de franse ploegen kan dat wel nog meer voorvallen
Eigenlijk is wat Olie daar allemaal zegt in sé niet zó heel verkeerd: hij ontbijt wel stevig, neemt dan wel niks mee voor onderweg maar geeft aan van wel regelmatig eens ergens aan een bakkerij te stoppen, als je op een duurtraining elk 1,5-2h ergens in een bakkerij binnen stapt is dat op zich ook niet vreselijk slecht. Alleen die quote die EmP er daar uit haalt: "Als ik een hele namiddag thuis zit, kan ik wel eens de kast leegeten. Alles wat gesuikerd is, eet ik op." dat is echt wel not done. Als je in de voormiddag trained moet je in de namiddag geen hele koekenkast leeg gaan eten.

Maar ik denk inderdaad dat er nog een zeer ruime marge is voor verbetering daar. Als je dat allemaal leest mag het toch eigenlijk niet zo verbazen dat er een paar ploegen zijn (Ineos, DQS, Jumbo...) die de grote vissen onderling verdelen? Ik snap dat eigenlijk toch allemaal niet zo goed. Ze werken zogezegd allemaal super professioneel maar een deftige diëtist is dan precies te duur... nochtans wordt je overal rond de oren geslagen met "trainingsarbeid is maar een klein deel van het plaatje, voeding is minstens even belangrijk".

Eigenlijk is wat Olie daar allemaal zegt in sé niet zó heel verkeerd: hij ontbijt wel stevig, neemt dan wel niks mee voor onderweg maar geeft aan van wel regelmatig eens ergens aan een bakkerij te stoppen, als je op een duurtraining elk 1,5-2h ergens in een bakkerij binnen stapt is dat op zich ook niet vreselijk slecht. Alleen die quote die EmP er daar uit haalt: "Als ik een hele namiddag thuis zit, kan ik wel eens de kast leegeten. Alles wat gesuikerd is, eet ik op." dat is echt wel not done. Als je in de voormiddag trained moet je in de namiddag geen hele koekenkast leeg gaan eten.

Maar ik denk inderdaad dat er nog een zeer ruime marge is voor verbetering daar. Als je dat allemaal leest mag het toch eigenlijk niet zo verbazen dat er een paar ploegen zijn (Ineos, DQS, Jumbo...) die de grote vissen onderling verdelen? Ik snap dat eigenlijk toch allemaal niet zo goed. Ze werken zogezegd allemaal super professioneel maar een deftige diëtist is dan precies te duur... nochtans wordt je overal rond de oren geslagen met "trainingsarbeid is maar een klein deel van het plaatje, voeding is minstens even belangrijk".
mja ook de Greg z'n quote: ik eet enkel gelletjes als ze bijna vervallen.
Ik dacht dat je op training ook je maag/spijsvertering een deel moest trainen zodanig dat ze dat goed verteren ook op wedstrijd.

Maar mss is dat ook wel de reden waarom sommige veel wedstrijdkm's nodig hebben om goed te zijn :p om dat ze het anders niet gewend zijn

mja ook de Greg z'n quote: ik eet enkel gelletjes als ze bijna vervallen.
Ik dacht dat je op training ook je maag/spijsvertering een deel moest trainen zodanig dat ze dat goed verteren ook op wedstrijd.

Maar mss is dat ook wel de reden waarom sommige veel wedstrijdkm's nodig hebben om goed te zijn :p om dat ze het anders niet gewend zijn

Aangezien dat die mannen 70-80 koersdagen per jaar hebben, zal hun maag wel genoeg getraind zijn. De maag trainen is meer iets voor triatleten en wielertoeristen die maar enkele wedstrijden/doelen per jaar hebben.

Kijk ik nu scheef of is er buiten AXS geen verschil tussen top fuel GX AXS en top fuel GX
Want 1300 euro verschil kan toch niet alleen daaraan liggen :unsure:
Toen ik mijn Emonda kocht kostte deze 3250 euro, de di2 versie 4500 (di2 disc 5000). Exact dezelfde onderdelen, dus heb ik de mechanische Ultegra zelf maar vervangen.
Prijssetting bij de merken heeft weinig te maken met wat hun inkoopprijs is. Ze bekijken gewoon hoeveel de gemiddelde zot er voor zou willen geven, en tegenwoordig is dat veel ja. Twijfelt er iemand aan dat ze die fiets uitverkocht krijgen?
Ik denk dat we 2022 modellen er nog een schepje bovenop gaan mogen doen. In alle sectoren gaan de prijzen fors toenemen, ik geloof nooit dat we onder de 4 a 5% inflatie gaan blijven (maar dat is voer voor andere topics).

Jep, ik reken er ook op dat fietsen (het materiaal) een heel pak duurder gaat worden, en gaat blijven tot de markt implodeert. En de tweedehandsprijzen zullen volgen!

Toen ik mijn Emonda kocht kostte deze 3250 euro, de di2 versie 4500 (di2 disc 5000). Exact dezelfde onderdelen, dus heb ik de mechanische Ultegra zelf maar vervangen.
Prijssetting bij de merken heeft weinig te maken met wat hun inkoopprijs is. Ze bekijken gewoon hoeveel de gemiddelde zot er voor zou willen geven, en tegenwoordig is dat veel ja. Twijfelt er iemand aan dat ze die fiets uitverkocht krijgen?
Ik denk dat we 2022 modellen er nog een schepje bovenop gaan mogen doen. In alle sectoren gaan de prijzen fors toenemen, ik geloof nooit dat we onder de 4 a 5% inflatie gaan blijven (maar dat is voer voor andere topics).
Klopt. Daarnaast is Trek daar ook wel koploper in imo. Heb mij onlangs via fietsleasing een Emonda besteld. Niet standaard kleur: +€600. Wil je een specialleke op maat: +€1200... Dat kost meer dan een paintjob voor een auto. Toch bedenkelijk. Toen ik vorig jaar de Emonda bestelde stond de slr7 aan €6599 - €7199 adviesprijs, nu is het voor éxact hetzelfde al €6999 - €7599. eTap is al €8099.

Die prijzen van Trek zijn ook wel vreemd precies

Die is nu 5999 maar was in februari 6599 en in augustus 6399. Dus 600 euro goedkoper ineens
Wss niet meer leverbaar ofzo :unsure:

Eigenlijk is wat Olie daar allemaal zegt in sé niet zó heel verkeerd: hij ontbijt wel stevig, neemt dan wel niks mee voor onderweg maar geeft aan van wel regelmatig eens ergens aan een bakkerij te stoppen, als je op een duurtraining elk 1,5-2h ergens in een bakkerij binnen stapt is dat op zich ook niet vreselijk slecht.
Ik denk dat het toch slechter is hoor. Misschien stop je 1 keer aan een bakker. Dan eet je iets vol vet en slechte suikers. Je lichaam is niet gesteld op die constante aanvoer van de juiste voeding zoals je het in wedstrijd moet doen. Neem bv een rijstaartje, dit bevat 38gram koolhydraten. Als je intensief traint moet je tussen de 70 en de 90 gram opnemen per uur. Indien je daaronder gaat rij je op vetten, dat kan op zich een taktiek zijn, maar er is genoeg research die aantoont dat er spierverlies,vermoeidheid optreed bij lange trainingen op die manier. Hell, zelf je hormonenbalans gaat helemaal naar de "haaien".

Als hij dan smiddags allemaal gesuikerde dingen eet, dan leert hij zijn lichaam al zeker niet om vetten te gebruiken.

Zijn uitleg klinkt echt niet prof-waardig. Swat, hij fietst wel hard. Maar volgens mij is er toch nog marge te vinden in zijn voedingsgewoonten :)

De uitleg van Campenaerts kan mij wel meer in vinden :)

Die prijzen van Trek zijn ook wel vreemd precies

Die is nu 5999 maar was in februari 6599 en in augustus 6399. Dus 600 euro goedkoper ineens
Wss niet meer leverbaar ofzo :unsure:
Die zal inderdaad uitverkocht zijn. In het verleden heb ik zo eens een zadel serieus afgeprijsd zien staan, bleek ook te gaan om een model dat uitverkocht was. "Ik zal u de beste prijs maken! ... op een fiets die ik niet meer kan leveren :unsure:

Ik denk dat het toch slechter is hoor. Misschien stop je 1 keer aan een bakker. Dan eet je iets vol vet en slechte suikers. Je lichaam is niet gesteld op die constante aanvoer van de juiste voeding zoals je het in wedstrijd moet doen. Neem bv een rijstaartje, dit bevat 38gram koolhydraten. Als je intensief traint moet je tussen de 70 en de 90 gram opnemen per uur. Indien je daaronder gaat rij je op vetten, dat kan op zich een taktiek zijn, maar er is genoeg research die aantoont dat er spierverlies,vermoeidheid optreed bij lange trainingen op die manier. Hell, zelf je hormonenbalans gaat helemaal naar de "haaien".

Als hij dan smiddags allemaal gesuikerde dingen eet, dan leert hij zijn lichaam al zeker niet om vetten te gebruiken.

Zijn uitleg klinkt echt niet prof-waardig. Swat, hij fietst wel hard. Maar volgens mij is er toch nog marge te vinden in zijn voedingsgewoonten :)

De uitleg van Campenaerts kan mij wel meer in vinden :)
"Hij fiets wel hard" is echt zo'n typische uitspraak voor de wielrennerij die vaak als drogreden gebruikt om bepaalde zaken wel of niet te doen. Bro-science dus. Past in hetzelfde straatje als: "ik ken iemand die al zijn trainingen aan 33avg rijdt en die doet <insert random fact here> dus het moet wel goed zijn!!!"... :unsure:

Als je naam Mathieu van der Poel of Wout Van Aert is mag je van mij zeggen "ik fiets toch hard genoeg?" als je op een onbewaakt moment een pak frieten naar binnen speelt. Alle (prof)renners die niet tot "de G5" behoren mogen imo dat excuus nooit gebruiken. Als je niet de allerbeste bent van het pak dat is het als prof eigenlijk je plicht om elke mogelijke (legale) edge dan ook in jouw voordeel te gebruiken. Als Oliver het niveau van Mathieu/Wout haalt dan mag hij van mij doen wat hij wil. Hell, het gaat zelfs niet eens over marginal gains of zaken die veel inspanning vragen. Het enige wat je moet doen is een correct voedingsplan hanteren. Dat is imo, naast voldoende trainen en rusten DE hoofdzaak in een profbestaan.

Een goeie voedingsstrategie is niet voor iedereen hetzelfde maar er zijn wel bepaalde zaken objectief slecht voor iedereen en weinig of niet eten tijdens een training + overeten na een training is inderdaad zowat het slechtste dat je kan doen.

Ik ben blind, hoe maakt ge in godsnaam een account aan op futurum?
Ik zie enkel de knop van inloggen, en daarbij krijg je geen kans een account aan te maken.
Zelfde als je zou doorgaan met bestellen, kan je wel inloggen of verder gaan zonder account.
Maar dus nergens account aanmaken...
Ik hoop dat het niet aan mij ligt :unsure:

"Hij fiets wel hard" is echt zo'n typische uitspraak voor de wielrennerij die vaak als drogreden gebruikt om bepaalde zaken wel of niet te doen. Bro-science dus. Past in hetzelfde straatje als: "ik ken iemand die al zijn trainingen aan 33avg rijdt en die doet <insert random fact here> dus het moet wel goed zijn!!!"... :unsure:

Als je naam Mathieu van der Poel of Wout Van Aert is mag je van mij zeggen "ik fiets toch hard genoeg?" als je op een onbewaakt moment een pak frieten naar binnen speelt. Alle (prof)renners die niet tot "de G5" behoren mogen imo dat excuus nooit gebruiken. Als je niet de allerbeste bent van het pak dat is het als prof eigenlijk je plicht om elke mogelijke (legale) edge dan ook in jouw voordeel te gebruiken. Als Oliver het niveau van Mathieu/Wout haalt dan mag hij van mij doen wat hij wil. Hell, het gaat zelfs niet eens over marginal gains of zaken die veel inspanning vragen. Het enige wat je moet doen is een correct voedingsplan hanteren. Dat is imo, naast voldoende trainen en rusten DE hoofdzaak in een profbestaan.

Een goeie voedingsstrategie is niet voor iedereen hetzelfde maar er zijn wel bepaalde zaken objectief slecht voor iedereen en weinig of niet eten tijdens een training + overeten na een training is inderdaad zowat het slechtste dat je kan doen.
Wat is dat nu voor zever.
Ik denk dat er genoeg renners zijn die liever 99.9% van hun potentieel halen met hier en daar zichzelf iets te gunnen, dan 100% van het potentieel en zich alles te moeten ontzeggen.

Anders ga je er mentaal onderdoor.

Overdrijven jullie nu niet een beetje?
Hij zegt dat hij in feite niet speciaal zotte sportvoeding meeneemt op training. Welke training wat of hoe is onbekend.
Daarna zegt hij dat hij wel eens op een onbewaakt moment een pak koeken durft op te eten.
En jullie maken er direct al van dat hij naar niks kijkt, hij doet maar op, hij eet niet goed en in feite is hij een prutser.

Gewoon even logisch nadenken eh jongens. Natuurlijk zal hij wel op zijn eten letten, dat zegt hij ook niet. Natuurlijk zal zijn dieet goed afgewogen zijn, veel van de dagen wordt er door een kok voor hem gekookt. Dus ja dat zal snor zitten. Het is niet alsof zijn VP of gewicht slecht is. Allesbehalve hij staat zelfs relatief scherp voor zijn profiel. Is een hele pak koeken opeten verstandig? Nee natuurlijk niet. Maar daarvan gaat hij geen seconde trager fietsen hoor. Geloof dat nu maar niet.

Het is een illusie om te denken dat je altijd exact volgens de letter van de theorie kan leven. Ook Wout Van Aert kan en doet dat niet. Als je zijn wintergewicht ziet dan schrik je even, die laat zich werkelijk gaan dan. Zelfs bij Jumbo hanteert niet iedereen zo een strikt voedingsschema, dat werkt ook niet voor iedereen trouwens.

Terug
Bovenaan