De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Dus ge zit de hele tijd op uw 48-11/12/14 te rijden? Dan zit ge toch ferm te stampen, denk ik? Aan 80RPM rijdt ge op een 48-14 35km/h?

(https://www.gear-calculator.com/)

Uw cassette achteraan zal hier niet veel aan veranderen aangezien de kleinst tanden van een 11-28 enkel maar een 12 extra hebben. Het beste dat ge kunt doen, denk ik, is inderdaad een 50/34 laten steken, of kleiner beginnen te trappen. Ik heb op mijn crossfiets daarvoor ook een 50/34 gestokken. Was oorspronkelijk een 46/34, maar dat was te klein om op de weg te rijden.

Ik vermoed dat ze een 11-30 aanraden als kleinste omdat zo'n GRX een lange derailleurkooi heeft? Een 28 past daar ook op hoor.

Neen ik rijd ni zo snel haha :-D
11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34T, 379 gram
11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28T, 284 gram.

3e zwaarste op een 11-34 is een 15 dus zal vooral die (en de 17 ook wel) zijn die ik gebruik. Met een 11-28 zou ik toch 2 keuzes extra hebben? een 12 en een 14?
 
Waarschijnlijk allemaal houdbaar tot eind januari ofzo :laugh:

En voor de vraag hier weer gesteld wordt: nee, dat wordt niet slecht (toch niet dat het levensbedreigend wordt :tongue:)
Ja das de enige gok. Stond niet specifiek aangegeven dat het bv niet lang meer houdbaar is, wat anders wel gebeurd denk ik (of toch zou moeten?)

En inderdaad, als dat even over datum is nog geen probleem :p
 
Vraagje voor de mtb experts hier (zelf weinig tot geen ervaring):
Ik ben aan het kijken om eens een 'echte' mtb erbij te nemen. Voor de fun en de meer uitdagende bikepacking tochten (ik denk aan de ht550). Ik wil er niet teveel geld aan uitgeven, en hem zelf opbouwen. Wielen (29" - i25) heb ik, alsook een SRAM Eagle NX en nog wat dingen (zadelpen, etc).
Ik heb 2 frames op het oog, beide staal. Eéntje is geoptimaliseerd voor 100-120mm vork, de andere 120-140. Bij eerstgenoemde kan ik een stalen vork bij bestellen voor €200, wat misschien wel interessant is voor modderploeteren in de winter.

Mijn eigenlijk vraag: hoe groot is het verschil tussen een vork met pakweg 100 en 130mm? Voordeel van een 100mm vork is dat ik die ook nog in mijn Salsa Cutthroat kan gebruiken. Maar met die Salsa heb ik eigenlijk al een XC-georiënteerde fiets, een iets meer trail-georiënteerde fiets is dan waarschijnlijk een meer waardevolle aanvulling.
Sowieso: ik ben niet van plan om mtb wedstrijden te rijden of supersnel technische hellingen naar benden te donderen. Maar wel dagenlang op zwaar terrein, bergaf en bergop!
Zelf geen ervaring met 130mm, maar ik heb de SRMR gereden met 100mm en vaak genoeg gewenst dat ik meer vering had. Als ik dan leest dat de Highland 550 op uw lijst staat, die een pak technischer is en waar redelijk wat mensen al voor een fully opteren - al zijn er ook die full rigid rijden - dan zou ik toch voor de 130mm gaan.

Klets er gelijk nog een verende zadelpen op zou ik zelfs zeggen.
 
Neen ik rijd ni zo snel haha :-D
11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34T, 379 gram
11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28T, 284 gram.

3e zwaarste op een 11-34 is een 15 dus zal vooral die (en de 17 ook wel) zijn die ik gebruik. Met een 11-28 zou ik toch 2 keuzes extra hebben? een 12 en een 14?
48-15 is aan 80rpm (wat imo laag is) nog steeds 34km/u. Dat is toch stevig. Aan 90rpm zit je al boven de 38km/u.

Als je jouw 30 en 34 weinig gebruikt klopt jouw analyse wel, je hebt wat extra opties.
 
Waarschijnlijk allemaal houdbaar tot eind januari ofzo :laugh:

En voor de vraag hier weer gesteld wordt: nee, dat wordt niet slecht (toch niet dat het levensbedreigend wordt :tongue:)
Tot mijn grote verrassing is alles houdbaar tot 01/25 of later 🥳

Wel allemaal huismerk mantel stuff maar zal wel weinig verschil uitmaken
 
Nieuwe winteroverschoenen gekocht en zag pakket van gels en repen op mantel.

20 gels, 20 bars en 6 repen en nog een pot isotonic poeder en een drinkbus voor nog geen 40€. Kan hiermee niet sukkelen denk ik voor mijn amateur ritjes 😝

Ik ben een enorme fan van de webshop Mantel, maar die isotone sportdrank van hun eigen merk smaakt allesbehalve goed.
 
Vrolijk kerstfeest vriendjes. Moge de lekke banden, lekkende gels, lekkere julienkes niet te veel in de weg rijden van jullie fietsdoelen.

Van je allerliefste kapoen xxx

Ik heb besloten om de Julienkes te laten vallen en te eten als de profs. Pakje friet, twee vlezekes en joppie saus. Zoals de groten. Zoals Mikandel Landa.

GC7t1iCXoAEM-2X
 
Iemand die in de buurt van Hasselt een grote fietsenwinkel weet met allerhande materiaal zoals kleding/gps/smart trainers etc ?

Madam gaat solden shoppen en wil zelf de middenstand nog eens sponsoren terwijl
 
Iemand die in de buurt van Hasselt een grote fietsenwinkel weet met allerhande materiaal zoals kleding/gps/smart trainers etc ?

Madam gaat solden shoppen en wil zelf de middenstand nog eens sponsoren terwijl
in Sint-Truiden is een vrij grote winkel, Loix.
In Hasselt ken ik geen winkels.
 
Iets verder dan Hasselt maar Vaneyck in Geel heeft zeer veel keuze in kleding en altijd goed geprijsd, net als de onderdelen.
Woon nochtans korten richting Math salden. Maar vind dat het niet meer de winkel is van vroeger, ook prijstechnisch.
 
Iets verder dan Hasselt maar Vaneyck in Geel heeft zeer veel keuze in kleding en altijd goed geprijsd, net als de onderdelen.
Woon nochtans korten richting Math salden. Maar vind dat het niet meer de winkel is van vroeger, ook prijstechnisch.


Ik koop praktisch alles online, ga ik toch naar een fysieke winkel is dat voor mij altijd Hopmans in Bergen Op Zoom...
Meeste producten nog net iets scherper qua prijs dan Van Eyck(vooral fysiek in de winkel zijn de kortingen vaak nog een pak hoger dan online op hun webshop).
 
Ik woon redelijk dicht bij Van Eyck in Geel, maar ik vind de prijzen op kledij altijd tegenvallen.
Zijn normale prijzen voor kledij. Doen wel ook korting op de collectie van vorig jaar.
Ik heb in Sint-Pauwels vooral dat de kleine maatjes weinig in stock komen of snel verkocht zijn.
Ook wel opletten dat je met uw getrouwheidskaart 10% korting krijgt, daarmee zijn ze goedkoper dan een mantel of futurum vaak.


Ik ben trouwens op zoek naar een degelijke maar niet al te dure fietsendrager voor op de trekhaak. Mijn nonkel kwam al af met een epos van Thule, maar 1100€ dat is toch wat te veel van het goeie.
Gewoon plek voor 2 fietsen en op te plooien.
Iemand tips of goeie ervaringen?
 
Zijn normale prijzen voor kledij. Doen wel ook korting op de collectie van vorig jaar.
Ik heb in Sint-Pauwels vooral dat de kleine maatjes weinig in stock komen of snel verkocht zijn.
Ook wel opletten dat je met uw getrouwheidskaart 10% korting krijgt, daarmee zijn ze goedkoper dan een mantel of futurum vaak.


Ik ben trouwens op zoek naar een degelijke maar niet al te dure fietsendrager voor op de trekhaak. Mijn nonkel kwam al af met een epos van Thule, maar 1100€ dat is toch wat te veel van het goeie.
Gewoon plek voor 2 fietsen en op te plooien.
Iemand tips of goeie ervaringen?
Ik heb een easyfold 931, maar die zijn precies ook duurder geworden…
 
Ik heb een easyfold 931, maar die zijn precies ook duurder geworden…
Ja Thule hun prijzen zijn echt zeer hoog..

Ik had nu zelf de XLC azura led 2.0 op het oog. 450€ voor 2 fietsen en ziet er zeer degelijk uit (op foto), moet denk ik amper onderdoen voor de EasyFold en kost 300€ minder. Natuurlijk schijn kan bedriegen :P
 
Terug
Bovenaan