De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Even hier hulp zoeken, nieuwe wielen kopen voor 150gr is gek hé?
Denk nu al een week ga mijn wielen upgraden maar het enige verschil is inner width +2mm en 150gr lichter beiden 60 hoog.
Looks zijn full black geen merk.

Nog iemand soms dit probleem? :laugh:
Haha ja, dat gaat toch al richting weight weenie toestanden, want je rijdt nu ook al niet met brol ;)
Maar als gij daar zin in hebt & ge kunt uw andere set nog voor een prijske doorverkopen, why not :woohoo:

Heeft er iemand hier ervaring met de kledij van le coffee ride?
Ik zie geregeld wel mensen hier mee rondrijden en het komt ook soms voorbij op mijn socials. Het café is ook al te gast geweest bij meerdere influencers hun content. Dus ze zetten wel in op exposure en influencing.

Maar goed als hun kledij de prijs waard is dan is dan maakt het opzich niet zoveel uit.

Ik word op de socials ook plat getarget met advertenties door die mannen. Maar moet wel zeggen mooie site met leuke artikels en routes zelfs.

Geen idee wat de kwaliteit betreft.

't gaat toch slechter op de fietsenmarkt merk ik.
1. kameraad die bij Trek schone korting kreeg
2. Canyon die hun grootste sale ever doet
3. Shimano maakte deze week bekend dat de verkoop dalende is.

Nog mensen die dit merken?

Canyon die niet kan leveren :) Gisteren naar het experience center geweest om de endurace te testen, toch een komen en gaan van mensen. Zowel om fietsen op te halen als nieuwe te passen/bestellen. Ik denk dat er nog nooit zoveel fietsen verkocht worden als nu?

Het neemt terug wat meer normale proporties aan.
Maar ja bij elke fietsenwinkel ik kom is er toch voldoende voorraad. De dagen dat er daar 4 fietsen binnenstonden is wel voorbij.

Maar logisch ook dat de vraag serieus ging dalen. De explosie van aankopen met corona heeft ervoor gezorgd dat iedereen een fiets heeft en die mensen gaan niet zomaar hun fiets met weinig kilometers nu al vervangen.

Maar goed de verkoop van fietsen neemt dan wel af. Al de rest draait eromheen draait nog goed hoor.
Kledij, onderdelen en alle toebehoren gaan over de toonbanken gelijk zot. Bij Van Eyck kunnen ze soms het niet aangesleept krijgen. Sommige onderdelen zijn nog altijd niet eenvoudig om te pakken te krijgen.

En canyon kan ook nog niet alle fietsen zomaar uit voorraad leveren.

Noem één sector die tijdens corona booming business was die geen terugval gekend heeft? Inderdaad.
In de fietsenbranche blijft de verkoop echt nog wel op een hoog peil. Een heel verschil met pakweg de verkoop van fitnesstoestellen.

Het grootste probleem zit hem bij winkels die verkeerd ingekocht hebben. Pré corona had je een behoorlijk aantal (vooral kleinere winkels) die leefden van de stock van bijvoorbeeld Trek. De meeste fietsen waren op stock of leverbaar binnen een afzienbare termijn. Slechts een klein aantal fietsen op stock nemen, de rest verkopen uit de catalogus. Amper geld nodig voor stock, geen extra plaats nodig voor stock. Geweldig ... en dan kwam corona. Die winkels konden niks meer verkopen, er was niks.

Er zat niks anders op dan nu wél beginnen in te kopen. In 2021 was het nog altijd een halve ramp qua leveringen, in 2022 begon het te beteren, in 2023 is het quasi overal weer in orde. Maar dan kregen die winkels ook nog eens alle achterstallige fietsen binnen van 2021 en 2022. Verboden te weigeren :). Sommige winkels zitten stampvol met fietsen die ze niet langer kunnen financieren. Winkels betalen de merken niet meer, merken kunnen hun producenten niet meer betalen. Merken verlagen hun prijzen om meer verkoop op gang te brengen. Winkels worden voor blok gezet en moeten fietsen verkopen met flink wat minder marge.

Fietsen is dan ook nog eens hip en trendy, waardoor er bepaalde investeerders aangetrokken worden die niks van de branche kennen. Fascinerend om te zien hoe er met geld gegooid wordt om winkels over te nemen en dan te horen dat ze een jaar later hun personeel al niet meer correct betalen en op zoek moeten naar vers geld.

Hmm mss toch eens gaan neuzen in de winkel zelf. Wil al FF een grizl, maar tot oktober niets

Grotere kans dus voor bij van Eyck een gravel te vinden.

Hmm mss toch eens gaan neuzen in de winkel zelf. Wil al FF een grizl, maar tot oktober niets

Grotere kans dus voor bij van Eyck een gravel te vinden.
Er zitten wel grote verschillen tussen type fietsen, en laat net gravel de grootste uitzondering op de regel zijn :). Deze zijn nog steeds vrij slecht leverbaar, wat uiteraard niet wil zeggen dat winkels helemaal geen stock hebben. Daar zal je gewoon wat geluk hebben dat er iets is in je maat en prijsklasse.

Alles wat race, stadsfiets, gewone e-bikes betreft is vrij normaal. Aan de andere kant van het spectrum heb je de hardtrail mtb, dat was dé fiets van 2020 en deze wordt door veel mensen nu niet meer gekocht wegens de opkomst van de gravelbike. Daar gaan ze in 2024 mee naar je hoofd gooien.

Er zitten wel grote verschillen tussen type fietsen, en laat net gravel de grootste uitzondering op de regel zijn :). Deze zijn nog steeds vrij slecht leverbaar, wat uiteraard niet wil zeggen dat winkels helemaal geen stock hebben. Daar zal je gewoon wat geluk hebben dat er iets is in je maat en prijsklasse.

Alles wat race, stadsfiets, gewone e-bikes betreft is vrij normaal. Aan de andere kant van het spectrum heb je de hardtrail mtb, dat was dé fiets van 2020 en deze wordt door veel mensen nu niet meer gekocht wegens de opkomst van de gravelbike. Daar gaan ze in 2024 mee naar je hoofd gooien.
Canyon geeft nu al serieuze kortingen op de hardtails. Eigenlijk is het nu het moment om 1 te kopen.

Canyon geeft nu al serieuze kortingen op de hardtails. Eigenlijk is het nu het moment om 1 te kopen.
Absoluut, als je één wil zou ik nu ook niet wachten. Ze zijn bij machte om straks te beslissen dat modeljaar 2024 gewoon doorloopt naar 2025.
En dan zelf voor 2025 minder bestellen bij hun producenten. Zij zien dit overaanbod natuurlijk ook al lang op zich afkomen.
Bij Trek zijn ze bij verschillende modellen ook al overgestapt op generaties ipv modeljaren, verstandige keuze.

Absoluut, als je één wil zou ik nu ook niet wachten. Ze zijn bij machte om straks te beslissen dat modeljaar 2024 gewoon doorloopt naar 2025.
En dan zelf voor 2025 minder bestellen bij hun producenten. Zij zien dit overaanbod natuurlijk ook al lang op zich afkomen.
Bij Trek zijn ze bij verschillende modellen ook al overgestapt op generaties ipv modeljaren, verstandige keuze.

Is innovatie op de "lagere" modellen niet eerder beperkt dat elkaar een nieuw model gewoon ook overbodig is?

Canyon geeft nu al serieuze kortingen op de hardtails.
Net even gecheckt, kortingen op mountainbikes bij Canyon zijn inderdaad niet mis.
Eigenlijk is het nu het moment om 1 te kopen.
Wanneer je een mountainbike nodig hebt natuurlijk

Ik denk dat het inderdaad wel logisch is dat de markt zich nu stabiliseert, na de corona-periode. Maar ik zie ook nu nog steeds weer extra collega's beslissen om met de fiets te rijden naar 't werk, veel van onze nieuwe, jonge starters komen zowat altijd met de fiets naar 't werk.

Is innovatie op de "lagere" modellen niet eerder beperkt dat elkaar een nieuw model gewoon ook overbodig is?
Absoluut. Ook bij duurdere modellen worden frames uiteindelijk maar om de +/- 4 jaar vervangen.
Neem nu een Scott Foil. Nieuw frame voor 2023, de shimano di2 groepen zijn pas vernieuwd. Als je vandaag de 105 di2 versie koopt. Wat gaat die de komende jaren veranderen? Niks, buiten de kleur. Beetje gek om dan van een oud modeljaar te spreken omdat de kleur veranderd is.

Net even gecheckt, kortingen op mountainbikes bij Canyon zijn inderdaad niet mis.

Wanneer je een mountainbike nodig hebt natuurlijk

Ik denk dat het inderdaad wel logisch is dat de markt zich nu stabiliseert, na de corona-periode. Maar ik zie ook nu nog steeds weer extra collega's beslissen om met de fiets te rijden naar 't werk, veel van onze nieuwe, jonge starters komen zowat altijd met de fiets naar 't werk.
Met de elektrische fiets dan?
Want we weten allemaal dat dat geen echte fietsen zijn :oi22:

Nee maar even serieus zo een krachtige speed pedelec is bezwaarlijk fietsen. Dat is een brommer waar je uw benen op moet bewegen. Dat vergt echt geen inspanning om 45 te rijden. En vele rijden dan ook nog eens een tikje sneller dan dat.

Absoluut. Ook bij duurdere modellen worden frames uiteindelijk maar om de +/- 4 jaar vervangen.
Neem nu een Scott Foil. Nieuw frame voor 2023, de shimano di2 groepen zijn pas vernieuwd. Als je vandaag de 105 di2 versie koopt. Wat gaat die de komende jaren veranderen? Niks, buiten de kleur. Beetje gek om dan van een oud modeljaar te spreken omdat de kleur veranderd is.
Logisch ook dat een frame niet elk jaar verandert, snelle innovatie anders :p
Modeljaar slaagt vooral op inderdaad de kleurstelling. Wat goed is want sommige merken doen dit niet en houden soms meerdere jaren dezelfde kleuren aan, als het een populair fiets is dan heb je ineens wel veel mensen met dezelfde fiets :p

Soms verandert men over de jaren ook wel eens de afmontage. Wat ook niet slecht is.

Nee maar even serieus zo een krachtige speed pedelec is bezwaarlijk fietsen. Dat is een brommer waar je uw benen op moet bewegen. Dat vergt echt geen inspanning om 45 te rijden.
Onzin. Dat hangt er gewoon af van hoe je die speed-pedelec gebruikt. Ik doe 52 km enkel met de speed-pedelec, en op maximale ondersteuning heb ik onvoldoende autonomie om heel de rit met volle ondersteuning te rijden. De eerste 15 km rijd ik met 30% ondersteuning, daarna gebruik ik ongeveer 50%.
Ik trap zelf gemiddeld 175 Watt (typische hartslag 130 bpm) tijdens mijn ritten, maar op hellingen ga ik vlot naar 150-155 bpm.

Ik heb de indruk dat iets meer dan de helft van de collega's die met de speedpedelec naar 't werk komen gewoon rechtstreeks van hun fiets stappen, en zonder douchen of omkleden starten met werken. Maar dan nog hebben ze meer inspanning geleverd dan iemand die uit zijn auto stapt.
Maar starten met werken zonder douchen is bij mij gewoon geen optie. Ik heb dat ooit geprobeerd hoor, 's morgens een pak rustiger naar 't werk rijden, zodat ik 's morgens niet moet douchen, en dan alleen 's avonds echt trainen. Maar rustig rijden lukt me niet en dat was ook gewoon tijdsverlies.
Voor mij is de SP een ideale trainingstool. Zoals gezegd, rustig rijden lukt me niet, wanneer ik met de racefiets ga rijden ga ik gewoon steevast te hoog in hartslag om er een echt goede training van te maken.
En vele rijden dan ook nog eens een tikje sneller dan dat.
Er dan wel bij vertellen dat de meeste mensen zo dom zijn om hun display te geloven. Mijn Stromer geeft aan dat ik 48.8 km/h rij, maar mijn GPS-snelheid is dan 44.5 km/h. Let wel, dat is een gevolg van mijn bandenkeuze, met de standaard banden zou dat 45km/h zijn.

Laatst bewerkt:
Ik ga naar het werk aan een gemiddelde snelheid van 22-24km/u met een gewone fiets (+-20km/uur) op een afstand van 20-23km afhankelijk van de route, en ik rijd me dan ook niet in het zweet. Met de koersfiets zou dat dan aan een wattage van 140 watt zijn gemiddeld, dus echt op gemak.
Wij kunnen ons niet douchen op het werk spijtig genoeg, anders zou ik dat wel doen.
Aan die lage wattages is dat niet echt trainen, maar het is wel goed voor vetverbranding en recovery als je in het weekend zwaardere trainingen doet.
Afhankelijk van je fysieke conditie is het dus wel mogelijk om je niet in het zweet te rijden. Als je echter niet goed getraind bent zal je je al sneller in het zweet rijden. Ik zie het dikwijls dat mensen die minder gewoon zijn om te fietsen meestal veel te hevig beginnen en niet kunnen doseren.

Kan iemand mij zeggen waarom dat vaak van die zware mensen zijn met olifantenbenen op Sp's? Behoorlijk beangstigend zo een 100Kg + fiets die aan 45/u afkomt, als je zelf maar 66 weegt.

Deze ochtend net op tijd vertrokken met de mtb om juist voor de regen terug thuis te zijn! De Rochus classic gereden in Oosterzele. Weinig opwindend maar wel leuk. En de benen hadden niets meer nodig na 3 weken amper gefietst te hebben en een weekje maag/darm problemen...

Terug
Bovenaan