De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Of @Japser iets laten spaken?
Ik vraag me wel af hoe die set zo goedkoop kan zijn.

Enkel de velgen en de hubs kosten mij al meer als die wielset...

Ja.. zoals Huske zegt: dt swiss vs bitex/novatec en Mavic carbon vs Kinlin/...

De set van Mantel kan je echt wel voor minder vlechten als je identieke componenten gebruikt.

SiS blijft toch een absurde site hebben. 3 potten van 1,6kg Go Electrolyte kost €81,9, switch je je locatie van EU naar UK dan kosten die 3 samen nog €56,7, ook gratis verzonden naar BE..

SiS blijft toch een absurde site hebben. 3 potten van 1,6kg Go Electrolyte kost €81,9, switch je je locatie van EU naar UK dan kosten die 3 samen nog €56,7, ook gratis verzonden naar BE..
Ook effectief bij het afrekenen? Want met de Duitse webshops is dat ook zo, door het verschillende BTW-tarief. Maar eens je afrekent krijg je wel het correcte tarief te zien

Komt daar niet nog BTW bij?
Kan ik ook na de Brexit online aankopen doen bij webwinkels in het Verenigd Koninkrijk (VK)? Ja, dat kan. Wel moet u btw betalen bij (online) producten die meer kosten dan € 22. Ook betaalt u invoerrechten als de aankoopwaarde hoger is dan € 150.

Het was identiek pre-Brexit, Paypal gaat me €56,7 aanrekenen, daar zit grofweg 7GBP tax bij, het zou me dus sterk verbazen dat ik nog extra kosten ga krijgen.

Ben deze 2dehands trainer tegengekomen. De moeite volgens jullie?
Goed opletten met smarttrainers die te koop staan op 2dehands, heel veel oplichting laatste tijd.
Er worden zelfs accounts gehackt (zodat ze toch goede recensies hebben) om daarop de smarttrainers te verkopen.

Ik weet dat je voor duurtrainingen het best in D1 rijdt ( voor mij is dit tussen 135-152)
Ik ga vaak op zondag fietsen met een groepje maar dan is mijn hartslag meestal gemiddeld 160+-, D2 dus (maar dan zijn er ook wel een aantal momenten dat ik helemaal in het rood ga).
Train ik daar ook nog goed mee of schiet ik daar niet veel mee op?
Ben van plan om binnenkort de rvv te rijden, dus zou liefst wel nog wat efficient proberen te trainen.

Makkers, ik ben sinds vorige week volledig nieuw in het wielrenwereldje. Ik heb een fiets en een direct drive trainer (Tacx Flux S). Ik ben op Zwift gevlogen en ik heb daar een vraag rond.

Ik merk niet echt een verschil in weerstand als ik nu bergop, bergaf of gewoon rijd. Zie bijvoorbeeld deze workout.
Cadans in het blauw, power in het zwart. Praktisch de hele rit rijd ik daar dezelfde cadans en aan dezelfde kracht, of het nu een klim is of een afdaling.
In Zwift zelf daalt mijn snelheid wel naar 5 km/u of zoiets als het ferm bergop gaat, maar 't is niet dat het plots lastiger trappen wordt.

Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat die trainer zelf de belasting kan aanpassen zodat ik toch tenminste moet terugschakelen om dezelfde cadans te kunnen aanhouden. Maar momenteel voel ik dus geen enkel verschil. Moet ik ergens iets aanpassen in de instellingen of zoiets?

Je workout rij je waarschijnlijk in erg modus? Op die manier moet jij enkel duwen en zorgt de trainer dat je de juiste wattages hebt, ongeacht van het parcours.

Rij eens gewoon een rit zonder workout, dan zal het wel werken zoals je in je hoofd had.

Ik weet dat je voor duurtrainingen het best in D1 rijdt ( voor mij is dit tussen 135-152)
Ik ga vaak op zondag fietsen met een groepje maar dan is mijn hartslag meestal gemiddeld 160+-, D2 dus (maar dan zijn er ook wel een aantal momenten dat ik helemaal in het rood ga).
Train ik daar ook nog goed mee of schiet ik daar niet veel mee op?
Ben van plan om binnenkort de rvv te rijden, dus zou liefst wel nog wat efficient proberen te trainen.
Lijkt me vrij zinloos, beter 5-10min zone 3 (wat je op de hellingen wss gaat doen) en de rest zone 1

zeer interessante podcast over polarized training (+ hun eigen trainingsdata over de jaren heen), wel wat droog om te luisteren maar zeer goed uitgelegd imho van hoe die onderzoeken te interpreteren

zeer interessante podcast over polarized training (+ hun eigen trainingsdata over de jaren heen), wel wat droog om te luisteren maar zeer goed uitgelegd imho van hoe die onderzoeken te interpreteren

Ongetwijfeld een antwoord op Dylan Johnson zijn recente kritiek:

Uiteindelijk is het simpel volgens mij, al die training programma's (TrainerRoad, SufferFest, Zwift...) doen allemaal hetzelfde: ze maken training programma's met workouts die zo aantrekkelijk mogelijk zijn. Met het minste kans dat mensen opgeven (en dus stoppen met betalen).

2 "voorbeelden":
* Programma 1: 3 dagen van anderhalf uur duurtraining, 2 dagen met high intensity intervals.
* Programma 2: 4 dagen met allerhande intervals (sweetspot, threshold, tempo...) met 1 45m recovery ride.

Rara, welk programma denk je dat het meest gekozen zal worden? Ik ga een wilde gok doen en zeggen programma 2. Als je die duurtrainingen van programma 1 buiten kan doen is dat nog iets anders maar uiteindelijk rijden veel mensen in de winter gewoon quasi 80-100% op de rollen... als je dan per week 4,5u 180W moet zitten draaien zonder ook maar iets van variatie dan denk ik dat veel mensen halfweg week 2 in hun garage al aan het rondkijken zijn naar iets om zichzelf mee op te hangen...

Lijkt me vrij zinloos, beter 5-10min zone 3 (wat je op de hellingen wss gaat doen) en de rest zone 1
"Zinloos" is wel een sterk woord. Optimaal is het niet maar het gaat nog steeds beter zijn dan gewoon niet gaan rijden. Je gaat gewoon enorm veel fatigue opbouwen voor beperkte fitness gains, maar als je sowieso maar 3 dagen in de week fiets maakt dat eigenlijk weinig uit, dan recupereer je daar wel van, zeker als de andere dagen veel rustiger zijn.

Uiteindelijk: hoeveel mensen zijn er zo wel niet? Die elk weekend gaan meerijden met een groep die eigenlijk te snel rijdt voor hen. Imo kan je beter een groep zoeken waar je rustig kan meebollen als duurtraining en dan in de week als je wel alleen gaat rijden links en rechts inderdaad eens een paar blokjes goed doortrekken.

Laatst bewerkt:
Ongetwijfeld een antwoord op Dylan Johnson zijn recente kritiek:

Uiteindelijk is het simpel volgens mij, al die training programma's (TrainerRoad, SufferFest, Zwift...) doen allemaal hetzelfde: ze maken training programma's met workouts die zo aantrekkelijk mogelijk zijn. Met het minste kans dat mensen opgeven (en dus stoppen met betalen).

2 "voorbeelden":
* Programma 1: 3 dagen van anderhalf uur duurtraining, 2 dagen met high intensity intervals.
* Programma 2: 4 dagen met allerhande intervals (sweetspot, threshold, tempo...) met 1 45m recovery ride.

Rara, welk programma denk je dat het meest gekozen zal worden? Ik ga een wilde gok doen en zeggen programma 2. Als je die duurtrainingen van programma 1 buiten kan doen is dat nog iets anders maar uiteindelijk rijden veel mensen in de winter gewoon quasi 80-100% op de rollen... als je dan per week 4,5u 180W moet zitten draaien zonder ook maar iets van variatie dan denk ik dat veel mensen halfweg week 2 in hun garage al aan het rondkijken zijn naar iets om zichzelf mee op te hangen...
Ik ben wel een Dylan Johnson fan geworden. Hij lijkt toch alles zo wetenschappelijk mogelijk te onderbouwen en heeft er geen baat bij om "sexy" schema's te verkopen.

Ik volg exact wat je zegt: die trainingapps moeten het gewoon non-stop boeiend proberen houden en een soort value creëren. Niemand gaat maandelijks 15 euro betalen voor 3 steady trainingen en een interval. Maar een hyperfancy gekleurd grafiekje met 7 soorten intervals gecombineerd in één training, WOW!

Ik heb nu Dylan's adviezen more or less in een trainingschema voor mezelf gegoten begin dit jaar, met een off, base, build en race periode. 7 a 8 weken per blok, met na 3 weken training een week rustig aan. Saai, saai, saai, maar ik geloof er veel meer in dan de zoveelste FTP Builder.

Komt er wel op neer dat ik na mijn test (BEMC in de ardennen) gewoon Zwift ga opzeggen en de trainingen ga maken in Garmin Connect en zo mijn Wahoo aansturen. Als ik in het najaar dan per se wil racen kan Zwift terug aangezet worden.

Terug
Bovenaan