De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik denk eerlijk gezegd van niet. Het oude instapniveau van de SLX reeks was €6k+ als ik me niet vergis, de oude CF SL reeks begon op... €2.5-2.7k ofzo? Het begon ook een beetje belachelijk te worden, vroeger had je CF SL en CF SLX... bij de laatste generatie had je op den duur CF, CF SL, CF SLX & dan ook nog de CFR als nieuwe top reeks. 4 subreeksen binnen 1 segment is toch wel overkill denk ik. :unsure:

Wat wel kan is dat ze later nog met een nieuwe CF SL reeks komen die de eenzame huidige CF gaat vervangen als categorie met alle fietsen met mechanische groepsets.
ja mijn CF SL 7.0 was €1.899 (dat is dus diegene die je tot voor kort nog kon kopen) met R7000 en Aksium wielen.

De carbon instapper met schijfremmen.

Waar hij bedoelt is echt een autostrade bij momenten. Met de auto vlam ik daar ook wel door maar als ik fietsers of wandelaars zie vertraag ik wel tot de 50km/h dat je daar wettelijk mag.
Ja opvallend druk, veel mensen gebruiken die weg als snelle route naar Diksmuide, hoewel dat eigenlijk nog een vrij lange baan is en ik de tijdswinst betwijfel.

Echt wel zot van zodra je de grens over bent met Frankrijk hoe a l'aise het daar fietsen is. Bijna geen auto's en ze maken ruim plaats voor fietsen.
Moet ik nog eens testen.
De nieuwe Endurace reeks van Canyon is ondertussen gereleased. Nieuwe fietsen voor de CFR en SLX reeks. De instapprijs van de SLX reeks zeer sterk verlaagd tot het niveau van de top end van de CF SL reeks die uitgefaseerd is. Eigenlijk is de SLX reeks verdwenen en is de oude SL reeks nu SLX geworden.
Zou er geen sl meer komen? Of een gewone cf8 met ultegra groep?
De goedkoopste uitvoering voor €3.7k wat, zeker in vergelijking met andere merken, toch best wat fiets is voor dat geld denk ik. Wel geen standaard power meter op het instapmodel maar wel de verstelbare CP0018 Aerocockpit die ze van de Ultimate hebben gehaald denk ik?
Ok, maar in promo kon je 3 weken terug de oude sl met ultegra di2 kopen voor 3.499, dat was eigenlijk een koopje.
Het top end model dat de oude CF SL 8 Aero vervangt is wel weer €400 duurder geworden...
Zou dat vaak verkocht worden? Endurace is toch meer voor de comfort-rijder?
De cockpit die 40mm kan versteld worden in de breedte is wel pluspunt ten opzichte van de vorige Endurace. Alleen vind ik het net als bij de Ultimate heel erg teleurstellend dat men niet overal standaard die 390mm variant plaatst en dat men toch koppig blijft vasthouden aan sturen die voor het grootste deel van de mensen gewoon objectief te breed zijn. Alles vanaf M komt nog steeds met de 410mm variant... 80-85% van alle mensen heeft 400mm nodig (390-430mm zou dus ideaal zijn), terwijl misschien 2% van de bevolking een 450mm stuur nodig heeft.

Op zich geen wereldschokkende dingen, ik weet niet of ik fan ben van dat systeem met de prularia in de bovenbuis maar goed... op zich nog steeds mooie fietsen maar aub Canyon met die flutkleuren altijd... baby blauw, wijnrood of zwart: rot op!
De CFR lak vind ik wel geslaagd maar ik ga echt geen 10k aan een fiets hangen.
De kleuren zijn echt saai...

Op zich geen wereldschokkende dingen, ik weet niet of ik fan ben van dat systeem met de prularia in de bovenbuis maar goed…

Perfect systeem toch?
Geen bel meer nodig, ze horen u van ver al aankomen met al die rammelende troep in uw frame!

En dan ook nog echt in de bovenbuis ook :P en met een lipje en dus niet met een draaisluiting zoals bij de trek domane. Nee echt geslaagd kan ik het niet noemen.

Ook qua geometrie nog iets minder scherp geworden. Minder reach en meer stack.

, 2 uur rijden, dan is dat op een zaterdag dus opstaan om 5u.
Dat doe ik ook niet voor de duidelijkheid.

Maar als ik 3 kwartier tot max een uur rij sta ik Aarschot, Namen, Provincie Luik, de Voerstreek, Maastricht...

En dan lokaal is het met de gravelbike wel mooi voor de rest vd week.

Solorit van zee naar huis afgewerkt. Was wel heel mooi fietsen tussen Oostende en Brugge langs kanalen.
Exact 200km was de rit. Alles deed zeer (nek, handen, gat, benen, vermoeidheid) maar niets deed extreem veel zeer..
Ik ga het nog wel eens doen.

Ook wat gewicht bijgekomen precies bij de nieuwe endurace, althans op papier. CF SL 8 Aero was 7.47kg. Nieuwe CF SLX Aero is nu 7.76kg. Een 300g zwaarder.

Die top tube storage ziet er ook maar slordig uit.

Laatst bewerkt:
Ook wat gewicht bijgekomen precies bij de nieuwe endurace, althans op papier. CF SL 8 Aero was 7.47kg. Nieuwe CF SLX Aero is nu 7.76kg. Een 300g zwaarder.

Die top tube storage ziet er ook maar slordig uit.
Ik denk nu wel dat het gewicht inclusief die zak vol rotzooi is.
Ik denk dat als je die eruithaalt je makkelijk 500g uitspaart + een hele hoop gerammel. :P

Dat doe ik ook niet voor de duidelijkheid.

Maar als ik 3 kwartier tot max een uur rij sta ik Aarschot, Namen, Provincie Luik, de Voerstreek, Maastricht...

En dan lokaal is het met de gravelbike wel mooi voor de rest vd week.
Zondag - als de ziekte doorgespoeld is - rij ik wel 2u richting a chouffe om mee te doen aan de chouffe marathon :)

Als je zo vroeg opstaat is het tijdsverlies best beperkt. Ik sta al aan de start wanneer ik op een andere dag pas opsta.

Zo vroeg opstaan is inderdaad even pijnlijk, maar nergens zo mooi mtb'en als in de Ardennen, dus ik heb het er wel voor over

Iemand die toevallig een tolken kent waartegen ge kunt zeggen.

Ik wil 50km gravellen vanaf thuis.

En dat daar dan een gpx uit komt.

Uw garmin gps kan dat (ritvoorkeur op gravel zetten). Routeyou kan dat ook, maar naar mijn ervaring is het percentage offroad altijd bedroevend...

Komoot kan fat voor zover ik weet niet?

Strava enkel betalend denk ik?

Geen Garmin maar Wahoo. Misschien eens zoeken of die dat kan...

Komoot kan fat voor zover ik weet niet?

Strava enkel betalend denk ik?

Geen Garmin maar Wahoo. Misschien eens zoeken of die dat kan...

Komoot kan dat in bepaalde mate.
Als je op gravel staat en je klikt van A naar B dan zal hij de “mooiste” snelste route maken.
Achter heel die route builder zit ook een algoritme die kijkt naar populariteit. Gravel mag dan wel fors in populariteit gestegen zijn, veel mensen rijden toch voornamelijk nog veel verhard. En als je echt een mooie route wilt maken steek je erg gewoon heel veel tijd in.

Natuurlijk als je minder selectief bent en gewoon al tevreden bent met iets van onverhard dan werkt dat wel goed.

Strava is inderdaad betalend. En de route bouwer van Garmin is echt een flop, zou ik persoonlijk echt afraden.

Het beste is imo toch wel van met gravelmap.com te werken en dan te proberen van met een routebuilder een aantal stukken op een mooie manier aan elkaar te linken. In de ene regio werkt dat ook wat beter dan in de andere. Al bij al is het niet zó veel werk en het maakt meestal veel mooier gravel rides dan zo'n programma een random route van 50km te laten bouwen.

Terug
Bovenaan