De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Iemand tips voor dit systeem?
Vrij oud model van twinny load.
Klemt enkel aan de pedaal en twee strips rond de velgen. (Rechts volgt de steun al niet enorm de kromming van de band)
Waar doekje/mousse steken of iets anders?
Moet ik opletten met het aandraaien een de pedaal?
Is toch voor 1200km.

Bijlagen

• IMG_8340.jpeg
    IMG_8340.jpeg
    3,6 MB · Weergaven: 10
Iemand tips voor dit systeem?
Vrij oud model van twinny load.
Klemt enkel aan de pedaal en twee strips rond de velgen. (Rechts volgt de steun al niet enorm de kromming van de band)
Waar doekje/mousse steken of iets anders?
Moet ik opletten met het aandraaien een de pedaal?
Is toch voor 1200km.
Zelf nooit zo'n drager gehad, maar mijn vader stak vroeger een vod rond de crankarm en een stuk hout tussen crankarm en de klemvijs/plaat. Nooit schade gehad.

.....

Thuisgekomen en een paar weken later vertrokken richting Mother North. Vooraf weliswaar nog een keer op de velo gekropen om 90% van ACT 2 te rijden op de gravelbike. 240km in 12u met de gravelbike op terrein dat toch eerder XC-gericht is, achteraf eerder geradbraakt in alle eerlijkheid, ondanks de Redshift zadelpen en stuurpen. Op kilometer 210 nog 20km aan ~35km/u zodat mijn metgezel zijn trein nog kon halen was ook pittig. :crazy:

Ietwat onzeker over het vormpeil inzake hoogtemeters aan Mother North begonnen ....

Ik heb helaas dit jaar mijn jaarlijkse traditie om ACT2 als 'oefenlusje' gemist. Maar het is mijn inziens inderdaad een ideale om eens een lange dag te doen en te zien hoe je lijft reageert op lang in het zadel te zitten. Meerdaagses vereisen toch echt een specifieke mindset en voedsel-strategie. Zoals je aangeeft, veel beginners blazen zich op op dag 1, en zitten dan met de gebakken peren...

Ik heb dit jaar deelgenomen aan Lakes 'n Knüdel, een nieuw event op de Oostenrijk-Duitse grens. De conditie zat goed (ondanks dat ik veel te weinig echt lange ritten had gereden), tot ik wat op de sukkel raakte 3 weken ervoor - verkoudheid, covidje,... Als kers op de taart voelden een week voor de start mijn quadriceps aan als beton. Twee keer bij de kinesist geweest om het proces van dry needling te ondergaan - ik vind het ronduit afschuwelijk en een heuse marteling, maar het helpt wel.
Soit, relatief uitgerust aan de start verschenen in Fuschl am See en ik hoopte het parcours af te werken op 4 dagen - er waren 3 checkpoints. Dag 1 was direct behoorlijk snel. Dit deel van het parcours had wat minder hoogtemeters en wat meer asfalt. In de voormiddag bij een groepje aangehaakt maar uiteindelijk toch moeten lossen - ik had toen wel wat spijt van mijn 2,25" dikke mtb banden. Eerste dag gereden tot een uur of 11 en in een schuur van een boer geslapen. Gestrand op km 195, een twintigtal tekort voor CP1. Dag 2 was behoorlijk warm en heel wat grote klimmen na elkaar. Eentje had me bijna gekraakt, ik zat maar binnensmonds te vloeken dat ik niet al fietsend naar boven geraakte en dat ik geen kracht had - toen zag ik andere rijders ook naar boven wandelen, het lag misschien toch niet enkel aan mij. Rond half 8 's avonds was ik echt moe en heb me maar teruggetrokken in een berghut. Daar ben ik behoorlijk wat andere rijders tegengekomen. Besluit genomen om toch niet te competititef te doen, we zien wel waar we stranden. Dag 3 was veruit de mooiste, o.a. door het Karwendel natuurpark. Daar was ik behoorlijk blij met mijn dikke banden, sommige stukken waren toch eerder hardtail mtb-terrein. Het was een lange dag (rond 5u s' ochtends vertrokken), en weer relatief vroeg gestopt, rond 20u bij een volgende berghut. Goed gegeten, wat kleren gewassen en gezorgd dat ik om 4u 's ochtends weer kon vertrekken. Verdomd vroeg en fris, maar daardoor wel met het schitterende ochtendlicht op de mooiste plaatstjes vertoefd. Tegen de middag gearriveerd in Checkpoint 3, behoorlijk beaten up door de hitte. Na een uurtje rust daar, doorgereden en goed bevoorraad. Tegen 11u 's avonds een plaatsje gevonden om mijn bivakzak te ontrollen, maar na een uurtje gelegen te hebben, kon ik niet meer slapen. Dan toch maar gewoon doorgereden tot het einde. Aangekomen na 4 dagen en (net geen) 4 uur.
Onder de participanten was er wat discussie over het feit of het nu geschikt was voor beginners of niet; want zo had het event zich wel geprofileerd. Er zijn behoorlijk wat opties tot bevoorrading en overnachting, dat maakt het wel simpel. Het terrein was volgens de meesten niet zo beginner-vriendelijk, de klimmen zijn bij momenten heel stevig! Er waren enkele klimmen waar iedereen heeft moeten wandelen, maar het profiel en de hoogtemeters heb je natuurlijk op voorhand. Al bij al voor mij misschien iets teveel asfalt, zeker op dag 1, maar wel een mooi event in prachtig stukje van de Alpen.

Ik vind ze ook altijd heerlijk om te lezen, vooral jaloers op de (vaak meer remote) bestemmingen, maar zeker het ultra gebeuren is voor mij iets te ruig haha. Ik ben toch altijd wreed content als ik veilig in mijn tentje kan kruipen in een Spaans dorp na een flesje wijn in het lokaal café :unsure:
Wel respect, misschien dat ik me ooit aan iets heftiger waag, maar rustig opbouwen lijkt me voor mezelf het beste :p
Across the Champs (van dezelfde organisatoren als ACT3 en ACT5, en parcoursbouwer van ACT2) is wel een goede start - keuze tussen 200 of 400km gravel in de Champagne regio
https://www.act5.be/acrossthechamps

Onder de participanten was er wat discussie over het feit of het nu geschikt was voor beginners of niet; want zo had het event zich wel geprofileerd. Er zijn behoorlijk wat opties tot bevoorrading en overnachting, dat maakt het wel simpel. Het terrein was volgens de meesten niet zo beginner-vriendelijk, de klimmen zijn bij momenten heel stevig! Er waren enkele klimmen waar iedereen heeft moeten wandelen, maar het profiel en de hoogtemeters heb je natuurlijk op voorhand.
Wandelen kan iedereen, en zolang het niet uitdraait op fietsen over rotsen slepen en door linke rivieren waden is het in principe beginnersvriendelijk. De fout die beginners echter maken is toch te proberen rijden op terrein dat zich er niet toe leent tot op het punt dat ze zichzelf opblazen - en dat de volgende klim nog eens proberen. Ik durf ook wel eens een zware klim oprijden bij wijze van uitdaging, maar alleen als ik weet dat ik achteraf overschot heb; eens het boven een bepaalde hellingsgraad uitkomt is stappen quasi even snel en veel minder vermoeiend.

Tof! Misschien iets voor volgend jaar. Flatlands 300 leek me ook wel eens leuk om iets dicht bij huis te doen https://www.flatlands300.cc/
Ik geloof niet dat dat pannekoekvlak is tot ik de gpx gezien heb, een dagje gravelen in de Utrechtse Heuvelrug kan gerust op 1000hm uitkomen. :biglaugh: Mooie streek wel, verrassend groen en weinig bewoning mits goeie routekeuze, ik rij er sporadisch eens door op weg naar mijn broer in Groningen. Aanrader.

Laatst bewerkt:
Ik vind op hun site iets terug van een 1200hm. Op 300km nog niet veel natuurlijk, maar ze mogen misschien iets minder de nadruk op de pannenkoek leggen :)

Iemand ervaring met de Taxandria ultra van plugplug? Lijkt me ook wel een leuke uitdaging om naartoe te werken voor volgend jaar. En de routes die ik van de parcoursbouwer al heb gereden vond ik tot nu toe toch wel oké.

Wandelen kan iedereen, en zolang het niet uitdraait op fietsen over rotsen slepen en door linke rivieren waden is het in principe beginnersvriendelijk. De fout die beginners echter maken is toch te proberen rijden op terrein dat zich er niet toe leent tot op het punt dat ze zichzelf opblazen - en dat de volgende klim nog eens proberen. Ik durf ook wel eens een zware klim oprijden bij wijze van uitdaging, maar alleen als ik weet dat ik achteraf overschot heb; eens het boven een bepaalde hellingsgraad uitkomt is stappen quasi even snel en veel minder vermoeiend.

....
Ik gaf het maar mee, voor moesten er mensen geïnteresseerd zijn in ultras. Ik heb er al enkele gedaan ondertussen, de ene al succesvoller dan de andere. In Noordwest-Europa zijn de meeste events wel te doen voor beginners - echt afgelegen zal je nooit rijden en bevoorrading is over het algemeen geen groot probleem. Maar het is natuurlijk des te handig wanneer potentiële bevoorradingen (quasi) op het parcours liggen.

Die flatlands 300, tsja. Mijn inziens kan je dan beter ACT2 op 1 dag rijden om eens iets zotter te doen. Ik kan die niet genoeg aanraden, quasi constant offroad. Als ik dan de info van Flatlands lees; 50% offroad......
Maar beide zijn natuurlijk nog iets anders dan een echt meerdaags event

Ik vind op hun site iets terug van een 1200hm. Op 300km nog niet veel natuurlijk, maar ze mogen misschien iets minder de nadruk op de pannenkoek leggen :)

Iemand ervaring met de Taxandria ultra van plugplug? Lijkt me ook wel een leuke uitdaging om naartoe te werken voor volgend jaar. En de routes die ik van de parcoursbouwer al heb gereden vond ik tot nu toe toch wel oké.
Die Taxandria is een aanrader. Ik ging de 200 mijl doen, maar uiteindelijk voor de100 mijl gekozen wegens ziekte de week ervoor.
Mooi en snel parcours, 28km/u gemiddeld zonder dat ik er speciaal voor getraind heb. Die extra 100 mijl lag naar het schijnt wel wat slechter, maar het was ook een bijzonder natte periode in juni.

Thuisgekomen en een paar weken later vertrokken richting Mother North. Vooraf weliswaar nog een keer op de velo gekropen om 90% van ACT 2 te rijden op de gravelbike. 240km in 12u met de gravelbike op terrein dat toch eerder XC-gericht is, achteraf eerder geradbraakt in alle eerlijkheid, ondanks de Redshift zadelpen en stuurpen. Op kilometer 210 nog 20km aan ~35km/u zodat mijn metgezel zijn trein nog kon halen was ook pittig. :crazy:
Die ACT2 staat hier op het programma in september. Ik dacht deze met de Grizl te rijden, maar dan kies ik toch beter voor mijn Lux (fully)? Ik besef dat de fully waarschijnlijk wel serieuze overkill zal zijn. Ik had hier en daar gelezen dat het zanderig kan liggen bij droger weer, wat ik ging counteren door een goeie bandenkeuze. Maar uit jouw ervaring lees ik dan eerder dat het vooral oneffen ligt?

Die ACT2 staat hier op het programma in september. Ik dacht deze met de Grizl te rijden, maar dan kies ik toch beter voor mijn Lux (fully)? Ik besef dat de fully waarschijnlijk wel serieuze overkill zal zijn. Ik had hier en daar gelezen dat het zanderig kan liggen bij droger weer, wat ik ging counteren door een goeie bandenkeuze. Maar uit jouw ervaring lees ik dan eerder dat het vooral oneffen ligt?
Fully is wat overkill, Gravel is misschien wat underbiking, maar met brede banden zeker goed te doen. Ik zou voor de gravel met brede banden gaan (grizl kan toch 50mm, niet?)

Prachtige toer! Zelf de 200mijl gereden (in meerdere dagen weliswaar) en dat is een enorme aanrader, zowel qua ondergrond als omgeving. En die route is ook écht pannekoekvlak :).

Fully is wat overkill, Gravel is misschien wat underbiking, maar met brede banden zeker goed te doen. Ik zou voor de gravel met brede banden gaan (grizl kan toch 50mm, niet?)
Er liggen 45mm Pathfinders op.

Blijkbaar passen de Schwalbe Thunder Burt 2.1 (54mm) ook op een Grizl, lijkt mij niet slecht voor zo'n parcours.

Laatst bewerkt:
Vandaag wou mijn fiets niet goed schakelen, bij thuiskomst, merkte ik enige speling op aan mijn derailleur.

Is dat normaal?
Morgen eens demonteren, en opnieuw invetten, mss is dat gewoon het probleem, merk dat op mijn triathlon fiets ook wel enige speling zit, is wel sram dus niet 100% te vergelijken

Laatst bewerkt:
vorig jaar kreeg je effectief een flesje (excellente) champagne bij finishen. Ik heb geen reden om te geloven dat dat niet opnieuw het geval zal zijn. Ik twijfel nog een beetje om me in te schrijven voor de 200km (vorig jaar 400 gedaan).
Als ik het goed begrijp, is het de bedoeling om de afstand in 1 trek te rijden?

Vandaag wou mijn fiets niet goed schakelen, bij thuiskomst, merkte ik enige speling op aan mijn derailleur.

Is dat normaal?
Morgen eens demonteren, en opnieuw invetten, mss is dat gewoon het probleem, merk dat op mijn triathlon fiets ook wel enige speling zit, is wel sram dus niet 100% te vergelijken
Denk wel dat da normaal is.

Net terug van een avondritje met de mtb. Dat blijft toch van het zaligste dat er is. Gewoon het spoor in het licht van uw koplamp, en voor de rest niets…

De zanderige stukken waren eerder kort dus weinig relevant vergeleken bij de oneffenheden inderdaad. In het slechtste geval gewoon een paar minuten stappen. Bepaalde stukken lagen begin augustus ook nog fameus modderig.

Disclaimer: ik heb maar 90% gereden wegens late start en tijdsgebrek, de resterende 30km zou nog wel ietwat zanderig kunnen zijn aangezien dat rond de Kalmthoutse Heide was. @thomasv kan daar ongetwijfeld wijsheden over rondstrooien.

Terug
Bovenaan