De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik wacht eigenlijk op de eerste die zijn gravelbanden op 5bar zet omdat dit het maximum is wat ze mogen hebben.

Waarom is die maximum er anders? En waarom zou je überhaupt minder rijden??
 
Ik dacht dat een XT 20% duurder was maar wel 50% langer mee gaat dus dan klopt uw stelling al niet

En die komen ook met missing link hoor
Ik doel er vooral op 'in de winter'. In de winter drogen de banen nooit helemaal op en dan met alle vuil, zout en andere brol dat opgepikt wordt, vind ik het zonde om een dure ketting erop te leggen terwijl die na de winter toch versleten is.

En inderdaad, ze komen met een missing link ipv dat pinnetje. Al ettelijke jaren blijkbaar, maar doe er geen moeite meer voor.

En Ultegra kettingen hebben enkele jaren (blijkbaar al 10 jaar geleden) echte slechte kettingen gemaakt die breekten.

Hier 't seizoen afgesloten. Covid gehad vorige week en gisteren koers niet kunnen uitrijden. Conditie gesloopt. Volgende week bergwandeling en dan nog een weekje extra rust. En dan starten met voorbereiding seizoen 2024. Eigenlijk geen goed jaar gehad. Meermaals (serieus) ziek geweest, veel meer last gehad van astma dan vroeger (Covid gerelateerd?) en daardoor niks gewonnen. Enkele podiums, maar zelfs dan nooit het gevoel gehad dat ik kon winnen.
 
Maar een ketting die 20% duurder is maar 50% langer meegaat is goedkoper
Ja, dat is blijkbaar zo. Net mij eens ingelezen en ik geef toe dat ge gelijk hebt.

Mààr, met de ketting waar ik een winter mee buitengetraind heb en het seizoen start, ga ik niet koersen. Het gebeurt dat ik na 6u in 5°C fietsen te moe ben om mijn velo deftig te kuisen. Dus in mijn geval neem ik een goedkopere ketting die deze winter meegaat en dan leg ik voor het seizoen er een duurdere op.
 
Schaamteloos een copy-paste van Facebook, maar het kan voor sommige (vooral mtb'ers die graag naar Wallonië gaan) wel een handige zijn:
Eindelijk is het dan zover! Gisteren presenteerde minister Willy Borsus de langverwachte digitale jachtkaart van Wallonië. Vanaf nu kan je daar op basis van de door jou geselecteerde datum zien welke jachtgebieden gesloten zijn. De kaart wordt rechtstreeks geüpdate met de gegevens die de jachtraden zelf inbrengen. Ga hier rechtstreeks naar de kaart
👉
👉
www.chasseonweb.be
Let wel: de kaart is puur informatief. Je moet nog steeds de affiches op het terrein respecteren. Ter herinnering:
🔴
Rood = verboden doorgang
🟡
Geel = jachtaankondiging en je mag nog steeds door
 
Ik vraag me af of ik voor de mtb niet beter een olie gebruik ipv de squirt? Ik vraag dit omdat ik vaak in de regen en nattigheid rijd. Afgelopen week al 2 natte ritten. Naar mijn voelen spoelt die squirt weg bij een echt natte rit, het kan perceptie zijn, maar ze is er wel. Langs de andere kant hebben we hier veel zandpaden en dan wil je natuurlijk ook niet direct een suikersliert als ketting. Wat doen de die hard mtb-ers hier?

Morgen droog, dan neem ik wel de endurace met gewaxte ketting.
 
Ge hebt ook groene busjes squirt. Die gebruik ik in de winter.

Is eigenlijk voor e-bikes, maar velen gebruiken die in de winter.
 
Ik vraag me af of ik voor de mtb niet beter een olie gebruik ipv de squirt? Ik vraag dit omdat ik vaak in de regen en nattigheid rijd. Afgelopen week al 2 natte ritten. Naar mijn voelen spoelt die squirt weg bij een echt natte rit, het kan perceptie zijn, maar ze is er wel. Langs de andere kant hebben we hier veel zandpaden en dan wil je natuurlijk ook niet direct een suikersliert als ketting. Wat doen de die hard mtb-ers hier?

Morgen droog, dan neem ik wel de endurace met gewaxte ketting.
Grootste nadeel van wax bij nat weer is dat buitenkanten van uw ketting niet onder een laagje olie zit waardoor er roest kan vormen als je hem vochtig wegzet.
 
Ik gebruik ook wax in de winter bij nat weer. Maar idd de ketting goed afdrogen (al is dat maar vliegroest die bij de eerste rit er weer af is vanzelf).
 
Grootste nadeel van wax bij nat weer is dat buitenkanten van uw ketting niet onder een laagje olie zit waardoor er roest kan vormen als je hem vochtig wegzet.
Dat klopt en is ook de reden dat ik soms twijfel over de squirt. De koersfiets daarentegen komt niet buiten in de regen en die heeft dat probleem natuurlijk niet.
Ge hebt ook groene busjes squirt. Die gebruik ik in de winter.

Is eigenlijk voor e-bikes, maar velen gebruiken die in de winter.
Echte winters hebben we hier niet echt vaak, vooral veel nattigheid. Al verlang ik wel eens naar hard gevroren singletracks...
 
Zijn er mensen met een gravelbike die hier soms ook wegritten mee doen (dus gewoon de wielen omwisselen)?
Ik heb nu zelf een koersfiets met 16000 km op de teller, maar deze rijdt nog perfect.
Nu ben ik van plan een gravelbike te kopen maar weet niet zo goed wat ik zou kopen.
Zou ik een duurdere kopen met 2 tandwielen vooraan en deze gebruiken voor zowel weg als gravel en dan mijn huidige racefiets als reserve houden.
Of een gravelbike met 1 tandwiel vooraan om deze puur voor het gravelen te gebruiken?

Wat zijn jullie ervaringen?
 
Zijn er mensen met een gravelbike die hier soms ook wegritten mee doen (dus gewoon de wielen omwisselen)?
Ik heb nu zelf een koersfiets met 16000 km op de teller, maar deze rijdt nog perfect.
Nu ben ik van plan een gravelbike te kopen maar weet niet zo goed wat ik zou kopen.
Zou ik een duurdere kopen met 2 tandwielen vooraan en deze gebruiken voor zowel weg als gravel en dan mijn huidige racefiets als reserve houden.
Of een gravelbike met 1 tandwiel vooraan om deze puur voor het gravelen te gebruiken?

Wat zijn jullie ervaringen?
Hoe gevoelig ben je aan cadans? Als je graag kleine sprongen hebt tussen de verschillende tandwielen is 1by voor op de weg niet ideaal.

Ben je hier niet gevoelig aan zou ik gewoon voor 1by gaan
 
Als je meer als 50/50 asfalt doet is 2x eigenlijk de enige valabele optie. Een 1x is altijd een compromis (oftewel niet genoeg lage versnellingen, oftewel niet genoeg hoge versnellingen, oftewel enorme sprongen tussen uw versnellingen), met extra wrijving erbovenop omdat je je ketting redelijk hard moet omwringen op de uitersten van de cassette. In ruil heb je dan een setup waarvan de ketting beter blijft zitten vooraan (en dan nog) en waar modder & andere vuiligheid niet zo in blijft kleven. Nu, met GRX 2x of eender welke andere setup met een clutched derailleur achteraan blijft die ketting ook gewoon goed zitten zolang je niet achteruit trapt op hobbelig terrein (en als je achteruit trapt op hobbelig terrein zal de ketting er bij een 1x ook af kunnen schieten, zeker als je op de extremen van een cassette zit wegens een schuine kettinglijn). Voordeel van GRX 2x is dat ze heel conservatief zijn in hun maximum cassette-grootte. Ze zeggen dat 34T het grootste is, maar in de praktijk kun je perfect met 40T rijden zonder aanpassingen, wat dus wil zeggen dat je een enorme versnellingsband hebt (van 46/11 tot 30/40, oftewel 557%, nog groter als je voor de GRX-800 gaat met 48-31 crankset), breder dan eender welke 1x setup die maximaal 520% kan geven (10-52).

Bijkomend voordeel, 2x cassettes zijn kleiner en hebben minder materiaal, waardoor ze ook goedkoper zijn om te vervangen als ze versleten zijn.

Ik heb 2 wielsets. Eentje met 50mm Schwalbe G-One Overlands, en eentje met 35mm Schwalbe G-One Speeds. Ik doe zelfs de moeite niet meer om de wielen over te zetten, ik rij gewoon met de Overlands, en als het voornamelijk asfalt is pomp ik ze op tot 3.5 bar, en dat rolt als de beste op asfalt. Ja, ik ben iets trager als een echte racefiets, maar echt veel scheelt het niet, en al helemaal niet in een niet-competitieve setting.
 
Zijn er mensen met een gravelbike die hier soms ook wegritten mee doen (dus gewoon de wielen omwisselen)?
Ik heb nu zelf een koersfiets met 16000 km op de teller, maar deze rijdt nog perfect.
Nu ben ik van plan een gravelbike te kopen maar weet niet zo goed wat ik zou kopen.
Zou ik een duurdere kopen met 2 tandwielen vooraan en deze gebruiken voor zowel weg als gravel en dan mijn huidige racefiets als reserve houden.
Of een gravelbike met 1 tandwiel vooraan om deze puur voor het gravelen te gebruiken?

Wat zijn jullie ervaringen?

Ik vermoed dat ik meer asfalt dan gravel rij met m'n gravel fiets en dat zelfs met de gravelbanden. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een beginner ben dus op deze moment is dat allicht allemaal niet zo heel belangrijk.

Ik heb een Cannondale Super Six Evo SE dus nog redelijk weg georiënteerde geometrie maar wel afgemonteerd met GRX 2by. Voorlopig zeer tevreden van, misschien dat ik tegen volgend seizoen eens naar een wielsetje ga kijken met wegbanden of zo.
 
Ik ben op MTB absoluut geen fan van 2x.
Maar op mijn gravelbike heb ik dat wel genomen. En mijn advies is om dat zeker ook te doen.

Ik vind de stappen bij wegritten nu soms al te groot. Rij met mijn gravelbike ook vanalles. MTB toertochten, wegritten, en alles ertussen. Dan kom je er met een 1x gewoon niet.
 
Wielen wisselen zou ik alleen doen als je op de weg met een groep wil rijden. Ik zou anders de moeite niet doen, gewoon beetje meer lucht zoals mr. Fingers ook aangeeft.

Net terug van een 85% verharde rit doorheen de Vlaamse ardennen met een bmc urs en 44mm brede banden. En met een 1x. Dikke fun met de wind in het gezicht en een heerlijke herfstzon :love:.
 
Terug
Bovenaan