De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Gaan fietsen met @SomeDude. Vrij voorspelbaar.

Screenshot-20230514-180535.jpg
You jinxed it!
En de route was ook uw keuze 😉

Al moet ik eerlijk zijn het was paar uur later tegen 20km/u langs de vaart na supporteren op de triathlon.
En nu ben ik nog verbrand ook :(

Vraagje voor de kenners:
Mijne nieuwe fiets maakt een geluid ergens aan het achterwiel tijdens het fietsen. "Kraakt" harder als er meer massa op rust (bijvoorbeeld rechtop in't zadel gaan zitten). Op de fietsstandaard tijdens het ronddraaien hoor ik niets.
Het klinkt wel als vuil tussen tandwielen maar dat is het dus niet.
Wiel is ook 100% recht want raakt de remschijf niet.
Iemand een idee wat dit kan zijn ?

Vraagje voor de kenners:
Mijne nieuwe fiets maakt een geluid ergens aan het achterwiel tijdens het fietsen. "Kraakt" harder als er meer massa op rust (bijvoorbeeld rechtop in't zadel gaan zitten). Op de fietsstandaard tijdens het ronddraaien hoor ik niets.
Eerst de as eens proper maken en met pasta monteren. Als het dan nog niet weg is, verder zoeken: zit de cassette goed vast (geen speling), body schoonmaken (van het achterwiel, je moet uzelf niet gaan drenken in de bodylotion van uw vriendin!), geen lossere spaken...
Het gekraak kan ook van de zadelpen komen, of van het bb natuurlijk. Een fiets is een klankkast (zeker als het carbon is) en dan is het vaak wat zoeken naar de bron van gekraak.

Een wiel kan schots en scheef zijn maar een rechte schijf hebben en omgekeerd, heeft weinig met elkaar te maken.

Zoals @Polle32 al zei: als het een steekas is, die eens propermaken, al zet ik mijn geld mogelijk eerder op de zadelpen of de trapas. Losse cassette/body/ontbrekende spacer zie ik ook wel eens, maar dat resulteert doorgaans niet meteen in gekraak, eerder in slecht schakelen. Heb ook een keer een klant gehad die zo'n wattages trapte dat hij effectief met slijtage op body-cassette zat waardoor de hele boel soms met een fameuze 'klang' een fractie van een millimeter verschoof op de groeven die hij erin getrapt had.

Dat is volgens mij bijna het slechtste wat ge kunt doen met een squirt ketting.

Een squirt ketting moogt ge nooit met water behandelen. Bij het wassen van de fiets moet die ketting dus eigenlijk ook altijd van de fiets af.
Gewoon met een droge borstel eventueel afborstelen. Af u er niks van aan trekken. Dat vuilt valt er wel gewoon af de volgende rit.

Squirt heeft het nodig om opgebouwd te worden. Dat duurt een aantal ritten. Als ge daar met water op prutst is het weer om zeep en begint uw ketting weer lawaai te maken na 50km.
Klopt zeker.

Ik pas dit enkel toe als de ketting echt heel vuil is, om de zoveel weken eens.

Dat is volgens mij bijna het slechtste wat ge kunt doen met een squirt ketting.

Een squirt ketting moogt ge nooit met water behandelen. Bij het wassen van de fiets moet die ketting dus eigenlijk ook altijd van de fiets af.
Gewoon met een droge borstel eventueel afborstelen. Af u er niks van aan trekken. Dat vuilt valt er wel gewoon af de volgende rit.

Squirt heeft het nodig om opgebouwd te worden. Dat duurt een aantal ritten. Als ge daar met water op prutst is het weer om zeep en begint uw ketting weer lawaai te maken na 50km.
Is een squirt ketting een specifiek type ketting dan ? Of gaat het hier over squirt lube?
Gewoonlijk gebruik ik wet lube van shimano, en in de zomer dry lube (tegenwoordig noemt dat PTFE lube) als het eens een tijd droger/stabieler weer is.

Is een squirt ketting een specifiek type ketting dan ? Of gaat het hier over squirt lube?
Gewoonlijk gebruik ik wet lube van shimano, en in de zomer dry lube (tegenwoordig noemt dat PTFE lube) als het eens een tijd droger/stabieler weer is.
Squirt Lube

Maar dat is geen olie. Wax...
Als ge uw ketting er altijd afhaalt voor ge uw fiets wast. Dan zult ge zien dat ge zonder probleem 300km kunt rijden zonder opnieuw te waxen eens dat tegoei is opgebouwd. Als ge uw ketting erop laat terwijl ge uw fiets wast, dan moet ge eigenlijk iedere rit opnieuw squirt erop doen. En dan komt het nog niet in de buurt van hoe goed het werkt als ge uw ketting er gewoon af haalt.

Squirt Lube

Maar dat is geen olie. Wax...
Als ge uw ketting er altijd afhaalt voor ge uw fiets wast. Dan zult ge zien dat ge zonder probleem 300km kunt rijden zonder opnieuw te waxen eens dat tegoei is opgebouwd. Als ge uw ketting erop laat terwijl ge uw fiets wast, dan moet ge eigenlijk iedere rit opnieuw squirt erop doen. En dan komt het nog niet in de buurt van hoe goed het werkt als ge uw ketting er gewoon af haalt.
en als we dit dan doortrekken & je wil er het maximale uithalen dan gooi je je squirt lube/wax de deur uit. kwam uit de testen van zerofrictioncycling als één van de slechtste uit het gamma naar voor

Vraagje voor de kenners:
Heb je het ook als je op de pedalen 'loopt', dus en danseuse? Ik had een tijdlang ook licht gekraak en leek uit mijn achterwiel te komen, maar was gewoon de zadelpen die te droog stond. Als je fietst is dat moeilijk te achterhalen van waar zoiets komt. Beste tip is geluiden isoleren en zien of het nog blijft kraken.

Trappen vs. stoppen met trappen, eens rechtstaan, 1 pedaal gebruiken en andere uitklikken, druk zetten op het stuur in stilstand,...

Kan je in feite een wielset met daarop een ultegra 12 sp cassette gebruiken op een fiets die een 105 groupset 11 speed heeft (niet elektronisch)? Zou gemakkelijk zijn om meer aero wielen te wisselen van fiets

Heb je het ook als je op de pedalen 'loopt', dus en danseuse? Ik had een tijdlang ook licht gekraak en leek uit mijn achterwiel te komen, maar was gewoon de zadelpen die te droog stond. Als je fietst is dat moeilijk te achterhalen van waar zoiets komt. Beste tip is geluiden isoleren en zien of het nog blijft kraken.

Trappen vs. stoppen met trappen, eens rechtstaan, 1 pedaal gebruiken en andere uitklikken, druk zetten op het stuur in stilstand,...
Ik heb daarnet hier in de keldergangen van de campus rustig gefietst. Het lijken mij echt van de spaken van het achterwiel te komen.
Donderdag ga ik een ander wiel steken en eens zien of het dan nog is.

en als we dit dan doortrekken & je wil er het maximale uithalen dan gooi je je squirt lube/wax de deur uit. kwam uit de testen van zerofrictioncycling als één van de slechtste uit het gamma naar voor

Kan je in feite een wielset met daarop een ultegra 12 sp cassette gebruiken op een fiets die een 105 groupset 11 speed heeft (niet elektronisch)? Zou gemakkelijk zijn om meer aero wielen te wisselen van fiets

Moeilijk te geloven dat dit twee posts zijn van dezelfde persoon.
En nog geen twee uur na elkaar geschreven.

Moeilijk te geloven dat dit twee posts zijn van dezelfde persoon.
En nog geen twee uur na elkaar geschreven.
En wat is daar het probleem mee? Van technische zaken heb ik niet veel kennis. Altijd op een goeie fietsenmaker kunnen vertrouwen.
Het smeren van een ketting is nu niet precies iets wat je uitbesteed? Er zijn hier mensen met veel meer kennis dan mij over zo’n zaken dus laat ik al graag eens iets bevestigen. Als je zo neerbuigend kan doen, geef dan ook maar het antwoord

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan