.....
Thuisgekomen en een paar weken later vertrokken richting
Mother North. Vooraf weliswaar nog een keer op de velo gekropen om 90% van
ACT 2 te rijden op de gravelbike. 240km in 12u met de gravelbike op terrein dat toch eerder XC-gericht is, achteraf eerder geradbraakt in alle eerlijkheid, ondanks de Redshift zadelpen en stuurpen. Op kilometer 210 nog 20km aan ~35km/u zodat mijn metgezel zijn trein nog kon halen was ook pittig.
Ietwat onzeker over het vormpeil inzake hoogtemeters aan Mother North begonnen ....
Ik heb helaas dit jaar mijn jaarlijkse traditie om ACT2 als 'oefenlusje' gemist. Maar het is mijn inziens inderdaad een ideale om eens een lange dag te doen en te zien hoe je lijft reageert op lang in het zadel te zitten. Meerdaagses vereisen toch echt een specifieke mindset en voedsel-strategie. Zoals je aangeeft, veel beginners blazen zich op op dag 1, en zitten dan met de gebakken peren...
Ik heb dit jaar deelgenomen aan Lakes 'n Knüdel, een nieuw event op de Oostenrijk-Duitse grens. De conditie zat goed (ondanks dat ik veel te weinig echt lange ritten had gereden), tot ik wat op de sukkel raakte 3 weken ervoor - verkoudheid, covidje,... Als kers op de taart voelden een week voor de start mijn quadriceps aan als beton. Twee keer bij de kinesist geweest om het proces van dry needling te ondergaan - ik vind het ronduit afschuwelijk en een heuse marteling, maar het helpt wel.
Soit, relatief uitgerust aan de start verschenen in Fuschl am See en ik hoopte het parcours af te werken op 4 dagen - er waren 3 checkpoints. Dag 1 was direct behoorlijk snel. Dit deel van het parcours had wat minder hoogtemeters en wat meer asfalt. In de voormiddag bij een groepje aangehaakt maar uiteindelijk toch moeten lossen - ik had toen wel wat spijt van mijn 2,25" dikke mtb banden. Eerste dag gereden tot een uur of 11 en in een schuur van een boer geslapen. Gestrand op km 195, een twintigtal tekort voor CP1. Dag 2 was behoorlijk warm en heel wat grote klimmen na elkaar. Eentje had me bijna gekraakt, ik zat maar binnensmonds te vloeken dat ik niet al fietsend naar boven geraakte en dat ik geen kracht had - toen zag ik andere rijders ook naar boven wandelen, het lag misschien toch niet enkel aan mij. Rond half 8 's avonds was ik echt moe en heb me maar teruggetrokken in een berghut. Daar ben ik behoorlijk wat andere rijders tegengekomen. Besluit genomen om toch niet te competititef te doen, we zien wel waar we stranden. Dag 3 was veruit de mooiste, o.a. door het Karwendel natuurpark. Daar was ik behoorlijk blij met mijn dikke banden, sommige stukken waren toch eerder hardtail mtb-terrein. Het was een lange dag (rond 5u s' ochtends vertrokken), en weer relatief vroeg gestopt, rond 20u bij een volgende berghut. Goed gegeten, wat kleren gewassen en gezorgd dat ik om 4u 's ochtends weer kon vertrekken. Verdomd vroeg en fris, maar daardoor wel met het schitterende ochtendlicht op de mooiste plaatstjes vertoefd. Tegen de middag gearriveerd in Checkpoint 3, behoorlijk beaten up door de hitte. Na een uurtje rust daar, doorgereden en goed bevoorraad. Tegen 11u 's avonds een plaatsje gevonden om mijn bivakzak te ontrollen, maar na een uurtje gelegen te hebben, kon ik niet meer slapen. Dan toch maar gewoon doorgereden tot het einde. Aangekomen na 4 dagen en (net geen) 4 uur.
Onder de participanten was er wat discussie over het feit of het nu geschikt was voor beginners of niet; want zo had het event zich wel geprofileerd. Er zijn behoorlijk wat opties tot bevoorrading en overnachting, dat maakt het wel simpel. Het terrein was volgens de meesten niet zo beginner-vriendelijk, de klimmen zijn bij momenten heel stevig! Er waren enkele klimmen waar iedereen heeft moeten wandelen, maar het profiel en de hoogtemeters heb je natuurlijk op voorhand. Al bij al voor mij misschien iets teveel asfalt, zeker op dag 1, maar wel een mooi event in prachtig stukje van de Alpen.