De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik gebruik die repen ook. Eet inderdaad aangenaam weg. Die suiker-repen met fruit zijn ook een aanrader (wel naspoelen met water, anders is het gegarandeerd ne kleffen bek). Gelletjes is gewoon worden, maar hebben wel een hogere energiedichtheid (Joule/g) dan zo'n repen.

Heb maar random weer wat lichters besteld aangezien niemand mij een tip gaf :)
De tips waren nochtans duidelijk. Je mag geen bandenlepels gebruiken om je band op de velg te leggen.

Ik gebruik tandenstokers als spaken maar die breken altijd. Kan iemand me betere tandenstokers aanraden? Alé waarom krijg ik nu geen tips :unsure:

Ik heb recent deze is gekocht, ik krijg die perfect binnen etc, veel beter dan zo'n gels, maar ik vraag me af of het eigenlijk opzich goede repen zijn voor tijdens de rit?
Goedkoop zijn ze wel :p

https://www.wiggle.nl/wiggle-nutrition-energiereep-20-x-60-g gebruik ik, kosten wel meer per bar (dubbel als je op gram kijkt) maar iets minder vet
Of de muesli repen van boni die lijken me nog goedkoper dan die van decathlon (maar iets meer vet)
Chocolade smelt me teveel in de zomer wel

Soms krijg je een band er écht niet opgewalst hoor, zelfs niet met "de truukjes" (zeepsop, talkpoeder, band opwarmen op de chauffage). Dan heb je gewoon een hefboom nodig, en als je oplet met je binnenband en ervoor zorgt dat die niet ergens onder de hieldraad vandaag komt piepen kun je perfect een band erop helpen met een bandenlichter zonder schade te berokkenen aan je binnenband. Vergt wat geduld en concentratie, maar het gaat echt wel hoor.

Techniek > brute kracht he
Zo is dat. Heeft totaal niks met kracht te maken.

Zeker nu de banden al minimaal 25 en 28mm zijn gaat elke band op elk wiel, gewoon met de hand. Enkel tubeless zitten er echte klootzakjes tussen, en dat is meteen de reden waarom ik niet tubeless rijd op de koersfiets.

En? Omdat deze persoon hem er niet op krijgt krijgt niemand hem er op?
Ik zie vooral foute techniek:
1. Eens hij de band er 75% op heeft liggen begint hij meteen met zijn bandenlepels. Dan moet je de band van onderaan nog is masseren om hem zo diep mogelijk in het velgbed te krijgen. Soms moet je dat verschillende keren doen om telkens wat verder te geraken.
2. Als je op het einde vh filmpje ziet hoe hij met zijn vingers zit te duwen. Je moet met je handpalmen duwen.

Ik heb dezelfde banden, zonder hulpmiddeltjes gaat het echt niet als het een nieuwe band is (de hieldraad rekt wat eens de band opgepompt is, nadien gaat de installatie/verwijdering heel wat gemakkelijker). En ik kàn echt wel een band opleggen.

Stakingsdag + mooi weer + nieuwe fiets = dagje verlof.
Met de mtb naar de Vlaamse Ardennen getrokken. Prachtig weer, helaas een dikke kutroute geplukt van op't internet.
Ik vind de Vlaamse Ardennen sowieso al gigantisch overroepen qua mtb-regio, maar ik heb denk ik 70% baan gedaan. Mooie stukken in muziekbos gewoon links laten liggen. Heel vreemd.

edit: opvallend veel halve garen in lange broek en lange mouwen.

Laatst bewerkt:
Wat zijn eigenlijk de voordelen van echte degelijke fiets schoenen voor op de weg? Vertaalt zich dat enkel in comfort, of zijn er andere aspecten die ik over het hoofd zie?

En ik ben ook nog op zoek naar nieuwe bib shorts, iemand aanraders? Degelijke kwaliteit, maar het hoeft nu ook geen fortuin te kosten :D

Stijfh
Wat zijn eigenlijk de voordelen van echte degelijke fiets schoenen voor op de weg? Vertaalt zich dat enkel in comfort, of zijn er andere aspecten die ik over het hoofd zie?

En ik ben ook nog op zoek naar nieuwe bib shorts, iemand aanraders? Degelijke kwaliteit, maar het hoeft nu ook geen fortuin te kosten :D
Stijfheid van de zool, waardoor je minder drukpunten zal hebben op lange tochten, maar er ook minder energie verloren gaat.

Keiharde zolen kunnen echter ook oncomfortabel zijn.

Daarnaast vooral de sluitingen (BOA bv.) die toelaten om de schoen milimeterprecies en on-the-go aan te passen met kleine kliks.

Terug
Bovenaan