De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik ben een beetje aan het twijfelen wat ik ga doen met mijn grizl.

Ofwel een deftige wegwielset erbij kopen met 35 mm banden voor in de winter op de baan en dan in de zomer/soms ook in de winter te switchen naar de originele wielen met 45 mm om te gravelen.

Of een endurace bijkopen om in de winter op de weg en de rollen. Aangezien een deftige wielset en banden ook wel geld kost weet ik niet of het zo enorm veel zou schelen van prijs.
Ligt aan wat je eraan wilt uitgeven.
Maar als je al een grizl hebt zie ik persoonlijk niet de meerwaarde om dan nog een endurace bij te kopen.
Pakweg met deze set onder uw grizl met GP5000’s of schwalbe pro ones dan ga je echt wel goed kunnen raketten.

Grizl kan je ook perfect op de rollen zetten. De mijne doet momenteel dienst al rollenfiets.

De Grizl lijkt me trouwebs helemaal niet het type fiets te zijn dat chauffagist zoekt. Hij heeft al een tractor...

Als ik zijn uitleg lees is de Al7 meer dan goed genoeg voor wat hij het momenteel nodig heeft. Wat niet wil zeggen dat dat in de toekomst niet kan veranderen en dat hij dan toch spijt krijgt dat hij niet voor de Cf8 gegaan is. Maar zo kan je bezig blijven natuurlijk.

De Grizl lijkt me trouwebs helemaal niet het type fiets te zijn dat chauffagist zoekt. Hij heeft al een tractor...

Als ik zijn uitleg lees is de Al7 meer dan goed genoeg voor wat hij het momenteel nodig heeft. Wat niet wil zeggen dat dat in de toekomst niet kan veranderen en dat hij dan toch spijt krijgt dat hij niet voor de Cf8 gegaan is. Maar zo kan je bezig blijven natuurlijk.
Mee akkoord.
Endurace zou ik aanraden. Daar kan je ook nog gravelbanden op leggen moest je het toch nodig vinden (met die fiets is het wk gravel gewonnen...).

Zeker geen Grizl. Dat die Grizl zo populair is snap ik niet helemaal. Ken er ook een deel op Strava die een grizl hebben, maar als ik dan zie welke routes die rijden is die fiets daar veel te ruw voor.

Zeker geen Grizl. Dat die Grizl zo populair is snap ik niet helemaal. Ken er ook een deel op Strava die een grizl hebben, maar als ik dan zie welke routes die rijden is die fiets daar veel te ruw voor.
Qua geometrie is dat een vrij agressieve zit. De stuurpen zorgt dat uw reach iets kleiner is waardoor je iets iets rechter zit, maar het frame zelf is echt niet zo tam.
Het frame is zwaarder dan een zuiver raceframe, maar ook niet gigantisch. GRX is een gravel groepset, maar kan je ook mee uit de voeten op de weg.

Je kan de grizl ook uitrusten met een smaller stuur, carbon hoge velgen, wegbanden en je komt daar perfect mee weg.

Eigenlijk als je het bekijkt kan je naargelang uw voorkeur een leuke fiets voor de weg bouwen waar je niet zoveel verlies mee hebt. Toch al zeker niet tegen de modale endurance fiets. En tegelijk kan je er dikke 45mm’s onder gooien en hem volladen met tassen om te gaan bikepacken.
Dat pakket en die twee gezichten maken hem net zo goed.

Een endurace met daaronder 35mm gravelbanden is niet hetzelfde. Dat is niet de wegfiets zoals de ultimate of aeroad dat is. En schiet ook tekort voor op echte gravel.

Iemand ervaring met le col fietskledij (shirt en broek)? Vallen die ruim? Volgens maattabel beide S bij mij. Maar een bioracer S broek is iets te klein alsook een S in race fit bij de meeste merken.

Ik heb een reserveband in mijn zadeltasje zitten, maar die zit daar wss al twee jaar in. Moet ik dat eens vervangen of blijft dat eindeloos goed?

Gisterenavond bedacht ik dat ook dat de al7 goed genoeg is. Prijs/kwaliteit is dat volgens mij voldoende om de jaagpaden af te maaien en in de zomermaanden je conditie op peil te houden, wanneer je niet direct een mtb tocht in de buurt kan doen. Als ik kan neem ik natuurlijk liever de mtb, maar 's avonds ergens naartoe gaan is niet altijd evident.

In de vakantie nog een paar keer naar de Ardennen en Frankrijk, dus daar komt de mtb wel tot zijn recht.

Tegen de winter zou ik dan eens kijken voor een geschikte bandenset voor hier aan de kust.

Gisterenavond bedacht ik dat ook dat de al7 goed genoeg is. Prijs/kwaliteit is dat volgens mij voldoende om de jaagpaden af te maaien en in de zomermaanden je conditie op peil te houden, wanneer je niet direct een mtb tocht in de buurt kan doen. Als ik kan neem ik natuurlijk liever de mtb, maar 's avonds ergens naartoe gaan is niet altijd evident.

In de vakantie nog een paar keer naar de Ardennen en Frankrijk, dus daar komt de mtb wel tot zijn recht.

Tegen de winter zou ik dan eens kijken voor een geschikte bandenset voor hier aan de kust.
Vroeger had ik ook enkel een mtb. Ik woon in Limburg dus wanneer ik wat wilde klimmen, en vooral leuke afdalingen doen, was het meestal richting het Leuvense, de Voerstreek, het Luikse,... Maar door de week 's avonds een ritje doen kwam er gewoon niet van wegens gewoon niet leuk met een MTB hier door de veldwegen rijden. Een MTB is gewoonweg overkill voor van die ritten. Ik heb me dan ooit een occasie koersfietske aangeschaft maar ik had heel snel door dat dat niks voor mij was. Ik rij gewoon niet graag op de openbare weg. Als ik een veldwegeltje zie wil ik er gewoon in rijden. Ooit ben ik zo ooit met mijn 23mm bandjes op het veldcrosscircuit van Zolder beland . Kon het gewoon niet laten :laugh:.
Ik heb me dan, mede door dit forum, een Canyon Grail aangeschaft. Een alu, meer dan goed genoeg voor mij. Een Grizl moest ik niet hebben. Ik begrijp de keuze voor een Grizl wanneer je vooral op de weg rijdt en iets wilt hebben waarmee je wat offroad kan gaan maar je geen MTB wilt. Bij mij was het echter net omgekeerd. Ik heb een MTB en ik zocht een fiets waarmee ik kon offroaden en die toch leuk fietst op de weg. En dat is de Grail dus geworden. En nog geen moment spijt van gehad. Momenteel gebruik ik die fiets zelfs meer dan mijn MTB. Met de MTB zit ik nog bijna elk weekend in Wallonië, maar de Grail komt gewoon veel vaker van stal hier.
In jouw geval is de Grail misschien nog te veel offroad gezind en zal de Endurace misschien de betere keuze zijn. Gaan ervoor zou ik zeggen. En zoals ik al zei, en je zelf ook al door hebt, denk ik niet de CF in jouw geval de meerprijs waard is.

Is de RDHF te doen met een hardtail? Een paar weken geleden een stukje van de Cimes de Waimes gedaan en daar had ik toch graag een fully gehad. Zo heel veel rijd ik niet met de MTB dus het kan ook zeker wel aan mijn (gebrek aan) techniek liggen.
Heb hem 3x met hard tail gereden. Lukken gaat, maar fully en dropper zijn gewoon veel aangenamer.

Veldritparcours op circuit Zolder. Kwam er voorbij gereden en ze waren volop bezig met de opbouw van het veldritparcous. Kon het niet laten om even het parcours op te draaien en even te kijken hoe dat ging. Niet goed met 23 mm bandjes :laugh: . Maar mij toch geamuseerd.
Vertelde dit gewoon even om mijn keuze voor een grail aan te tonen. Een wegfiets is gewoon niks voor mij.

Ha oké, kreeg al de hoop dat er echt zo een circuit bestond waar je standaard op kon rijden in Zolder. Zou fijn zijn, is maar een steenworp van thuis :p

Hoe mensen boven de 30 graden nog kunnen presteren is me echt raadsel. Vandaag pas om 20 over 9 aangezet en vanaf het middaguur raakte ik geen poot meer vooruit.
Bij een beetje wind tegen al naar hartslag 150 en happen naar lucht zoals een vis op het droge. Moest ik een sprint moeten trekken ik denk dat ik hyperventilerend van mijn fiets stuik. Dat mijn neus potdicht zit door de pollen helpt natuurlijk ook niet echt.

Hoe mensen boven de 30 graden nog kunnen presteren is me echt raadsel. Vandaag pas om 20 over 9 aangezet en vanaf het middaguur raakte ik geen poot meer vooruit.
Bij een beetje wind tegen al naar hartslag 150 en happen naar lucht zoals een vis op het droge. Moest ik een sprint moeten trekken ik denk dat ik hyperventilerend van mijn fiets stuik. Dat mijn neus potdicht zit door de pollen helpt natuurlijk ook niet echt.
Warmte is echt een geruidsloze killer…
Gisteren de cannibale gereden in een loden warmte.. het was dan maar 33 graden er stond niets van wind

Terug
Bovenaan